Extra eindtrap ? Of over naar buizen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Extra eindtrap ? Of over naar buizen?

Bericht door sietse »

Tja, het blijft broeden tussen mijn oren. Want ondanks het feit dat ik zeer tevreden ben met mijn boxen, is de laagohmigheid ervan en de capaciteit van de versterker, Denon PM 1500 R, toch iets dat blijft doorzeuren.
Nu heeft mijn Denon een pre out met de bedoeling dat je daar een extra eindtrap op aan kunt sluiten. Deze is niet schakelbaar.

Waar ik nu op zit te broeden is, als het budgetje het toelaat, misschien toch te proberen weer eens een eindtrap te bouwen om de drie woofers mee aan te sturen en de denon te gebruiken voor de basmid en tweeter.

Het is iets dat ik eigenlijk nooit eerder zo heb gedaan, omdat ik er meestal het nut niet van inzie. Want ik had een goede versterker uit Elektuur en die kon best wel veel aan.

Afbeelding

Vooropgesteld dat ik het zal durven, want ook in het maken van dingen heb ik last van de verschijnselen die burnout met zich mee brengt, Zou ik de eindtrappen zo kunnen aansluiten, of zou het verstandiger zijn om de extra eindtrap voor het laag elektronisch af te filteren.
Voor mid en hoog zal ik het zeker niet doen. Heeft denk ik weinig nut.
Laatst gewijzigd door sietse op ma 15 okt 2007, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Even bij Hypex twee UcD180AD modules bestellen en daar een versterker mee in elkaar knutselen, da's de meest zinvolle investering die je kunt doen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
sietse

Bericht door sietse »

Dat is een mogelijkheid waar ik ook aan denk Sander. En bij BMM hebben ze ook leuke eindtrappen. Of misschien een gebruikte eindtrap want de afgelopen jaren was het voor de elektronica beter dat ik uit de buurt bleef. :D
Maar goed, ik krijg het weer voor elkaar om boxen te bouwen en een versterker voorelkaar krijgen zou weer een overwinning zijn op mijn zelfvertrouwen.

Ik zal es gaan uitzoeken wat de kosten zullen gaan zijn. Maar denk je dat een filtertje voor die eindtrap zinvol is? Ik heb nl het gevoel dat ik daarmee misschien het twee en halfweg effect wel eens om zeep zou kunnen helpen.
sietse

Bericht door sietse »

Kijk, dit heb ik al. Overgehouden van m'n ex versterker.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sietse op zo 21 mei 2006, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Twee UcD180AD modules erbij en je bent klaar :) Ik zou met deze modules ook gewoon de luidspreker full-range aansturen, een belasting van 1-ohm is geen probleem voor deze modules.

Uiteraard wil ik je best helpen met e.a. goed aansluiten!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb ook nog een trafo 2x33V 7,5 amp. en een beveiligings en inschakelvertragings print met inschakelstroom begrenzing. Is allemaal nog van mijn opgeblazen bakkie. Maar werkt perfect is toen gebleken.. :D
Dus zou ik 1 trafo en twee eindtrappen nodig hebben. En een behuizing passend bij de rest natuurlijk,voor het geval dat het werkt. :wink:
Buiten dat ook nog een goeie smoes om mijn plannen, zij het nog pril, aan de baas in huis te verkopen. #-o :-k

Uit Jeroen z'n topic begreep ik dat voor de Ucd180 2x30V nodig was.
Wat is de max. voedingsspanning van deze units en van de UcD 400?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Een UcD400 gebruikt een trafo met maximaal 2 x 42V.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Die 33V is misschien nog net te doen voor de UcD180. Of het verstandig is is een tweede. Het is wel precies tegen het max aan.

Check anders ff de handleiding: http://www.hypex.nl/docs/UcD180_manual.pdf
sietse

Bericht door sietse »

Ok, bedankt Deepspace.
33V kan dus. De gelijkspanning wordt dan 33 x 1,4 = 46,2V=
Ook zijn ze mooi klein van afmeting. Moet eventueel wel passen in de kast waar de rest ook in staat. Zal wel lukken.

Kijk, nog even voor de aardigheid,

[img][img]http://img102.imageshack.us/img102/2835 ... ig19qe.jpg[/img][/img]
[img][img]http://img141.imageshack.us/img141/4479 ... ig22yf.jpg[/img][/img]

Dit is het interieur van wat nu mijn eindbak in m'n hobbyhol is. Die twee voedingsprinten zaten hier vroeger in. Op de kop en daar boven de eindtrappen. Zag er toen netter uit dan dit. Maar dit was een noodoplossing.
Tijdens de experimenten met dat weerstandje in een 6dB filter is me gebleken dat het ding wel werkt maar teveel verschilt met de Denon. Dus zou het beneden tegenvallen met de UcD's, dan heb ik er altijd nog een goede bestemming voor. ( hoort bij die goeie smoes ) :wink:
Leeuwarden

33 volt kan voor een UcD 400. Voor een UcD 180 kan het nét niet! De kans dat ie in zijn overspannings beveiling schiet is groot.
sietse

Bericht door sietse »

Hoi Jan, het zou kunnen, maar +/- 45V is toegestaan en als ik het me goed herinner is dat de werkelijke spanning in de eindbak. Zal ik morgen nog eens meten. Ik denk dat het wel zal gaan.
Leeuwarden

Hallo Sietse,

Jan-Peter heeft er nog wel het een en ander op diyaudio over geschreven. Als je tegen de maximale toelaatbare spanning gaat zitten moet je des te meer rekening houden met de schommelingen in net aan de primaire kant.

Jan
vigier

Bericht door vigier »

Hai,

sowieso mag je niet 1.4x secundaire spanning als DC spanning nemen. De spanningsval over de diodes van je brug gaat er nog vanaf namelijk.
Daarnaast: als je spanning wat te hoog is, haal je gewoon enkele wikkelingen van de secundaire kant van je trafo af!

Groet, Joris
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Hallo Sietse,

Jan-Peter heeft er nog wel het een en ander op diyaudio over geschreven. Als je tegen de maximale toelaatbare spanning gaat zitten moet je des te meer rekening houden met de schommelingen in net aan de primaire kant.

Jan
En bij grote woofers met "PSU-pumping". Heb jij dat wel eens bekeken hoe ernstig dat is Jan?
Leeuwarden

Hallo Peter,

Ik heb er een tijd terug over gelezen maar de precieze details zijn mij even ontschoten. Het is in ieder geval iets wat je niet wil. Jan-Peter heeft het er meerdere malen over gehad in de diverse (meeeeeeterslange...) draadjes die er over de 180 en de 400 zijn. Misschien kan Sander er nog iets over vertellen?

Jan
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jan,

Power-supply pumping treedt vooral op bij lage frequenties en bij een flink uitgangsvermogen, je krijgt opslingering van je voedingsspanning omdat je een klasse-D versterker hebt in een halve brug configuratie. Het resultaat is dat je versterker in de beveiliging kan schieten doordat de spanning over de maximale waarde heen gaat, je marge is met de hier genoemde voedingsspanning namelijk slechts enkele volts. Als je wat lager zit met je voedingsspanning heb je hier uiteraard minder last van, zowieso is het geen flinke opslingering, slechts enkele mV tot enkele volts afhankelijk van de belasting en het uitgangsvermogen, als je echter op 't randje zit wat je voedingsspanning betreft kan 't net voldoende zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Thanks Sander. Lijkt me dus geen aanrader voor Sietse...
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

SSassen schreef:
Hi Jan,

Power-supply pumping treedt vooral op bij lage frequenties en bij een flink uitgangsvermogen, je krijgt opslingering van je voedingsspanning omdat je een klasse-D versterker hebt in een halve brug configuratie. Het resultaat is dat je versterker in de beveiliging kan schieten doordat de spanning over de maximale waarde heen gaat, je marge is met de hier genoemde voedingsspanning namelijk slechts enkele volts. Als je wat lager zit met je voedingsspanning heb je hier uiteraard minder last van, zowieso is het geen flinke opslingering, slechts enkele mV tot enkele volts afhankelijk van de belasting en het uitgangsvermogen, als je echter op 't randje zit wat je voedingsspanning betreft kan 't net voldoende zijn.
Ik heb het geprobeerd op een DS4.0 en dan 12Hz full clipping insturen. Geen ENKEL vorm van PS pumping kunnen constateren. Dus we hoeven ons hier niet bezorgd over te zijn....

Wat anders is het met pure DC aan de ingang, dit gaat ondmiddelijk WEL fout. Dus dat moet je zien te vermijden.

Jan-Peter
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb de gegevens van de UcD400 ook even weten te downloaden. Moest even zoeken hoe dat moest, maar ik leer het al een beetje.. :D

Als ik dus die trafo van 33V voor de 400 zou gebruiken zit ik op de minimum voedingsspanning. Wat is wijsheid?
De voedingsspanning zoals het nu is, is 44V= . Moet kunnen voor de 180 denk ik.
joris schreef:
sowieso mag je niet 1.4x secundaire spanning als DC spanning nemen.
Het is een rekensommetje om de gelijkspanning uit te rekenen en klopt meestal wel aardig. Voltje meer of minder is vaak niet spannend zolang het niet voor meetdoeleinden of zo dient. Altans is mijn ervaring.
JuuL

Bericht door JuuL »

Voltje meer of minder maakt wel degelijk uit.

P=U^2/ R

Loopt kwadratisch op!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Juul,

Maar de geluidsdruk gaat evenredig hoor ;)

Hou er ook mee dat de spanning die op de trafo staat normaliter bij nominale belasting is. Onbelast kan dat wel een paar voltjes hoger zijn. Altijd na meten dus!

Zelf heb ik hier nog twee AVEL 220V/30V 160 VA ringtrafo's liggen die ik voor de UCD180 wil gaan gebruiken. Onbelast komt daar op 230V netspannng 35,8V uit en dat is denk net iets te veel. Zullen dus wel een paar wikkelingen af moeten.
JuuL

Bericht door JuuL »

Pjotr schreef:
Hoi Juul,

Maar de geluidsdruk gaat evenredig hoor ;)
You got me :D
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Er wordt door hypex regelmatig gewaarschuwd voor te hoge voltage's, 44,5 is echt te hoog, er hoeft maar wat fluctuatie te zijn in het net (naar boven) en klaar ben je.

Wowly
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vind ik vreemd. In de datasheet van de UCD180 staat voor de operating conditions: Minimaal 30v, nominaal 45V en maximaal 50V.

BTW JP wat doet eigenlijk de ovp? Lijkt mij dat er bij te veel spanning de boel gewoon stuk gaat, dus wat is het nut van zoiets?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ehh, je hebt helemaal gelijk peter :oops:

De mijne opereren op zon 41,5 volts..... (30V trafo)

Wowly
Plaats reactie