Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dan vraag ik mij nog steeds af of de woofer ook het volume "ziet" dat die HH in beslag neemt.

M.a.w. neemt die HH kastvolume in beslag ?


Paul.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

idd..

Die HH haal je dus af van je kastvolume.

Rademakers schreef:

Als de poortdiameter te klein is, heb je kans op "poortruis", je hoort de lucht de buis in-en uit stromen, hetgeen storend is.
Nee, die hoor je juist niet bij een HH; er gaat geen lucht in en uit zoals bij een BR. Wel gaat je werkingsgraad ietsje achteruit bij een kleinere buis.
Laatst gewijzigd door teacher op za 27 nov 2004, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dank voor de link Pjotr.

Zou jij overigens op het "andere" forum de link naar DIT forum willen weghalen uit je sig ?


Paul.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

BTW, zien jullie nu wel dat dit topic nog lang niet dood is ;)


Paul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja, je moet ons ook niet zo overstuur maken door te beginnen met een heleboel frequenties op te sommen, die je met een HH wilt wegwerken. Ik had al een line voor ogen, vol met van die vogelnestkastjes. Een paar is ook voldoende heb ik nu begrepen.
Maar ga vooral wel verder, no problem ............ :)
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

er gaat geen lucht in en uit zoals bij een BR
Resonerende lucht beweegt. Geluid is bewegende lucht. Een Helmholtz-resonator waar geen lucht in-en uit kan stromen is geen Helmholtresonator.

Bij een basreflexluidspreker is het niet de luidspreker die de resonerende lucht in-en uit de kast blaast. Boven de afstemfrequentie wordt de basreflex gezien als een gesloten systeem.
Op de afstemfrequentie wordt de output grotendeels overgenomen door de basreflexbuis. De luidspreker komt op die frequentie bijna tot stilstand en kan dan dus niet eens de lucht uit de basreflexbuis duwen.

Hoe komt het dan dat je toch geluid hoort?

(correct me if Iam wrong)

Mvg Johan
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Een br is een HH resonator.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Paul Jenner schreef:
Ik heb geen idee hoe je dat berekent, maar er is geloof ik op internet wel een module / formule te vinden ...
ergens een stuk terug in deze draad staat een link naar een scan van een artikel uit de HH hierover
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Even een vraag voor teacher

Ik ging er van uit dat je een HH op die plek moest zetten, waar je in de line een probleem kunt verwachten. Aangezien ze bij jou bovenin zitten klopt het dan als ik nu denk, dat je daarmee de grondfrequentie aan het begin onderdrukt, zodat je verderop geen bult in de line kunt krijgen ?
Of mis ik nu nog steeds iets? Ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Heeft het ook invloed op de wijze van dempingsmateriaal aanbrengen?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

sietse schreef:
, dat je daarmee de grondfrequentie aan het begin onderdrukt, zodat je verderop geen bult in de line kunt krijgen ?
[...]
Heeft het ook invloed op de wijze van dempingsmateriaal aanbrengen?

1. klopt.

2. neen. Met dempingsmateriaal demp je nl niet de lage frequenties. Meestal zijn dat de eerste óf de eerste 2. De rest poets je wel weg met de demping.


OVerigens verwoord ik wellicht het verschil tussen een interne HH en een BR poort niet helemaal juist. Maar bij een interne HH poortruis horen (door het labyrint en de demping heen) lijkt me heel knap :) Maak je je doorsnede te klein, dan zal je HH niet meer (zo goed) werken.
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

HH poortruis horen (door het labyrint en de demping heen) lijkt me heel knap
Op huiskamerniveau niveau wel, maar mede-afhankelijk van de plaatsing in de TL, is poortruis bij een te kleine poort hoorbaar op PA niveau. Bij PA op Hifi-niveau is het geen optie. Kleine moeite om een goede HH te berekenen.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Nog een klein vraag over de HH bij een TL. Ik heb gister weer een TL speaker op papier gezet welke ik wellicht een keer ga bouwen.
De TL is 1 maal gevouwen en de opening zit aan de achterkant (boven). Het midden van de line bevind zich in de bodem van de kast, maar ook twee 45 graden schotten zitten als afschuining in de bocht. Het volume wat hier achter zit kan gebruikt worden voor een HH, maar heeft het wel zin om op e helft van de line te dempen? Zoja, welke frekwentie moet ik pakken?

In de simulatie zit de TL er zeer goed uit. Mooi verloop met een -3 dB punt zo rond of net onder de 45 Hz. De drivers zijn twee 17 cm Seas mid/bass. Kastje is erg slank, en redelijk diep. Weer een project voor op m'n verlang lijstje. :?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de HobbyHifi zet de HHA bij een TL direct bij de driver, aan het begin van de line dus. ik denk dat je m op de plek moet zetten waar de buik zit qua druk van de staande golf, en als halverwege nou net de knoop zit dan zal-ie weinig doen lijkt me (kan t mishebben natuurlijk)
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Henkjan schreef:
de HobbyHifi zet de HHA bij een TL direct bij de driver, aan het begin van de line dus. ik denk dat je m op de plek moet zetten waar de buik zit qua druk van de staande golf, en als halverwege nou net de knoop zit dan zal-ie weinig doen lijkt me (kan t mishebben natuurlijk)
Inderdaad, maar ik was ff in de war met knopen en buiken... En je wilt natuurlijk niet je grond frekwentie onderdrukken. :roll:
Welke resonanties zijn hinderlijk, en waar moet je deze dempen. Aan het begin van de line heb ik ook een mogelijkheid om een hh te plaatsen bedenk ik me net.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

michiel schreef:
Welke resonanties zijn hinderlijk,
die in tegenfase (t.o.v. uit de speaker) de line uitkomen, dus met golflengtes die half, anderhalf keer in de line passen (hoger meestal al genoeg gedempt in de line). t beste is proto bouwen en meten en dan de HHA erin bouwen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Volgens mij dienen die HR'tors om de staande golf (golven ?) die in het eerste pijpdeel direct achter de speaker kan ontstaan te dempen. Die kan via de speaker weer naar buiten komen. De beste plaats is dan direct achter de speaker. Het dempen van de overige resonanties dient m.i. voor rekening van de vulling met dempingsmateriaal te komen.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Pjotr schreef:
Volgens mij dienen die HR'tors om de staande golf (golven ?) die in het eerste pijpdeel direct achter de speaker kan ontstaan te dempen.
Dan zou je in de berekening dus aan moeten houden niet de 1/2 of 1 1/2 lengte van de totale TL, zoals boven omschreven, maar alleen de lengte van het EERSTE been van de TL ?

Je komt dan op hele andere bedragen uit, neem ik aan ?


Paul.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Door het 45 graden schot zal de staandegolf in de eerste helft al een stuk uitgesmeerd worden, bij mijn ontwerp tenminste wel. Is het dan nog rendabel om een HH te plaatsen? Ik heb ruimte om zowel de staandegolf in de eerste en tweede helft te dempen met een HH boven in de kast.
Het ontwerp is heel simpel. Een rechte TL, met 1 vouw onderin en daar bovenop een kastje voor de tweeter en filter componenten. Filter componenten hoeven niet direct een eigen kamertje. Het filter zal bestaan uit 2 spoelen, condensator en eventueel een klein correctie netwerkje. Minimaal dus. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Michiel,

Het was maar een suggestie. Met een TL met van die Helmhotz absorbers erin heb ik zelf geen ervaring. Wat ze precies moeten dempen zul je uit de beschrijvingen in HH, K&T en van Visaton moeten halen.

Stel anders je vraag eens op DiyAudio.com. Daar zit veel expertise op het gebied van TL's, incl. Martin King himself.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Mi dienen HH resonators in een TL een ander doel
om een en ander duidelijk te maken
eerst een voorbeeld van de weergave curve van een TL

curve TL

Afbeelding



Deze TL heeft een dip rond 170 Hz 'zgn TL gat" om de curve vlakker
te maken maak je een basreflexkastje, van ca 4 ltr met een pijp rond 7 cm lang 4 cm met wat demping er in, in de TL tunnel de lucht in het kast gaat mee resoneren met de lucht verplaatsing van de woofer in de tunnel

Dit is in het kort de werking van een HH in een TL
Wie heeft een ander idee hierover
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Kun je dat wat nader uitleggen Weidok?

Zo'n Helmholtz resonator absorbeert acoustische energie op zijn resonantiefrequentie. Het zorgt dus ergens voor een dip of dempt een piek. Waar zou dat dan in jouw plotje moeten zijn?

Althans zo werkt het meestal, de acoustische impedantie is op de Helmholtzresonantie erg laag, vergelijkbaar met een serie kring. Op die manier zorgt hij ergens langs de pijp voor een acoustische kortsluiting voor zijn resonantiefrequentie.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 01 dec 2004, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hoi Peter een dip bij 170 Hz door resoneren van het br kastje op
170 Hz daar is de pijp op afgestemd wordt de dip in de weergave
recht getokken
Deze dip valt pas op als je een TL (met 1 woofert) vergelijkt
met een BR of gesloten systeem

Duidelijk.. het kastje is een resonator op 170 Hz
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ehm ja ????

Hoe kun je met het aanbrengen van een extra dip een dip compensren dan? Volgens mij wordt ie dan alleen maar dieper.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik krijg net een gedachte spinsel... Als de HH energie absorbeert op een gegeven frkwentie, en op de positie waarop deze zich bevindt, moet de HH dan niet altijd dicht bij de woofer(s) geplaatst worden?
Waarom denk ik dit? Mocht de TL om wat voor reden dan ook ergens een piek vertonen, dan moet deze bij de oorzaak aangepakt worden. Dat lijkt me ten minste het meest effectief. Als je er nu voor zorgt dat de energie die de woofer(s) produceren op dat punt waar de piek zit minder is dan in de rest van het spectrum dan is het piekje toch weg gewerkt? Ik neem aan dat als de HH aan eht begin van de TL zit en de woofer ook, dat er aan het begin van de TL meteen al een bepaalde dip in de respone van de woofer word gecreeert welke de piek die de TL creeert weer opheft.... Is het nog een beetje te volgen?
Ik kan het ook met andere worden zeggen. Als er ergens een piek zit, is het dan niet handig om de energie direct bij de energie leverende bron (woofer) te absorberen zodat deze is de rest van de line ook in mindere maten aanwezig is. Of werkt het niet op deze manier....

Poe, het is echt lang geleden dat ik zo'n 'struikelblok' in de luidspreker design wereld ben tegen gekomen. Nu ik er lucht van heb gekregen wil weten hoe het werkt ook!!! :twisted:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Volgens mij zie dat goed Michiel, kan er niets tegenin brengen :) Maar welke piek(en) er nou gedempt moet worden blijft voor mij ook een vraag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”