Vraag ivm Hypex eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
twan

Vraag ivm Hypex eindversterker

Bericht door twan »

Hoi,

Na enkele weken hier op dit forum te vertoeven is het zelfbouwvirus bij mij overgeslagen.

Ik speel momenteel met een Yamaha AX-496 versterker.

Zou een dual mono Hypex UcD 400 versterker een groot verschil zijn t.o.v. van m'n huidige versterker ?

En wat zou ik dan het beste doen: een "volumeknop" maken aan deze versterker (geen idee of dat mogelijk is), of een beetje meer geld investeren in een goede voorversterker (misschien die buizenversterker van velleman ? Die zag er leuk uit) en de UcD's gebruiken als eindversterker ?

En moet je gebalanceerde outputs gebruiken bij de UcD ? Of kan je dat op één of andere manier omvormen naar "normale" RCA pluggen ?

Je merkt dat ik nog met heel wat vragen zit... Een verwijzing naar goede documentantie hierover is ook geen probleem, het is niet alsof ik geen zin heb om bij te leren :)

Thanks
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Als je het datasheet van de Hypex site even download, zie je hoe je van gebalanceerd naar ongebalanceerd kan gaan. Het verschil tussen een Yamaha en een Hypex zal behoorlijk zijn. Neem wel een AD uitvoering. Die klinkt namelijk veel beter als de ST uitvoering.

Ikzelf heb voorkeur voor een voorversterker maar een passieve potmeter kan ook.
ovni

Re: Vraag ivm Hypex eindversterker

Bericht door ovni »

twan schreef:
Ik speel momenteel met een Yamaha AX-496 versterker.

Zou een dual mono Hypex UcD 400 versterker een groot verschil zijn t.o.v. van m'n huidige versterker ?
Ik draai hier nu met het kleine zusje van jouw versterker. Heb de UcD van Leeuwarden mogen horen. Ik was verkocht. Ja dus.

Prijstechnisch is het natuurlijk ook niet eerlijk. Een zelfgebouwde dual mono met hg en ad componenten is kostbaarder.

Misschien kun je je nog inschrijven voor de Diy dag. Daar draaien er ongetwijfeld een aantal in diverse smaken.
Er is zelfs een lezing over dit onderwerp.
twan

Bericht door twan »

Leeuwarden schreef:
Als je het datasheet van de Hypex site even download, zie je hoe je van gebalanceerd naar ongebalanceerd kan gaan.
Ah dat wist ik niet. Excuseer.
Het verschil tussen een Yamaha en een Hypex zal behoorlijk zijn. Neem wel een AD uitvoering. Die klinkt namelijk veel beter als de ST uitvoering.
Ja dat was ik van plan.
ovni schreef:
Ik draai hier nu met het kleine zusje van jouw versterker. Heb de UcD van Leeuwarden mogen horen. Ik was verkocht. Ja dus.
Dat was het antwoord dat ik (stiekem) hoopte te krijgen 8)
Prijstechnisch is het natuurlijk ook niet eerlijk. Een zelfgebouwde dual mono met hg en ad componenten is kostbaarder.
Inderdaad. De dualmono zou ong. 3x 'duurder' zijn.
Misschien kun je je nog inschrijven voor de Diy dag. Daar draaien er ongetwijfeld een aantal in diverse smaken. Er is zelfs een lezing over dit onderwerp.
Daar heb ik vandaag even voor gekeken maar het is ong. 200 km van waar ik woon dus daar moet ik nog eens goed over nadenken :)
Plaats reactie