Aangezien ik geen zin (en tijd) had om zelf iets te ontwerpen ben ik dus op zoek gegaan naar een kant-en-klare voorversterker of een voorversterker in kit-vorm. Een van de eisen was dat hij opgewaardererd moest kunnen worden door bv. het vervangen van componenten. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Velleman K8020 buizen-voorversterker.
Deze voorversterker heeft alles aan boord wat ik zocht, behalve een infrarood afstandsbediening. Hij beschikt over vier ingangen en een line en monitor out. Ideaal dus voor A-B of DBT vergelijkingen. Daarnaast was het frequentiebereik meer dan toereikend en de S/N en andere specificaties ruimschoots voldoende, zelfs beter dan veel van de kant-en-klare voorversterkers.
Uiteraard kon ik het niet laten om de voorversterker van voor tot achter eens kritisch te bekijken en ook een blik te werpen op de meegeleverde schema's. Zodoende heb ik toch de nodige wijzigingen aangebracht aan 't ontwerp. Hieronder is het orginele schema te zien.

Wat opvalt is dat Velleman onnodig veel condensatoren in de signaalweg gebruikt, C17 (2.2uF) kan er direct uit en ook C18 (68nF) is overbodig, de beide cathodes kunnen gewoon direct, of ter voorkoming van RF oscillatie, met een 1K weerstand verbonden worden. Dan blijkt ook dat de bias weerstanden rondom de tweede anode eigenlijk overbodig zijn. En als doorn in het oog is daar R15, die de uitgang onnodig belast. Hieronder het schema na de nodige modificaties.

Niet alleen is de schakeling nu simpeler geworden, hij klinkt ook stukken beter. Eerst lag er een soort sluier over het totale geluidsbeeld, nu is die duidelijk weg en klinkt alles open en direct, net alsof er geen voorversterker tussen zit. Kortom, dit was duidelijk een verbetering.

Inmiddels staat de voorversterker alweer een aantal uur te spelen en ben ik (voorlopig) blij met het eindresultaat. Dus mocht je op zoek zijn naar een goede en betaalbare voorversterker dan is deze Velleman kit zeker een aanrader. Ik denk dat als alle condensatoren in de voeding vervangen worden door betere en de weerstanden door bv. Vishay/Dale mil-spec dat dit een uitmuntende voorversterker kan worden. Misschien als ik binnenkort weer eens goesting heb om een avond te gaan zitten solderen ik ook deze wijzigingen doorvoer, voorlopig eerst maar even zo.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com