Relays

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
voodooless
Contacteer:

Relays

Bericht door voodooless »

Als ik line level sources wil switches met relais, waar moet ik dan op letten? Ik wil in ieder geval met 5V schakelen. Het liefst zo klein mogelijk, en met zo min mogelijk energie. Dat is allemaal wel duidelijk, maar waar moet ik nog meer op letten?

Is dit misschien iets: http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 3493&N=401

Andere tips zijn natuurlijk welkom :)

Verdere vragen:

- Is het van voordeel om zowel aarde als signaal van de bron te schakelen i.v.m eventueele overspraak? Ik zie vaak dat men alleen het signaal schakelt namelijk.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Deepsace,

Wat voor audio het belangrijkste is is het contactmateriaal omdat je vrijwel geen stroom schakelt. Het beste is goud en rhodium. Goud of "goldplated" vind je in dat relais wat je aan geeft en dat lijkt mij een prima relais. Rhodium vind je meer in zgn reedrelais. Reedrelais zijn heel mooi voor audio en heb ik zelf ook gebruikt. Die zitten ook in de buizen VV van Sander die hij zo juist postte. Nadeel is dat er meestal maar 1 schakelcontact in zit. Is misschien ook wel een voordeel want zo kun je de schakelprint voor links en rechts apart houden -> weinig overspraak.

Overigens bij een relaissprint voor ingangskeuze bedraad ik de stuurspoeltjes apart met wirewrapdraad. Zo hou je dat circuit ver van de audio en krijg je geen schakeloverspraak in het audio van de spoeltjes.
voodooless
Contacteer:

Bedankt!

Oke, maar dat ding wat ik aangaf heeft dus geen goud of Rhodium kontacten, toch?

Ik wilde sowiso per kanaal een enkel relais gebruiken, vandaar ook mijn tweede vraag:
Is het van voordeel om zowel aarde als signaal van de bron te schakelen i.v.m eventueele overspraak? Ik zie vaak dat men alleen het signaal schakelt namelijk.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Bedankt!

Oke, maar dat ding wat ik aangaf heeft dus geen goud of Rhodium kontacten, toch?
"Material, contact:Silver, Gold plated;"

Dat is dan eigenlijk net zo goed. Massief goud is een beetje onzin
Ik wilde sowiso per kanaal een enkel relais gebruiken, vandaar ook mijn tweede vraag:

Is het van voordeel om zowel aarde als signaal van de bron te schakelen i.v.m eventueele overspraak? Ik zie vaak dat men alleen het signaal schakelt namelijk.
Zelf heb ik dat met (reed)relaisjes nooit gedaan en had geen enkele last van overspraak. Aarde kun je idd meeschakelen als je echt alle groundloops wilt minimaliseren van evt apparaten die niet mee doen. Maar dan moet je de cinchbusjes ook geisoleerd monteren. Vind ik zelf een beetje overdreven. Heb liever een deugdelijke gnd op de kast zonder contactovergang van een relaisje.
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
"Material, contact:Silver, Gold plated;"
Ah, idd :D

Mooi, dan kan ik zo wel weer verder.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Waar je op moet letten is dat je relais gebruikt met "telecom"specificaties, deze zijn speciaal gemaakt voor kleine signalen.
Kontakt materiaal is dan vaak Gold Clad en silver en dat is best OK, reedrelais zijn ook erg mooi. In dubbele kontakten zijn reedrelais moeilijk te vinden daarom gebruik ik de standaard printrelais.
Rudy

Bericht door Rudy »

Nooit de massa van een apparaaat intern brengen en dan los laten hangen. Erger nog, zie dat er nooit tussen zowel digitaal als in je analoge schakelingen een potentieel verschil is, ook niet tov je kast. Groundloop problemen worden pas vervelend als je met kleindere signalen word werken, je ingangen zijn vaak 1 a 2Vp-p en dus is dit van minder belang dan bij je uitgang van je preamp waar men spreekt van 1mV tot 100mV.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Oke, dus het is beter zowiso alle massas die binnen komen aan elkaar te knopen dus?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idd Deepspace,

De weerstand van aardverbindingen kan nooit laag genoeg zijn! Overigens zie ik dat het relais wat je uitgezocht hebt wel knap prijzig is. Ga je toch voor 1 enkel maakcontact zou ik even verder zoeken.

Wat speciale "Telecom relais" betreft: Relais met gold plated contacten zijn dat zoiezo doorgaans. Voor HF werk heb je wel speciale coaxiale relais maar die zijn erg aan de prijs en voor audio beslist niet nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”