Zelfbouw versterker DC en kortsluit beveiliging

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Leeuwarden schreef:
Uhhhh, dus bij DC loopt de inhoud van 10, 20 of 40.000 uF rechtstreeks naar mijn actief aangestuurde tweeter?
Neen, met omze voedingen zit er niet meer ontkoppeling na het afschakelen dan de ontkoppeling die op de versterker it. Bij de UcD700, sluiten we zelf deze met een relay contact kort.

Tja een tweeter of die dan nog heel blijft? Dat moet je eens een keer proberen.... ;)
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ja, bij jouw (mooie!) voedingen. Maar ik lees Peters oplossing iets anders.

(hola, ik gaf een reaktie op Jeroen. We gaan weer even te snel ben ik bang!)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Nee, je moet echt in de voeding gaan schakelen, na de bufferelco's, anders gaan Jan z'n tweeters er inderdaad aan, da's niet aardig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Pjotr

Bericht door Pjotr »

@ Jan,

Sowieso tricky busines om je tweeters zonder extra C op je amp aan te sluiten. Bovendien heb je voor tweeters geen 40.000 uF aan bufferelco nodig. 1/10 daarvan is ruimschoots voldoende.

@ Jeroen,

Ja, zo zit het nu maar dat hoeft niet voor een volgende amp.

Bovendien denk er toch aan om de elco's dan met 4R7 weerstand te ontladen. Blijf relais in voedings lijnen van audio op deze manier een zwakke schakel vinden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 16 feb 2006, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jan-Peter,
Tja een tweeter of die dan nog heel blijft? Dat moet je eens een keer proberen....
Die is dan stuk, je kan dat eenvoudig even uitrekenen, er moet dan +/- 300W in de spreekspoel van de tweeter gedissipeerd worden, dat gaat misschien nog met een 15" woofer met alu drager voor de spreekspoel, maar een tweeter is echt einde verhaal.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Hopla, dat gaat snel. Sander geeft net aan wat ik ook al wilde zeggen. Ook 40.000uF dat leegloopt via een passsief scheidingsfilter kan nooit gezond zijn. (Jongens, hier heb ik s'nachts enge dromen van...)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Snap je nog steeds niet Jan, je hebt het over een passief scheidingsfilter. Dan zit er toch minstens een C tussen je tweeter die hem beschermt?
Leeuwarden

Sorry, ik haal inderdaad even twee dingen door elkaar. Waar ik naar toe wilde was de opmerking dat als je de versterker afschakelt voor de voeding, de voeding nog zijn volle lading afgeeft. Bij passief zit voor de tweeter een C, maar is dat voldoende voor de volle mep van die ontladende voeding? En de rest van de speakers?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Jan,

Al staat de volle voedingsspanning op de uitgang van de amp dan beschermt de C van het filter je tweeter sowiezo voldoende, idem voor de midspeaker want daar zit ook een C voor. En die C's zijn zo gedimensioneerd dat er maar weinig energie naar de speakers loopt in geval van DC op de uitgang. Alleen een korte laadstroom van de filter C.

Bijft over de woofers want daar zit geen C tussen. Gaan we uit van een UCD180 met 10.000 uF bufferelco's dan zit er in die elco's U^2 x C / 2 joules aan energie. Dat is bij 45V ong 10 joule oftewel 10 wattsec. Dat moet een beetje woofer cq laagspoel makkelijk kunnen hebben.

Voor een UCD400 ligt het wat anders maar daar heb je dan ook dusdanige woofers aan hangen dat die het ook aan moeten kunnen. Waarom anders zo'n groot vermogen?
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

SSassen schreef:
Hi Jan-Peter,
Tja een tweeter of die dan nog heel blijft? Dat moet je eens een keer proberen....
Die is dan stuk, je kan dat eenvoudig even uitrekenen, er moet dan +/- 300W in de spreekspoel van de tweeter gedissipeerd worden, dat gaat misschien nog met een 15" woofer met alu drager voor de spreekspoel, maar een tweeter is echt einde verhaal.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Nou met alleen 470uF buffering op 45VDC valt dat best wel mee. U^2 x C / 2 joules... reken maar uit.

Jan-Peter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sterker nog Jan Peter, de energie die de tweeter in gaat is de laadstroom van de C in het filter. Is dat een 3,3 uF - 10 uF ofzo dan wordt het nog veel minder.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, jullie lezen verkeerd (of ik ben niet duidelijk, dat kan ook), ik bedoel als je 40.000uF aan bufferelco's laat ontladen over de tweeter, ik heb in een andere thread hier een berekening voor gemaakt, kan 'm alleen zo snel niet meer vinden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel Sander dat gaat niet goed, maar is dat relevant als er voor je tweeter een C van tussen de 3,3 en 10 uF zit? Die staat dan in serie met die 40.000 uF.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Jawel Sander dat gaat niet goed, maar is dat relevant als er voor je tweeter een C van tussen de 3,3 en 10 uF zit? Die staat dan in serie met die 40.000 uF.
En als je dan geen C hebt ](*,) . Nee, ik vind het geen verontrustend idee eerlijk gezegt.

Zou je de caps dan niet op een andere manier kunnen ontladen? Via een dikke weerstand oid?
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Laat ik het uitleggen:
Bij onze voedingen met DC beveiliging zit het relais NA de 10.000/20.000uF buffering! Dus dan is de energie die er nog zit wat erin de 470uF elco zit.

Dus een van de FETs gaat kapot, dan komt er DC op de uitgang, de versterker wordt onmiddelijk uitgezet. Dan wordt de 470uF elco nog ontladen door een serieshcakeling van de uitgangsspoel en de belasting. Een redelijk luidspreker zal de lading die in een 470uF elco zit echt wel overleven, een tweeter wordt nog wat spannend. Maar voor een hele dure tweeter kan je prima een goede condensator ermee in serie zetten. Das nog altijd de allerbeste beveiliging....

Bij de UcD700 zit er wel even 5x220uF elco's parallel, dus doen we het daar anders. De buffering wordt afgeschakelt EN de 5x220uF elco's worden tegelijkertijd kortgesloten met een vermogensweerstand. De spanning kan bij deze versterker 90VDC zijn, dus bij 5x220uF praat over een fiks hoeveelheid energie.

Jan-Peter
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jan-Peter,

Ik had dat al uitgelegd aan 't begin van deze thread, en een andere van dezelfde strekking, maar bedankt voor de moeite :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

Zou je bij DC niet zowel de elko kant als de amp kant kort kunnen sluiten via een ontlaadweerstand? Lijkt me dat er vrijwel niks meer op de speaker kan komen te staan. Ik weet echter niet of het "kortsluiten" aande amp kant schadelijk kan zijn?
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

deepspace schreef:
Zou je bij DC niet zowel de elko kant als de amp kant kort kunnen sluiten via een ontlaadweerstand? Lijkt me dat er vrijwel niks meer op de speaker kan komen te staan. Ik weet echter niet of het "kortsluiten" aande amp kant schadelijk kan zijn?
In de 700 voeding worden de 4x10.000uF/100V elco's ontkoppeld en de kant van 5x220uF/100V kortgesloten.

Jan-Peter
voodooless
Contacteer:

Ja, oke, maar 180 en 400?
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

deepspace schreef:
Ja, oke, maar 180 en 400?
Zoals al eerder uitgelegd, daar wordt alleen de 2x10.000uF of 4x10.000uF afgekoppeld en dat zit er alleen nog bij de 470uF op de versterker lading.

470uF bij 45VDC geeft 0,48Joules. Das niet echt veel energie...;)

JP
voodooless
Contacteer:

Dat heb ik allemaal wel begrepen, maar ik heb het over het hypotetische geval dat je aan beide gevallen zou kortsluiten. Immers zou dit een universele beveiliging worden, en niet alleen geschikt voor de UcD.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

deepspace schreef:
Dat heb ik allemaal wel begrepen, maar ik heb het over het hypotetische geval dat je aan beide gevallen zou kortsluiten. Immers zou dit een universele beveiliging worden, en niet alleen geschikt voor de UcD.
het heeft natuurlijk geen zin om de afvlak elco's kort te sluiten maar het heeft wel degelijk zin om ook de 470uF kort te sluiten. Dus vandaar de buffering los gooien en dan nog de andere kant kortsluiten met een vermogens weerstand.
markje

Bericht door markje »

Is er eigenlijk een vuistregel of zoiets waarmee je je aan de hand van capaciteit van de buffer, de spanning hierover en het vermogen van de speaker grofweg kunt bepalen of de elco wel/niet te ontladen is over de speaker zonder dat deze meteen verbrand?

Groeten Mark
JuuL

Bericht door JuuL »

Lijkt me niet echt, zijn veel factoren die wat uitmaken: vermogen van je speaker, weerstand van je speaker, tijdsduur van het ontladen, passief/actief filteren....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Is moeilijk wat van te zeggen. De energie in een condensator is 0,5*C*U^2 Joule (Ws). Dat wordt in warmte omgezet in de DC weerstand van je speaker. Criterium is dan hoe heet wordt de spreekspoel daarmee en dat hangt weer af van de warmtecapaciteit van de spreekspoel. En die warmtecapaciteit hangt weer af van de massa van de spreekspoel en de specifieke warmte van het koper.

Het speekt voor zich dat van een tweeter met zijn hele lichte spreekspoeltje weinig warmte kan opnemen en waarschijnlijk gaat roken. De spreekspoel van woofers kan veel meer opnemen.
Plaats reactie