Aan de UcD?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hansr

Aan de UcD?

Bericht door hansr »

Hallo iedereen!

Na alle positieve reacties op diverse fora's lijkt het mij leuk om zelf zo'n Hypex UcD400 of 180 versterker te bouwen. Voordat ik daadwerkelijk spullen ga aankopen heb ik een paar vragen.

1 - Het vermogen van 180watt max of 400watt max is voor mij niet zo belangrijk. Ik heb relatief makkelijk aanstuurbare speakers en dit zal in de toekomst voorlopig ook zo blijven. Ik vind klank, dynamiek en detaillering belangrijker. Welke klinkt dan beter? de 180ad of de 400ad?

2 - Het schijnt dat de modules een gelijkgerichte spanning nodig heeft van +/- 45 a 50 volt en - 45 a -50 volt, kan ik daar zelf een simpele gelijkricht print voor bouwen of heeft het echt zin om die module van Hypex te kopen?

3 - Ik zit zelf te denken aan een ringkerntrafo 31-0-31 met 12volt aftakking (zelf gewonden) gevolgd door gelijkricht diodes en 2 of 4 dikke uitgang elco's met op de gelijkrichting een paar condensators om eventuele rimpel wat af te vlakken. is dit een goed idee? of moet ik toch kiezen voor het Hypex printje?

4- als ik een stereoversterker ga bouwen dan heb ik dus 2x de hypex 400 of 180ad nodig. Een print om een goede spanning aan te bieden en wat aansluitterminals en een 50k log stereopotmeter? of ben ik dan nog wat vergeten.

5 - Wat zijn ongeveer de totale bouwkosten? ik kom zelf op ongeveer 425 a 450 euro inclusief kast. klopt dit een beetje?

6 - Is deze versterker een behoorlijke verbetering t.o.v mijn Harman Kardon hk675 stereo versterker of kan ik de harman beter houden en van dit project afzien?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hans
voodooless
Contacteer:

Re: Aan de UcD?

Bericht door voodooless »

hansr schreef:
6 - Is deze versterker een behoorlijke verbetering t.o.v mijn Harman Kardon hk675 stereo versterker of kan ik de harman beter houden en van dit project afzien?
Na wat ik gisteren gehoord heb bij Jeroen kan ik je zeggen dat dat absoluut een verbetering zal zijn! Zowel de 180 als 400 klinken echt prachtig. Ik ben in ieder geval verkocht!

Voor de rest van de vragen moet je maar ff in de topics van Jeroen en Sander kijken, daar staat een berg info. Verder is op DIYaudio nog veel meer te vinden.

Maar volgens mij ben je al een eind op de juiste weg :)
hansr

Bericht door hansr »

Ik heb de topics van Jeroen en Sander met belangstelling door gelezen maar zit nog steeds met een aantal vragen, vandaar dat ik dit topic heb geopend. Je zegt dat ik op de goede weg zit, wat bedoel je daarmee deepspace? de kwaliteit van de Harman t.o.v de Hypex modules? of qua keuze van de componenten?
voodooless
Contacteer:

Ik bedoel in het algemeen ;)

Je hebt btw geen 12V nodig voor de UcD 180. Potmetertje kan natuurlijk, maar je kunt eventueel ook nog een buffertje gebruiken (dan komt die 12V wel weer van pas) vergeet ook de voeding voor het geheel niet.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb op het HTForum een draadje (nou ja....) staan over de bouw van een UcD versterker, waarbij veel antwoorden en vragen ed dergelijke zijn gesteld en uitgevoerd (softstarts ed)

Misschien iets om door te spitten?

HTForum, zelfbouw, UcD-versterker

Wowly
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Aan de UcD?

Bericht door jeroen_d »

hansr schreef:
Hallo iedereen!

Na alle positieve reacties op diverse fora's lijkt het mij leuk om zelf zo'n Hypex UcD400 of 180 versterker te bouwen. Voordat ik daadwerkelijk spullen ga aankopen heb ik een paar vragen.

1 - Het vermogen van 180watt max of 400watt max is voor mij niet zo belangrijk. Ik heb relatief makkelijk aanstuurbare speakers en dit zal in de toekomst voorlopig ook zo blijven. Ik vind klank, dynamiek en detaillering belangrijker. Welke klinkt dan beter? de 180ad of de 400ad?
Dat is eigenlijk nog niet bekend. Na de versterker van Sander te hebben gehoord weet ik dat ze absoluut nog mooier te maken zijn dan dat ze standaard geleverd worden door Hypex. Hoe een optimaal getweakte 180 en 400 zich onderling vergelijken is volgens mij nog onbekend. Wellicht dat Sander het antwoord weet.
2 - Het schijnt dat de modules een gelijkgerichte spanning nodig heeft van +/- 45 a 50 volt en - 45 a -50 volt, kan ik daar zelf een simpele gelijkricht print voor bouwen of heeft het echt zin om die module van Hypex te kopen?
Je kunt hem zelf bouwen maar het heeft absoluut zin om elco's van de kwaliteit van slit foil te kopen. Kijk niet naar de specs, we weten niet waarom ze goed klinken. Maar het is 'proven technology' in high end audio. Het aardige is, dat als je eraan kan komen, deze relatief goedkoop zijn tov andere high end elco's.
3 - Ik zit zelf te denken aan een ringkerntrafo 31-0-31 met 12volt aftakking (zelf gewonden) gevolgd door gelijkricht diodes en 2 of 4 dikke uitgang elco's met op de gelijkrichting een paar condensators om eventuele rimpel wat af te vlakken. is dit een goed idee? of moet ik toch kiezen voor het Hypex printje?
Zoals deepspace aangeeft, je hebt niet perse de Hypex trafo/print met extra +/-12 V nodig. Een gewone 160VA trafo 2x30V is voldoende in een dubbelmono uitvoering. Als je met één trafo wilt werken kan je eventueel kiezen voor een 225VA trafo indien je speakers nergens lager dan 6 ohm zijn. Maar 300VA is veiliger om het optimale uit 2 UcD 180 units te halen (2x100W ongeacht of er 4 of 8 ohm aanhangt).
4- als ik een stereoversterker ga bouwen dan heb ik dus 2x de hypex 400 of 180ad nodig. Een print om een goede spanning aan te bieden en wat aansluitterminals en een 50k log stereopotmeter? of ben ik dan nog wat vergeten.

eigenlijk niet, behalve misschien de primaire zekering en schakelaar.
5 - Wat zijn ongeveer de totale bouwkosten? ik kom zelf op ongeveer 425 a 450 euro inclusief kast. klopt dit een beetje?
Vanwege 4, de aansluitterminals en goede kwaliteit potmeter, kom je nog wat hoger uit. Denk eerder in de richting van 550 tot 600 euro bij gebruik van één trafo en één High Grade voeding en een mooie kant en klaar gekochte kast.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hans
Stukken en stukken beter.
hansr

Bericht door hansr »

Hey iedereen,

Bedankt tot dusver voor de antwoorden. Na het topic op HTforum helemaal doorgespit te hebben is alles mij vrijwel duidelijk geworden.

even een kleine opsomming:

* Qua klank verschillen de 180 en de 400 modules niet. (heel weinig)
* Het is altijd aan te bevelen de AD versie te gebruiken.
* De voeding is een van de belangrijkse dingen.
* Softstart is niet nodig bij trafo's die minder dan 300VA leveren.
* Voor je de boel aansluit op je speakers is het zinvol om te meten of er DC op de uitgang staat, zo ja dan een DC-detectiefilter toepassen om je speakers te beschermen.
* Condensator c7 en c8 kun je eventueel passeren (doorverbinden) als je zeker weet dat je geen DC op de ingang hebt.
* Als je naar de ingangsimpedantie kijkt is de 50K log potmeter die ik eerder heb voorgesteld eigenlijk iets aan de hoge kant. 10K log stereo zou beter passen.

Dan nog even een gedachte gang van mij,

Het schijnt dat deze modules een rendement hebben van zo'n 90%. dat houdt in dat als ik 1 voeding wil gebruiken en het maximale uit deze modules ga halen, ik zowieso minimaal het aantal VA's nodig heb van wat de versterker maximaal kan leveren in Watt. Dus stel dat de module 90watt kan leveren dan heb ik voor het beste resultaat een 100VA voeding nodig.

Ik denk dat ik eruit ben. Ik ga voor de Hypex 180AD modules met een eigenbouw gelijkrichtprint met een buffer van 20.000 uF. Als trafo pak ik een 225VA uitvoering met 2x30 volt secundaire aftakking (Amplimo, had ik nog liggen van een vorig project). Natuurlijk met gepaste zekeringen. Uiteindelijk komt het erop neer dat de Hypex module met 42Volt positief en 42Volt negatief wordt gevoed.

Het is belangrijk een steraardepunt te gebruiken om brom en storing te voorkomen. Dit ga ik ook toepassen.

Qua volume regeling ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb het plan om een voorversterker te bouwen met 5 ingangen gestuurd door een microcontroller waar ook meteen een AB op past. Het lijkt me leuk om gelijk een mooi display in de kast te zetten zodat ik metteen kan kijken welke ingang actief is en hoe ver de versterker open staat.

De kast ga ik zelf maken. Volg momenteel een mbo opleiding telecom / ict engineering (deelrichting van electrotechniek/electronica) Op mijn school heb ik voldoende mogelijkheden om zelf een netjes kastje te buigen. Ook kan ik daar zelf etsen en misschien nog wat leuke onderdelen uit de rommelbak vinden.

Ga a.s vrijdag even de gelijkrichtprint etsen (net even ontworpen, met mooie dikke sporen omdat er misschien wel grote stromen gaan lopen. Als ik tijd over heb zal ik proberen een begin te maken aan het kastje.

Bij de opbouw van mijn versterker zal ik proberen om zo weinig mogelijk componenten te gebruiken omdat ik van mening ben dat dit ten goede komt aan het uiteindelijke geluid.

Ook ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wel even een puntje van aandacht: ik heb niet voor niets gezegd trafo van 300VA. Een trafo van 225 VA 2x30V kan per kanaal 3.75 A leveren. Bij 4 ohm luidsprekers krijg je er dan 56 Watt uit. Het is dus niet voldoende om naar het rendement van de UcD te kijken, een en ander hangt ook af van de maximale trafo stroom, maximale trafo spanning, en de impedantie van je luidspreker. Bij 8 ohm is het geen probleem, dan zou de beperking de voedingsspanning zijn maar 30V is voldoende om aan 8 ohm 100W te maken met deze trafo. Check dus even je luidsprekerimpedantie om zeker te weten dat de 225VA trafo optimaal is.
hansr

Bericht door hansr »

Bedankt voor de tip Jeroen_D, Ik had ook al even aangegeven dat het een gedachtegang was.

Nu we het er toch even over hebben, in hoe verre kan het kwaad om om de voedingsspanning wat omhoog te gooien naar 50volt? volgens de gegevens van Hypex moet het kunnen, ik ben er niet zeker van of het wel zo verstandig is. Ik denk dat als ik hem wat minder spanning aanbiedt dat ik safer zit. Iemand een idee daarover?

De speakers waar ik op dit moment mee speel zijn een paar gemodificeerde B&W dm601s1 speakers als tijdelijke oplossing. Als ik weer tijd krijg ga ik de Tempo van Tony Gee nabouwen. Zoals het er nu naar uitziet zijn het speakers met een redelijk rendement en een redelijk vlak impedantieverloop. Denk dat ik met 225VA wel redelijk zit

Misschien is de 300VA toch wel het overwegen waard hoewel ik dan ook een softstart module moet toepassen.

Ik slaap er nog even een nachtje over.

Bedankt
voodooless
Contacteer:

Dus om het maximale uit een module te halen in een dual opsetelling is een 225 VA trafo 30~32V aan te raden?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nou, in een dual mono opstelling heb je met een 160VA trafo's van 2x30V natuurlijk 5,33A per trafo en kom je zonder probleem aan 100W. Alleen als je er de maximale 180W aan 4 ohm wilt uithalen heeft het zin om in een dual mono opzet 225VA trafo's toe te passen.

@ hansr: Ik denk dat als je de elco's niet overdreven dimensioneert, dus 20.000uF per rail, dat bij 300VA die softstart nog niet echt nodig is. En inderdaad, met de Tempo zit je heel redelijk met de 225VA trafo.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Denken jullie er wel even aan dat bij dubbelzijdige (brug) gelijkrichting, de DC stroom beperkt wordt met ongeveer een factor 1.6?
Dat houdt in dat een 5.33A AC trafo nog slechts 3.33 A aan DC stroomcapaciteit overlaat?

Iedereen weet ws. wel dat de DC spanning onbelast oploopt tot Utop, dus die 30V AC wordt 1.41 maal zo groot gezien op de bufferelco's (42.3V).
Bij belasting daalt dat weer wat.

Uit de lengte of uit de breedte, de wet van behoud van energie (en die van ellende! ) laat zich niet omzeilen.........

PS superdikke elco's......let daarmee op, de piekstromen die door de diodes gaan worden in principe alleen beperkt door de Ri van de secundaire wikkelingen, en die is tamelijk laag.
Dat introduceert dus stoorpiekjes en, als ze niet "dik" genoeg zijn gekozen, ook wel defecte dioden in de brug.
Snubbernetwerkjes over elke individuele diode in de brug zijn in ieder geval voor die stoorpieken een hulp, en (kleine waarde) serieweerstanden tussen brug en elco's ook.
Rudy

Bericht door Rudy »

Tja, maar denk er ook aan dat het hier om een schakelende versterker gaat en geen AB.

Zie het als een schakelende voeding met een efficientie van 90%.
( wat het uiteindelijk ook is in vele opzichten )

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, als het om de grootte van de de trafo gaat ligt het niet zo eenvoudig. Waar het om gaat is de gemiddelde RMS stroom die er van gevraagd wordt. Zou je je versterker continue 100W sinus laten leveren dan gaat door de slechte powerfactor van de laadpieken van de elco's een 2 a 3 keer zo grote RMS stroom door de trafo lopen dan de gevraagde DC stroom in de versterker. Dan heb je wel een 200 VA a 300 VA trafo nodig om hem niet al te heet te laten worden.

Maar het gemiddelde vermogen bij audio ligt veel lager en kun je best met veel minder volstaan. 100 - 150VA is dan ruim voldoende voor een 100 watter. Komt nog bij dat een UcD veel efficienter is zoals Rudy terecht stelt.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
Tja, maar denk er ook aan dat het hier om een schakelende versterker gaat en geen AB.

Zie het als een schakelende voeding met een efficientie van 90%.
( wat het uiteindelijk ook is in vele opzichten )

Groetjes
Rudy
En daarom klopt het precies wat ik schreef. Denk ik :? .

pjotr, dat kan toch niet waar zijn wat je zegt? 2 tot 3 maal zo groot? Je hebt alleen maar een stroompiek gedurende de laadtijd, de rest van de tijd ontlaad de elco zich en loopt er geen stroom door de trafo. Verder loopt er met een sinus maar de helft van de tijd stroom door de ene wikkeling en de helft van de tijd stroom door de andere wikkeling.

Je hebt misschien wel gelijk, zou je het wat verder kunnen uitleggen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Jeroen,

Ja dat klopt wel, die laadpieken kunnen gedurende die korte tijd wel 10-tallen amps bedragen. En aangezien het momentaan verliesvermogen P = I^2 x R is vliegt het gemiddelde verliesvermogen in de trafo flink omhoog. Dat komt dan tot uitdrukking in de RMS stroom. Die RMS stroom is dan veel hoger dan de gemiddelde stroom. Is wat lastig te begrijpen maar het werkt wel zo. Het is ook een algemeen aanvaard vuistregeltje dat als je X-watt aan DC vermogen uit een gelijkgerichte en afgevlakte trafo wilt krijgen je 2 a 3x dat vermogen aan VA voor de trafo nodig hebt. Dat is dan wel als je dat vermogen continue uit de trafo wilt hebben. Voor een audioversterker ligt dat dan anders omdat die niet continue een constant vermogen hoeft te leveren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 15 feb 2006, 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Allemaal leuk enzo, maar wat is nu de conclusie? Hoeveel VA heb je nodig om het maximale eruit te halem bij 4 Ohm?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Deepspace,

Dat zou je eigenlijk aan Hypex moeten vragen. Voor gewoon muziek luistern denk ik dat 160VA wel genoeg moet zijn al houdt Jeroen het op 225 VA.
voodooless
Contacteer:

Then 225VA it is :P Voor de prijs hoef je het echt niet te laten ;)
hansr

Bericht door hansr »

Ik heb er nog even over nagedacht en ik heb nog diverse draadjes op fora's doorgenomen. Ik gebruik 10.000 uF per rail denk ik. Ook lijkt het me zinvol om de versterker compleet mono op te bouwen. Ik spiek hiervoor even bij het ontwerp wat bij Hypex zelf op de site staat. Ik kies dan voor 2x 225VA Trafo's.

Wat al terecht werd opgemerkt zijn de afvlak condensators over de gelijkricht diodes, ik was al van plan om hier rekening mee te houden :wink:

Waar het nu dus op neer komt is dat ik 2x 225VA trafo's pak met 10.000uF elco's per rail. In mijn rommel la heb ik nog een paar nette panasonic elco's gevonden die mij in eerste instantie goed genoeg lijken.

Eigenlijk hoef ik niet het maximale qua vermogen uit de versterker te halen, het is voor huiskamer gebruik en ik neem aan dat een 10watt versterker al behoorlijk hard kan. wil je 2x zo hard dan heb je 100watt nodig. Tenminste zoiets staat me nog bij van de electronica leerboeken. Voor normaal gebruik is dit echter eigenlijk een absurd hoog vermogen :twisted:

Wat mij echter wel duidelijk is geworden dat de voeding een van de belangrijkste onderdelen in deze versterker is! En voor het idee is het wel prettig dat de voeding niet de beperking is bij deze versterker.

eigenlijk spreek ik mezelf tegen met de laatste 2 alinea's :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Maakt niet uit. Ik vind je keuze verreweg de beste als je al een trafo van 225VA hebt. Ik zou precies hetzelfde doen, gewoon er eentje bij kopen en dual mono gaan.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

hansr schreef:
Ik heb er nog even over nagedacht en ik heb nog diverse draadjes op fora's doorgenomen. Ik gebruik 10.000 uF per rail denk ik. Ook lijkt het me zinvol om de versterker compleet mono op te bouwen. Ik spiek hiervoor even bij het ontwerp wat bij Hypex zelf op de site staat. Ik kies dan voor 2x 225VA Trafo's.

Wat al terecht werd opgemerkt zijn de afvlak condensators over de gelijkricht diodes, ik was al van plan om hier rekening mee te houden :wink:

Waar het nu dus op neer komt is dat ik 2x 225VA trafo's pak met 10.000uF elco's per rail. In mijn rommel la heb ik nog een paar nette panasonic elco's gevonden die mij in eerste instantie goed genoeg lijken.

Eigenlijk hoef ik niet het maximale qua vermogen uit de versterker te halen, het is voor huiskamer gebruik en ik neem aan dat een 10watt versterker al behoorlijk hard kan. wil je 2x zo hard dan heb je 100watt nodig. Tenminste zoiets staat me nog bij van de electronica leerboeken. Voor normaal gebruik is dit echter eigenlijk een absurd hoog vermogen :twisted:

Wat mij echter wel duidelijk is geworden dat de voeding een van de belangrijkste onderdelen in deze versterker is! En voor het idee is het wel prettig dat de voeding niet de beperking is bij deze versterker.

eigenlijk spreek ik mezelf tegen met de laatste 2 alinea's :wink:
Discussie over trafo....voor een UcD180AD is een trafo van 160VA echt wel voldoende. Een versterker klinkt echt niet harder omdat de trafo van 160VA naar 225VA of zelfs 300VA is gegaan. We praten namelijk over geluid en niet het aansturen van een gloeilamp. In geluid zit met gemak piek signalen in van een factor 10, gemiddeld is het vermogen maar een paar watt. Je kan dan veel beter 2x een trafo gebruiken voor iedere kanaal één, dan één iets zwaardere voor twee kanalen. We hebben gemerkt dat de geluidskwaliteit sterk wordt verbeterd als je een volledig gescheiden voeding gebruikt (Dual Mono). Dan is 2 x 160VA helemaal voldoende.... ;)

Vandaar dat we ook alleen maar een 160VA trafo in het pakket hebben, en voor de UcD400 een 500VA trafo. Daarbij hebben onze trafo's ook nog eens een extra 2x13V spanning zodat je de opamps op de module met de HG voeding apart kan voeden. Dat is nog eens een hele interessante geluidsverbetering.

Jan-Peter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bedank Jan-Peter,

Eindelijk de ervaringsdeskundige :D

Maar wbt dat dual mono: Als je slechts 1 trafo gebruikt en je stuurt de UcD's gebalanceerd aan, maakt het dan nog zoveel uit? of is de CMR dan toch onvoldoende zodat dit minder klinkt?
voodooless
Contacteer:

Might be, maar voot 6 euro per trafo extra kan het vast geen kwaat ;)
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

deepspace schreef:
Might be, maar voot 6 euro per trafo extra kan het vast geen kwaat ;)
Nee, natuurlijk niet. Echter je zal met 2x225VA/300VA trafo toch ook echt serieus aan een softstart moeten denken, en je mist natuurlijk de extra spanningen die we standaard erbij hebben (voor toekomstige upgrades)…… ;)
Plaats reactie