scanspeak reference monitor en baskasten met 23W
Moderator: Beheerdersteam
Halo Sander,
Ik denk dat het geen of/of discussie is, maar meer een en/en discussie. Om dit topic hiermee niet verder te vervuilen zal ik een nieuw aanmaken: viewtopic.php?t=1610
De verstek is de beste manier, mits goed uitgevoerd en zeker in combinatie met lamello's, maar is dermate moelijk goed te maken dat voor de meeste hobby-isten de kopse manier de beste lijkt (imho).
Wowly
Ik denk dat het geen of/of discussie is, maar meer een en/en discussie. Om dit topic hiermee niet verder te vervuilen zal ik een nieuw aanmaken: viewtopic.php?t=1610
De verstek is de beste manier, mits goed uitgevoerd en zeker in combinatie met lamello's, maar is dermate moelijk goed te maken dat voor de meeste hobby-isten de kopse manier de beste lijkt (imho).
Wowly
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Fineer kopen met papieren rug, daarmee is 't in een handomdraai gebeurd, mits je netjes werkt en geduld hebt uiteraard.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
En een leuk verslag van Fineermannetje Dennis op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=37154.0
Na een prijsopgave bij een lokale interieurbouwer heb ik besloten zelf de proef op de som te nemen (prijs was namelijk ong. €460 voor de monitoren en de baskasten).
Vanavond ben ik begonnen, met de achterkant uiteraard
. Tijdrovende bezigheid, maar waarschijnlijk wel te doen. Vandaag heb ik geleerd dat je vanuit het midden naar buiten moet werken, en tamelijk snel ook. Die witte houtlijm droogt tóch iets sneller op dan ik dacht.
Ik werk niet met een strijkbout, maar met een provisorisch gemaakte pers; een variant van de zelfbouwpers zoals die op www.af.nl staat.
morgen maar eens kijken hoe het resultaat is.
Vanavond ben ik begonnen, met de achterkant uiteraard
Ik werk niet met een strijkbout, maar met een provisorisch gemaakte pers; een variant van de zelfbouwpers zoals die op www.af.nl staat.
morgen maar eens kijken hoe het resultaat is.
ongeduldig als ik was, tóch maar even gauw gekeken. Eerste stuk is, ondanks de correctie die op een gegen moment nodig was, perfect gelukt.
Ik kreeg een aantal luchtbellen, waardoor ik genoodzaakt was het fineer half los te halen en opnieuw vast te drukken. Bij het loshalen is het fineer een klein stukje ingescheurd, doordat de lijm zo snel droogde. Gelukkig zie je van dat scheurtje niets terug.
Ik kreeg een aantal luchtbellen, waardoor ik genoodzaakt was het fineer half los te halen en opnieuw vast te drukken. Bij het loshalen is het fineer een klein stukje ingescheurd, doordat de lijm zo snel droogde. Gelukkig zie je van dat scheurtje niets terug.
net de volgende zijde gefineerd. Ging perfect. Helaas wel lastig dat ik er maar één per keer kan doen; dit gaat zo, met twaalf zijden in totaal, wel een tijdje duren.
Moeilijkheid valt me erg mee. Zelfs door vanuit het midden te werken blijf je wel een beetje last houden van luchtbellen. Nadat je ze weggedrukt hebt, trekt er na een tijdje weer lucht onder. Dit komt doordat het fineer niet compleet vlak is. Na een paar uurtjes in de pers zijn alle luchtbellen verdwenen. Het is niet eens nodig het fineer ontzettend netjes vlak te drukken. De pers corrigeert een hoop.
Bij het persen werk ik met twee op elkaar gelegde mdf-platen, en daar onder dik karton. Dit karton zit tussen het fineer en de klemplaten. Met karton er tussen compenseer je mooi voor de niet 100% egale ondergrond.
Heeft iemand een idee van hoe ik het fineer het best donkerder kan maken? Olieën lijkt me wel mooi, maar is bijts met daarna een laklaag niet steviger?
Moeilijkheid valt me erg mee. Zelfs door vanuit het midden te werken blijf je wel een beetje last houden van luchtbellen. Nadat je ze weggedrukt hebt, trekt er na een tijdje weer lucht onder. Dit komt doordat het fineer niet compleet vlak is. Na een paar uurtjes in de pers zijn alle luchtbellen verdwenen. Het is niet eens nodig het fineer ontzettend netjes vlak te drukken. De pers corrigeert een hoop.
Bij het persen werk ik met twee op elkaar gelegde mdf-platen, en daar onder dik karton. Dit karton zit tussen het fineer en de klemplaten. Met karton er tussen compenseer je mooi voor de niet 100% egale ondergrond.
Heeft iemand een idee van hoe ik het fineer het best donkerder kan maken? Olieën lijkt me wel mooi, maar is bijts met daarna een laklaag niet steviger?

fineren en lakken is klaar.
zometeen ff de filters bouwen, en de boel installeren. De filters komen bij nader inzien tóch maar in de kast, in plaats van in een kastje erbuiten. Als de filters er in zitten, komt er nog bitumen met een dikke laag siliconenkit tegen de wanden. Daar overheen een laag Pri-Tex.
Dan de units er in.
Van spoelen weet ik hoe je ze het best t.o.v. elkaar kunt plaatsen. Is het echter schadelijk voor de werking om een spoel en condensator heel dicht bij elkaar te plaatsen? Komt namelijk wel makkelijk uit.


- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
het is bij mijn weten wel schadelijk siliconekit te gebruiken! de dampen tasten de ophanging van de units aan. gebruik daarom beter tec7 of een lijm op waterbasis.
verder zullen condensatoren en spoelen mekaar hoogstwaarschijnlijk wel beinvloeden, aangezien ze alletwee werken op basis van ladingen maar dat is denk ik wel heel erg beperkt, en volgens mij onhoorbaar
verder zullen condensatoren en spoelen mekaar hoogstwaarschijnlijk wel beinvloeden, aangezien ze alletwee werken op basis van ladingen maar dat is denk ik wel heel erg beperkt, en volgens mij onhoorbaar
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Condensatoren zijn niet machnetisch en worden dus ook niet door een spoel aangetast.pieter pan schreef:verder zullen condensatoren en spoelen mekaar hoogstwaarschijnlijk wel beinvloeden, aangezien ze alletwee werken op basis van ladingen maar dat is denk ik wel heel erg beperkt, en volgens mij onhoorbaar
Maareh, ziet er verder heel netjes uit. Leuk fineertje
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
was inderdaad vergeten dat condensatoren opgerold zitten. was aan het principeprentje uit m'n cursus aan't denken en daar heb je weldegelijk twee platen tegenover mekaar met de ene plaat positief en de andere negatief en dat wordt toch wel beinvloed door een veld van een spoel zou ik denken. 't zijn allemaal ladingen en da heeft allemaal invloed denk ik zo, maar niet meer invloed dan de stand van de sterren op ons welzijn, dus geen reden tot paniek
Ik dacht ook al dat het niet zo veel uit zou maken. Het is topografisch gezien makkelijker de boel tamelijk dicht bij elkaar te plaatsen. Vanavond heb ik er geen tijd meer voor. Morgen gaan de filters er in.
Wat betreft de siliconenkit: ik wilde die kit juist gebruiken omdat het in een sandwich met hout aan de ene en bitumen aan de andere kant waarschijnlijk wel goed dempt. Hoe lang zou het duren tot de lijm goed droog is? Daarna heb je toch geen last meer van de dampen?
Wat betreft de siliconenkit: ik wilde die kit juist gebruiken omdat het in een sandwich met hout aan de ene en bitumen aan de andere kant waarschijnlijk wel goed dempt. Hoe lang zou het duren tot de lijm goed droog is? Daarna heb je toch geen last meer van de dampen?
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
