scanspeak reference monitor en baskasten met 23W

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Halo Sander,

Ik denk dat het geen of/of discussie is, maar meer een en/en discussie. Om dit topic hiermee niet verder te vervuilen zal ik een nieuw aanmaken: viewtopic.php?t=1610

De verstek is de beste manier, mits goed uitgevoerd en zeker in combinatie met lamello's, maar is dermate moelijk goed te maken dat voor de meeste hobby-isten de kopse manier de beste lijkt (imho).

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

opgelost. Tóch (ben een beetje eigenwijs) met de bandschuurmachine. Is perfect gelukt! 8) Wilde eerst verfen of spuiten, maar wil nu toch maar fineren. Even kijken hoe moeilijk dat is....Iemand tips?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Fineer kopen met papieren rug, daarmee is 't in een handomdraai gebeurd, mits je netjes werkt en geduld hebt uiteraard.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

keyser schreef:
..... toch maar fineren. Even kijken hoe moeilijk dat is....Iemand tips?
op de frontpage staan een paar links naar fineer"lessen"
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En een leuk verslag van Fineermannetje Dennis op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=37154.0
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik zal me er in verdiepen. Mocht het mij te moeilijk lijken om netjes te doen, dan laat ik het doen (liever niet... niet erg DIY hè? :? )
In ieder geval dus eerst even een oefenwerkje zoeken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Na een prijsopgave bij een lokale interieurbouwer heb ik besloten zelf de proef op de som te nemen (prijs was namelijk ong. €460 voor de monitoren en de baskasten).
Vanavond ben ik begonnen, met de achterkant uiteraard :lol: . Tijdrovende bezigheid, maar waarschijnlijk wel te doen. Vandaag heb ik geleerd dat je vanuit het midden naar buiten moet werken, en tamelijk snel ook. Die witte houtlijm droogt tóch iets sneller op dan ik dacht.
Ik werk niet met een strijkbout, maar met een provisorisch gemaakte pers; een variant van de zelfbouwpers zoals die op www.af.nl staat.
morgen maar eens kijken hoe het resultaat is.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ongeduldig als ik was, tóch maar even gauw gekeken. Eerste stuk is, ondanks de correctie die op een gegen moment nodig was, perfect gelukt.
Ik kreeg een aantal luchtbellen, waardoor ik genoodzaakt was het fineer half los te halen en opnieuw vast te drukken. Bij het loshalen is het fineer een klein stukje ingescheurd, doordat de lijm zo snel droogde. Gelukkig zie je van dat scheurtje niets terug.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

net de volgende zijde gefineerd. Ging perfect. Helaas wel lastig dat ik er maar één per keer kan doen; dit gaat zo, met twaalf zijden in totaal, wel een tijdje duren.
Moeilijkheid valt me erg mee. Zelfs door vanuit het midden te werken blijf je wel een beetje last houden van luchtbellen. Nadat je ze weggedrukt hebt, trekt er na een tijdje weer lucht onder. Dit komt doordat het fineer niet compleet vlak is. Na een paar uurtjes in de pers zijn alle luchtbellen verdwenen. Het is niet eens nodig het fineer ontzettend netjes vlak te drukken. De pers corrigeert een hoop.
Bij het persen werk ik met twee op elkaar gelegde mdf-platen, en daar onder dik karton. Dit karton zit tussen het fineer en de klemplaten. Met karton er tussen compenseer je mooi voor de niet 100% egale ondergrond.
Heeft iemand een idee van hoe ik het fineer het best donkerder kan maken? Olieën lijkt me wel mooi, maar is bijts met daarna een laklaag niet steviger?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hej Keyser,

Heb je onderhand al een foto gemaakt? Ben wel benieuwd.

Groetjes Montana
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Afbeelding

fineren en lakken is klaar.
zometeen ff de filters bouwen, en de boel installeren. De filters komen bij nader inzien tóch maar in de kast, in plaats van in een kastje erbuiten. Als de filters er in zitten, komt er nog bitumen met een dikke laag siliconenkit tegen de wanden. Daar overheen een laag Pri-Tex.
Dan de units er in.
Van spoelen weet ik hoe je ze het best t.o.v. elkaar kunt plaatsen. Is het echter schadelijk voor de werking om een spoel en condensator heel dicht bij elkaar te plaatsen? Komt namelijk wel makkelijk uit.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

het is bij mijn weten wel schadelijk siliconekit te gebruiken! de dampen tasten de ophanging van de units aan. gebruik daarom beter tec7 of een lijm op waterbasis.
verder zullen condensatoren en spoelen mekaar hoogstwaarschijnlijk wel beinvloeden, aangezien ze alletwee werken op basis van ladingen maar dat is denk ik wel heel erg beperkt, en volgens mij onhoorbaar
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

pieter pan schreef:
verder zullen condensatoren en spoelen mekaar hoogstwaarschijnlijk wel beinvloeden, aangezien ze alletwee werken op basis van ladingen maar dat is denk ik wel heel erg beperkt, en volgens mij onhoorbaar
Condensatoren zijn niet machnetisch en worden dus ook niet door een spoel aangetast.

Maareh, ziet er verder heel netjes uit. Leuk fineertje :)
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

was inderdaad vergeten dat condensatoren opgerold zitten. was aan het principeprentje uit m'n cursus aan't denken en daar heb je weldegelijk twee platen tegenover mekaar met de ene plaat positief en de andere negatief en dat wordt toch wel beinvloed door een veld van een spoel zou ik denken. 't zijn allemaal ladingen en da heeft allemaal invloed denk ik zo, maar niet meer invloed dan de stand van de sterren op ons welzijn, dus geen reden tot paniek
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik dacht ook al dat het niet zo veel uit zou maken. Het is topografisch gezien makkelijker de boel tamelijk dicht bij elkaar te plaatsen. Vanavond heb ik er geen tijd meer voor. Morgen gaan de filters er in.

Wat betreft de siliconenkit: ik wilde die kit juist gebruiken omdat het in een sandwich met hout aan de ene en bitumen aan de andere kant waarschijnlijk wel goed dempt. Hoe lang zou het duren tot de lijm goed droog is? Daarna heb je toch geen last meer van de dampen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je twijfelt, neem dan siliconenkit voor een aquarium, als de vissen t overleven gaat t met je speakers ook wel goed
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

tec7 is veel sterker dan siliconen, dempt even goed denk ik en het geeft geen dampen.
kijk hier maar eens!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik zal morgen even langs de kleine specialistische bouwmarkt hier in de straat gaan. Die mensen hebben overal redelijk wat verstand van. Zal hen eens vragen welke lijm ik 't beste kan gebruiken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ben weer even de baskasten met de 23W van scanspeak aan het simuleren in winISD. Het veranderen van het kastvolume verandert de freq. curve amper, en ook Group-delay verandert amper. Klopt het dat een woofer met een lage VAS minder gevoelig is voor variatie van het kastvolume?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Natuurlijk klopt dat. De Vas is het aangegeven liter op de gemeten gevoeligheid en op de gemeten resultaten die je krijgt. N kast met een lagere Vas heeft dus minder liter inhoud nodig om optimaal te kunnen presteren
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoi Tim,
ik begrijp je verhaal niet helemaal.. Zeg je nu dat een woofer met een lage VAS per definitie een kleinere kast nodig heeft dan een woofer met een hogere VAS?
De precieze uitwerking van VAS heb ik nog nooit helemaal begrepen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

speakers zijn klaar. Klinken echt prachtig.. Nu even een kort bericht, want ik ga weer luisteren 8)
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

keyser schreef:
speakers zijn klaar. Klinken echt prachtig.. Nu even een kort bericht, want ik ga weer luisteren 8)
Heb je er een mooi plaatje van? Dat is wel zo mooi natuurlijk.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

keyser schreef:
speakers zijn klaar. Klinken echt prachtig.. Nu even een kort bericht, want ik ga weer luisteren 8)
Vervelend he, als het is gelukt.... :D Moet je gaan nadenken wat je nou weer moet gaan uitvreten... :?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

plaatjes komen :lol: morgen ofzo.. nu geen zin in :wink: Luisteren is nu belangrijker.
Volgende projectje is al bekend: ga bij beide speakers een subwoofer bouwen (zie naam van die topic) met scanspeak 23W.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”