Tja, je moet natuurlijk niet denken dat het goedkoop is alles bij elkaar.keyser schreef:okduidelijk
misschien voor mij dan ooit ook interessant eens een amp te bouwen. Ik dacht dat je er nauwelijks of geen geld mee kon besparen.
Een versterker bouwen voor Accuton seas combi?
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Contacteer:
Dat is geen kwestie van geloven, maar gewoon eens proberen. Ik neem aan dat jij met je uiterst analytische accuton units dat soort verschillen toch gemakkelijk moet kunnen horen. Waarmee niet gezegd is dat elke versterker van 10000 er die van 1000 uit speelt. Maar verschillende versterkers klinken echt anders. Soms een wereld van verschil, soms slechts een heel subtiel verschil. En mensen overdrijven graag...Montana schreef:Dan moet je natuurlijk wel willen geloven dat er een verschil te horen is tussen een versterker van 1000 en 10.000 euro![]()
mvg,
Montana
Dit soort zaken moet je toch niet onderschatten. Ik wed dat ook jij het verschil kunt horen tussen de loopwerken van mijn jvc en panasonic dvd speler, beide via digitaal uit op dezelfde DAC aangesloten. De ene via coax, de andere via een optische ingang. Of dat nu aan het loopwerk ligt, de optisch/elektrische omzetting of de kabel, ik weet het niet. Maar het verschil is duidelijk waarneembaar.
Een UcD-amp is erg goed, zeker zo goed als een slechte 10.000 amp. Maar een goede buizenversterker van 2K heeft toch wel erg veel voordelen tov een UcD 180AD hoor, en een hele goede 5Kversterker trekt de 180 er ook wel uit......
Dus reken je niet ál te rijk. Daarintegen heeft de UcD geen ekele concurrent in zijn prijsklasse, of het moet de van Medevoort verterker zijn die op de UcD-leest is gebouwd. Die kost 1000 euro incl garantie en AB en klonk beter dan mijn zelfbouw UcD (zegt ook wat over mijn zelfbouwkwaliteiten misschien, maar het moet gezegd worden)
Overigens het Matti een Cookbook gemaakt waarin ook enkele succesvolle waardevolle tweaks staan, kijk maar op het einde!
http://www.plastichead.net/audioworks/r ... cbmain.htm
Ik ben in ieder geval ongelofelijk blij met mijn UcD180AD dual mono geintegreerde versterker!
Wowly
Dus reken je niet ál te rijk. Daarintegen heeft de UcD geen ekele concurrent in zijn prijsklasse, of het moet de van Medevoort verterker zijn die op de UcD-leest is gebouwd. Die kost 1000 euro incl garantie en AB en klonk beter dan mijn zelfbouw UcD (zegt ook wat over mijn zelfbouwkwaliteiten misschien, maar het moet gezegd worden)
Overigens het Matti een Cookbook gemaakt waarin ook enkele succesvolle waardevolle tweaks staan, kijk maar op het einde!
http://www.plastichead.net/audioworks/r ... cbmain.htm
Ik ben in ieder geval ongelofelijk blij met mijn UcD180AD dual mono geintegreerde versterker!
Wowly
- voodooless
- Contacteer:
Voordelen? Waar, welke? Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen:Wowly schreef:Een UcD-amp is erg goed, zeker zo goed als een slechte 10.000 amp. Maar een goede buizenversterker van 2K heeft toch wel erg veel voordelen tov een UcD 180AD hoor, en een hele goede 5Kversterker trekt de 180 er ook wel uit......
- meer vervorming
- minder vermogen
- wordt warmer
- lelijk
Enige is misschien dat een buis lekker soft kan clippen.
Maar dit is natuurlijk ook puur smaak allemaal. Een buis is nu eenmaal niet aan mij besteedt
Ik bdoel niet dat ik geen verschil hoor tussen verschillende versterkers. Was meer een knipoog naar Keyser
Op een gegeven moment zit je op een kwaliteitsniveau waarbij iets beters moeilijk te horen is. Hetzelfde geld voor verschrikkelijk mooie en dure filtercomponenten. Met beter wordt dan eigenlijk "frisser" en "anders" bedoeld of iets in die trend van woorden. Ik stond op een gegeven moment serieus voor de beslissing om mijn C89 basmid te vervangen voor de C79 mid. De units zijn wel even duur maar mijn C89 is een bas mid en de C79 een pure mid. Het geluid zal hoogstens een beetje anders klinken. Of het verschil in geluid beter of slechter is, is bij dit soort vergelijken erg moeilijk. Hetzelfde geld wat mij betreft ook voor versterkers. De accuphase die ik had klonk duidelijk beter dan mijn sony. Een grote mark levinson zal waarschijnlijk beter klinken dan die accuphase, maar of een versterker die 3 keer zo duur is als een mark levinson ook daadwerkelijk beter klinkt vraag ik me af.
mvg,
Montana
Op een gegeven moment zit je op een kwaliteitsniveau waarbij iets beters moeilijk te horen is. Hetzelfde geld voor verschrikkelijk mooie en dure filtercomponenten. Met beter wordt dan eigenlijk "frisser" en "anders" bedoeld of iets in die trend van woorden. Ik stond op een gegeven moment serieus voor de beslissing om mijn C89 basmid te vervangen voor de C79 mid. De units zijn wel even duur maar mijn C89 is een bas mid en de C79 een pure mid. Het geluid zal hoogstens een beetje anders klinken. Of het verschil in geluid beter of slechter is, is bij dit soort vergelijken erg moeilijk. Hetzelfde geld wat mij betreft ook voor versterkers. De accuphase die ik had klonk duidelijk beter dan mijn sony. Een grote mark levinson zal waarschijnlijk beter klinken dan die accuphase, maar of een versterker die 3 keer zo duur is als een mark levinson ook daadwerkelijk beter klinkt vraag ik me af.
mvg,
Montana
Klopt. Als je bij 4 ohm maximaal vermogen eruit wilt halen gewoon 225VA kopen bij Amplimo of de elektronicaboer in de buurt (die dan ook vaak een Ampimo aan je levert). 2x30 V wikkelingen secundair is optimaal bij de UcD180. Dan zit je na gelijkrichting mooi in de buurt van de nominale voedingsspanning van +/-45 Volt. Met 35V wordt het teveel, voor je het weet treedt de overspanningsbeveiliging van de UcD dan in werking. Als je op 25 V gaat zitten dan werkt ie wel, maar schijnt de opamp niet optimaal gevoed te worden.
Zonder de hulp van mensen op het forum zou ik de versteker niet durven bouwen. Als ik mijn kastje af heb ga ik de onderdelen bestellen.
Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten
Ik heb ook al een eerste doel: de zaken goed aansluiten.
Vandaag mijn 15" sub verkocht dus plaats genoeg voor nieuwe versterkers en luidsprekers.
Bedankt voor de backup
mvg,
Montana
Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten
Ik heb ook al een eerste doel: de zaken goed aansluiten.
Vandaag mijn 15" sub verkocht dus plaats genoeg voor nieuwe versterkers en luidsprekers.
Bedankt voor de backup
mvg,
Montana
- SSassen
- Contacteer:
Ziet er netjes uit, je hebt 'm in RAL9006 gespoten zie ik. Zorg wel voor wat ventilatie aan de bovenkant, een rij gaatjes, of een nette ingefreesde sleuf is in principe voldoende. De UcD modules hebben geen temperatuur beveiliging, dus hou daar wel rekening mee.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
De trafo's worden niet zo gauw warm maar het kan geen kwaad natuurlijk. Belangrijker is dat je vooral boven het ferrietspoeltje van het uitgangsfilter voldoende ventilatie aanbrengt. Die wordt 60graden en die warmte moet goed wegkunnen. Koeling van de UcD transistoren hoef je je geen enkele zorgen over te maken als je het T-profiel op het aluminium schroeft.
niet zo sarcastisch heMontana schreef:Oh oke, dan zal ik ergens een mooie kolom boor lenen.
Misschien leuk om een UcD versterker mee te nemen naar de blinde luistertest. Waarschijnlijk zal de hele serie UcD gebouwd zijn, tegen de tijd dat de test er van komt.
mvg,
Montana
- SSassen
- Contacteer:
Montana,
Als je gaten gaat boren haal dan bij de bouwmarkt een stuk gaten strip van metaal, anders krijg je de gaten namelijk onmogelijk gelijk, zelfs als je netjes aftekent en centert met een centerpunt. Dat ga je dan altijd zien en ik zou mij daar ontzettend aan gaan ergeren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Als je gaten gaat boren haal dan bij de bouwmarkt een stuk gaten strip van metaal, anders krijg je de gaten namelijk onmogelijk gelijk, zelfs als je netjes aftekent en centert met een centerpunt. Dat ga je dan altijd zien en ik zou mij daar ontzettend aan gaan ergeren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- Leeuwarden
Klopt, goeie tip. Zelf doe ik dat ook zo: Een stuk geperforeerde plaat van de metaalhandel als malletje met 2 klemmen vastzetten op de plaat. Plaat eerst beplakken met boeklon ter bescherming tegen krassen. Is die te boren plaat van alu dan smeren met spiritus en een nieuwe boor gebruiken, dan krijg je geen bramen.SSassen schreef:Montana,
Als je gaten gaat boren haal dan bij de bouwmarkt een stuk gaten strip van metaal, anders krijg je de gaten namelijk onmogelijk gelijk, zelfs als je netjes aftekent en centert met een centerpunt.
- voodooless
- Contacteer:
Nah, dat heeft toch iedereen alMontana schreef:Ik zou het wel mooi vinden om een blauw ledje (aan/uit) in het front te hebben.
Ziet er trouwens mooi uit dat kastje!
Over de gaatjes: Kan me bij de rest aansluiten. Heb zoiets een keer in MDF gedaan, met een "mal" van papier. Zelf dan is het uitermate lastig om het netjes te krijgen, al helemaal in metaal.
Ik wist dat men commmentaar zou hebben over het blauwe ledjedeepspace schreef:Nah, dat heeft toch iedereen alMontana schreef:Ik zou het wel mooi vinden om een blauw ledje (aan/uit) in het front te hebben.Neem dan een witte
.
Een witte is inderdaad ook leuk. pimpelpaars misschien? Een zwart ledje heeft zeker niemand!
- voodooless
- Contacteer: