Amplimo trafo-aansluitingen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
vigier

Amplimo trafo-aansluitingen

Bericht door vigier »

Hai,

aangezien ik eigenlijk niet kan wachten tot Amplimo maandag weer bereikbaar is, heb ik de volgende vraag:
Ik heb hier een stapel trafo's van Amplimo. Secundair gewoon bekende rood/geel/blauw/grijs.

Primair: oranje/roze/bruin. In de roze leiding zitten 2 aders.
Deze trafo is geschikt voor 220V en 231V (ja, 231 staat erop)
Wie kan mij vertellen welke aansluiting ik moet gebruiken voor de 231V?

Het kan zijn dat de roze tussen de bruine en oranje in zit (tap), maar ook dat het twee gescheiden wikkelingen zijn, en ze 1 van de 2 polen van beide wikkelingen samen hebben gebracht.

Wie weet het? Amplimo gebruikt tegenwoordig alleen trafo's met 2x wit aan de primaire kant.
Heb al een uurtje gegoogled, en heel wat sites gezien, maar nergens iets over primair (wel in combinatie met wit en zwart).

Ik heb geen zin om met variac's en dat soort ongein te klooien, wil het gewoon weten zonder iets mogelijk te slopen :)

Groet & alvast bedankt

Joris
JuuL

Re: Amplimo trafo-aansluitingen

Bericht door JuuL »

vigier schreef:
Hai,
Heb al een uurtje gegoogled, en heel wat sites gezien, maar nergens iets over primair (wel in combinatie met wit en zwart).
Doe je toch iets fout:
http://www.amplimo.nl/

Roze is zeer waarschijnlijk primair, deze is ook het dunste waarschijnlijk.
vigier

Bericht door vigier »

Hoi Juul,

natuurlijk heb ik eerst op de site van Amplimo gekeken, maar zoals ik al schreef gebruikt amplimo tegenwoordig andere kleuren.

En over primair: roze, oranje en bruin zijn alle drie primair.
De secundaire wikkelingen zijn blauw/geel/rood/grijs (zie mijn posting).

Ik kan op de site van Amplimo verder niets vinden over trafo's met oranje/roze/bruin aansluitingen.. Maar mocht ik daar iets over het hoofd hebben gezien, dan hoor ik dat graag :)

Groet!

Joris
JuuL

Bericht door JuuL »

Oke, sorry.
Ik heb ook een oude trafo, hier is de primaire roze. Miss moet jij die ook, maar ik weet het niet zeker.
GeertJ

Bericht door GeertJ »

mss niet de meest katholieke en veilige manier om een trafo aan te sluiten als ge niet weet hoe, maar als ge heeeeeeel voorzichtig zijt...
dus, ge meet eerst eens met een ohmmeter hoe da uw wikkelingen liggen, ohmmeter zal een lage weerstandswaarde geven als ge aan de twee uiteinden meet van een wikkeling.
als uw trafo maar één secundaire wikkeling heeft, en één primaire, gewoon eens op een van de wikkelingen een lage wisselspanning aansluiten, desnoods aftappen van een trafo waarvan dat ge wel weet hoe da ge trafo goed aansluit. ge meet over uw andere wikkeling, en als ge daar een hogere spanning meet dan uw spanning die ge aanlegt op die één wikkeling, dan weet ge waar dat ge over meet uw primaire wikkeling is, als uw spanning lager is dan de aangelegde spanning, dan ligt uw aangelegde spanning aan de primaire, dus, da is dan ook waar dat ge uw 230 kunt aanleggen.
snapt ge?? :P
kijk ook eens op de labels die op uwen trafo staan, soms (meestal) staat dat er ook op hoe da ge nen trafo moet aansluiten....
khoop dat ge aan mijne uitleg aanuit kunt... :lol:
vigier

Bericht door vigier »

ja hoor, ik kan je uitleg helemaal volgen (kom oorspronkelijk van vlakbij belgie trouwens)....

maar.... de enige 2 posters in dit topic hebben geloof ik mijn verhaal niet goed gelezen!
Ik weet welke draden van de primaire wikkelingen zijn, en ik weet welke van de secundaire wikkelingen zijn.

En ik heb in mijn verhaal ook geschreven dat mijn trafo twee secundaire wikkelingen heeft, en OF twee primaire, OF 1 primaire met een aftakking.
Ik wil dus weten welke 2 van de 3 primaire draden ik moet gebruiken om de combinatie voor 231V te gebruiken, en niet de 220V of een nagenoeg kortsluiting (als hij op het verschil zit).
Op het label van de trafo staat precies welke kleuren voor de secundaire zijn, maar er staat niets over de primaire.

Daarom dus mijn vraag.

Groet! Joris
GeertJ

Bericht door GeertJ »

oeps :oops: ja, nu ik uw verhaal nog eens overlees, lees ik inderdaad dat ge al weet welke uw prim zijn. Precies al nen lange dag geweest voor mij :? ik zal der ne keer over slape zu.. :)
vigier

Bericht door vigier »

Welterusten, ik ga er ook een nachtje over slapen :P

Groet! Joris
Pjotr

Re: Amplimo trafo-aansluitingen

Bericht door Pjotr »

vigier schreef:
Primair: oranje/roze/bruin. In de roze leiding zitten 2 aders.
Deze trafo is geschikt voor 220V en 231V (ja, 231 staat erop)
Wie kan mij vertellen welke aansluiting ik moet gebruiken voor de 231V?
Hoi Joris,

Dat is duidelijk geen standaard Amplimo want die hebben doorgaans 2 x 115V wikkelingen die je of parallel zet voor 115V of in serie voor 230V. Het lijkt mij dus een 220V met een extra stukkie er bij voor 230V.

Je kunt met een ohmmeter de weerstand opmeten van de primaire. Die met de hoogste weerstand is dan de langste wikkeling en dus de 230V en ik vermoed dat dat dan oranje/bruin is. Als er tweedraden in de roze zitten is dat dan de 220V aansluiting, wel die twee draden aan elkaar solderen dan en verder niet verbinden.
vigier

Bericht door vigier »

Heb ik in mijn schuurtje 1 van de doosjes gevonden waar die trafo's in hebben gezeten, en ik was blijkbaar een paar jaar geleden al wel zo slim om het daar op te zetten :)

Bruin + Roze = 220V
Bruin + Oranje = 231V...

Het wordt dus op bruin en oranje :)

Thnx iedereen!
SARK

Bericht door SARK »

vigier schreef:
Heb ik in mijn schuurtje 1 van de doosjes gevonden waar die trafo's in hebben gezeten, en ik was blijkbaar een paar jaar geleden al wel zo slim om het daar op te zetten :)

Bruin + Roze = 220V
Bruin + Oranje = 231V...

Het wordt dus op bruin en oranje :)

Thnx iedereen!
Misschien verstandig om dit ook op de trafo zelf te schrijven met watervaste stift of een stickertje :idea:
vigier

Bericht door vigier »

Jep, ga ik er even bijkliederen... secundair staat er overal wel op, maar primair niet...plek genoeg op t stickertje!

Groet!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”