Cone-breakup?
Moderator: Beheerdersteam
Cone-breakup?
Hallo,
Ik ben redelijk niet op het forum & ik ben bijna geheel nieuw op het gebied van het ontwerpen van luidsprekers! Ik lees zo het een en ander over cone-breakup. Dit is een verschijnsel waarbij het membraan in trilling komt. zowel radiaal als concentrisch. Dit verschijnsel zorgt er dus voor dat er trillingen zijn, welke onstaan als een gevolg van een resonantie, die het signaal verstoren.
Wat je hier als zelfbouwer aan kunt doen is dus zorgen dat je voorkomt dat de unit deze trilvormen ontwikkeld. Aangezien de stijfheid van de cone best hoog is en de massa erg laag zal de frequentie van deze trillingen vrij hoog liggen. Door te filteren zou je dit kunnen voorkomen, maar om dit te kunnen doen moet ik dus een inschatting maken van de cone-breakup frequetie. Hier houdt het voor mij dus op, ik kan hier weinig informatie over vinden. Kan iemand mij een voorzet geven?
Als ik de frequentie weet dan zou er een filter ontworpen moeten worden waarbij ik bij de breakup frequentie ca. 12 dB afzwakking heb. Ik schrijf alles een beetje uitgebreid op, zo kan ik de kennis wat makkelijker onthouden EN zo kan iemand anders (met meer kennis en ervaring) mij corrigeren als ik fouten maak!:)
PS: ik weet niet zeker of dit hier wel het juiste subforum voor is?!
Ik ben redelijk niet op het forum & ik ben bijna geheel nieuw op het gebied van het ontwerpen van luidsprekers! Ik lees zo het een en ander over cone-breakup. Dit is een verschijnsel waarbij het membraan in trilling komt. zowel radiaal als concentrisch. Dit verschijnsel zorgt er dus voor dat er trillingen zijn, welke onstaan als een gevolg van een resonantie, die het signaal verstoren.
Wat je hier als zelfbouwer aan kunt doen is dus zorgen dat je voorkomt dat de unit deze trilvormen ontwikkeld. Aangezien de stijfheid van de cone best hoog is en de massa erg laag zal de frequentie van deze trillingen vrij hoog liggen. Door te filteren zou je dit kunnen voorkomen, maar om dit te kunnen doen moet ik dus een inschatting maken van de cone-breakup frequetie. Hier houdt het voor mij dus op, ik kan hier weinig informatie over vinden. Kan iemand mij een voorzet geven?
Als ik de frequentie weet dan zou er een filter ontworpen moeten worden waarbij ik bij de breakup frequentie ca. 12 dB afzwakking heb. Ik schrijf alles een beetje uitgebreid op, zo kan ik de kennis wat makkelijker onthouden EN zo kan iemand anders (met meer kennis en ervaring) mij corrigeren als ik fouten maak!:)
PS: ik weet niet zeker of dit hier wel het juiste subforum voor is?!
Hoi Apax
Welkom op het forum! Dit is een mooi voorbeeld van een cone breakup:http://www.accuton.com/img/products/c_d ... TB_WTF.gif Je kan duidelijk zien dat de konus in een bepaald gebied eenmaal "aangeslagen"lang blijft doorklinken. Als er geen waterfall plot bij een driver ziit geleverd zijn er de volgende aanwijzingen: het materiaal, grote pieken en dalen in de freqeuntie plot en hobbels of afwijkingen in de impedantie plot, alu en magnesium konusen hebben vrijwel altijd een cone breakup. papier en polypropyleen konsussen hebben minder vaak last van een cone break up.
Een cone break up die niet snel uitklinkt wil je zo diep mogelijk wegstoppen, -30 db of meer (zie de plot hierboven)
Groeten Roland
Welkom op het forum! Dit is een mooi voorbeeld van een cone breakup:http://www.accuton.com/img/products/c_d ... TB_WTF.gif Je kan duidelijk zien dat de konus in een bepaald gebied eenmaal "aangeslagen"lang blijft doorklinken. Als er geen waterfall plot bij een driver ziit geleverd zijn er de volgende aanwijzingen: het materiaal, grote pieken en dalen in de freqeuntie plot en hobbels of afwijkingen in de impedantie plot, alu en magnesium konusen hebben vrijwel altijd een cone breakup. papier en polypropyleen konsussen hebben minder vaak last van een cone break up.
Een cone break up die niet snel uitklinkt wil je zo diep mogelijk wegstoppen, -30 db of meer (zie de plot hierboven)
Groeten Roland
"Elk" materiaal heeft een conebreakup, tis niet omdat de meeste ernaast kijken bij papier en consoorten dat ie er dus niet is, enkel is het zo dat deze vaak minder storend word bevonden dan bij de metaalsoortentigen.
Hardere materiaalen laten deze dan wel meer zichtbaar tonen in metingen ( response/impedantie/waterval ), en moet er dus ook meer aandacht aan besteed worden om deze weg te werken.
Groetjes
Rudy
Hardere materiaalen laten deze dan wel meer zichtbaar tonen in metingen ( response/impedantie/waterval ), en moet er dus ook meer aandacht aan besteed worden om deze weg te werken.
Groetjes
Rudy
Hey, bbedankt voor de reactie.Roland schreef:Hoi Apax
Welkom op het forum! Dit is een mooi voorbeeld van een cone breakup[/img]http://www.accuton.com/img/products/c_d ... TF.gif[url] Je kan duidelijk zien dat de konus in een bepaald gebied eenmaal "aangeslagen"lang blijft doorklinken. Als er geen waterfall plot bij een driver ziit geleverd zijn er de volgende aanwijzingen: het materiaal, grote pieken en dalen in de freqeuntie plot en hobbels of afwijkingen in de impedantie plot, alu en magnesium konusen hebben vrijwel altijd een cone breakup.
Een cone break up die niet snel uitklinkt wil je zo diep mogelijk wegstoppen hoe -30 db of meer (zie de plot hierboven)
Groeten Roland[/url]
Heeft een alu cone meer last van cone-break up omdat dit materiaal van zichzelf weinig demping heeft? Veel kunststoffen hebben vaak de neiging meer te dempen naarmate de aanstootfrequentie hoger is.
Over het plaatje, dit is voor het eerst dat ik zoiets zie. Is dit een responsie van een unit op een dirac functie? En als ik het goed begrijp dan is de Z-as (van 0 tot 10) het aantal periode dat een bepaalde frequentie aanwezig is in het membraan. Hoe steiler deze afvalt des te beter is de dempende eigenschap van het membraan?
Voor de dB waarde, wat wordt daar gebruikt als refferentie waarde om de -dB waarde uit te rekenen?
Gr,
Sjoerd
Roland schreef:@Rudy
Je hebt zeker gelijk, dat er altijd cone break up is, het is natuurlijk wel lastig onderdrukken als je hem niet ziet of kunt meten, vandaar mijn simpleficasie.
Hoi Apax, inderdaad hoe steiler de waterfall hoe beter het chassis.
groet Roland

Deze unit presteerd dus niet zo denderend! iedere lijn vertoond een heel grillig frequentie verloop. En bij 100 hz zit er al een stevige "slecht gedempte" trilling in het membraan.
Over de dB schaal: ten opzchite van welke refferentiewaarde wordt dit berekend?
Wat is een voorbeeld van een goede speaker? Ik heb zelf wel gezocht, ik kan alleen niet echt meteen een goed voorbeeld vinden!
Hoi Apax
De accuton 220 is geen slechte speaker hoor, het is uitzonderlijk dat een fabrikant een waterfall diagram laat zien en al helemaal een waterfall die ook nog eens tot zo laag doorloopt. Wel is duidelijk te zien dat het geen goede luidspreker is voor het middengebied/ tweeweg luidsprekers
Kan je mischien vertellen welke luidspreker je van plan bnet te gaan gebruiken?
Groeten Roland
Ps: maakt het veel uit welke referentie waarde nul is? De gewone 2d plot zegt toch genoeg over het rendement en het freqeuntie verloop?
De accuton 220 is geen slechte speaker hoor, het is uitzonderlijk dat een fabrikant een waterfall diagram laat zien en al helemaal een waterfall die ook nog eens tot zo laag doorloopt. Wel is duidelijk te zien dat het geen goede luidspreker is voor het middengebied/ tweeweg luidsprekers
Kan je mischien vertellen welke luidspreker je van plan bnet te gaan gebruiken?
Groeten Roland
Ps: maakt het veel uit welke referentie waarde nul is? De gewone 2d plot zegt toch genoeg over het rendement en het freqeuntie verloop?
Laatst gewijzigd door Roland op di 07 feb 2006, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Keyser
Het simpelste antwoord is denk ik zo snel mogelijk
Stereophile heeft een groot aantal metingen staan met waterfall plots, mischien heeft Apax daar wat aan om wat meer inzicht in deze plots te krijgen? De 0db in de waterfall plot kan van alles zijn, dat is afhankelijk van het voltage van de meting.
Groeten Roland
Het simpelste antwoord is denk ik zo snel mogelijk
Groeten Roland
Ok, dat is duidelijk. Ik heb nog weinig refferentie, het is dus nog moeilijk in te schatten voor mij. Deze speaker zou dus meer geschikt zijn voor het laag? tot ca. 200 Hz, aan de andere kant, de dB waarde ligt eigenlijk overal na 6 periode onder de -24 dBRoland schreef:Hoi Apax
De accuton 220 is geen slechte speaker hoor, het is uitzonderlijk dat een fabrikant een waterfall diagram laat zien en al helemaal een waterfall die ook nog eens tot zo laag doorloopt. Wel is duidelijk te zien dat het geen goede luidspreker is voor het middengebied/ tweeweg luidsprekers
Nog helemaal niks. Ik wil eerst wat kennis verzamelen voor ik daar echt over ga beslissen. Ik ben er zowiezo niet uit of ik een drie-weg of een twee-weg wil gaan bouwen. De drie-weg zou dan moeten bestaan uit een mid & hoog(d'apollo opstelling) en 20 cm bas unit (eventueel in losse baskast. De twee-weg zou dan ook in d'appollo moeten staan. Maar ik maak voorlopig nog geen keuze, ik moet eerst meer weten van de voor en nadelen van een dergelijke opstelling. Alles is nog heel pril.Roland schreef:Kan je mischien vertellen welke luidspreker je van plan bnet te gaan gebruiken?
De dB waarde wordt altijd bepaald tenopzichte van een refferentie, het lijkt me handig om te weten. Misschien voegt het weinig toe, maar toch.Ps: maakt het veel uit welke referentie waarde nul is? De gewone 2d plot zegt toch genoeg over het rendement en het freqeuntie verloop?
Gr
Sjoerd
Hoi Apax
Wat in de tabel is aangeven met 1 tot en met 10 zijn geen perioden maar de tijdschaal in milli seconden. Er wordt een breedbandige puls gegeven, die puls is zeg maar de achterwand van de tabel die overeenkomt met de 2 d frequentie plot. Alles wat na de puls niet gelijk stil is en naslingert zie je voor "periode" 0 verschijnen.
groeten Roland
Wat in de tabel is aangeven met 1 tot en met 10 zijn geen perioden maar de tijdschaal in milli seconden. Er wordt een breedbandige puls gegeven, die puls is zeg maar de achterwand van de tabel die overeenkomt met de 2 d frequentie plot. Alles wat na de puls niet gelijk stil is en naslingert zie je voor "periode" 0 verschijnen.
groeten Roland
