Frees ?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Frees ?

Bericht door audiofreak »

Beste,

Op 1 van de vele forums heb ik enige tijd geleden een soort bovenfrees (?) gezien,waar je hele mooie ronde speakergaten mee kan zagen.

Het lijkt op een gatenzaag,maar dan voor veel grotere diameters.

Het leek mij juist zo geweldig hulpmiddel om ronde grote gaten mee te
zagen.

Ik meen mij te herinneren dat het een duits product betrof of dat je het in duitsland kon kopen,maar dat weet ik niet zeker.

Wie o wie weet waar ik het overheb en wie heeft er de link van ??

met groet.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zoiets?

Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Heel makkelijk in gebruik, maar als je niet oppast levensgevaarlijk.
Je moet die dingen echt muurvast aandraaien, anders kunnen ze gewoon los schieten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ha,edo waar heb je dat ding vandaan?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ben dan wel geen Edo, maar volgens mij verkopen ze die gewoon bij de G*MM* of PR*X*S.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb ze daar nog niet gezien dacht ik, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik er daar nog niet echt naar gezocht heb.

Plaatje komt van http://www.rt-trading.nl
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Volgens mij kwam die van mij uit de grabbelbak voor een paar Euro. Maar dat is al een paar jaar geleden. Ben dus niet zeker meer.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb er een gehad. Vastdraaien is lastig want dan breekt het (pisbakken) metaal...

Het is een levensgevaarlijk ding. Voor je het weet stuitert er een beitel door de werkruimte...
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Edo schreef:
Zoiets?

Afbeelding

Nee die bedoel ik niet,ziet er levensgevaarlijk uit trouwens.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Bedoel je een soort instelbaar mes voor op de boormachine? Die verkoopt de karwei, of het wat is weet ik niet.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Zoiets :?:

Afbeelding
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

SARK schreef:
Zoiets :?:

Afbeelding
Hey,

Dat is niet echt een vrees, dit is gewoon een gatenzaag. Ik heb dat ding thuis, werkt opzich wel ok. Het verstellen is alleen wat onhandig.

Dat andere ding ziet er heel erg link uit! Zoiets is echt dik in onbalans, je krijgt dat nooit goed. Ik denk dat je beter wat tijd kunt investeren in het maken van een goede freescirkeldraaier!
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

SARK schreef:
Zoiets :?:

Afbeelding

Dit lijkt erop,maar is het ook niet.

Wat ik zoek was rond en had allerlei opstaande randjes,zoals een spelletje wat kinderen weleens spelen met zo'n balletje wat je dan in een gaatje moet zien te krijgen.
Om dat spelletje goed voor ogen te hebben zou je kunnen denken aan een belleblaas.Zo'n belleblaas heeft op de dop ook zo'n spelletje zitten.
Nu gaat het mij niet om het spelletje,maar om die opstaande randjes.
Zo moet je die randjes zien dat die frees (?) die ik zoek ook had.
Nogmaals als ik het mij goed herriner.
Misschien kan iemand wat met deze omschrijving en gaat er ergens een lampie branden.

Ik zal ook nog maar eens zoeken op mijn computer,want ooit had ik er een plaatje van opgeslagen.Nu heb ik daar al uitgebreid naar gezocht op mijn computer,maar inmiddels heb ik in de tussentijd een aantal keren een computercrash gehad,dus het kan ook maar zo zijn dat ik dat plaatje niet meer heb en vandaar dat ik het dus niet kan vinden op mijn eigen computer.

Toch weet ik bijna heel zeker dat het bestaat.

Overigens heb ik ook gezocht op deze site of er hier iets stond erover.Helaas ook niet gevonden,wel andere alternatieve,zoals zelgemaakte freesgeleiders van Dhr SSassen.
Zie plaatjeAfbeelding

Dus dat zou hert alternatief kunnen zijn.
Maar ik blijf zoeken naar het andere.

Verder alvast iedereen dank voor de bijdrage's.

Met een groet,
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Audiofreak,

Die is niet van mij hoor, deze wel:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik meen mij te herinneren dat het een duits product betrof of dat je het in duitsland kon kopen,maar dat weet ik niet zeker
Ik denk dat ik nu weet wat je bedoeld. Is in de duitse hobbybladen wel eens reklame voor gemaakt. Het is een konstruktie waarbij rechthoekige profielen kunnen worden verschoven om zo de juiste diameter van de circel in te stellen.
De in het frees-topic voorgestelde oplossingen en wat hier voorbij is gekomen, doen het zelfde en zijn een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse bedoelt dit:

Afbeelding

is het GEAT systeem, wordt tegenwoordig door Festool verkocht
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Afbeelding
Of zoiets kan ook. Deze ziet er wat ielig uit maar ze zijn er ook wat zwaarder
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Beste meedenkers,

Nee dit is niet wat ik in mijn herinnering heb,maar uw meedenken wordt zeer op prijs gesteld en inmiddels heb ik al enkele andere goede ideeen (door uw bijdragen) opgedaan, voor het geval als hetgeen wat ik zoek niet kan vinden.
Die van Dhr SSassen ziet er goed werkbaar uit en degelijk,evenzo als die van Henk-jan die sietse bedoelde (volgens henk-jan).
Die van ovni heb ik als link opgeslagen.

Kortom blijf meedenken vooral.
Inmiddels heb ik wat verder gezocht op mijn computer,maar nog niets gevonden.In de map 'mijn favorieten' staat niets.Ben nu begonnen in het archief op de computer. Ik heb een groot archief wat ik moet doorzoeken en daarnaast staat nog het een en ander ook nog op een aparte cd.
Kortom,het gegraaf in de archieven gaat verder en zal nog wel even duren,

gegraaf......euh.gegroet bedoel ik.
:lol:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
sietse bedoelt dit:

Afbeelding

is het GEAT systeem, wordt tegenwoordig door Festool verkocht
Die bedoelde ik inderdaad. :D
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Ik moet zeggen dat ik dat geat systeem er beter uit vind zien (en is bovendien beter te betalen).

Ik weet niet of hij de klang+ton versie nog steeds zelf verkoopt, die idd echt ideaal voor de luidsprekerbouw.

Als hij dat doet, ga dan niet besparen en koop meteen alles wat je nodig hebt, dan doet het maar 1x pijn :P
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor zover ik weet verkoopt GEAT alleen nog delen en accesoiren aan bestaande klanten....
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

He he, ik heb het gevonden na heel lang zoeken in de back-up bestanden.

http://www.soundlabsgroup.com.au/jasperaudio/index.htm

Weet iemand waar je dit kan krijgen in Nederland ?
Met groet,
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Een jasper-jig? Da's een onding, bouw gewoon mijn circle-jig even na, die bij deze bekend staat als de 'Sander-jig', succes verzekerd.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Beste Sander,

Hoezo onding?
Onstabiel en gevaarlijk?
Lastig om mee te werken?
Als ik kijk naar het plaatje van de jasper-jig lijkt het mij zo handig hulpstuk.
Met groet,
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Dat ding is vrij duur, kan zo effe niet meer vinden hoeveel hij kost.
De Sander oplossing wordt door veel mensen gebruikt.
ik heb ook zo'n ding gemaakt, werkt perfect en heel makkelijk.
Kun je van afval hout maken, het liefst een dunne onderplaat, houd je ook nog wat diepte over om te frezen en evt alu [8mm] buisjes bij de bouwmarkt halen
Dit is de mijne:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”