dezelfde componenten moeten doen, omsolderen dus van hetzelfde netwerkje.
Dat werd dus ook echt wel gedaan.
Dus nu mijn verhaal en mijn visie.
Welnu, ik ben begonnen met de heren naar mijn boxen te laten luisteren en gevraagd of er veel verschil in zat. Nou niet echt dus alhoewel ze vonden dat 1 van de 2 mooier klonk. Die had dus het filtertje vlgs fig. 1 de andere vlgs fig. 3. Hier zou eigenlijk een kleinere waarde C moeten zitten, ca 2,9uf maar die heb ik niet. Dit om op ca 4000Hz te crossen. Deze box heb ik eerst zo gelaten en ben gaan sleutelen met de andere. Noemen we van af nu even de testbox.
Dus na enig luisteren de testbox voorzien van fig. 2 Gewoon de twee componenten om gekeerd.
Nu had ik beter de andere box uit kunnen zetten want je hebt toch al gauw de neiging te gaan zitten luisteren wie van de twee je het mooist vind klinken. maar goed, het was niet zo duidelijk als toen ik het in de woonkamer deed, maar er werd toch verschil geconstateerd.
Om nu een beter vergelijk te hebben heb ik de andere box gewijzigd naar fig.1 en toen opnieuw met de testbox vergeleken. Het klinkt echt anders.
Hierna de testbox volgens fig 3 en dus minder mid t.o.v. fig 2. Toen de testbox vlgs fig. 4. En toen hadden we een gat in de weergave omdat toen de scheidingsfreq. naar de 6000Hz verhuisde. Duidelijk verschil met fig 3.
Het maakt dus wel degelijk uit waar die weerstand zit.
Mijn visie.

Kijk, jullie en Kirchhoff en Theherin, jullie hebben allemaal echtwaar gelijk wat betreft die wisselstroomtheorie. En ja, die stroombron ziet ook echt wel die weerstand als onderdeel van de impedantie.
Maar ik denk dat de invloed van die weerstand op de impedantie in fig. 1 anders is dan die in fig 2.
In fig. 1 is het ding alleen maar een ohmse waarde en in fig. 2 een ohmse waarde als onderdeel van een impedantie keten. (weet even niet een andere titel)
Want volgens mij is het simpel zo dat, en zie even het filterschema, als je een wisselspanning op de + zet, die wisselspanning door alle secties wordt gezien. Dus ook ook bij A voor de weerstand. Maar ook bij B, na de weerstand maar dan alleen in spanning verlaagd.
De combinatie C1 en wat er daarna aan componenten zit bepalen wat er wordt doorgelaten. En dat is in fig.1 duidelijk anders dan in fig.2
Ik kan het verder niet met formules of wat dan ook wetenschappelijk bewijzen. Maar het is in de wetenschap ook wel eens zo, dat uitzonderingen de regel bevestigen.
Verder zullen jullie mij en de jury moeten geloven dat wij naar eer en geweten hebben gehandeld.
Of zelf de proef op de som nemen.