Om nog even in te gaan op de post van doppedoos, die heb ik van de week gemist. Ik had door de bouw van de golden ratio monitor de HDS tweeter tot mijn beschikking. Ik heb deze in mijn monitor gezet ipv de SEAS tweeter, hem opgemeten en er een net filter voor ontworpen. Dat klonk gewoon beter, dat wat de SEAS nét te kort komt tov de scan speak tweeters, daar heeft de HDS tweeter geen last van.
Ik had het filter dus verder op het gehoor geoptimaliseerd na de tweeter flink te laten inspelen en gemerkt dat de tweeter deze inspeeltijd echt nodig heeft. Ik heb vanochtend de speaker weer opgemeten. Ik moet er even bij vermelden dat dit niet hetzelfde exemplaar is dat ik voor de golden ratio monitor had gebruikt. Dit exemplaar blijkt boven 10 kHz volledig vlak te zijn. Verder moet ik vermelden dat dit de response is op 15 graden, op 0 graden is het iets minder vlak door diffractie.
Ook de post van asterduc had ik gemist. De faseongelijkheid is geen probleem naar mijn mening. Hij veroorzaakt wel een lichte dip on-axis en op 15 graden. Als je verder off-axis kijkt verdwijnt de dip, op 30 graden is de respons volledig vlak en dat wordt gehandhaafd tot 60 graden off-axis. Behoudens natuurlijk een afval in het hoog boven 6000 Hz.
Bij de meeste speakers zie je het omgekeerde: op de luisteras vlak en dat wordt redelijk gehandhaafd tot 30 graden. Maar als je dan op 45 en 60 graden gaat kijken ontstaat er plotseling een relatieve bult bij 4000 Hz, doordat er een dip komt rond 2000 Hz en de tweeter afvalt boven 6000 Hz. Vooral akoestisch 4de orde filters hebben hier last van.
Ik vind het heel mooi klinken als er een lichte dip op de luisteras is en van de luisteras af een volledig vlak verloop. Vooral violen hebben dit voor mijn oren nodig om natuurlijk te klinken, bij bijna alle speakers vind ik ze te blikkerig. Vooral d'Appolito speakers hebben daar last van. N.B. dit is zoals ik het hoor, ik vel hier geen waardeoordeel. De commerciele speakers die violen het mooist laten klinken vind ik de oude KEFs met een 3de orde filter die ook faseongelijkheid hebben en geen dip rond 2000 Hz off-axis. Vooral de LS3/5a vind ik hier sterk in.
Ik weet dat heel veel speakerbouwers perse exacte fasegelijkheid willen hebben tussen de drivers voor een volledig symmetrisch afstraalpatroon. Ik deed dit vroeger ook, met akoestisch 4de orde filters*, maar ben ervan afgestapt toen ik ontdekte dat dit niet de meest natuurlijke klank opleverde. De scheidingsfilterexperimenten die ik enkele jaren geleden met DIY_Freak heb uitgevoerd hebben me deze kant opgewezen en daarna ben ik bewust begonnen met filters die niet helemaal netjes in fase lopen. Het huidige filter is een mengsel tussen 2de, 3de en 4de orde geworden afhankelijk onder welke hoek je kijkt.
Later heb ik ontdekt dat dat ook het mooist is voor de overgang tussen woofer en midwoofer. Het is heel moeilijk om het als één luidspreker te laten klinken bij de overgang op een paar honderd Hz en mij lukt dat niet als ik de drivers exact in fase laat lopen. Als ze wel exact in fase lopen blijf ik vinden dat de woofer enigszins los van de rest klinkt en zijn eigen leven leidt. Dit gaat vooral ten koste van detail in de bas en ook ten koste van de klank van mannenstemmen.
*ook weer toegepast in de golden ratio monitor omdat mijn zwager ook speakers heeft met dergelijke filters.