Zo, tijd voor nieuwe actie. De driepitters.
Daar had ik na de luistersessie de tweeters nog een beetje gedrukt en dat werkte wel maar op de stoel blijven zitten werkte dus niet.
Dus de weerstand bij 1 box weer terug gewijzigd naar 4,7 ohm zoals tijdens de luistersessie. Geluisterd en vergeleken met de andere niet gewijzigde box. De weerstand daar was 6,8 ohm. Hier is toch de weergave minder goed en ook platter in de onderste regionen van het hoog dan bij de gewijzigde. Toevallig stond er in een artikel over filters in een K&T, dat je liever niet te grote weerstanden moet gebruiken en 6,8 t.o.v. 8 is groot denk ik.
Dus de experimenten zoals bij de tweepitters.
Nou ik geef toe het was een stuk lastiger te horen dan bij de tweepitters. En waarom weet ik niet. Maar er bleef verschil in de diverse situaties en nee er zitten geen fouten in het filter.
Dus wat had ik.(4,7 ohm - 4,7 uf), (4,7 uf - 4,7 ohm). (3,3 uf - 4,7 ohm), (4,7 ohm - 3,3 uf).
En toen brak een aansluit draad van een condensator af. Dat is het risico van dit soort geexperimenteer. Jammer dus.
Het is in ieder geval zo, dat ik de indruk heb dat als de weerstand na de condensator zit, het verloop van de tweeter meer liniair is. Dat is bij de tweepitters ook zo vind ik en de weergave is in beide gevallen mooier, schoner zal ik het maar noemen.
Vervolgens heb ik alles er weer uitgehaald en vervangen door C=4,7 en een netwerkje serie parr. van weerstanden na de condensator. En dat komt het meest overeen met de situatie (3,3uf - 4,7 ohm). Zo spelen nu beide boxen. Klinkt goed en is denk ik meer liniair dan voorheen. Moet ik nog es even een tijdje naar luisteren.
Als er niks tussen komt, zal vrijdagavond de derde proef met jurileden plaats vinden. Nu in de hobbyruimte zodat we het TV gezinsleven niet verstoren.

Het is wel ook de laatste keer, want vooral de condensatoren zijn kwetsbaar als je er steeds aan zit te solderen en die dingen zijn me duur genoeg.
Zo, zijn jullie weer even op de hoogte.