Tweeter-impedantie meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Tweeter-impedantie meten

Bericht door rho »

Ik ga binnenkort aan het filter voor m'n seas speakers beginnen. Ik zou daarvoor de impedantie van m'n tweeter willen opmeten. Ik heb wel een idee hoe ik het kan doen, maar ik ben bang de tweeter te beschadigen.

Zo zou ik het willen doen:
Weerstand in serie met tweeter. Signaal over deze serie-schakeling. (neem een spanning van 1Vpp) Spanning meten over de weerstand. Van frequentie wisselen en opnieuw meten.

Dat zou zo wel moeten lukken, maar nu vraag ik me af of je dat zonder scoop kan doen. Een multimeter meet niet juist op eender welke frequentie.
Verder vroeg ik me af hoe ver ik onder de Fs van de tweeter kan doorgaan zonder de tweeter in gevaar te brengen.
Welke weerstanden zijn aangevwezen om zulke testen uit te voeren?

Bestaat er free-ware om zo'n meting te automatiseren? (sweepen en meten)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Istieweer: http://www.audiotester.de/

Dat is niet gratis maar is ook niet echt duur en het werkt prima. Dit progje meet met een sweep en daarbij kun je de startfrequentie zo instellen dat het ongevaarlijk is voor je tweeter (zeg 500 Hz). Bovendien zijn de niveau's uit je soundkaart veilig genoeg, zeker icm een meetweerstand.

Maar jij had toch Sample Champion? Of vergis ik mij nou?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nee, ik heb geen Sample Champion. (jammer he)
Ik heb wel SpectraRTA.

Jij hangt dus de tweeter rechtstreeks aan je soundcard? :?: Da's toch niet echt gezond voor je soundcard lijkt me.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nee, niet direct aan de soundkaart. Heb een klein bufferversterkertje er tussen gehangen wat 1x versterkt. Je soundcard lust toch niet meer dan 4V_pp.

Met SC kan het wel direct aan je soundkaart omdat je daar met een 100ohm - 1K serieweerstand kunt meten. Heb ik eigenlijk met audiotester nooit geprobeerd, zou ook best moeten kunnen.

Zou zeggen download de demo eens. Zit een goede helpfile met uitleg bij. Overigens gaat het meten van TS parameters ook erg makkelijk er mee. Is voor mij eigenlijk een soort audiomultimeter: Simpel en erg doeltreffend.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 26 jan 2006, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hier haak ik meteen even bij aan.

en what about accoustische metingen met een MLS signaal? of hangt dat af van de specifics van de gebruikte software?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Henkjan,

Heb de indruk dat dat wel erg van de software afhangt. Audiotester doet dat wel redelijk voor een frequentieplot maar watervalplotjes gaat eigenlijk niet zo goed ermee heb ik gemerkt (buggy onder W2K). Dat doet Sample Champion weer wel erg goed met een fraai display en gebruikt ook een synchroon MLS signaal. Maar ja dat kost ook wel behoorlijk wat meer.

Zie wel dat er een nieuwe update van Audiotester staat. Zal eens kijken of dat nu wel naar behoren werkt.

Het heeft allemaal zijn voors en tegens. Impedantiemetingen en TS meten gaat beter met een frequentiesweep en frequentieresponsiemetingen in een beperkte ruimte gaan beter met een MLS signaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik doelde meer of als ik MLS meet of er dan nog laagfreqent signaal naar de tweet gaat. ik heb de vraag ook al bij cams32 neergelegd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hangt er van af. Het MLS signaal bevat idd veel laagfrequent. Dat wordt normaliter tegengehouden naar je tweeter door het x-over filter.

Dus je tweeter zonder filter direct op een MLS signaal zetten is niet zo'n slim idee, of je moet het vermogen erg laag houden. Anders gaat je tweeter toch wel aardig staan wapperen met een hoop vervorming tot gevolg.

In SC kun je het MLS signaal eerst HP filteren om dat LF signaal er uit te halen. Is wel een omslachtig werkje want daarvoor moet je eerst de file waar het MLS signaal in staat filteren voor je hem gebruikt.

Maar voor impedantiemetingen in SC is er niet zo'n risico als je met ee 1K weerstand meet.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Maar jij had toch Sample Champion? Of vergis ik mij nou?
Ik denk dat ik dat was ;) Daar kan het idd mee, is me echter nog nooit echt gelukt. Moet nog steeds zo'n "jig" maken. frutten met kabeltjes is gewoon crap :(

Maar dat gratis proggie (kom ff niet op de naam) moet het ook kunnen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Deepspace,

Heb toch gewoon een meetkabeltje gemaakt met van dat dropvetersnoer waar er vier draden naast elkaar gelast zitten, mijn audiokaart heeft fatsoenlijke tulpaansluitingen. Een 1K weerstandje er vast aan gesoldeerd (aan de speakerkant) en daar twee draden met krokodillenklemmen aangesoldeerd, wat krimpkous om het af te werken. Dat werkt wel goed voor impedantiemetingen en TS-metingen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Heb toch gewoon een meetkabeltje gemaakt met van dat dropvetersnoer waar er vier draden naast elkaar gelast zitten, mijn audiokaart heeft fatsoenlijke tulpaansluitingen. Een 1K weerstandje er vast aan gesoldeerd (aan de speakerkant) en daar twee draden met krokodillenklemmen aangesoldeerd, wat krimpkous om het af te werken. Dat werkt wel goed voor impedantiemetingen en TS-metingen.
Mja, het was toen (de enige keer dat ik het heb getest) een noodgeval, en er moest dus wat geprutst worden. Ging dus niet echt goed ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Hangt er van af. Het MLS signaal bevat idd veel laagfrequent. Dat wordt normaliter tegengehouden naar je tweeter door het x-over filter.

Dus je tweeter zonder filter direct op een MLS signaal zetten is niet zo'n slim idee, of je moet het vermogen erg laag houden. Anders gaat je tweeter toch wel aardig staan wapperen met een hoop vervorming tot gevolg.

In SC kun je het MLS signaal eerst HP filteren om dat LF signaal er uit te halen. Is wel een omslachtig werkje want daarvoor moet je eerst de file waar het MLS signaal in staat filteren voor je hem gebruikt.

Maar voor impedantiemetingen in SC is er niet zo'n risico als je met ee 1K weerstand meet.
Valt wel mee allemaal zelfs voor akoestisch meten. Het MLS-signaal duurt maar kort als je samplerate hoog genoeg is (51 kHz in mijn geval) en als je op normaal niveau meet, zo'n 90 dB, dan kom je net niet boven de Xmax van de tweeter uit in bijna alle gevallen zonder dat er een condensator voor staat. Het blijft tenslotte een klein gesloten boxje, waarbij de excursie beneden de resonantiefrequentie niet verder toeneemt. Ik heb de indruk dat bij deze samplerate de hoeveelheid laag sowieso al naar verhouding veel minder is dan bij een lage samplerate van een paar kHz zoals nodig voor nauwkeurig meten in het laag met een hoge frequentieresolutie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja, is ook wel zo als je tweeters hebt met een vrij hoge fs, maar met de Scan-Speaks met een fs van 400 Hz? Iig zou ik het met alu ribbons niet proberen, gaat sowieso de trafo de verzadiging in.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in mijn geval gaat t om een stel kleine Audax-jes met een fs van ergens 3kHz en flink wat ferrofluid (kleine piek in t impedantieplot)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik ga dit weekend eens proberen met audiotester....als ik er de tijd voor vind. (ben aan een CD-rek bezig :) )

Nog een vraagje: Als je een 1k weerstand in serie zet met een tweeter van om en bij de 5 ohm (DC) dan is de afwijking op de 1k weerstand toch al groter dan de impedantie van de tweeter op zich. Hoe kan je dan een nauwkeurige meeting doen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Rho,

Ja dat is een verhouding van 1:200 en bij fs iets van 1:20. Maar met 64k stapjes aan resolutie van een 16 bits soundkaart valt dat wel mee denk ik. En heb je een 24bits kaart hoef je je denk ik helemaal geen zorgen te maken. Bovendien als je een nauwkeurigheid haalt van je meting van iets van 5% is dat al heel mooi.

Wat wel meespeelt is omgevingslawaai bij dit soort metingen. Speakers zijn ook heel gevoelige microfoons en omgevingsgeruis kan de meting aardig verstoren. Als je met een MLS meet is het al helemaal erg, veel metingen middelen helpt al een heel stuk dan.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

OK, ik snap het plaatje. Ik veronderstelde even dat de absolute weerstandsfout op de 1k weerstand zou worden meegerekend op de weerstand van de tweeter. Maar dat is natuurlijk niet zo, het is eerder de procentuele fout en dat is natuurlijk niet zo erg.

Omgevingsruis valt hier heel goed mee. Ik woon in een erg rustige buurt. In de lage tonen heb ik er wel meer last van bij meetingen maar in de hoge tonen is het hier echt een feest om te meten. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
ik doelde meer of als ik MLS meet of er dan nog laagfreqent signaal naar de tweet gaat. ik heb de vraag ook al bij cams32 neergelegd.
heb ik antwoord va:
Stute Engineering schreef:
wie bei allen Systemen, die mit NOISE oder MLS messen, ist das Frequenzspektrum immer gleich, unabhängig vom gewählten Messbereich.

Hochtöner sollten über ein C geschützt werden oder mit reduziertem Pegel gemessen werden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja Henkjan,

Zelfde antwoord. Hoe werkt dat proggie van jou? Komt dat MLS siganaal van een .wav file of genereert het dat intern? Is het een MLS .wav file zou je die eerst kunnen filteren om het laag er uit te halen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, t duurde ff, ik dacht ik zet t er maar ff bij :D

het signaal wordt door de software gegenereerd, dat wordt dus een C ervoor lijkt me voor de 1e meting.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Een filter ervoor (of een enkele C) is wel handig voor frequentieplots.

Hou er wel rekening mee dat als je een watervalplot van alleen de tweeter maakt je daarin ook de filterresponsie te zien krijgt wat het beeld nogal kan vertroebelen op de tijdschaal, zeker bij de lagere frequenties. Alhoewel een enkele C die bv alles onder de 100 Hz wegfiltert (is meer een DC beveiliging) wel mee valt. Maar dan wel op laag niveau meten.
Plaats reactie