Sonotube

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pdv

Sonotube

Bericht door pdv »

hallo,

Op het web heb ik deverse ontwerpen gezien van een Sonotube subwoofer, lijkt erg veel op SVS sub systemen Een langwerpige kartonnen "koker" waar een 30 cm unit in kan. Sonotube is in Nederland niet bekend, iedergeval niet bij bouwmarkten. Heeft iemand een idee of misschien al een keer dit ontwerp gemaakt!

Gr Paul
SARK

Bericht door SARK »

Sonotube wordt toch gebruikt in de bouw? (iets met beton gieten of zo)
Zou een PVC buis niet het zelfde effect geven?
In België hebben ze er in ieder geval wel van gehoord, misschien moet je de groothandel eens proberen ... de Gamma zal zoiets niet verkopen :lol:
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Een PVC pijp heeft hetzelfde effect lijkt me op het geluid. Het heeft echter een ander effect op je portomonee, die is denk ik met z'n PVC pijp versie een stuk leger dan een sonotube.

Maar zou je niet op een bouwplaats kunnen informeren of ze niet iets hebben liggen wat over is of waar het te krijgen is?
pdv

Bericht door pdv »

Hi sark,

Heb gekeken naar PVC , maar kan geen vinden die de diameter heeft van mijn woofer.

Paul
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Is het een optie om een vierkante kast te maken met de woofer erin en dan op een ander vlak de pijp eruit te laten komen?
Je hebt daardoor wat meer speling in diameter van de pijp.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

pdv schreef:
Heb gekeken naar PVC , maar kan geen vinden die de diameter heeft van mijn woofer.
wat voor enorme woofer heb je er in dan? kijk eens naar deze, zou een beetje woofer toch in moeten passen :D
pdv

Bericht door pdv »

Goede ideeen , vooral van wavin. De afmetingen van de woofer vallen wel mee, het is een 12" kevlar exemplaar (Focal). Hij zit nu in een bandpass ontwerp die qua uiterlijk echt verschrikkelijk lelijk is. Volume inhoud om en nabij de 85 liter. De WAF faktor van een "sonotube" is zeer hoog. Je kunt hem als bijzet tafeltje gebruiken. Geluidstechnisch is het redelijk. Ik wil het alleen voor LFE gebruiken dus geen Hifi.
Ideaal zou een dikke kartonnen buis zijn.
SARK

Bericht door SARK »

Kartonnen buizen, misschien een tapijthandel? Alhoewel ik het idee heb dat die kwa diameter te klein zijn.
richard

Bericht door richard »

Even in de gaten houden als ze ergens een riolering aan het leggen zijn. Tot 30 of 40 cm diameter worden deze meestal in pvc gelegd. Misschien is er wat te regelen in ruil voor een krat bier.

De grootste pvc diameter is 630 mm, wil je nog groter kom je op hdpe of polyester (hobas). Grote diameters zijn wel kostbaar, ik denk dat het voor een doorsnee hobbyist niet meer aantrekkelijk is.

Bij een bouwmarkt betaal je overigens wel de hoofdprijs voor pvc leidingmaterialen, er zit zo'n 70% marge op.
ralf

Bericht door ralf »

hoever sta je met de sonotube behuizing voor de sub woofer
volgens mij heb je de bandpss toen van mij gekocht (als deze een grijze kast heeft en een houtgefineerd front), woofer is zeer zeker niet van Focal, heb hier 2e exemplaar liggen
Plaats reactie