Sonotube
Moderator: Beheerdersteam
Sonotube
hallo,
Op het web heb ik deverse ontwerpen gezien van een Sonotube subwoofer, lijkt erg veel op SVS sub systemen Een langwerpige kartonnen "koker" waar een 30 cm unit in kan. Sonotube is in Nederland niet bekend, iedergeval niet bij bouwmarkten. Heeft iemand een idee of misschien al een keer dit ontwerp gemaakt!
Gr Paul
Op het web heb ik deverse ontwerpen gezien van een Sonotube subwoofer, lijkt erg veel op SVS sub systemen Een langwerpige kartonnen "koker" waar een 30 cm unit in kan. Sonotube is in Nederland niet bekend, iedergeval niet bij bouwmarkten. Heeft iemand een idee of misschien al een keer dit ontwerp gemaakt!
Gr Paul
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Een PVC pijp heeft hetzelfde effect lijkt me op het geluid. Het heeft echter een ander effect op je portomonee, die is denk ik met z'n PVC pijp versie een stuk leger dan een sonotube.
Maar zou je niet op een bouwplaats kunnen informeren of ze niet iets hebben liggen wat over is of waar het te krijgen is?
Maar zou je niet op een bouwplaats kunnen informeren of ze niet iets hebben liggen wat over is of waar het te krijgen is?
Goede ideeen , vooral van wavin. De afmetingen van de woofer vallen wel mee, het is een 12" kevlar exemplaar (Focal). Hij zit nu in een bandpass ontwerp die qua uiterlijk echt verschrikkelijk lelijk is. Volume inhoud om en nabij de 85 liter. De WAF faktor van een "sonotube" is zeer hoog. Je kunt hem als bijzet tafeltje gebruiken. Geluidstechnisch is het redelijk. Ik wil het alleen voor LFE gebruiken dus geen Hifi.
Ideaal zou een dikke kartonnen buis zijn.
Ideaal zou een dikke kartonnen buis zijn.
Even in de gaten houden als ze ergens een riolering aan het leggen zijn. Tot 30 of 40 cm diameter worden deze meestal in pvc gelegd. Misschien is er wat te regelen in ruil voor een krat bier.
De grootste pvc diameter is 630 mm, wil je nog groter kom je op hdpe of polyester (hobas). Grote diameters zijn wel kostbaar, ik denk dat het voor een doorsnee hobbyist niet meer aantrekkelijk is.
Bij een bouwmarkt betaal je overigens wel de hoofdprijs voor pvc leidingmaterialen, er zit zo'n 70% marge op.
De grootste pvc diameter is 630 mm, wil je nog groter kom je op hdpe of polyester (hobas). Grote diameters zijn wel kostbaar, ik denk dat het voor een doorsnee hobbyist niet meer aantrekkelijk is.
Bij een bouwmarkt betaal je overigens wel de hoofdprijs voor pvc leidingmaterialen, er zit zo'n 70% marge op.