Dat vind ik nou juist een prima hoogte. Vooral als je basmid (of mid) er direkt onder zit. Het houd je stereo beeld "van de vloer" en dat stereo wordt vooral veroorzaakt door mid en hoog. Vroeger heb ik die units wel eens te laag gehad. Kijk, Sander z'n ontwerp is, dacht ik zo, net als bij mij, dat het weergave verloop van onder tot boven van laag naar hoog verloopt. Dus heb je op je "luisterplek(stoel)" een mooi verloop in de weergave.pjotr schreef:tweeter wel erg hoog komt te ztten, bijna op een 1 meter van de vloer.
Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Peter,
Het idee is om voor een bass-reflex te gaan, dan zit ik met de ~40-liter die ik tot m'n beschikking heb op een F3 van 50Hz, de poort stel ik dan af op 40Hz, zodoende krijg je een net verloop in het laag.
De XG18's gaan in een gesloten kast, de hele bovenkant is daarvoor gereserveerd. Da's zo'n 18-liter zonder bracing dus ik hou denk ik zo'n ~15-liter over. Dan ligt de F3 op 80Hz met een Q van ~0.7.
Ik heb eraan zitten denken ze nog iets groter of dieper te maken, maar ik werk 't liefste met standaard platen MDF uit de bouwmarkt, deze zijn 61x122-cm dus je begrijpt dat de maten voor deze luidspreker handig gekozen zijn.
Dieper en breder zou eventueel kunnen, maar door de diameter van de gebruikte drivers (145-mm eff.) smoelt meer dan 19-cm breed gewoon niet lekker, alhoewel ik door het spelen met facetten de kast evt. optisch iets minder breed kan doen lijken, d'r zit nu ook een 15-graden facet op 't front. Dieper zou ook nog kunnen, bv. 45-cm, maar ook dan trek je de kast ietwat uit z'n verhouding.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het idee is om voor een bass-reflex te gaan, dan zit ik met de ~40-liter die ik tot m'n beschikking heb op een F3 van 50Hz, de poort stel ik dan af op 40Hz, zodoende krijg je een net verloop in het laag.
De XG18's gaan in een gesloten kast, de hele bovenkant is daarvoor gereserveerd. Da's zo'n 18-liter zonder bracing dus ik hou denk ik zo'n ~15-liter over. Dan ligt de F3 op 80Hz met een Q van ~0.7.
Ik heb eraan zitten denken ze nog iets groter of dieper te maken, maar ik werk 't liefste met standaard platen MDF uit de bouwmarkt, deze zijn 61x122-cm dus je begrijpt dat de maten voor deze luidspreker handig gekozen zijn.
Dieper en breder zou eventueel kunnen, maar door de diameter van de gebruikte drivers (145-mm eff.) smoelt meer dan 19-cm breed gewoon niet lekker, alhoewel ik door het spelen met facetten de kast evt. optisch iets minder breed kan doen lijken, d'r zit nu ook een 15-graden facet op 't front. Dieper zou ook nog kunnen, bv. 45-cm, maar ook dan trek je de kast ietwat uit z'n verhouding.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Sietse,
Ja, ik ben 't met je eens ~90 ... 100-cm vind ik zelf ook prettig luisteren, ik merk dat ik bij luidsprekers op lage standaards, bv. 60cm, altijd de neiging heb om onderuit te gaan zitten om de tweeter enigzins op oorhoogte te krijgen. Evt. kan ik met wat moeite (aanpassing van de kast) een enkele SPH-165KEP boven de MTM monteren, dan zakt de tweeter een ~20-cm. Of ik zou twee stuks SPH-165KEP aan de achterkant kunnen monteren, dan kan ik flink schuiven met de MTM, maar eerlijk gezegd vind ik dat minder goed staan dan alle vier op een rij aan de voorkant.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja, ik ben 't met je eens ~90 ... 100-cm vind ik zelf ook prettig luisteren, ik merk dat ik bij luidsprekers op lage standaards, bv. 60cm, altijd de neiging heb om onderuit te gaan zitten om de tweeter enigzins op oorhoogte te krijgen. Evt. kan ik met wat moeite (aanpassing van de kast) een enkele SPH-165KEP boven de MTM monteren, dan zakt de tweeter een ~20-cm. Of ik zou twee stuks SPH-165KEP aan de achterkant kunnen monteren, dan kan ik flink schuiven met de MTM, maar eerlijk gezegd vind ik dat minder goed staan dan alle vier op een rij aan de voorkant.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dan zou je ze net zo goed twee aan twee in de zijkant kunnen zetten. Hef je ook de reactiekrachten op als je de bracings vlak bij de speakers zet.SSassen schreef:......................
Of ik zou twee stuks SPH-165KEP aan de achterkant kunnen monteren, dan kan ik flink schuiven met de MTM, maar eerlijk gezegd vind ik dat minder goed staan dan alle vier op een rij aan de voorkant.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Heb dat destijds ook gedaan met actieve boxen. Maar de woofers allemaal aan de voorkant vind ik toch beter klinken als ze boven de zeg 80 Hz nog doorlopen.
Zet je ze aan de voorkant dan kun je ook nog overwegen om de basspeakers 1e orde te filteren en de mids aansluitend 2e orde of hoger. Met die speakers lijkt mij dat geen enkel probleem.
Je zou de kast ook nog naar achteren trapeziumvormig uit kunnen laten lopen als je meer volume wil creeren. Is wel lastiger maken en kun je niet meer je principe van standaard platen gebruiken.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Peter,
Ja, dat kan natuurlijk ook, maar de kast is al behoorlijk diep, en ik wil inderdaad zoveel mogelijk standaard panelen gebruiken, ik kan namelijk de grotere maat, 122x242-cm, niet normaal vervoeren of zagen op mijn zaagtafel, of ik moet alles min of meer op maat laten zagen in de bouwmarkt. Ik zal zo 'ns kijken hoe ik uitkom dan, 140-cm hoog is namelijk ook een mooie maat en dan heb ik flink wat speling om met ea. te schuiven.
Groeten,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja, dat kan natuurlijk ook, maar de kast is al behoorlijk diep, en ik wil inderdaad zoveel mogelijk standaard panelen gebruiken, ik kan namelijk de grotere maat, 122x242-cm, niet normaal vervoeren of zagen op mijn zaagtafel, of ik moet alles min of meer op maat laten zagen in de bouwmarkt. Ik zal zo 'ns kijken hoe ik uitkom dan, 140-cm hoog is namelijk ook een mooie maat en dan heb ik flink wat speling om met ea. te schuiven.
Groeten,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Goed, ik ben bang dat ik toch van de 165KEP's af moet gaan stappen. Ik heb net alle drivers doorgemeten en even aan de toongenerator aangesloten om te kijken of er geen bijgeluiden gegenereerd worden, da's m'n standaard procedure. Helaas zijn van de acht stuks er drie afwijkend. Bij twee stuks loopt de spreekspoel duidelijk hoorbaar aan, die zijn dus gewoon defect. De derde heeft een dermate afwijkende curve (zie hieronder) dat hij waarschijnlijk ook een defect heeft in de spreekspoel.

Ik heb inmiddels contact gehad met de leverancier (Konitech) en ga maandag even langs om tekst en uitleg te geven. Opsturen gaat natuurlijk ook, maar dan krijg je van die reacties als 'hier werkt alles prima hoor, we sturen ze terug'. Daar komt bij dat de helft van de fasekegels glimmend zwart is en de andere helft mat zwart, da's ook geen gezicht uiteraard.
Wat ik alleen niet snap is dat ik van tevoren aangeef bij de bestelling dat ik alle drivers uit dezelfde serie wil hebben en dat ze dan gewoon doodleuk drivers opsturen met anders gekleurde fasekegels die dus duidelijk uit een andere serie komen. Maar goed, maandagmiddag weet ik meer, hier ga ik iig. niet mee akkoord.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Ik heb inmiddels contact gehad met de leverancier (Konitech) en ga maandag even langs om tekst en uitleg te geven. Opsturen gaat natuurlijk ook, maar dan krijg je van die reacties als 'hier werkt alles prima hoor, we sturen ze terug'. Daar komt bij dat de helft van de fasekegels glimmend zwart is en de andere helft mat zwart, da's ook geen gezicht uiteraard.
Wat ik alleen niet snap is dat ik van tevoren aangeef bij de bestelling dat ik alle drivers uit dezelfde serie wil hebben en dat ze dan gewoon doodleuk drivers opsturen met anders gekleurde fasekegels die dus duidelijk uit een andere serie komen. Maar goed, maandagmiddag weet ik meer, hier ga ik iig. niet mee akkoord.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ja, ik wordt heel chagerijnig van dit soort dingen, heb ik gelijk de neiging om Monacor voortaan links te laten liggen, kwa prijs scheelt 't slechts een paar tiental euro's in totaal en da's me deze kopzorgen niet waard
Zoals het er nu naar uitziet wordt de vervanger de Seas H1224, L18RNX/P, die simuleert vrijwel gelijk aan de SPH-165KEP en is dus haast een drop-in replacement. De Monacor SPH-170C die ik ook in het lijstje had staan is beduidend slechter, alhoewel hij in een gesloten kast een erg lage Q laat zien, maar voor de rest erg vroeg afvalt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Zoals het er nu naar uitziet wordt de vervanger de Seas H1224, L18RNX/P, die simuleert vrijwel gelijk aan de SPH-165KEP en is dus haast een drop-in replacement. De Monacor SPH-170C die ik ook in het lijstje had staan is beduidend slechter, alhoewel hij in een gesloten kast een erg lage Q laat zien, maar voor de rest erg vroeg afvalt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ja, maar die heeft maar een 26-mm spreekspoel, de H1224 een 39-mm en een iets lager rendement en dat koppelt beter met m'n Vifa XG18's.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoi Sander
Vervelend van die monacor's!
Nu het laag toch weer helemaal op zijn kop gaat, kan ik het niet na laten deze te promoten. http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=295-350 Ze klinken een stuk strakker als een sph 165 kep (ook wel eens wat mee gemaakt) en kunnen een stuk harder spelen. 36mm voice coil, impedantie controle ringen en erg goedkoop. In een 20 liter kast kom je op ongeveer een -3 db van 35 hz. Als je de hobby hifi TSP parameters gebruikt.
Groeten Roland
PS excuses voor de ongevraagde adviezen
Vervelend van die monacor's!
Nu het laag toch weer helemaal op zijn kop gaat, kan ik het niet na laten deze te promoten. http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=295-350 Ze klinken een stuk strakker als een sph 165 kep (ook wel eens wat mee gemaakt) en kunnen een stuk harder spelen. 36mm voice coil, impedantie controle ringen en erg goedkoop. In een 20 liter kast kom je op ongeveer een -3 db van 35 hz. Als je de hobby hifi TSP parameters gebruikt.
Groeten Roland
PS excuses voor de ongevraagde adviezen
Is de TangBand W5-610S niet wat voor je?
Qua frequentie karakterestiek loopt hij redelijk vergelijkbaar, hij heeft wel een hogere Fs, en is een maatje kleiner, maar is denk ik ook sneller. Bij mij speelt hij in d'Appolito opstelling met een B&W tweeter in 15 liter (ongeveer) per stuk, met een pijp van +/-15 cm en gaat hij redelijk diep en strak. Wel zit er een coating over heen van een bepaald hars (moet even opzoeken welk soort), dit maakt de conus iets stijver en minimaal zwaarder. Wat betreft de kosten tov van de Monacor hoef je het niet te laten, maar daarover moet je Henkjan dan maar aanspreken.
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-610s.htm
Qua frequentie karakterestiek loopt hij redelijk vergelijkbaar, hij heeft wel een hogere Fs, en is een maatje kleiner, maar is denk ik ook sneller. Bij mij speelt hij in d'Appolito opstelling met een B&W tweeter in 15 liter (ongeveer) per stuk, met een pijp van +/-15 cm en gaat hij redelijk diep en strak. Wel zit er een coating over heen van een bepaald hars (moet even opzoeken welk soort), dit maakt de conus iets stijver en minimaal zwaarder. Wat betreft de kosten tov van de Monacor hoef je het niet te laten, maar daarover moet je Henkjan dan maar aanspreken.
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-610s.htm
Ja dat is wel balen Sander. Zou toch eens kijken wat er gebeurt als je ze inspeelt. Gewoon 24 uur op hun fs op een toonfiets aansluiten zodat ze lekker wapperen. Kan het best nog wel bij trekken. Heb het ook eens met een paartje Audax HM130's gehad (zat 8 Hz verschil tussen fs) en die trokken toen wel aardig gelijk richting fabrieksspecs na inspelen. Overigens denk ik dat een verschil in fs niet zo'n ramp is als je er 4 in een kast zet. Dat aanlopen is erger.
Die 165KEP zijn best wel prachtspeakertjes voor wat je wilt. Daar vind je niet zo snel een alternatief voor voor dat bedrag.
Die 165KEP zijn best wel prachtspeakertjes voor wat je wilt. Daar vind je niet zo snel een alternatief voor voor dat bedrag.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Bedankt voor de tips, de TangBand vind ik iets te klein, dat ziet er niet uit met de Vifa XG18's erboven, het oog wil tenslotte ook wat. De Dayton is zeker een optie, maar ik heb geen idee waar die te krijgen zijn in Nederland, evt. kan ik ze natuurlijk bestellen in de VS.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Peter,
Ze hebben hier een uurtje staan wapperen op zo'n 40Hz idd, voordat ik met meten begon, de twee stukke pikte ik er toen zo uit, de derde is gewoon een maandagmorgen misbaksel denk ik. Maar neemt niet weg dat ik het vertrouwen in Monacor nu wel een beetje kwijt ben. Van de 8-stuks er drie defect, da's een uitval van ~38%, misschien leert de fabrikant eens netjes te werken als ik ze gewoon weiger te accepteren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ze hebben hier een uurtje staan wapperen op zo'n 40Hz idd, voordat ik met meten begon, de twee stukke pikte ik er toen zo uit, de derde is gewoon een maandagmorgen misbaksel denk ik. Maar neemt niet weg dat ik het vertrouwen in Monacor nu wel een beetje kwijt ben. Van de 8-stuks er drie defect, da's een uitval van ~38%, misschien leert de fabrikant eens netjes te werken als ik ze gewoon weiger te accepteren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Goed, net terug uit 't schilderachtige Malden, nabij Nijmegen, alwaar ik m'n doos met Monacor SPH-165KEP's retour heb gebracht. Even de situatie uitgelegd aan een medewerker, de plot van de curve laten zien en de andere punten en hij was 't met me eens, dat hoort niet zo. Op de terugweg nog even de 210-km/u aangetikt en zo een flink aantal minuten van m'n reistijd afgehaald, was heerlijk rustig op de weg.
Nu sta ik voor een dilemma, want ik heb twee drivers gevonden die een pasklare vervanger zijn voor de SPH-165KEP, zo is daar de Seas L18RNY/P (H1224), met aluminium conus, alleen dan slaat de naam 'Yellow Peril' natuurlijk nergens meer op. In dat geval kan ik gaan voor de G17RE/P (H647) ook van Seas met een prachtig gele glasfiber conus. Kwa parameters ontlopen ze elkaar eigenlijk niet in de simulatie en in een voorbeeldig midden ben ik al helemaal niet geintresseerd.
Helaas is de L18RNY/P niet, of slecht, leverbaar en de G17RE/Y een oud type dat niet meer wordt gefabriceerd, oftewel het nabouwen van dit ontwerp wordt dan lastig, want op = op. Dus suggesties zijn meer dan welkom!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nu sta ik voor een dilemma, want ik heb twee drivers gevonden die een pasklare vervanger zijn voor de SPH-165KEP, zo is daar de Seas L18RNY/P (H1224), met aluminium conus, alleen dan slaat de naam 'Yellow Peril' natuurlijk nergens meer op. In dat geval kan ik gaan voor de G17RE/P (H647) ook van Seas met een prachtig gele glasfiber conus. Kwa parameters ontlopen ze elkaar eigenlijk niet in de simulatie en in een voorbeeldig midden ben ik al helemaal niet geintresseerd.
Helaas is de L18RNY/P niet, of slecht, leverbaar en de G17RE/Y een oud type dat niet meer wordt gefabriceerd, oftewel het nabouwen van dit ontwerp wordt dan lastig, want op = op. Dus suggesties zijn meer dan welkom!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
---OFF TOPIC---
Nou niet echt voor de kick, ik kom geregeld in Duitsland en daar rijdt 't gros die snelheid op de autobahn. Ik hou van opschieten, dat getreuzel op de snelweg daar word ik gek van, ik rij altijd minimaal de maximum snelheid. Wat voor auto? Een Fiat Punto Sporting, model 2004, maar de 1.4-16V/100PK motor is ietwat aangepast, zo is de inspuiting geoptimaliseerd en ook de timing van de kleppen etc. Het onderstel is voorzien van Koni sport schokdempers rondom met een progressieve werking, de auto ligt ook 35-mm lager en de wielbasis is zo'n 5-cm breder dan de auto af fabriek.
Maar geen bling-bling, brede velgen, striping enzo, mijn auto heeft echt nul Johhny gehalte. Daar hou ik niet van, aan de buitenkant zie je 't ook niet, behalve dat ie wat lager ligt. Is alleen altijd wel leuk als ik bv. even terugschakel uit z'n 6e versnelling bij 140 naar z'n vijf en dan met de toerenteller in het rood doortrek naar 175-km/u om vervolgens de 6e versnelling weer eens te gebruiken.
Dus ja, ik heb ook wel wat verstand van auto's (het feit dat m'n vader tien jaar bij Porsche als technicus heeft gewerkt en dus nuttige tips kan geven is natuurlijk ook mooi meegenomen).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nou niet echt voor de kick, ik kom geregeld in Duitsland en daar rijdt 't gros die snelheid op de autobahn. Ik hou van opschieten, dat getreuzel op de snelweg daar word ik gek van, ik rij altijd minimaal de maximum snelheid. Wat voor auto? Een Fiat Punto Sporting, model 2004, maar de 1.4-16V/100PK motor is ietwat aangepast, zo is de inspuiting geoptimaliseerd en ook de timing van de kleppen etc. Het onderstel is voorzien van Koni sport schokdempers rondom met een progressieve werking, de auto ligt ook 35-mm lager en de wielbasis is zo'n 5-cm breder dan de auto af fabriek.
Maar geen bling-bling, brede velgen, striping enzo, mijn auto heeft echt nul Johhny gehalte. Daar hou ik niet van, aan de buitenkant zie je 't ook niet, behalve dat ie wat lager ligt. Is alleen altijd wel leuk als ik bv. even terugschakel uit z'n 6e versnelling bij 140 naar z'n vijf en dan met de toerenteller in het rood doortrek naar 175-km/u om vervolgens de 6e versnelling weer eens te gebruiken.
Dus ja, ik heb ook wel wat verstand van auto's (het feit dat m'n vader tien jaar bij Porsche als technicus heeft gewerkt en dus nuttige tips kan geven is natuurlijk ook mooi meegenomen).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
