Ik wil hier es gaan proberen uit tevinden wat die korrektie netwerken doen t.o.v. de geluidsweergave. Ik zie zo nu en dan een gemeten grafiek met een mooi vlak verloop van de unit. Waar ik nu altijd zo bang voor ben, is, dat het geluid ook vlak (lees levenloos) wordt. Ik schrijf dit vanwege mijn ervaring met mijn ribbontweeters waar ik dat ook geprobeerd heb, omdat ze in de hobbybladen dat ook doen. Ik vond het dus niks. Dooie boel.

Hier dus enkele oorbeelden.
De filers 1 en 2 zijn van het zelfde box ontwerp, nl de TL Topas uit de duitse hobbybladen. Ze zeggen ervan dat het 6dB is ondanks het verschil in waarde van C1 bij een srossover van 3500 Hz. Bij het ontwerp van filter 3 wordt de crossover niet vermeld. Zal ook wel ergens in de buurt van 3500 zijn. Is een popie jopie frequentie..
Wat ik mij afvraag:
1 - Heeft zo'n netwerk geen invloed op de scheidingsfrequentie?
2 - Ik weet dat je met een dergelijk netwerk de frequentie karakteristiek kunt beinvloeden. Maar wat is de zin van het vlak maken van het impedantieverloop?
En dan netwerkje 4. Als je C1 even vergeet, is het dat wat bij breedbanders wordt toegepast. En als ik het een beetje begrijp, kun je met de weerstand het geluidsniveau aanpassen en kun je met de L en C invloed uitoefenen op bepaalde frequentie gebieden. Korrigeer mij maar als ik het niet goed snap.
Nu is het netwerkje 4 met C1 een gedachte van mij vanwege mijn ribbontweeters. De reden daarvan is dat ze overheersend kunnen worden bij een hoog volume. Op mijn kamer luister niveau doen ze het prima. nergens last van. Maar, zoals ik al schreef, ik heb ooit van alles zitten doen, behalve filtertje 4.
Zou filtertje 4 iets kunnen betekenen.
Is het wel alleen de tweeter die dit verschijnsel veroorzaakt.
Ik kom er niet echt uit. Vandaar dit topic.