Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Boppo84 schreef:
wat een minimagneetjes! onvoorstelbaar dat daar ook een fatsoelijke motor mee te maken is...
Neodymium! De Bl is 19,2 8)
Al nieuws over wanneer je middentoners binnenkomen?
Nog niet. :cry:
En dan ga je 90mm middentoners laten aansluiten op 15"woofers... toch apart dat dat allemaal goed kan gaan!
De Thiels hebben een Sd van 145cm2 (gelijk aan een Scanspeak 18W8545 bijvoorbeeld). Bij mijn Andromeda speaker had ik een relatief trage 13" woofer en dat ging perfect. Deze 15"-ers zijn ontworpen om ver in het middengebied nog vervormingsvrij te werken.
En dan je maar snel mag vorderen!

Groeten,

Bob
Ik ben bang dat dit een langdurig project zal zijn.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het ziet er prachtig uit Tony, ik ben zeer benieuwd hoe de prototypes gaan klinken!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Erg mooi Tony! Nu las ik zojuist in de Klang+Ton 2/2006 een test over de IMB 12" en 15" woofers. Kende je die al en zo ja, heb je die woofers in je overweging meegenomen? Niet dat er met die Ciare speakers iets mis is, ziet er uitstekend uit. Zou geen probleem moeten zijn, combinatie met die nieuwe Accuton. Je zit zometeen op het formaat van de B&WNautilus800, maar dan met het dubbele conusoppervlak per kant. Wat wordt dat een beest van een luidspreker!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De IMB woofers ken ik niet. De Ciare woofers moet je zien als een snelle, lichtvoetige woofer die "toevallig" groot is. Voor mij was met name belangrijk een hoog rendement (dan kom je al snel op grote formaten), een soepele ophanging met zo weing mogelijk weerstand, en een naar verhouding sterke aandrijving met een lichte konus. Vergeleken met bijvoorbeeld de bekende Peerless XLS12 is de magneetsterkte van de Ciare ietjes meer en de bewegende massa slechts de helft. Ook is de mechanische weerstand van de Ciare slechts een vijfde van die van de XLS12! Alleen met de Ciare haal je slechts 40Hz, de Peerless gaat een oktaaf lager.

Het wordt hoogst waarschijnlijk een WMTMW opstelling, de open-baffle wil ik maken van beuken triplex - verlijmd tot een dikte van circa 6cm. Het zal een licht gebogen vorm hebben om het geheel stijver te maken en om het afstraalgedrag te verbeteren. De randen van de baffle zullen een lichte kromming krijgen om staande golven in de plaat minder de kans te geven. Het geheel wordt afgewerkt met Mappa Burl fineer. Hierbij wat inspiratie beelden: 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jan Deckers
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Tjonge jonge Tony,

dat belooft me een hele mooie speaker te worden. Denk je dat het nog makkelijk aan te sturen valt, of zijn de nodige wattjes nodig?

Al enig idee wanneer het eerste prototype speelt?

GRTN,

Jan
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Volgens simulaties op dit moment zal het rendement rond de 92-93dB liggen met een vlakke impedantie van 4 ohm in het laag oplopend tot 8 ohm in het hoog.

Eerste prototype ergens deze zomer hoop ik.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vergiste me met IMB, het is IMG Stage Line SP-38A/300PRO

fs = 49,34 Hz
Re = 5.81 Ohm
Rms = 5.07 kg/s
Qms = 4.91
Qes = 0.47
Qts = 0.43
Cms = 0.13 mm/N
Mms = 80.30 g
BxL = 17.59 Tm
Vas = 140,55 l
Le = 0.74 mH
Sd = 881 cm2

Resonantiefrequentie ligt eigenlijk wat te hoog, verder zou hij denk ik wel bruikbaar zijn geweest. Vervorming is lekker laag. Het is een Monacor produkt, niet duur. Lekker breedbandig ook, haalt met gemak 1 kHz, zie lage spoelwaarde.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb het even nagekeken maar hij zou afvallen want Rms is te hoog, Cms te laag en de verhouding Bl/Mms te klein :twisted: .
Hierbij de gegevens van de Ciare 15.75Ndw1:

fs = 37,72 Hz
Re = 5,36 Ohm
Rms = 1,095 kg/s 8)
Qms = 18,41 8)
Qes = 0,29
Qts = 0,29
Cms = 0,210 mm/N 8)
Mms = 84,97 g
BxL = 19,2 Tm
Vas = 215 l
Le = 1,0 mH
Sd = 881 cm2
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Geenius schreef:
Ik heb het even nagekeken maar hij zou afvallen want Rms is te hoog, Cms te laag en de verhouding Bl/Mms te klein :twisted: .
Is er voor de Cms en Rms niet een optimale waarde? Of is het puur hoe hoger/lager hoe beter?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Hangt van de toepassing af, maar in mijn geval zocht ik een woofer met zo weinig mogelijk mechanische verliezen en een erg meegaande ophanging, voornamelijk electrisch "geremd". Dit om ook bij normale luisternivo's voldoende detaillering in het laag te houden. Hoog rendement PA woofers hebben normaal gesproken wat power nodig om los te komen.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Jou toepassing is ook mijn toepassing. :lol: Ik volg dit topic dan ook met veel aandacht! Ik ben er alleen nog niet uit welke drivers ik voor het laag in ga zetten. Ik neig wel een beetje naar de DB15, maar met de Ciare lijkt me ook niets mis. :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De BD15 had ik ook op mijn lijstje maar ik vond ze te duur. Henkjan heeft nog een nette aanbieding voor mij kunnen maken waardoor de keus helemaal in het voordeel van de 15.75Ndw1 kwam. :wink:
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

De prijs gaat uiteraard ook een rol spelen. Maar voor ik veel geld uitgeef moet ik natuurlijk wel met enige zekerheid kunnen zeggen dat het ook volledig naar wens zal zijn.
Op he moment heb ik een B&C 15PL40 in een dipole U frame spelen als proto type. En dat bevalt me op het moment wel. Gehoormatig zijn er een paar kleine dingen die nog niet goed zijn met deze opstelling. Ik heb het gevoel dat het vooral de laag sectie is waar nu nog de fouten in zitten. Een andere zal denk ik wel een vooruitgang zijn, de 15PL40 is niet bepaald de driver voor een dipole. Ik moet wel zeggen dat ik op lage en hoge volumes niet echt een verschil kan ontdekken in de totale ballans. Wel ervaar ik veel meer ' kick' op hoog volume. Maar dat lijkt me vooral te danken aan de totale power dan aan het feit dat de mid bass los komt. (hoog volume is hier zo'n 105 dB) Want zelfs dan is de uitslag van de 15"er nog erg klein.

Heb je trouwens de Ciare al spelend gehad?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik verwacht tot 45Hz te gaan met mijn Ciare's in di-pole. Daaronder zet ik mijn PD1250's in, in een gesloten kast met een Qtc van 0,5 en dan wat actieve correctie. 8)

Ik heb de Ciare's nog niet aangesloten. Eerst even drie andere projecten afmaken zodat ik weer wat ruimte heb in de woonkamer. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik wil hetzelfde doen, zo'n dipoolbas tot niet veel lager dan 45 Hz, maar dan met de SLS-315 die ik van Sander heb overgenomen. Zo'n 30% minder oppervlak, maar anders vind ik het toch echt te groot worden. Het is natuurlijk ook erg low cost mijn aanpak, minder compromisloos dus.
Toch denk ik ook een erg leuk resultaat te kunnen bereiken. Is voor mij ook een nieuwe ervaring, zelf een dipoolbas ontwerpen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik ga voor een brede ondiepe baffle, maar een behuizing zonder achterwand werkt ook goed, alleen moet je de resonantie die daardoor ontstaat d.m.v. een zuigkring corrigeren. Een behuizing zonder achterwand is tenslotte ook een hele korte TL. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

I know :wink: .

Het wordt een behuizing van ongeveer 10 cm diep voor net wat extra head room. De Xmax is trouwens redelijk hoog van de SLS-315, +/- 8mm.

Ik denk dat het ontwerpen van zo'n behuizing met goed afgestemde equalizing/notch weer een leerzaam projectje wordt :) .
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het wachten is beloond: 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wauw! Wat een prachtige drivers! Het moet nu wel stevig gaan kriebelen bij je want je hebt nu al je drivers in huis, nu begint 't echte werk, het bouwen van je open baffle. Je kan natuurlijk twee weken vrij nemen en jezelf opsluiten in je schuur met alle benodigde materialen :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb gigantische jeuk! :twisted: Eerst nog drie opdrachten afmaken en dan nog mijn baffletjes voor de DDIY Audio 2006......
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Okay, de "plank" komt te vervallen, ik heb een schetsje gemaakt van iets waar ik nu aan zit te denken, wel open baffle maar opgebouwd volgens het "laagjes-recept". Het is nog maar in zijn groffe vorm maar de hoofdlijnen beginnen te komen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wauw! :shock: :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

I like it! Vooral die schroeven rond de woofers vind ik erg geslaagd. Beetje industrial?
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Beetje de vorm van dat GeerS Audio ding. Is deze baffle recht, of ga je de uiteindes ook "knikken" ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Sphere,
Beetje de vorm van dat GeerS Audio ding
Hahaha, wie denk je dat die ontworpen heeft? Of laat ik 't eens anders stellen, waar denk je dat Gee in GeerS voor staat?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie