Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)

Bericht door SSassen »

Goed, het was weer tijd voor een nette vloerstaander na een tijd lang alleen maar met boekenplank luidsprekers bezig te zijn geweest. Ik heb even gespeeld met het dipool bas concept maar de kasten zouden daarmee een bijzonder lage WAF (wife acceptance factor) krijgen en ietwat in de weg staan, dus dat schuif ik voorlopig even op de lange baan.

Vandaar een frisse insteek, gebaseerd op dezelfde Vifa XG18/Seas 27TBFC in d' Appolito maar met een vieral Monacor SPH-165KEP per luidspreker in bass-reflex. Hierdoor kan het front smal blijven en de kast dus naar verhouding een stuk steviger, aangezien er dan effectiever met bracing gewerkt kan worden.

Afbeelding

Gezien 't grote aantal SPH-165KEP's die hier gebruikt worden heb ik de luidspreker de naam 'Yellow Peril' gegeven wat zoiets betekend als 'het grote gele gevaar'. Uit de simulaties blijkt dat hij dit ook in de praktijk moet gaan waarmaken, want de 8-stuks SPH-165KEP produceren een strak en zeer diep laag, met dank aan de Kevlar conus en de sterke motor.

Binnenkort meer, nu duik ik eerst de simulator in en zal een aantal schetsen maken voor een kastontwerp waarbij in eerste instantie de vier SPH-165KEP's onderin komen en de Vifa XG18/Seas 27TBFC in d' Appolito erboven.

Wordt vervolgd!

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

nice!

meer = beter ;)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ben benieuwd, ik ga dit volgen :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tjonge, om van te watertanden. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Sander

Tof plan, wat een bult drivers! Is het een idee om de sph165 kep's tegen elkaar in te laten werken op de kast? Zoals deze sub van B&W http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fus ... odel%20PV1 zodat de kast resonaties elkaar opheffen?Op welke freqeuntie hoop je ongeveer te gaan filteren tussen de monacors en de vifa's?

Groet Roland
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Spannend!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Roland,

Nee, ze gaan gewoon als gesloten of bass-reflex werken, ik maak de poort afsluitbaar zodat je de keuze hebt tussen een gesloten kast met een Q van ~0.5 en een F3 van 80Hz of een bass-reflex met een F3 van 50Hz. De SPH-165KEP's laat ik doorlopen tot zo'n 200Hz, daarboven nemen de XG18's 't over en op 2KHz ligt 't kantelpunt voor de tweeter. Als 't meezit wil ik de SPH-165KEP's 1e orde gaan filteren met een Zobel erover, de XG18's en de tweeter zitten in een 2e orde serie filter. Maar dat alles kan nog allemaal veranderen, ik ben net gisteren begonnen met de simulatie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

ga het zeker volgen! ben heel benieuwd wat die Monacors gaan doen!! 8) Zal tevens het WAF gedeelte door m'n eega laten beoordelen als je een tekeningetje hebt geplaatst :wink: Stille hint: een bos bloemen en een fles champagne maakt het WAF gehalte acceptabeler ..zeker als je ze in haar favorite kleur spuit en introduceert met haar lievelings muziek
Groetjes Simon :roll:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Spannend!
Nog een Monacorfan :D :D

Ga draadje zeker volgen.... :-k :-k :-k
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Interessant project Sander. Ben benieuwd naar de eerste simulaties.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Mijn aandacht heb je!

Al plannen betreffend het uiterlijk?
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Bericht door RobT »

Ben zeer benieuwd hoe de XG18's het doen.
Een vraag, waar heb jij die besteld en hoe snel had je ze?
Ik heb ze bijna een maand in bestelling, duurt wel lang....
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, je bent in ieder geval niet van het idee afgestapt om veel drivers te gebruiken ;)

Hoe zit het eigenlijk met de kleur van de KEP'jes? Het blijkt nogal veel voor te komen dat je flinke verschillen hebt. Bij mijn twee KEP'jes is dat in ieder geval wel het geval. Eentje is een beetje donkerder.

Waarom is eigenlijk je keuze op de kepjes gevallen?

Nog een tip: de korf is van achteren best krap. Zorg dat je voor het inbouwen het MDF naar achteren schuin freest, zodat ze goed kunnen ademen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rob,

Ik heb ze afgelopen Oktober in de VS besteld, samen met een hele berg andere drivers, dat scheelt namelijk aanzienlijk met de prijzen in Nederland. Ik heb de XG18's gekozen om hun uitzonderlijke vlakke en vervormingsvrije karakteristiek in 't midden, voor 't laag zet ik de Monacor's in

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Deepspace,

Mijn Monacor's zijn allemaal gelijk, ik heb bij de bestelling ook specifiek gevraagd om drivers uit dezelfde batch, dit om verschillen in T/S parameters en kleur te voorkomen.

En waarom de Monacor's? Simpelweg omdat ik zocht naar een goede 17-cm woofer voor 't laag, na simuleren kwam ik uit op de SPH-165KEP die de beste resultaten gaf. Het andere alternatief was een dure ScanSpeak maar die was marginaal beter. Omdat ik er acht stuks nodig had was de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Wat filteren betreft ga ik waarschijnlijk alle drivers puur ohms maken, dwz. met een zobel en zuigkring erover en met een zo laag mogelijke orde filteren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Wat filteren betreft ga ik waarschijnlijk alle drivers puur ohms maken, dwz. met een zobel en zuigkring erover en met een zo laag mogelijke orde filteren.
Dat is een van die dingen die mij op het ogenblik bezig houden. Ben even een tekening aan het maken, zodat mijn vraag stelling duidelijk is. Kom ik deze week mee terug bij Filters.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Loop je bij een systeem met 4 woofers niet tegen het probleem aan dat het (effectieve) rendement van je laag-sectie te hoog wordt ten opzichte van je mid en hoog?

daniel
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Daniel,

'T gaat net, je komt met de XG18's uit op zo'n 91dB, de woofers zouden dan op ong. 92dB spelen, dus maximaal zo'n ~1dB verschil. Ik moet in de praktijk gaan meten in hoeverre de simulatie klopt met de werkelijkheid, vooral de datasheet van de SPH-165KEP vind ik ietwat onbetrouwbaar. Mocht blijken dat er meer dan ~1dB zit tussen woofers en mids dan ga ik de woofers gewoon wat dempen door er een weerstand parallel overheen te zetten, of een spoel nemen met een hogere ohmse weerstand, dat kost je dan puur versterkervermogen en daar heb ik gelukkig zat van.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Of je verhoogt de inductie van de serie spoel. :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, mijn twee 135KEP'jes komen al op zo'n 92~93 dB uit. Ik mijn 94 dB ribbon sluit zonder L-pad daar behoorlijk netjes op aan :X
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

met een parallelweerstand verlaag je het rendement toch niet. Je laat de versterker alleen maar meer stroom leveren - iets waar ie in ieder geval niet beter van zal gaan klinken.
En gaat zo'n serieweerstand niet juist in tegen een van de voordelen van klasse D? Raak je door die serieweerstand niet een stuk controle over je laagweergave kwijt?

Maar je kunt dat extra rendement natuurlijk altijd gebruiken om de bafflestep te corrigeren toch? Kwestie van het overnamepunt goed kiezen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, vandaag m'n gedachten maar 'ns op papier gezet, dit is de eerste schets van een serie schetsen die ik voor me heb liggen, een aantal details wil ik eerst nog even verder uitwerken maar dit is ongeveer waar ik heen wil.

Afbeelding

De kast bestaat uit 22-mm MDF en de zijkanten zijn twee losse panelen van wederom 22-mm MDF waarin ik over de hele lengte een rondte ga frezen en aan de bovenkant een 45-graden facet en aan de onderkant een 22.5-graden facet.

De bracing van de (gesloten) topkast met twee stuks Vifa XG18 wordt zoals getekend, dus taps toelopend, de ruimte erachter wordt gevuld met zand. De (bass-reflex) kast voor de SPH-165KEP's gebruikt uiteraard ook bracing maar iets anders ingedeeld omdat 't anders teveel kastvolume kost.

Niet zichtbaar op de schets maar wel op de 3D illustratie rechtsboven is dat er een front voor de kast komt van 18-mm MDF. Hierin zijn alle uitsparingen voor de drivers gefreesd, ik verzink ze dus niet in de kast, behalve de tweeter, ivm. time-alignment. Uiteraard wordt er bij alle drivers aan de voorkant een ronding aangebracht, voor de tweeter waarschijnlijk iets speciaals, ik moet daar nog wat mee spelen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Met 4 x 135KEP kom ik toch nog wel op een 60L uit bij Qb van 0,58 en Fb van 56 Hz (in een CB). Dat is wel al redelijk laag maar niet bijzonder laag en het is toch wel een flinke kast. Met elektronische bascorrectie zou je dat nog tot 35 Hz kunnen oprekken. Met een kast van 40L kom ik op een Fb van 66 Hz uit en dat is dan niet meer zo laag. Dus je zit idd wel aardig goed. Vind wel dat je tweeter wel erg hoog komt te ztten, bijna op een 1 meter van de vloer.

Ga je de speakers nog elektronisch corrigeren?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

eeeh potjr: 165KEP
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
eeeh potjr: 165KEP
Uhhh ja, was een typo :oops: Heb wel de gegevens van de 165 gebruikt zoals hier vermeld:

http://www.shop3000.de/product_info.php ... ts_id=3003 ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”