de FaB4 monitor - KLAAR !

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mmm, zo symetrisch was die piek nou ook weer niet:
Afbeelding

maar wel goed te zien hoe wat extra demping de piek minder hoog maakt en naar een ietwat lagere freq toe duwt. hoe dan ook zal een zobel nodig zijn, jammer.

en dan nog de belastbaarheid: iemand die formule met Sd, f, en Xmax paraat? want als ik afga op de mathcad simu dan lijkt t dat bij 400Hz het bij 4W al einde verhaal zou zijn.....

maar goed, nu verder met de woofer!

ennuh: echt niemand anders die wat durft te zeggen over de x-over freq?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Weet je Henkjan, ik vind het een beetje ongebruikelijke combinatie.
Je gaat verder geen tweeter toepassen.
Probeer anders eens het volgende:
Sluit die W5 aan als breedbander. Laat de andere via een condensator, ca 20uF, is ongeveer 1000Hz, meelopen. Polariteit van de units + +. Kijken wat er gebeurd. Kan zijn dat je de polariteit van de breedbander moet omdraaien door fase verschil. Hoor je vrij snel. Uitproberen dus.
Daarna het zelfde maar met de woofert begrenst door een spoel van 1,3(1000Hz theoretisch) Kan best zijn dat je met die spoel moet experimeteren omdat de basunit bij 6dB nog redelijk doordraaft. Was ook zo met mijn Tangbandjes.

De andere optie is eigenlijk alleen maar een gewoon 12dB dingetje. Daar blijf ik bij 700Hz of iets hogere kantelfrequentie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de W5 als breedbander inzetten lijkt me geen goed plan, ik verwacht toch te veel minder net gedrag rond de 1800Hz, maar een eenvoudige 6dB filtering is een leuk startpunt, meer kan altijd nog

wat betreft x-en op 800: hier een voorbeeld van Visaton die dat doet, de Cassablanca III. niet geheel toevallig heeft die een 50mm mid.....
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

spl max:

log20 (K)*f*f*sd*xmax

K= 0.37 bij bassreflex en 0.74 bij een gesloten kast (dacht ik)

f is de freqeuntie
4.5 mm xmax = 0.45 in deze formule
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dank. dus even de eenheden voor de duidelijkheid:
f : Hz
Sd : cm²
Xmax : cm
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

W5-876SA bij 50 hz een max spl van 92.76 db in bassreflex

92.76 inv en weer terugrekenend naar de W2-800SI kom ik uit op 212 hz als de frequentie waarboven de kleine tangband net zo hard kan spelen als de W5 bij 50 hz. Zuiver theoretisch.. en alleen maar uitgaande van de xmax.

rho zegt:
Ken je de Van Duppen Tornado? Die heeft z'n x-over op 1kHz. Speaker bevat 2 erg goede units. Een Excel laag-mid en een Bohlender&Graebener mid-hoog. Echt prachtige units. (heb ze al in andere speakers gehoord ook) Maar die Van Duppen klink echt nergens naar. Er is daar iets deftig mis mee. Het x-over punt ligt namelijk verkeerd. Je hoort de overgang tussen laag-mid en mid-hoog namelijk erg goed. (speaker rechtstreeks vergeleken met een Kartell Ultimo die ook de B&G unit gebruikt en een x-over op ongeveer 400Hz heeft : Wat een verschil!!)
Ik heb toevallig ervaring met die bohlender en graebener neo 8 (pdr) het verschil kan hem ook nog zitten in het gebruikte lcr filter om de hoog piek te dempen of mischien gebruikt de een de neo 8 en de ander de neo 8 pdr. Een andere achterkamer of geen achterkamer maakt ook een enorm verschil. Ik had er in ieder geval geen problemen mee om met die neo 8 rond de 800 hz te filteren.

Ik wil hiermee zeggen dat je niet zomaar verschillende luidsprekers kunt vergelijken met een overgang rond 800 hz en vervolgens zeggen bij 800 hz filteren is slecht. Dat is een wat al te makkelijke weergave van de werkelijkheid.

Mischien pakt deze combinatie goed over op 200 hz mischien op 800 zolang het niet geprobeerd is weten we het niet.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

@Roland: Je kan wel eens gelijk hebben dat het voor een groot gedeelte aan de toepassing ligt en niet enkel aan het x-over punt. Toch viel het op dat je duidelijk een fout kon horen in het stemmengebied, en dat bij drivers die daar eigenlijk geen problemen mee zouden mogen hebben.
Je hebt dus zelf ook al geëxperimenteerd met de Neo8? Interessant. Ik heb al lang interesse in die B&G drivers. Wat zijn je ervaringen met die Neo8? Ik was zelfs aan de RD28.1 aan het denken, in samenwerking met een 8" laag unit in een gesloten kast.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

@rho ik heb hem dipool ingezet vanaf +- 800 hz , mijn kamer is er wat te klein voor, dus ik kon hem niet ver genoeg van de achterwand neerzetten, wel een erg mooie unit die neo 8 pdr. Project staat in de koelkast tot ik groter woon. De bas (monacor sph 165 kep) kreeg ik overigens ook niet mooi, waarschijnlijk te weinig ruimte achter de korf. De neo 8 blijft altijd mooi klinken, nooit vervelend of hard en met erg veel detail, voor mij was 1 neo 8 pdr genoeg ook in het hoogste hoog.

@Henk Jan het duurde even voor ik door had dat de tang band W5 die jij wil gebruiken dezelfde is als in de laatste klang en ton. Als ik die metingen zie zou ik zeggen dat ie boven de 250 hz niet veel te zoeken heeft.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

@Roland: Je hebt dus die Neo8 van 800Hz tot 20kHz gebruikt in dipole? En dat was genoeg om je kamer te vullen? Dat verrast me wel. Een RD28.1 Is een pak groter en duurder. Denk je dat zo'n Radia echt een grote stap voorwaarts is t.o.v. de Neo8? Wat ik tot nu to van een Neo8 heb gehoord was nogal tegenstrijdig. De ene keer was ie heel erg goed, de andere keer viel ie heel erg tegen.
Maar dipole is dus niet aan te raden in een kleine ruimte of een ruimtje waar je de speaker nogal kort tegen de achterwand moet zetten, neem ik aan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
maar goed, nu verder met de woofer!
zo, eens flink zitten tekenen en simuleren. als 1e opzet van kast had ik een nette schoenendoos van 20b32h20d in gedachten. is welliswaar wat groter dan de 4 liter die de naam van t ding aangeeft, maar goed. deze driver in een gesloten kast geeft nou niet echt diepgang, meer iets voor een sat (en daar zijn dan betere drivers voor dan deze typische bas):
Afbeelding
hier is wel goed de kast staande golf te zien, wat demping (ik dacht alleen wat pritex op de achter, onder en bovenwand te doen) zal dat wel oplossen.

op zoek naar een echt bijzondere speaker, dacht ik zo: waarom proberen we er geen mini TL in te prutsen? dus een 4* gevouwen TL uitgetekend (lijn opp. ¾Sd->½Sd, lengte 120cm) en (pff wat een klus) in detail in het sections mathcadsheet gezet (41 secties!):
Afbeelding

en t resultaat van de simu (met wat demping):
Afbeelding

qua diepgang dus niet echt veel beter dan gesloten, een BR doet t veel beter, in een kleiner kastje zelfs:
Afbeelding
in de ~6½ liter netto van de 20b32h20d kast komt-ie er niet zo mooi vlak uit te zien, wat klopt met de kast die in de K+T stond, daar hebben ze 'm afgestemd om in combinatie met de basboost van de versterker een nette curve te geven.

hoewel zo'n miniTL me een leuke klus lijkt, is toch mijn gevoel op t moment dat ik met een BR in dit formaat beter af ben :?:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

een BR wordt t dus, buitenmaten 30*18.5² (en ook verder komt de gulden snede terug), t hout (18mm multiplex, baffle komt nog 8mm spaanplaat extra op) is gezaagd, de pvc buis & bochten gekocht, nu nog wachten op de volgende combinatie van vrije tijd en droog weer dan kan ik aan t frezen gaan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:x ](*,) is m'n frees kapot %$^$#, amper 2 jaar en een paar speakers oud. black en ***ker. and to and insult to injury was de cirkel die wel af was ook nog eens niet helemaal netjes (maar dat zal wel m'n eigen schuld zijn) wat ik nu dus alleen met de vijl kan proberen goed te krijgen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

is m'n frees kapot %$^$#, amper 2 jaar en een paar speakers oud. black en ***ker.
Is mij vroeger ook es gebeurd. Zelfde merk en foute freesjes. Van die dingen die het materiaal sneller in brand staken dan dat het weg gesneden werd. En toen ik toch maar doorzette, verbrande de machine omdat de motor as te heet werd. Ben nu nog al zinnig in de aanschaf van freesjes. Kosten ook meer.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

sietse schreef:
Ben nu nog al zinnig in de aanschaf van freesjes. Kosten ook meer.
Voor de niet Friezen, Sietse bedoelde natuurlijk sinnich ofwel kieskeurig in het Nederlands :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

:oops:
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Henkjan,

Freesmachine lenen?

T'is een noname maar doet het al vele luidsprekers uitstekend.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dank voor t aanbod, maar zo'n haast heeft t nou ook niet (en daarnaast heb ik niet zo'n geluk met geleende spullen, mixer van de buren overleefde een cake ook al niet).
nw frees zal er komen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

uitvoering staat nog steeds
Afbeelding
maar t denkwerk gaat door!

aangespoord door de commentaren hier, en doordat een zusje van de W2 (de omnes BB2.01) europees kampioen EMMA*) in de rookie klasse geworden is waarbij die bij 400Hz werd gecrossed, ga ik die frequentie toch maar als 1e proberen, ik denk ook dat er te veel van t voordeel van de breedbander verloren gaat als ik op 1000Hz cross. zit nog wel met t probleem van hoe goed te meten, mar daar zal ik wel een separaat draadje voor openen.

*) car hifi organisatie, SQ niet SPL dus. de auto staat in de jongste car&hifi
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Henk Jan

Ik heb ook wat zitten simuleren met de tangband aka omnes W2-800, interresant ding. Dit kreeg ik eruit in een gesloten kastje met een voor condensator van 82uf en een volume van 0.018 liter. -6db punt 350 hz (18db /okt) bij 8.5 volt geraakt ie in dit kastje aan zijn x max= +- 20 watt
Afbeelding

Jammer dat het projekt de koelkast ingaat, dit midje is volgens mij erg mooi om een d'appolitto met een klein neo tweetertje(monacor/peerless/hivi/dayton) mee te bouwen.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

t zalniet te lang in de ijskast blijven hoor, als ik m'n nw frees heb gaat-ie er meteen weer uit :D

maar die simu geeft de burger moed om idd op 400Hz te crossen. maar een tweeter nog boven de W2? dat was niet de bedoeling hoor, t ding zou t prima moeten doen tot de 20kHz toe.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Tja, helemaal gefascineerd door dat d'appolitto systeem... Hij kan inderdaad ook breedband. Wat ik wel minder vindt is dat omnes dld hem niet meer op de site heeft staan, hij had eigenlijk deze hobby hifi getest moeten worden me dunkt.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, we gaan er weer mee verder waar we aan t einde van de oude frees gebleven waren. niet erg veel kunnen doen, maar t gaat weer vooruit. de baffles zijn gefreesd, de 8mm spaanplaat voor er achter is ook op maat, morgen gaan we e.e.a. maar eens droog passen en lijmen.

Afbeeldingklik voor groot plaatje
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Roland schreef:
.... omnes dld hem niet meer op de site heeft staan,
oh nee?
http://www.blueplanetacoustic.de/de/hoc ... index.html
http://oaudio.net/product_info.php?prod ... 2e4e5afbed

en op www.tangband.nl staat die er ook gewoon bij ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wel lastig zo met die olymp.sp op TV, gelukkig regent t, anders moest ik m'n aandacht verdelen tussen 3 dingen. maar we gaan lekker vooruit, de lijmklemmen klemmen lijm, ik heb er goede hoop op dat er vandaag een kast in elkaar zit :D foto's komen later vandaag
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Afbeelding
links het woofer gat, met m'n nw frees netjes een fase gegeven zodat de W5 wat beter kan ademen.
recht zien we t kastje voor de W2, rond uitgefreesd uit een blokje MDF

Afbeelding
en de tweeter ruimte vanuit de baffle gezien

Afbeelding
en zo is de mini-TL geworden...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”