Henkjan schreef:maar goed, nu verder met de woofer!
zo, eens flink zitten tekenen en simuleren. als 1e opzet van kast had ik een nette schoenendoos van 20b32h20d in gedachten. is welliswaar wat groter dan de 4 liter die de naam van t ding aangeeft, maar goed. deze driver in een gesloten kast geeft nou niet echt diepgang, meer iets voor een sat (en daar zijn dan betere drivers voor dan deze typische bas):

hier is wel goed de kast staande golf te zien, wat demping (ik dacht alleen wat pritex op de achter, onder en bovenwand te doen) zal dat wel oplossen.
op zoek naar een echt bijzondere speaker, dacht ik zo: waarom proberen we er geen mini TL in te prutsen? dus een 4* gevouwen TL uitgetekend (lijn opp. ¾Sd->½Sd, lengte 120cm) en (pff wat een klus) in detail in het sections mathcadsheet gezet (41 secties!):
en t resultaat van de simu (met wat demping):
qua diepgang dus niet echt veel beter dan gesloten, een BR doet t veel beter, in een kleiner kastje zelfs:

in de ~6½ liter netto van de 20b32h20d kast komt-ie er niet zo mooi vlak uit te zien, wat klopt met de kast die in de K+T stond, daar hebben ze 'm afgestemd om in combinatie met de basboost van de versterker een nette curve te geven.
hoewel zo'n miniTL me een leuke klus lijkt, is toch mijn gevoel op t moment dat ik met een BR in dit formaat beter af ben