brommende voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jamesbond

brommende voeding

Bericht door jamesbond »

Ik heb een zelfbouw vermogenversterker die ik graag opnieuw zou willen gebruiken voor een subwooferprojectje (de power amp van elektuur95). Er is maar één ding mis mee en dat zijn de twee forse ringkerntransfo's van de voeding. Deze brommen op 50Hz. Nu is dit een vrij gewone zaak maar bij stille passages begint het wel te hinderen. Je kan ze dan net horen ook al zitten ze in een 19" rackkast.
Ik denk dat ik op één of andere manier die dingen zou moeten ingieten in iets maar ik weet niet in wat. Heeft er iemand een idee????
sietse

Bericht door sietse »

Snap ik niet helemaal, Ik heb in mijn zelfbouw een 500 VA zitten en die hoor ik niet. Is jou kast van staalplaat?

Sietse
jamesbond

brommende voeding

Bericht door jamesbond »

Ja die kast is van staalplaat. Maar het geluid komt wel degelijk van binnen uit de ringkerntransfo's.
rho

Bericht door rho »

Het zou kunnen dat je trafo's wat meezingen. Er zijn mensen die hun trafo in een soort hars gieten. Ik denk dat je er polyester-hars die gebruikt wordt bij het vervaardigen en repareren van auto-onderdelen voor kan gebruiken. In dat geval niet alles ineens vullen. Bij het uitharden wordt dat spel namelijk redelijk warm. Als je dat dus in grote hoeveelheden gebruikt komt er wel redelijk wat hitte vrij.

Uitharden gebeurt in ongeveer 15 min. Dan kan je er een 2de laagje gieten. Zo ga je verder tot ie helemaal vol zit.
sietse

Bericht door sietse »

OK, probeer voor alle zekerheid eerst het volgende als je het nog niet al gedaan hebt.
Schroef ze los en leg er een stuk schuimrubber onder. Bovenplaat van de kast weg laten. De onderkant moet wel blijven zitten omdat daar de hele versterker op vast zit. Luister of je het dan nog hoord. Zoja soldeer ze los en probeer het nog een keer los op de tafel. Dan nog steeds?
Zoja, als ze van ILP zijn, kun je met hun overleggen en misschien omruilen. Ze horen geen geluid te produceren.
Ingieten kan met kunsthars, maar wellicht doet een beetje gips het zelfde. En dat kun je er altijd weer afhalen.

Als het is opgelost met het stukje schuimrubber kan het zijn dat ze te stijf zijn vast gezet. Dan moet je experimenteren met de bevestiging.
Als ik nog iets bedenk laat ik het weten.
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Zet ze op rubber busjes en experimenteer met de mate van vastdraaien.

Paul.
jacco vermeulen
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door jacco vermeulen »

Gips is niet zo'n goed idee, je trafo moet z'n warmte makkelijk kwijt kunnen.

Ingieten in hars is beter, zeker als het thermisch geleidende hars is.
Bij Polyservice kun je verschillende harssoorten kopen.

De truk die ik ervoor gebruikt heb is een aluminium kampeerpannetje nemen, een aluminum ring met een gat maken waar de pan net doorheen gaat.
Die pannen hebben een rond randje aan de bovenzijde.
Boor een paar gaten in de ring, een groot gat voor de kabeldoorvoer in de pan, leg de trafo erin op een rondje hars die je eerst maakt en vul de pan met hars.
Je kunt de ring en de pan mooi spuiten en in de bodem van je versterkerkast schroeven, net zo professioneel als de profi's en niente brom !

Zulke pannesetjes kun je voor weinig nieuw kopen.
Voorlow budget zoek je het op marktplaats en de rommelmarkt
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah ja, Jacco :) ,

Een waarshuwing is hier wel op zijn plaats als je met metalen afscherming werkt. Gebruik dan nooit een bout door het midden van de trafo voor de bevestiging of zet dan de omhulling ge-isoleerd op het chassis: Kortom zorg dat je geen kortsluitwikkeling creeert met zo'n kampeerpannetje, anders komen er binnen de kortste keren rookwolken uit je pannetje.

Voor het ingieten wordt meestal geen polyesterhars gebruikt maar polyurethanehars icm vacuum impregnatie. Voor hoge-kwalteits-trafo's ook wel epoxyhars al dan niet met een aluminiumoxide filler voor de warmtegeleiding. Zelf heb ik eens zo'n ontembare lawaaipapagaai in siliconenrubber gegoten (is wel een duur spulletje).
jacco vermeulen
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Hoi Peter,

Polyservice verkoopt hoofdzakelijk epoxyhars, ik heb er een zeiljacht mee gebouwd.
1 van hun types is een harssoort met uitstekende thermische eigenschappen.
De bedoeling is natuurlijk om de trafo geheel geisolleerd van het metaal in te gieten en geen gebruik te maken van een bout, sorry dat ik dat niet duidelijk vermeld had.
In vacuum zou natuurlijk mooier zijn, geen idee hoe een doehetzelfer dat voor elkaar kan krijgen.

Enig idee waar siliconenrubber in grotere hoeveelheden te koop is ?
Ik ben net begonnen met het bouwen van zes Pass versterkers om een actief systeem te maken.
Daarvoor heb ik 24 Amplimo trafo's die ik op een chique manier in wil gieten (niet dat ze brommen :D)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Jacco,

Haal mijn kunstharsen en silconenrubber meestal bij Harjon in Dordrecht, is goedkoper dan Polyservice:

Harjon Ned Kunststof Centrum BV
Fahrenheitstr 5-7
3316AG Dordrecht
Tel 078 6139089

Maar de siliconenrubber die de Kroon in Rotterdam verkoopt is wel beter van kwaliteit (is ook 2x zo duur):

Kroonpart,
Havenstr 19-21
3024SG Rotterdam
Tel 010 4763088

Verder is er nog Schouten in Mijnsheerenland maar die verkoopt geen kleine hoeveelheden meer (< 5 kg):

Schouten
Raadhuislaan 7
3271BS Mijnsheerenland
Tel: 0186 603600 http://www.schouten-groep.com/

Voor gietharsen voor trafo's moet je eigenlijk bij Romal in Utrecht zijn. Heb zelf een keer Scotchcast 280 gebruikt. Dit is een warm uithardende epoxy giethars (bij > 120 gr.) voor transformatoren die goed warmte geleidt. Bij 60 graden is het zo dun als water maar hardt nog niet snel uit, pas bij 120 graden hardt het goed door.

http://www.romal.com/
jacco vermeulen

Mijn dank, Peter.
Polyservice is zeker prijzig.

Toevallig ook een idee waar een grote rol wikkeldraad te verkrijgen is ?
Ik wil voor de versterkers die ik ga bouwen chokes wikkelen op een ronde ringkern, heb tot op heden nog geen adres gevonden waar een grotere lengte en dikte te koop is.
Ik heb op DIYaudio laatst gevraagd of iemand wat wist, nog geen reaktie gekregen.

groet, jacco.
Rudy

Re: brommende voeding

Bericht door Rudy »

Het brommen van trafo's > 200vA heeft 99% van de gevallen te maken met DC op je lijnspanning. Lijk vrij ongewoon, maar deze DC spanning ( meestal kleiner dan 200mV ) zorgd ervoor dat je trafo zeer snel verzadigd en daardoor begint ie te brommen.

Je kan dit euvel simple oplossen door twee elco's in antiserie te plaatsen in serie met je trafo, en ter beveiliging over elke elco twee diodes in antiparallel. ( 1N5408 tot 3A )

Let erop dat de rippelcurrent van die elco's zeker groot genoeg is( lees groter dan 4A ), de spanning maakt niet egt veel uit maar zie dat je elco's hebt van > 4700uF.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rudy op do 21 apr 2005, 1:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jacco vermeulen schreef:
Toevallig ook een idee waar een grote rol wikkeldraad te verkrijgen is ?
Ook bij Romal :D Maar Romal is een groothandel, weet niet of ze zo makkelijk aan particulieren leveren. Nou ja als je een klos van 10 - 20 Kg afneemt zullen ze niet zo gauw moeilijk doen denk ik.

Anders misschien bij een transformatorenfabriek of een wikkelarij voor elektromotoren (revisie van elektromotoren).
jamesbond

Bericht door jamesbond »

Zeer interessant idee van Rudi ga ik eens proberen. Lees is de waarden juist 10mF dus 10000µF??? heeft het belang dat de neg kant naar elkaar zit of niet??
Rudy

Bericht door Rudy »

best wel ja :)

en ja het is idd 10.000uF
neem effe geen 6.3V ters ofzo, maar > 30V, niet voor de spanning, maar deze zijn groter en kunnen een grotere stroom door hun verdragen ( kwestie van levensduur 8) ).

zelf heb ik elna's (merk van elco's) draaien van 12.000uF 6.3V, wel low ESR types en deze kunnen max 5A verdragen, en werken vandaag de dag nog steeds op een trafo van 300VA.

Rudy
molekuul

choke op ringkern

Bericht door molekuul »

Hoi een choke op een ring kern is niet zo'n goed idee. een ringkern raakt te snel in verzadiging waardoor de choke zijn werk niet meer doet. Voor een paar euro kun je chokes bestellen bij AE-Europe, http://www.ae-europe.nl

Zij leveren trafo's en smoorspoelen op bestelling en zijn niet duur.

groetjes
molekuul
rhamaker

brommende voeding.

Bericht door rhamaker »

Indien ringkerntrafo's zomaar (en af en toe) gaan brommen, KAN dat te maken hebben met een 50Hz wisselspanning waarbij de toppen van de sinus zijn afgevlakt en zich als gelijkspanning gaan gedragen. En er is één ding waar ringkerntrafo's NIET zo goed tegenkunnen en dat is dus 'n GELIJKSPANNINGScomponent. Doordat 'n ringkerntrafo zeer weinig luchtverliezen heeft, probeert deze gelijkspanningscomponent de wikkelingen van deze trafo met zeer veel kracht in beweging te brengen op die 50Hz en dat is wat mechanisch hoorbaar wordt gemaakt. Zo'n situatie ontstaat b.v. bij 'n koffiezetmachine, waarbij 'n diode IN deze koffiezetter één van de toppen als zodanig aantast. Ook andere (huishoudelijk) apparatuur kan dit soort storingen in ringkernen teweeg brengen. Vraag je energiebedrijf om je op 'n andere fase aan te sluiten en hopelijk ben je er dan van af. Anders 'n 1:1 C- of E-kern verhuistrafo van voldoende vermogen plaatsen TUSSEN het lichtnet en de versterker. De luchtverliezen in zo'n trafo zijn veel groter dan die van 'n ringkern en daardoor wordt die gelijkspanningscomponent grotendeels onderdrukt. Het heeft bij mij althans enorm geholpen en ben eigenlijk al jaren bromvrij. Probeer in elk geval de "koffiezetmachinetest" (op gedempt vermogen zetten, dan ontstaat de storing) en luister of de trafo's heftig gaan brommen en/of ratelen. Succes!!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt geheel Rhamaker. Zelf heb ik geen last van maar bij een paar 100mV DC gaan de meeste ringkernen over hun nek en gaan ze niet alleen brommen maar worden ze ook overmatig heet.

Heb ergens een goedkoop schakelingetje gezien van twee flinke dioden anti-parellel met daaroverheen weer twee grote elco's anti-parallel om de DC op te vangen. Is iig goedkoper dan een extra scheidingstrafo.

Als scheidingstrafo heb je dan wel minmaal een 2 KW exemplaar nodig. Het heeft dan wel zin om er een te nemen met een lage inschakelstroom anders krijg je steeds de stoppen om je oren.
rhamaker

Brommende voeding 2

Bericht door rhamaker »

Ik heb m'n trafo's laten wikkelen bij Automatic Electric Europe bv (van de vroeger zo befaamde AGRO transformatoren) in Schagen. Ik heb 2 trafo's laten wikkelen van zo'n 2,5KW elk met secundaire taps op 220, 225, 230 en 235V bij primair 230V in. Werkelijk PERFECT gewikkeld en afgewerkt door inbouw in gespoten plaatstalen kast met controlelampje en 4 geaarde WCD's achterop. Ik heb nl. per aktieve luidspreker 2x 800Watt ringkerntafo's aan boord om 2x2 zware eindtrappen te voeden. Deze worden overigens maar zelden tot maximum gebruikt!! Het grote voordeel van verhuistrafo's is ook, dat alles wat er op aangesloten wordt tevens galvanisch van het lichtnet gescheiden is. Dit betekend vaak ook minder brom en storingen uit de luidsprekers. Dus: ellek nadeel hep ze voordeel (prof. J. Cruyf)
Rudy

Bericht door Rudy »

Wat zitten jullie toch alles in wats uit te drukken, bij transformatoren :?:

En @rhamaker, als er DC op een trafo komt mag je het VA vermogen al delen door faktor 1.5 a 5, of dat dat nu gebeurd bij je 2.5KVA of je 800VA, je problemen gaan niet weg, je verplaatst ze alleen maar.

Ringkerns mogen hier dan meer problemen bij hebben dan andere types, maar het probleem blijft er, er zullen sneller verzadigingsverschijnselen optreden in je core materiaal.

Wat Pjotr voorsteld heb ik al altijd gebruikt bij trafo's > 220VA, en het werkt, en het kost maar 20euro, wat me iets minder lijkt dan een scheidingstrafo, de enige reden waarom ik het soms niet gebruikt is plaatsgebrek, en dit is me nog maar 1 keer voorgevallen.

Wat imo nog 10 keer belangrijker is is een deftige softstart zodat je NORMALE zekeringen kan blijven gebruiken.

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
Wat zitten jullie toch alles in wats uit te drukken, bij transformatoren :?:
..........................

Groetjes
Rudy
Watts dan altijd nog he voor jou! :P 8)

Blijft staan dat E en C kerntrafo's er geen last van hebben, althans heb het nog nooit gemerkt. Ringkernen hoeven er eigenlijk ook geen last van te hebben als het ijzer wat ruimer bemeten zou zijn. Helaas worden ze bijna altijd zo op het randje gedimensioneerd dat ze icm met een lage ri van de primaire wikkeling er heel snel last van hebben. Meen dat Plytron speciale overgedimensioneerde ringkerntrafo's levert.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb ooit eens een ultraplatte trafo willen laten maken door amplimo. De strekking van het verhaal tav brommende trafo's was dat normale ringkernen, mits goed gemaakt in het geheel niet mogen brommen!, Doen ze dat wel dan is een van de wikkelingen niet goed gewikkeld. Ook wilden zij mij niet garanderen dat de ultraplatte trafo brom-vrij zou zijn, daar het ultraplatte ontwerp electrotechnisch brom-risico in zich had (brom van de trafo, niet brom uit de luidsprekers). Hij zei dat als een trafo die in het standaard programma zat ook maar een beetje bromde, je hem terug moest sturen, dan was hij slecht gefabriceerd!

Nou ben ik geen electrotechnicus, maar die gast wel. Dus nam ik maar aan wat hij zei. Misschien hebben jullie er wat aan :?:
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Pjotr schreef:
Klopt geheel Rhamaker. Zelf heb ik geen last van maar bij een paar 100mV DC gaan de meeste ringkernen over hun nek en gaan ze niet alleen brommen maar worden ze ook overmatig heet.

Heb ergens een goedkoop schakelingetje gezien van twee flinke dioden anti-parellel met daaroverheen weer twee grote elco's anti-parallel om de DC op te vangen. Is iig goedkoper dan een extra scheidingstrafo.

Als scheidingstrafo heb je dan wel minmaal een 2 KW exemplaar nodig. Het heeft dan wel zin om er een te nemen met een lage inschakelstroom anders krijg je steeds de stoppen om je oren.
http://www.lightball.dk/pics/dcfilterdia.gif
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=12
Afbeelding
Plaats reactie