Hoi
Ik heb vandaag de overspraak van de hq basspoel op een correctie spoel in het midden filter (resonantiepiek vlakende spoel) gehoord. Midden en hoog niet aangesloten, de bass ook niet, alleen de basspoel lag 20 cm van de mid correctie spoel af en er kwam duidelijk geluid uit de mid, een rare gewaarwording voor je doorhebt wat er aan de hand is...Overspraak van de ene op de andere spoel dus. Met alleen de filters aangesloten en geen enkele driver duidelijk geluid uit je speaker horen even wennen....
Ik ken de afstands regels en de vermindering van de beinvloeding als je spoelen dwars op elkaar zet. Is er nog een verschil in overspraak gevoeligheid tussen de verschillende spoeltypen? De correctie spoel is makkelijk als luchtspoel uit voeren vandaar.
Tweede deel van de vraag heeft een bandspoel een wezenlijk ander magneetveld? Zodat een bepaalde positie meer over minder winst oplevert?
Groeten Roland
PS: erg leuk om die proef met afstand en de verschillende draaiingen van de velden nu eens proefondervindelijk te horen.
magneet veld ijzerkernspoel versus luchtspoel
Moderator: Beheerdersteam
Misschien is het ook aardig om te kijken of het inderdaad de overspraak op de luchtspoel was. Het zou eventueel ook kunnen dat de mid rechtstreeks werd aangesproken. Als je toch bezig bent, doe het ook eens zonder correctienetwerk, levert wellicht een nuttige extra wetenswaardigheid op.
Helaas weet ik het antwoord op je vragen niet. Wat de bandspoel betreft, als je daarmee foliespoel bedoelt, nee dat lijkt me geen ander magneetveld te hebben.
Helaas weet ik het antwoord op je vragen niet. Wat de bandspoel betreft, als je daarmee foliespoel bedoelt, nee dat lijkt me geen ander magneetveld te hebben.
Ai
Mijn eerste post was erg laat geschreven er zit een grote fout in, dit was de situatie: versterker op 12 uur, muziek aan.
-mid driver aangesloten op filter, niet op signaal
-bas filter aangesloten op signaal, driver niet
-hoog filter aangesloten op signaal, driver niet
Het signaal op de bas spoel kwam via de serie notch van de mid speaker het mid filter binnen en was duidelijk hoorbaar (fullrange signaal). De rest van het midfilter ligt op zon 50 cm afstand van de bas spoel. Alles is nog steeds met croco draadjes aangesloten vandaar.
De overspraak nam duidelijk af na het kantelen van de bas spoel, maar was nog wel hoorbaar, waar ik eigenlijk het meest van schrok, was dat: 1 het signaal zo hard was, 2 het signaal binnen kwam via de mid correctie spoel. Ook als ik alle spoelen ga dubbel kantellen moet het filter uiteindelijk in een filterkastje onder in de speaker komen van 10*10*21cm.
Voor de volledigheid hier een link naar hoe spoelen correct te plaatsen in een filter opbouw (ook gelijk duidelijk wat ik nou toch de hele tijd bedoel met dat kantelen, tekst en plaatje en iets met 100)http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm Plaatje nummer 7 met het commentaar: even this is ok, zorgt met twee kernspoelen voor hoorbare overspraak.
Mijn indruk na de gister opgedane ervaring is dat je erg moet oppassen en de afstanden liever wat ruimer moet nemen. Je zit al snel aan hoorbare overspraak. (Bij mij wekt het niet heel veel vertrouwen op als je na twee kantellingen en 10 cm afstand de overspraak weg hebt, zo ontzettend hard is de versterker op 12 uur nu ook weer niet, ik denk dat je nog steeds een vervorming hebt die in een versterker of cd speler ondenkbaar zou zijn) Een punt wat ik nog niet eens heb aangetipt is de verandering van waarde als spoelen te dicht bij elkaar staan. Zie de link hierboven.
Is er mischien iemand die tekening of plaatjes heeft van de verschillende magneet velden van de verschillende spoel typen? i punkt, kernspoel, hqp, enz.
Een pluspunt van het hele bovenstaande verhaal is dat je zonder meetapparatuur, makkelijk de overspraak in een filter in opbouw kunt opsporen en tegen gaan, door telkens een deel van signaal te voorzien en een deel niet. Bijvoorbeeld signaal op je bas filter, hoog filter en je mid serie spoel zetten en vervolgens een goede plek voor je mid notch filter uitzoeken op je printplaat of stukje hout, terwijl je luistert naar je mid speaker zonder de bas en tweeter aangesloten te hebben.
Ik ga de komende dagen het een en ander onderzoeken en zal posten als ik weer iets hoor overspreken, volgend punt van onderzoek is de invloed van de bas notch spoel en de serie basspoel onderling.
Groeten Roland
PS: ik was op zoek naar een vervelende vervorming in het midden, dat ligt helaas aan mijn versterker
Mijn eerste post was erg laat geschreven er zit een grote fout in, dit was de situatie: versterker op 12 uur, muziek aan.
-mid driver aangesloten op filter, niet op signaal
-bas filter aangesloten op signaal, driver niet
-hoog filter aangesloten op signaal, driver niet
Het signaal op de bas spoel kwam via de serie notch van de mid speaker het mid filter binnen en was duidelijk hoorbaar (fullrange signaal). De rest van het midfilter ligt op zon 50 cm afstand van de bas spoel. Alles is nog steeds met croco draadjes aangesloten vandaar.
De overspraak nam duidelijk af na het kantelen van de bas spoel, maar was nog wel hoorbaar, waar ik eigenlijk het meest van schrok, was dat: 1 het signaal zo hard was, 2 het signaal binnen kwam via de mid correctie spoel. Ook als ik alle spoelen ga dubbel kantellen moet het filter uiteindelijk in een filterkastje onder in de speaker komen van 10*10*21cm.
Voor de volledigheid hier een link naar hoe spoelen correct te plaatsen in een filter opbouw (ook gelijk duidelijk wat ik nou toch de hele tijd bedoel met dat kantelen, tekst en plaatje en iets met 100)http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm Plaatje nummer 7 met het commentaar: even this is ok, zorgt met twee kernspoelen voor hoorbare overspraak.
Mijn indruk na de gister opgedane ervaring is dat je erg moet oppassen en de afstanden liever wat ruimer moet nemen. Je zit al snel aan hoorbare overspraak. (Bij mij wekt het niet heel veel vertrouwen op als je na twee kantellingen en 10 cm afstand de overspraak weg hebt, zo ontzettend hard is de versterker op 12 uur nu ook weer niet, ik denk dat je nog steeds een vervorming hebt die in een versterker of cd speler ondenkbaar zou zijn) Een punt wat ik nog niet eens heb aangetipt is de verandering van waarde als spoelen te dicht bij elkaar staan. Zie de link hierboven.
Is er mischien iemand die tekening of plaatjes heeft van de verschillende magneet velden van de verschillende spoel typen? i punkt, kernspoel, hqp, enz.
Een pluspunt van het hele bovenstaande verhaal is dat je zonder meetapparatuur, makkelijk de overspraak in een filter in opbouw kunt opsporen en tegen gaan, door telkens een deel van signaal te voorzien en een deel niet. Bijvoorbeeld signaal op je bas filter, hoog filter en je mid serie spoel zetten en vervolgens een goede plek voor je mid notch filter uitzoeken op je printplaat of stukje hout, terwijl je luistert naar je mid speaker zonder de bas en tweeter aangesloten te hebben.
Ik ga de komende dagen het een en ander onderzoeken en zal posten als ik weer iets hoor overspreken, volgend punt van onderzoek is de invloed van de bas notch spoel en de serie basspoel onderling.
Groeten Roland
PS: ik was op zoek naar een vervelende vervorming in het midden, dat ligt helaas aan mijn versterker
Hoi
Op deze site gevonden:http://www.ee.surrey.ac.uk/Workshop/adv ... coils.html
Op deze site gevonden:http://www.ee.surrey.ac.uk/Workshop/adv ... coils.html
Groet RolandDo you need an air coil?
What are the advantages of an air core coil?
Its inductance is unaffected by the current it carries. This contrasts with the situation with coils using ferromagnetic cores whose inductance tends to reach a peak at moderate field strengths before dropping towards zero as saturation approaches. Sometimes non-linearity in the magnetization curve can be tolerated; for example in switching converters. In circuits such as audio cross over networks in hi-fi speaker systems you must avoid distortion; then you need an air coil. Most radio transmitters rely on air coils to prevent the production of harmonics.
Air coils are also free of the 'iron losses' which affect ferromagnetic cores. As frequency is increased this advantage becomes progressively more important. You obtain better Q-factor, greater efficiency, greater power handling, and less distortion.
Lastly, air coils can be designed to perform at frequencies as high as 1 Ghz. Most ferromagnetic cores tend to be rather lossy above 100 MHz.
And the 'downside'?
Without a high permeability core you must have more and/or larger turns to achieve a given inductance value. More turns means larger coils, lower self-resonance and higher copper loss. At higher frequencies you generally don't need high inductance, so this is then less of a problem.
Greater stray field radiation and pickup. With the closed magnetic paths used in cored inductors radiation is much less serious. As the diameter increases towards a wavelength (lambda = c / f), loss due to electromagnetic radiation will become significant. Balanis has the gory details. You may be able to reduce this problem by enclosing the coil in a screen, or by mounting it at right angles to other coils it may be coupling with.
You may be using an air cored coil not because you require a circuit element with a specific inductance per se but because your coil is used as a proximity sensor, loop antenna, induction heater, Tesla coil, electromagnet or deflection yoke etc. Then an external field may be what you want.