Interlinks, maar dan zelfbouw.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Interlinks, maar dan zelfbouw.

Bericht door Edo »

Eens een nieuw topic starten.
Zoals de titel al laat zien, iets wat altijd handig/mooi kan zijn...of juist niet?

Ik ben nu zelf bezig met het testen van DIY-interlinks. Eerste indrukken zijn erg goed. Zeker als je het vergelijkt met de "top"-merken denk ik dat als je kijkt naar wat dit zelfbouwproject kost en presteerd zeker geen gek figuur slaat.
Ik ben nog aan het testen, maar kom er later op terug welke kabels het zijn.
Maar heeft iemand al wat testen gedaan en ervaringen met dit soort doe-het-zelf kabels?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik heb CAT 6 bekabeling.
Dit voor mijn speakerkabels en voor mijn interlinks. Bevalt prima.

Ik zal een kijken of ik er wat foto's van kan maken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Altijd leuk fotomateriaal.
Ik heb de luidsprekerkabeltest met UTP nog niet gedaan, wel een klein stukje gemaakt als interlink....denk dat ik verkeerde utp kabel had of zo, maar dit was, in mijn geval, slechter dan de normale dropveter. Veel HF inslag van de DECT telefoon en de kortegolf zendamateur hier om de hoek. Ach, kon ik die man ook eens horen zonder dure ontvanger te kopen. Nee, dat was een slechte ervaring.
Ik denk dat ze beter fungeren als luidsprekerkabel. Eens proberen.

Edo
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

De speakerkabel bevalt me wel beter dan de interlinks.
Over de hele linie presteerde deze luidsprekerkabel beter dan mijn redelijk standaard 2 x 3.5 mm2 kabel.
Ik heb laatst mijn gekochte interlinks nog eens verwisseld voor mijn CAT6 exemplaren. Bij hogere volumes wordt het iets schreeweriger en scheller. Het laag is wel prima.

Nog wat tips voor het maken van gevlochten UTP kabels.
Als je gaat vlechten, laat het door je vrouw/vriendin/moeder doen.
Ik heb lang lopen klooien en mijn vriendin deed het in een kwart van de tijd.

Begin bij lange runs in het midden en werk naar buiten toe.

Laat het over een railing bungelen. Dan hoef je ook niet steeds de kabels te ontwarren.

Ik het ook eens de TNT star gemaakt.
Daarbij heb ik een set van 2 x 2.5 mm kabel gemaakt, en een set van 2 x 4mm kabel.
De dikke uitvoering klonk veels te bruin.
Maar de "dunne" kabel was wel een vooruitgang tov de normale kabel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk heb ik nooit anders gebruikt dan zelfbouwkabels. Voor speakerkabel heb ik een tijd lang met 40 aderig flatcable gespeeld (dat spul dat voor je IDE kabels in je PC wordt gebruikt). 5 aders naast elkaar parallel en dan om en om. Je hebt dan in totaal 20 x 0,14 mm2 = 2,8 mm2. Dat klonk erg goed en je veegt het zo onder het tapijt :D Op dit moment speel ik tijdelijk met gewoon 1 mm2 tweelingsnoer en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik er geen cent minder om van muziek geniet.

Voor interlinks gebruik ik meestal 5 mm Belden CATV coax met Monacor cinch pluggen. Dat coax is erg stabiel, dubbel afgeschermd en heeft een lage capaciteit. Omdat het 75 ohm coax is voldoet het ook prima als digitale S/PDIF interlink.

Wat ook scheelt is om je signaalinterlinks uit de buurt van netkabels te houden. Dat geeft echt meer rust in het geluid. De storing veroorzaakt door de gelijkrichters van je versterker kan anders behoorlijk instralen op je interlinks.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Aangezien mijn "nieuwe" Parasound HCA-1000 THX amp "onderweg" is (het geld in ieder geval), kan ik me alvast voorbereiden op de aansluitingen. Ik heb dus twee interlink nodig. Aangezien ik geen zin had om daar weer veel geld aan uit te geven heb ik gekozen voor DIY interlinks. Ze komen tussen de amp en de pre-outs van mijn SR-5400.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze heb ik twee maal gemaakt (zwart en rood). Mooie vergulde cinche aansluiteingen en 1,5 meter DAP audio dual microfoonkabel (type MC-266). De twee getwiste mantelaaders gebruik ik gewoon parallel. Verder is de kabel nog afgeschermd. Zou prima moeten werken, zoniet dan kan ik er nog een tuinslang omheendoen met zandvulling oid :+ (neem dit laatste AUB niet serieus!)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er goed uit.
Als je nieuwe versterker er is laat nog even weten hoe het klinkt (i.v.m. andere kabels)

Edo
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
Ziet er goed uit.
Als je nieuwe versterker er is laat nog even weten hoe het klinkt (i.v.m. andere kabels)

Edo
Zal ik doen :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

hmmz...
altijd weer leuk: de kabel topics!
persoonlijk ben ik van mening dat een kabel van goede kwaliteit belangrijk is, maar dat je het geluid niet beter kunt maken met een zogenaamd nog betere kabel. Ooit heb ik voor enkele honderden euros aan kabels besteed.
Een goede kennis staat bekend als een 'hifi-legende' en goeroe. De beste man heeft een installatie van over 2 euro-ton. Het klinkt allemaal fenomenaal, dat moet ik bekennen.
Deze man is enkele jaren geleden begonnen met het op kleine schaal maken en verkopen van zijn zelfbouwkabels. Ik heb ook een setje intelinks en een luidsprekerkabel gekocht. Jaren lang ben ik er erg tervreden mee geweest. pasgeleden kwam ik er echter achter dat alle goed ontworpen kabels gelijk klinken.
voor mij dus jammer van het geld!

nu heb ik weer standaarkabeltjes aan mij installatie geknoopt. De 'high-end' kabeltjes zal ik wel een keer proberen te verkopen.

nog iemand belang bij de duurste WBT banaanstekkers en de 2 jaar geleden nog duurste tulppluggen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
Edo schreef:
Ziet er goed uit.
Als je nieuwe versterker er is laat nog even weten hoe het klinkt (i.v.m. andere kabels)

Edo
Zal ik doen :)
En????????
Vertel, vertel....Eerste indruk????
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En Deepspace?

Al een indruk gekregen van het geheel?

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik moet zeggen dat ik de mening van Keyser wel een beetje deel.
Hoewel ik er precies geen verstand van heb, vraag ik me werkelijk af wat het "nut" is van dergelijk dure kabels.

Mijns inziens heeft een dergelijke plug en kabel alleen zin wanneer in de componenten zelf ook verbindingen liggen van diezelfde kwaliteit. Dan is het aannemelijk dat het signaal bijzonder zuiver is wanneer die het apparaat verlaat. Wanneer het dan getransporteerd wordt naar een ander component of speaker, dan kan ik me wel iets voorstellen bij een kabel van 2 of 300 Euro... Uiteraard zouden componenten dan veel te duur worden, zowel voor verkoop als productie, dat is logisch.

Ik heb ook mijn vraagtekens bij zgn "vergulde" pluggen. Toegegeven: het ziet er leuk uit. Maar wat zit er onder die vergulde laag?? Elke overgang van het ene metaal naar het andere is een bepaald verlies als het om stroom gaat.

En als je nou zelf je kabels maakt? Het lijkt mij dat je in ieder geval je pluggen daar waar mogelijk op je kabel vastklemt ipv soldeert. Waar soldeer je ook alweer mee.. soldeertin toch? En hoe zit het met de geleiding van soldeer? Zelfs al zou je zilversoldeer gebruiken dan zit daar nog steeds een percentage tin in...

Nogmaals: ik heb er geen verstand van, en met logisch beredeneren kom ik er niet uit. Er zal toch vast wel een reden zijn, anders hebben fabrikanten als Van Den Hul, Siltech etc. geen bestaansrecht...

Wie O wie praat mij eindelijk eens bij??

Groetjes,

JJ
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Dat van die overgangen vind ik echt onzin. De complete amp, cdspeler en filter van luidsprekers zitten gesoldeerd. Dat kleine beetje van de interlinks maken dan ook geen zak uit mits goed gesoldeerd
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mee eens. In de signaalweg van opamp in bijvoorbeeld je cd-speler via je versterker kom je honderden overgangen tegen van koper (printsporen), via soldeerverbinding naar component en weer terug tegen dat die paar soldeerverbindingen in een interlink te verwaarlozen zijn.

Wat betreft het verguld zijn van pluggen...het staat leuk en ik gebruik ze hier thuis ook, eigelijk om de doodsimpele rede dat ik het er leuk uit vind zien. In de auto kan ik me het voorstellen. Niet dat het geluid zo goed is in de auto, maar goud oxideerd minder snel en in een wat vochtige omgeving als een auto is dat wel handig...
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wijx schreef:
Dat van die overgangen vind ik echt onzin. De complete amp, cdspeler en filter van luidsprekers zitten gesoldeerd. Dat kleine beetje van de interlinks maken dan ook geen zak uit mits goed gesoldeerd
Akkoord, maar ook in die zin is het dus onzin om te investeren in van die dure kabels. Dat is mijn hele punt..

JJ
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nogmaals: ik heb er geen verstand van, en met logisch beredeneren kom ik er niet uit. Er zal toch vast wel een reden zijn, anders hebben fabrikanten als Van Den Hul, Siltech etc. geen bestaansrecht...
Hebben ze ook niet ;) Want ze zullen nooit beweren dat een of andere techniek ervoor zorgt dan hun kabel beter is. Het enige wat ze doen is blaten over van allerhande termen en materialen (OFC, teflon...), maar ze zullen dat nooit koppelen aan een klank oid. Daarvoor hebben de de audio tijdschriften, welke flink gesponsord worden door de fabrikanten. Daarna komen de audiofielen die al deze onzin netjes napraten en opeens denken werelden van verschillen tussen kabels te horen. Komt het tot een dubbelblinde test, haalt echt niemand de kabels uit elkaar. Ik heb mijn home made interlink ondertussen enkele maanden in gebruik. Werkt prima, maar kan niet zeggen dat ik enig verschil hoor met een andere gekochte 55 euro interlink. Of ik het verschil met een dropveter zou kunnen horen vraag ik me ook af, maar ach, dit geeft je een beter gevoel, kost bijna niks, en ziet er ook nog eens prima uit :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Akkoord, maar ook in die zin is het dus onzin om te investeren in van die dure kabels. Dat is mijn hele punt..

JJ
Daarom maak ik ze zelf (voor weinig)
Ziet er leuk uit, is goedkoop en klinkt als een speer....
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik moet zeggen Edo dat het zelf bouwen jou wel is toevertrouwd!
Heb je speakers gezien in die andere draad.. mijn complimenten hoor!
Wat is het toch mooi als je zelf dit soort dingen kan maken hè??

Nou ben ik Grafisch ontwerper van beroep, en kan dus best een ideetje op papier zetten... Heb ik dus ook gedaan, en ga zaterdag naar speakerland in Oss om me daar eens fijn alle ins en outs te laten vertellen over drivers...

Maar goed, terug naar dit draadje over kabels.. Ik moet zeggen afgaande op de reakties dat ik met een gerust gevoel kan slapen. Ook Wijx slaat in feite de spijker op zijn kop, dat soort verbindingen in componenten is ook onzin.

Maar ik kan me aan de andere kant gewoon niet voorstellen dat die fabrikanten van die dure kabels gewoon gebakken lucht aan het verkopen zijn. Laatst begreep ik van iemand bij een HiFi zaak dat een interlink ook een minimale lengte van 75 cm moet hebben vanwege de impedantie!?!?!?!

Schiet mij maar lek jongens...

Groetjes,

JJ
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik ben zelfs van mening dat alle goed ontworpen versterkers ook hetzelfde klinken. Daar gaat je nachtrust :P Neem aan dat je al slaapt? :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jasper Joppe Geers schreef:
Nou ben ik Grafisch ontwerper van beroep, en kan dus best een ideetje op papier zetten... Heb ik dus ook gedaan, en ga zaterdag naar speakerland in Oss om me daar eens fijn alle ins en outs te laten vertellen over drivers...
Dat kunnen mensen je hier ook wel vertellen hoor ;) Open een topic! Want een nieuw project is altijd welkom!
Laatst begreep ik van iemand bij een HiFi zaak dat een interlink ook een minimale lengte van 75 cm moet hebben vanwege de impedantie!?!?!?!
Lijkt me een goed voorbeeld van klepel zonder klok ;) Onzin dus!
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Tja, en dan ben je 24 uur verder, weet je iets meer, en ben je een illusie armer: mijn oude Kef Cresta's zijn zo slecht nog niet... de illusie is dat ik dit geluid al 20 jaar aanhoor, en tot de slotsom kom dat ik toch aardig in de buidel kan tasten wil ik nog een beter geluid kunnen krijgen. Hetzij in zelfbouw, hetzij gewoon aanschaf van een bepaald merk.

Nu heb ik vandaag bij Speakerland in Oss een vergelijk gehoord tussen mijn Kefjes, en een vergelijkbare speaker met drivers van Scanspeak.
Het enige wat duidelijk opviel was dat de Scanspeak wat duidelijker was in geluid, mijn Kefjes klonken wat ingeslapen..

Binnenkort maar verder met schetsen, dan zal ik het hier of daar wel posten, kunnen jullie ondertussen weer terug naar het topic: kabels...

Sorry voor de afslag!

Groetjes,

JJ
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Bericht door telefunken »

Jasper Joppe Geers schreef:
Nu heb ik vandaag bij Speakerland in Oss een vergelijk gehoord tussen mijn Kefjes, en een vergelijkbare speaker met drivers van Scanspeak.
Het enige wat duidelijk opviel was dat de Scanspeak wat duidelijker was in geluid, mijn Kefjes klonken wat ingeslapen..

Sorry voor de afslag!

Groetjes,

JJ
de componten die in de kefjes zitten zijn nu wel aan vervanging toe,trouwens slechte componenten zitten er op het filter.

ik heb in het verleden,de kefjes ook gemod.

betere spoelen (van de zelfde waarde)
condensatoren vervangen voor mkp+ (later door olie C's)

en als er op je printplaat in serie met de woofer 2 elco's zitten met een gezamelijke waarde van ongeveer 600uf (die er uit knippen en door verbinden)
die 600uf zorgde er voor dat de woofer niet te hard in en uit ging met elpee's draaien.

resultaat, de kefjes zijn zo slecht dan nog niet en in slaap vallen doe je er niet bij.
je gaat dingen horen die je jaren lang gemist heb.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

DIY interlink: Geen fratsen, dat scheelt!

Gebruikte onderdelen:
- 2 keer 1 meter afgeschermde microfoonkabel;
- 2 keer vergulde, stevige RCA pluggen;
- 2 keer 1cm krimpkous voor over de blote aders.

Gebruikte gereedschappen:
- Soldeerbout met fijne punt;
- Striptang;
- Tin.

Kosten:
10 Euro voor 2 complete interlinks ;)

Telpics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Jasper Joppe Geers schreef:
Wijx schreef:
Dat van die overgangen vind ik echt onzin. De complete amp, cdspeler en filter van luidsprekers zitten gesoldeerd. Dat kleine beetje van de interlinks maken dan ook geen zak uit mits goed gesoldeerd
Akkoord, maar ook in die zin is het dus onzin om te investeren in van die dure kabels. Dat is mijn hele punt..

JJ
lees het nu pas :oops:. Het is geen onzin om te experimenteren met kabels. Op een 1 op andere manier zit er toch verschil in. Maar het is onzin om er veel geld in te steken. Duur wil niet zeggen goed
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Wijx schreef:
Jasper Joppe Geers schreef:
Wijx schreef:
Dat van die overgangen vind ik echt onzin. De complete amp, cdspeler en filter van luidsprekers zitten gesoldeerd. Dat kleine beetje van de interlinks maken dan ook geen zak uit mits goed gesoldeerd
Akkoord, maar ook in die zin is het dus onzin om te investeren in van die dure kabels. Dat is mijn hele punt..

JJ
lees het nu pas :oops:. Het is geen onzin om te experimenteren met kabels. Op een 1 op andere manier zit er toch verschil in. Maar het is onzin om er veel geld in te steken. Duur wil niet zeggen goed
Punt is alleen dat het niet te verklaren is, omdat het niet te meten is. Totdat het tegendeel bewezen is, zeg ik dus dat het tussen de oren zit.
Plaats reactie