twee apparaten tegelijkertijd laten spelen op één input

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

twee apparaten tegelijkertijd laten spelen op één input

Bericht door Martijn M »

Hoi,
ik heb een keyboard en een pc aangesloten op mijn hifi-set. Ik zou graag tegelijkertijd gebruik willen maken van het het keyboard, en de pc, zodat ik liedjes kan meespelen. Kan dit probleemloos met een Y-stekker, of bestaat dan de mogelijkheid dat ik dingen stuk maak.
Bedankt.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

LIJKT me niet verstandig. Je krijgt en een erg lage ingangs impedantie en het geluid zal heel erg vervormen omdat alle 2 de sinussen door elkaar zullen gaan spelen. Je Kan beter opzoek gaan naar een 2de hands mixertje of zelf er een bouwen doormiddel van een NE-555 en 2 potmeters kan je het nog regelen en heb je wel een "gestabiliseerde" lijnuitgang
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

hovingtim schreef:
LIJKT me niet verstandig. Je krijgt en een erg lage ingangs impedantie
Dat maakt voor de uitgangsimpedantie van de bronnen niet uit. Erger is dat je de bronnen met elkaar verbindt.
en het geluid zal heel erg vervormen omdat alle 2 de sinussen door elkaar zullen gaan spelen.
Dat is juist exact de bedoeling, en vervormen, nee...

Ik zou idd voor een mixertje gaan. Volgens mij kan het ook heel simpel door voor iedere bron een 10 K weerstandje te zetten, en ze na het weerdtandje aan elkaar te knopen. Maar daar kunnen de electro pro's je vast meer over vertellen ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

als het met een weerstandje kan, dan graag. Liefst een zo goedkoop mogelijke oplossing :)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

hovingtim schreef:
knip...of zelf er een bouwen doormiddel van een NE-555 .....
Ehm, de NE555? Weet je dat zeker?
Naar mijn weten gebruikte ik die in knipperlichtjes etc.. 8)
(is n.l. een single timer IC)
JuuL

Bericht door JuuL »

Afbeelding
Sommatie versterker is de oplossing.

iets uitleg:
Een variant van de inverterende versterker is deze sommeer versterker. Het uitgangs signaal Uout = -R4 * (Uin1/R1 + Uin2/R2 + Uin3/R3 + enz...)

Je kunt deze schakeling gebruiken om het signaal van diverse bronnen bij elkaar te tellen. We noemen de -ingang van de opamp wel de "summing node" of het optelpunt. Op dat optelpunt staat zo goed als geen signaalspanning, en er is dan ook uitermate weinig terugwerking van de ene signaalbron op de andere.
http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-06.htm
JuuL

Bericht door JuuL »

Pjotr

Bericht door Pjotr »

Koop gewoon een Behringer mengpaneeltje van 40 EU. Neem aan dat je het onderling volume ook wilt regelen.

Je kunt wel een Y-kabeltje maken. Dan zet je in serie met iedere bron een 4K7 weerstandje. Dan gaat het doorgaans wel goed.

;)
Plaats reactie