Filter voor (gesloten) Accuton C89-C12 gezocht!

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Filter voor (gesloten) Accuton C89-C12 gezocht!

Bericht door Martijn H »

Hallo filterafdeling,

Sinds de start van mijn nieuwe project (zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1580 voor details) ben ik op een aantal problemen gestuit.

Mijn huidige filter voor mijn Accuton C89-C12 combinatie, ?lijkt? een faseverschuiving te geven van 10 cm! De tweeter staat hierdoor 10 cm meer naar achteren dan gepland :(

Er zal dus een en ander mis zijn met het huidige filter (als het niet iets anders is)

Ik schaam me wel een beetje om het te vragen, maar eromheendraaien schiet ook niet op.. Mijn vraag was of iemand misschien een filter heeft liggen van een Accuton C89 en C12. Dan zou ik de filters kunnen vergelijken en de fout, hopelijk, kunnen vinden. Ik zou er ENORM! mee geholpen zijn :)

mvg, Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Montana,

Gezien het feit dat je de fasemeting hebt gedaan met het filter erop vrees ik dat je niet de afzonderlijke units hebt opgemeten en daar meetdata van hebt. Dan wordt het voor ons moeilijk om wat suggesties te doen. Het filter van Tony staat gewoon op zijn site, kijk bij de Cup-a-soup http://www.humblehomemadehifi.com/. Het blijft natuurlijk wel de vraag hoe dit combineert want dat is een filter voor een tweeweg met bafflestep compensatie. Rendement ligt dus vrij laag. Het filter voor de grote Soup is misschien beter, maar dat moet wel je smaak zijn want daarin zit nogal wat roll-off in het hoog zo aan de metingen van Tony te zien. Hopelijk geeft hij wat toelichting. Of post hij zijn meetdata van de afzonderlijke drivers even. :oops:

Gr. Jeroen
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

2-weg:

Afbeelding
Afbeelding

2,5-weg:

Afbeelding
Afbeelding (afval boven 15kHz is vanwege de beperkingen van mijn geluidskaart)

Het nivo van de tweeter is naar smaak aan te passen door te spelen met R2. Beide curves geven wel een element van smaak weer: ik heb de neiging om het gebied grofweg tussen 500Hz en 5000Hz iets te accentueren, dit geeft een mooi tastbaar midden. :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Tony! :lol:

Ik ga de filters eens met elkaar vergelijken. Misschien kan ik hem bouwen en dan naast die van mij zetten om de verschillen eens te horen.

Wel typisch dat tijdens de bouw allemaal kleine probleempjes omhoog komen, die dan stuk voor stuk opgelost (moeten) worden.

Het bovendste plaatje lijkt mij het filter voor jouw bas reflex uitvoering met de C89. Ik heb een gesloten behuizing van 6 liter. OF heb ik het fout en is dit filter, de 2-weg bedoel ik dan, voor een gesloten kast?

Ik wil in feite 3 weg gaan werken. Wat ik in feite probeer te zeggen is: Tony, in jouw Soupverhaal heb je gezegd dat je aanvankelijk uitging van een 2,5 weg en toen 3 weg bent gegaan. (om vervolgens weer 2,5 weg te eindigen) Je vond jouw eerste 3 weg design: (ik citeer) But I never once had the feeling I was listening to music – it was too perfect. Like Paris Hilton: technically perfect and great to look at but misses the texture, warmth and depth of the real thing.
:)

"I'm sorry to ask" Heb je dát filterschema misschien nog ergens in een hoekje verstopt? :wink:

Het lijkt mij een beetje lastig om van een bass reflex princiepe filter naar een gesloten behuizing te gaan en dan ook nog bij zeg 300 Hz af te kappen.

In ieder geval bedankt voor de moeite!

mvg, Montana
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het bovenste is inderdaad van de kleine basreflex monitor.

Onderstaand is het enige wat ik kon vinden, ik weet niet meer of dit de laatste 3-weg voor de Soup was die ik heb geprobeerd, maar het zal er niet veel naast zitten. :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Geenius schreef:
Het bovenste is inderdaad van de kleine basreflex monitor.

Onderstaand is het enige wat ik kon vinden, ik weet niet meer of dit de laatste 3-weg voor de Soup was die ik heb geprobeerd, maar het zal er niet veel naast zitten. :)
Haah das in ieder geval een veel makkelijker startpunt!

Bedankt voor de hulp :) !

Ik zal eens kijken wat ik ermee kan bereiken.

Klopt het dat de units in fase zijn met dit filter?

mvg, Montana
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De C89 is uit fase t.o.v. de woofer en de tweeter.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Geenius schreef:
De C89 is uit fase t.o.v. de woofer en de tweeter.
Het filter wat ik nu heb zorgt ervoor dat de tweeter 10 cm naar achteren moet staan wil het geheel in fase komen :( . Is er dan iets heel erg mis met het filter of kan dit kloppen?

Over hoeveel cm heb jij het dan?

mvg, Montana :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana, het hangt er helemaal van af. Het kan heel goed wat jij ervaart.

Ik zal een voorbeeld geven van wat gebeurd zou kunnen zijn, met als kanttekening dat je nog helemaal niets over je filter hebt verteld dus ik kan er ook helemaal naast zitten en dat het anders zit bij jou.

Stel dat je een filter hebt wat zoiets doet als dat van Tony. Dat wil zeggen dat het filter een fasedraaiing van 180 graden geeft op het overnamepunt, waardoor je de tweeter in tegenfase moet zetten. Daarmee maakt Tony het faseverschil 0 graden.

Maar, nog steeds even stellen dat jou filter inderdaad 180 graden fasedraait, jij hebt je tweeter gewoon in fase aangesloten. Om hem nu weer in fase te krijgen met de middentoner moet je hem een stuk naar achteren zetten, de afstand vertegenwoordigt dan 180 graden zodat je weer op 0 uitkomt. Stel dan ook nog even dat het akoestisch centrum van de middentoner van zichzelf al 2 cm naar achteren staat tov de tweeter, dan geeft 10 cm naar achteren feitelijk slechts een verschil van 8 cm.

Bij een frequentie van 2140 Hz is de golflengte gelijk aan 343m/sec(geluidsnelheid) gedeeld door 2140 Hz = 16 cm. De halve golflengte is dan 8 cm en de halve golflengte vertegenwoordigt een faseverschil van 180 graden.

Dus stel dat jouw filter 180 graden fasedraait en jouw scheidingsfrequentie ligt in de buurt van 2000 Hz dan is het best mogelijk dat je je tweeter zo ver naar achteren moest zetten. De tweeter in tegenfase zetten en weer naar voren brengen is dan de oplossing. Dit is bovendien veel beter omdat de tweeter dan niet slechts op 1 frequentie in fase loopt met de middentoner maar ook op de frequenties daar boven en beneden.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
..........De tweeter in tegenfase zetten en weer naar voren brengen is dan de oplossing. Dit is bovendien veel beter omdat de tweeter dan niet slechts op 1 frequentie in fase loopt met de middentoner maar ook op de frequenties daar boven en beneden.
En je hebt minder last van de reflecties van de middentoner behuizing die eronder staat. :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bedankt voor je uitleg :)

Zelf zat ik ook te rekenen met die afstanden en frequenties.. Ik zal een dezer dagen met meetapparatuur aan de gang gaan om een oplossing te vinden.

Bedankt voor de input jeroen en Tony bedankt voor de schema's!

mvg, Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hier een foto van mijn filter. :)

Ik heb weinig ervaringen wat betreft zelf filteren. Als jullie mij kunnen vertellen welke componenten goed en welke slecht zijn hoor ik dat graag.

alvast bedankt,

Montana


[/img]Afbeelding

Afbeelding[/img]
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wat een plakbak. Heb je in ieder geval geen last van rammelende onderdelen.

Het is ook van belang welk doel een bepaald onderdeel in het filter dient. Aan een seriecondensator voor het hoog worden andere eisen gesteld dan aan een condensator voor de impedantiecorrectie.
Op het eerste gezicht zien de onderdelen er niet heel slecht uit. De opbouw had wat netter gemogen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ja ik ben altijd wat overvloedig bezig met lijm :lol:

Ik wil best nog wat geld uitgeven aan het filter als ik daarmee winst kan behalen. Dus een spoeltje veranderen indien het nut heeft bijvoorbeeld.

Wat is een aanrader en de vraag blijft win ik er iets mee? :?

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is inderdaad de vraag ja. Het gebruik van die elco's is zonde, tenzij ze uitsluitend gebruikt zijn op de ingang van het filter om de versterker een ohmse belasting te geven. Verder zie ik volgens mij een aantal MKT's zitten, opwaardering naar MKP's geeft in vrijwel alle gevallen een briljanter en natuurlijker klinkend hoog. Hoewel zo te zien wel een mooie MKP in het tweeter filter zit. MKT's in de paralleltak voor de mid is minder erg.

Misschien is niet zozeer de winst te behalen in een opwaardering van je componenten, maar nog meer door van een ander filterontwerp uit te gaan. Dat is voor ons zo van afstand nauwelijks te beoordelen, zeker nu we niet weten hoe de speaker als geheel en de drivers afzonderlijk meten. M.a.w. zo'n grafiekje als Tony heeft gegeven zou ons veel meer inzicht geven.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Wanneer ik een compleet ander filteropzet wil ben ik afhankelijk van de "goodwil" van anderen. Zelf kan ik het niet. Vandaar dat vervangen van slechte componenten door goede een makkelijkere oplossing is. Of een filter vinden dat voor mijn Seas W22 in 55 liter en accutons in 6 liter gemaakt is. Ik denk: onmogelijk :)

Ik ken iemand die goed is met filters. (bouwt luidsprekers voor zijn beroep) Dat is ook degene die dit filter voor me gemaakt heeft. Hij filtert ook de Seas W22 binnekort voor me, zodat die mooi aansluit op de accutons. Volgens hem was dit al een erg mooi filter geworden en meerdere mensen die de luidspreker gehoord hadden vonden het opvallend goed klinken. Ik kan de beste man wel vragen of hij zin wil maken om het filter van de accutons nogeens na te lopen.

De meetcomputer (een quad) is alleen bedoeld voor het meten van luidsprekers. Er zit geen printer of dergelijke aan. Ook geen optie om de grafieken op te slaan op een usb stick of dergelijke. Een foto maken van een beeldscherm zal lekker vaag zijn :?

Ik snap dat het lastig is om op deze manier advies te geven. Ik zal kijken watvoor gegevens ik nog kan verzamelen, maar ben bang dat het moeilijk word om van een totaal nieuw filterontwerp uit te gaan. Het vervangen van bepaalde onderdelen (elco's, MKT's) zal niet al te moeilijk zijn.

paper in oil caps voor de tweeter? Ik lees veel positiefe verhalen, maar aangezien mensen elkaar vaak napraten weet ik niet hoe het echt zit. Zou ik daar winst mee behalen?

bedankt!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als de ervaren filteraar netjes getuned heeft op gehoor mét deze filtercomponenten, dan verwacht ik, als hij zijn vak verstaat, dat er erg weinig tot geen winst is te behalen met het 1 op 1 vervangen van componenten. Ik ben zelf uitermate sceptisch over de vermeende eigenschappen van speciale condensatoren. Misschien klinken ze anders en lijken ze beter door een kleurtje toe te voegen, maar mijn ervaring is dat gewone MKP QS condensators klinken als een draadje. Zeer neutraal en transparant dus. Zoek je verbetering eerder in andere zaken zou ik zeggen. Maar er zijn velen die daar anders over denken en die moeten hun mening hier ook maar geven :) .
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”