Eros MKII filter vragen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
D.A.R.R.Y.L.

Eros MKII filter vragen

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Beste forummers,
Ik heb de Eros MKII nu al een tijdje spelen hier. (zie http://www.speakerbuilder.net ).
Ik ben zeer tevreden. Maar alles kan beter natuurlijk. Ik wil graag de condensatoren upgraden naar bijv. Mundorf Supreme of Audyn Plus.
Dit is een redelijk dure grap, maar in mijn ervaring vaak wel het de investering waard.
Zie nu mijn seriefilter:
Afbeelding

Ik heb de volgende vragen:
1)Heeft het nut om de 1µF 'na' de woofer te vervangen?
2)er zitten tussen punt 2 en massa twee caps achter elkaar, te weten de C4 en de C5, resp. 40µF en 10µF. Is het een domme gedachte om deze te vervangen door hun vervangingswaarde en zo een simpeler en goedkoper upgrade naar Mundorf Supreme kan maken? Of hebben ze wel degelijk hun nut na elkaar? Ik zou denken, is zijn het twee weerstanden in serie na elkaar, kun je deze toch ook door de dubbele waarde vervangen (ik weet het is net andersom bij elco's), toch?

Vast bedankt voor de input.

Groet,
Ramon
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

1) Ja, als je toch bezig bent :wink:
2) De waarden kun je niet zomaar samenvoegen omdat over C5 een weerstand zit, deze vormen samen een correctie netwerkje.
D.A.R.R.Y.L.

Hey Tony,

Thanks, dacht ik zelf ook al.
Heb in Haarlem deaudiofabriek.nl zitten. Ff een bezoekje gebracht aan hun nieuwe pand! Erg fijn geholpen. Mundorf Supreme Silver/oil gaat er echt in!
Samen met de MKP1837 die zij ook verkopen.
Christian

Bericht door Christian »

Hallo D.A.R.R.Y.L.

Ben wel benieuwd welke types je gaat inzetten op de verschillende plaatsen (en wat het luisterresultaat is natuurlijk). :)
D.A.R.R.Y.L.

PS
Kan iemand mij precies uitleggen welke elco en welke spoel welke driver 'bedienen'?
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

L2 is de high-pass voor de tweeter gedeeltelijk ondersteud door C4. Omgekeerd zijn C4 en L2 de laagdoorlaat voor de woofers. De woofers worden nog iets steiler afgefilterd m.b.v. L7. C9+R10 vormen in combinatie met L7 een correctie netwerk op de woofer net als C5+R6 de tweeter curve iets corrigeren. C12+R13 is een Zobel netwerkje om de systeem impedantie bovenin vlak te trekken. R3+R8 zitten alleen in het schematje om de Rdc van de spoelen aan te geven.
D.A.R.R.Y.L.

Geenius thanks!! Zeer duidelijk.
D.A.R.R.Y.L.

//update

De mkp1837 tweak had een tweeledig effect; enerzijds werd er iets aan detaillering gewonnen, maar de scherpte toename in vooral de s-en, violen en koperwerk, was niet acceptabel. Dus weer verwijderd.

Nu ga ik mij toeleggen op de caps zelf. Ik twijfel erg tussen Audyn Plus en Mundurf Supreme, gezien het mogelijke scherpte effect. De huidige zijn Dayton's.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”