Mooi man
Nieuw zelfbouwproject: MonoBill van Triodedick
Moderator: Beheerdersteam
Yep, rood-oranje licht. Ik zal nog een foto maken in volledige duisternis, dan zie het gloeien nog beter. De foto is met schemer licht gemaakt.JuuL schreef:Ja echt waar!Dat is voor mijn tijd.
Als KT88 dit maar niet leest
Dat ze rood/oranje verkleuren bedoel je zeker?
/editVind je het gek, daar kan ik niet tegenopIk ben in 1957 geboren en al sinds mijn elfde jaar bezig met electronica en vooral muziek.
Ach, ik zie dat je op mijn site bent geweest.... wat vond je ervan?
De Mono Bill's zijn nu ingespeeld en klinken als volgt; heel veel headroom en power. Een diepe, detailleerde en "doorzuchtende" laagweergave (wat ik tot nu toe nog nergens gehoord heb), de pulsweergave in het laag is super. Dat laatste hoorde ik met name op de vinyl uitvoering van "Tales of Mystery and Imagination" van Alan Parsons Project op het eerste nummer "A DREAM WITHIN A DREAM".
Het midden en hoog is eveneens zeer fraai en gedetailleerd. De ruimteweergave en diepte (stage) weergave is fenominaal. Het geluid komt van ver naast en achter de luidsprekers vandaan en de diverse artisten en instrumenten zijn zeer goed plaatsbaar in het beeld.
Al met al ben ik zeer tevreden met het eindresultaat, ze combineren uitstekend met de Scan Speak Reference Monitoren. Die komen nu echt tot leven. Ik denk dat je deze versterkers echt met elke speaker gebruiken kunt, daarvoor heb ik ze ook gebouwd.
Al met al ben ik dus zeer tevreden en geniet elke dag weer van het resultaat. Wat mij betreft is de Mono Bill een top versterker. TriodeDick: Chapeau!
Het midden en hoog is eveneens zeer fraai en gedetailleerd. De ruimteweergave en diepte (stage) weergave is fenominaal. Het geluid komt van ver naast en achter de luidsprekers vandaan en de diverse artisten en instrumenten zijn zeer goed plaatsbaar in het beeld.
Al met al ben ik zeer tevreden met het eindresultaat, ze combineren uitstekend met de Scan Speak Reference Monitoren. Die komen nu echt tot leven. Ik denk dat je deze versterkers echt met elke speaker gebruiken kunt, daarvoor heb ik ze ook gebouwd.
Al met al ben ik dus zeer tevreden en geniet elke dag weer van het resultaat. Wat mij betreft is de Mono Bill een top versterker. TriodeDick: Chapeau!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Ton,
Misschien een suggestie om toch eens een dual mono UcD versterker ernaast te zetten, dan hoor je wat echt 'gecontroleerd laag' inhoudt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Misschien een suggestie om toch eens een dual mono UcD versterker ernaast te zetten, dan hoor je wat echt 'gecontroleerd laag' inhoudt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik volg het nu al een tijdje maar ik vraag me af wat er nu goed aan is. Ik lees dat je een upgrade gekozen hebt in de vorm van de c-kern trafo's van AE. Op je site lees ik dat het hoog gemeten is op 64kHz -3db. Zelfs 30 jaar geleden was men in staat dit beter te doen (Tango en Tamura) en tegenwoordig maken Amplimo, Sowter en Lundahl ook trafo's die beter presteren ( de rest waarschijnlijk ook). Is het de soms de prijs die doorslag gevend is? (het schema is ook doorsnee dus daar kan het niet aan liggen)
e-
e-
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
We praten over een up-date. Dat houdt in dat die beter moet zijn dan de standaard versie neem ik aan....? De huidige concurentie heeft een bandbreedte die dubbel zo ver gaat. Dus daarmee vergeleken kun je het onmogelijk goed noemen, of kan iemand me uitleggen waarom het toch anders in elkaar zit? En wat is er mis met dat er één aspekt wordt belicht? Ik heb altijd begrepen dat de trafo een van de belangrijkste onderdelen is van een buizenversterker.Bas Horneman schreef:Tja..je pakt één eigenschap en doet alsof daarmee de kous af is. Wat probeer je te zeggen? Dat de trafo's van AE niet goed zijn?hoog gemeten is op 64kHz -3db.
En wat ik al aan gaf het schema is doorsnee, net als vele anderen dus goed genoeg.
e-
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Electron,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Da's absoluut waar, en ook het grootste knelpunt in een buizenversterker. Zonder tegenkoppeling is eigenlijk elke trafo, zelfs de beste, waardeloos, omdat opslingering en de complexe last die een luidspreker nu eenmaal is onvoldoende onder controle worden gehouden.Ik heb altijd begrepen dat de trafo een van de belangrijkste onderdelen is van een buizenversterker.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
En daarom heeft deze versterker ook een zuchtende laagweergave. Geen tegenkoppeling en ultra-lineair. Dat vraagt om een slechte demping/controle van de luidspreker.SSassen schreef:Hi Electron,
Da's absoluut waar, en ook het grootste knelpunt in een buizenversterker. Zonder tegenkoppeling is eigenlijk elke trafo, zelfs de beste, waardeloos, omdat opslingering en de complexe last die een luidspreker nu eenmaal is onvoldoende onder controle worden gehouden.Ik heb altijd begrepen dat de trafo een van de belangrijkste onderdelen is van een buizenversterker.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het hebben van een hoge dempings faktor moet je echter niet overdrijven. De luidspreker zelf (+ filter) is ook een behoorlijk bepalende faktor. Een zeer hoge dempingsfaktor is dus onzin.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Electron,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dat klopt, boven de 100 is de dempingsfactor eigenlijk niet meer van invloed, want daarmee is er al (bij benadering) volledige controle over de luidspreker, simpelweg omdat de inwendige weerstand, en dus de mate waarin de versterker stroom kan leveren, wegvalt tegen de (meestal een aantal magnitudes grotere) impedantie van de luidspreker.Het hebben van een hoge dempings faktor moet je echter niet overdrijven. De luidspreker zelf (+ filter) is ook een behoorlijk bepalende faktor. Een zeer hoge dempingsfaktor is dus onzin.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Het feit dat je net doet alsof de trafo's van AE zuigen. (Of zo komt het over)En wat is er mis met dat er één aspekt wordt belicht?
Er denk ik pakweg enkele tientallen factoren belangrijk voor het geluid van een transformator. En ik zal niet doen alsof ik er verstand van heb. Maar daarvan zijn onder andere het kenmateriaal (type, vorm en hoeveelheid), isolatiemateriaal en de wijze van de lagen opbouwen van de "windingen?" belangrijk.
En het is dus niet zo dat als de bandbreedte van een trafo groter is dat deze per definitie beter klinkt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Bas,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ook dat is niets dan de waarheid.En het is dus niet zo dat als de bandbreedte van een trafo groter is dat deze per definitie beter klinkt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Dat hangt er van af wie je bent en wat je voorkeuren zijn. Er zijn buizenbouwers die vinden dat condensatoren het grootste knelpunt zijn.Da's absoluut waar, en ook het grootste knelpunt in een buizenversterker
En ik heb begrepen dat "recording studios" ook graag gebruik maken van transformatoren. Ookal is het alleen maar ground loops te voorkomen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Bas,
Met een transformator is op zich niks mis, een transformator in een buizenversterker, met een ongelijke wikkelverhouding, zonder tegenkoppeling echter wel. Door kernverliezen, verzadiging, niet-lineair gedrag, een complexe belasting, etc. etc. kan je zonder tegenkoppeling op je vingers natellen dat het gereproduceerde signaal aan de uitgang toch iets anders is dan wat je er aan de ingang instopte vermenigvuldigd met een bepaalde versterkingsfactor. Dat je dat voor lief neemt, of ervan houdt, is een keuze, maar heeft niks met het zo waarheidsgetrouw mogelijk reproduceren van de opname te maken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met een transformator is op zich niks mis, een transformator in een buizenversterker, met een ongelijke wikkelverhouding, zonder tegenkoppeling echter wel. Door kernverliezen, verzadiging, niet-lineair gedrag, een complexe belasting, etc. etc. kan je zonder tegenkoppeling op je vingers natellen dat het gereproduceerde signaal aan de uitgang toch iets anders is dan wat je er aan de ingang instopte vermenigvuldigd met een bepaalde versterkingsfactor. Dat je dat voor lief neemt, of ervan houdt, is een keuze, maar heeft niks met het zo waarheidsgetrouw mogelijk reproduceren van de opname te maken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Hallo Sander,Dat je dat voor lief neemt, of ervan houdt, is een keuze, maar heeft niks met het zo waarheidsgetrouw mogelijk reproduceren van de opname te maken.
Voor jou en voor mij zijn (volgens mij, want ik ken jouw voorkeuren niet) waarheidsgetrouw 2 verschillende begrippen.
Voor mij is het de illusie daar te zijn. Ik ben van mening dat buizenversterkers daar erg goed in kunnen zijn.
Voor anderen is het dat de bassen superstrak zijn en dat THD laag is.
Kortom wat de één tot tranen beweegt kan een ander volstrekt koud laten.
(Nu moet ik erkennen dat ik op de DDIY 2006 een aantal solid state versterkers erg mooi vond klinken. Heb overigens niet je praatje gevolgd....had je ook Klasse D versterkers mee?)
Groetjes,
Bas
[/quote]
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Bas,
Ik behoor ook niet tot de categorie mensen die een THD score beslissend vindt in de beoordeling van een versterker, of die iets meteen ter zijde schuiven als er buizen (of transistors) in gebruikt worden.
Mijn ervaring is dat ook tegengekoppelde en 'solid-state' versterkers prima het gevoel en emotie van een opname kunnen overbrengen. Zo heeft demo-ruimte 5 de hele dag gespeeld met mijn klasse-D versterker (en Marantz CD-speler) en ik heb toch van een aantal buizen-liefhebbers gehoord dat ze nimmer een betere transistorversterker hadden gehoord, toen ik ze vertelde dat het niet een gewone transistor versterker was maar een klasse-D trokken sommigen ietwat wit weg om de neus.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik behoor ook niet tot de categorie mensen die een THD score beslissend vindt in de beoordeling van een versterker, of die iets meteen ter zijde schuiven als er buizen (of transistors) in gebruikt worden.
Mijn ervaring is dat ook tegengekoppelde en 'solid-state' versterkers prima het gevoel en emotie van een opname kunnen overbrengen. Zo heeft demo-ruimte 5 de hele dag gespeeld met mijn klasse-D versterker (en Marantz CD-speler) en ik heb toch van een aantal buizen-liefhebbers gehoord dat ze nimmer een betere transistorversterker hadden gehoord, toen ik ze vertelde dat het niet een gewone transistor versterker was maar een klasse-D trokken sommigen ietwat wit weg om de neus.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Er zijn inderdaad problemen met buizenversterkers die typisch zijn voor buizenversterkers. Maar daar zijn dan ook weer oplossingen voor. Je moet geen Cup of Soup aansturen met een SE 300B versterker. (Sterker nog op mijn Prometheus (100dB efficient) waar sub 110Hz door een solid state versterker voor zijn rekening genomen wordt.) Hoor ik nog steeds tekortkomingen met mijn SE versterker (bij muziek met veel transients) Een pushpull doet dat beter. Een transistor bak wellicht nog beter.complexe belasting, etc. etc. kan je zonder tegenkoppeling op je vingers natellen dat het gereproduceerde signaal aan de uitgang toch iets anders is dan wat je er aan de ingang instopte vermenigvuldigd met een bepaalde versterkingsfactor.
Dus voor een SE versterker...kies een luidspreker voor SE.
Transistoren hebben ook typische problemen. Zoals het feit dat ze niet lineair zijn. Ze kunnen alleen lineair verdrag tonen met tegenkoppeling.
Kortom alle geluidsapparatuur en reproductie is één groot compromis, want er aint nothing like the real thing.


