Accuton Excell combinatie "Apocalypsia"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Scacal schreef:
Montana schreef:
Ze staan onder een hoek van 10 graden..
Goed om te zien hoe die hoek in werkelijkheid uitpakt. Zelf gebruik ik ook een hoek van 10 graden :)

Mvg,



James
Ik vind het op de foto nog wel meevallen. In het echt is het hellende effect wat duidelijker :) Nieuwe rage die hellende speakers :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Montana schreef:
Nieuwe rage die hellende speakers :lol:
Bij een hellende speaker is het de bedoeling de helling zo te kiezen dat de poolplaat van de woofer, middentoner en tweeter op gelijke afstand tot het oor komt. Heeft overigens alleen maar zin bij 6 dB filters.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kan bij elk filter zin hebben, vooral bij symmetrische hellingen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een kast laten hellen om de fase gelijk te krijgen van de mid en tweeter heeft weinig zin. Om Een accuton C89 en C12 in fase te zetten moet de tweeter precies 10,8 cm naar achteren t.o.v. de mid. (In combinatie met het door mij gebruikte filter dan) In mijn huidige kast heb ik dat gedaan, maar in de nieuwe kast zal de tweeter niet 10 cm naar achteren steken :?

Ik weet niet of de nieuwe kast voordelen heeft boven mijn vorige kast. Misschien dat het afstraalgedrag beter is met de nieuwe...

Dit is mijn huidige luidspreker:

Afbeelding

Er zit tussen de tweeter en de mid een schuin vlak.. dat vlak zorgt voor een klein dipje bij 7000 Hz. Als ik een plat front heb zou de respons netter kunnen worden, maar heb ik niet die mooie fase. (Iemand geinteresseerd in een Transmissielijn? :lol:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat heb jij dan een ontzettend afwijkend filter van wat gebruikelijk is dat je die 10.8 cm nodig hebt. Jouw filter laat dan de mid enorm achterlopen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Wat heb jij dan een ontzettend afwijkend filter van wat gebruikelijk is dat je die 10.8 cm nodig hebt. Jouw filter laat dan de mid enorm achterlopen.


Binnenkort maak ik er een foto van en dan zien jullie wat het is.. Het is best uitgebreid, misschien dat dat voor vertraging zorgt. Magoed ik laat het binnenkort wel zien, ik weet niet uit mijn hoofd wat er allemaal in zit..

Het is echter niet heel uitzonderlijk dat een tweeter zo ver staat. Weet ik uit verschillende metingen die met tweeters en dezelfde middentoner gedaan zijn. Persoonlijk vind ik 10 cm ook wat ver, maar de meetapparatuur gaf daar fase 0 aan :D. In fase dus.

Welke onderdelen in een filter kunnen die vertraging dan veroorzaken?

Groetjes Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is wél heel uitzonderlijk en fysisch niet verklaarbaar. Tony Gee heeft voor Smitsmans een filter ontworpen voor een basreflex monitor op basis van dezelfde mid en tweet die jij gebruikt. Daar staan de midwoofer en tweeter exact in fase terwijl de baffle slechts een lichte hoek naar achteren heeft.

Ik ben dus best nieuwsgierig hoe jij de fase hebt opgemeten.

Wat betreft filteronderdelen, in normale passieve laag- en hoogdoorlaatfilters zorgen alle spoelen en condensators voor vertraging.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Dat is wél heel uitzonderlijk en fysisch niet verklaarbaar. Tony Gee heeft voor Smitsmans een filter ontworpen voor een basreflex monitor op basis van dezelfde mid en tweet die jij gebruikt. Daar staan de midwoofer en tweeter exact in fase terwijl de baffle slechts een lichte hoek naar achteren heeft.

Ik ben dus best nieuwsgierig hoe jij de fase hebt opgemeten.

Wat betreft filteronderdelen, in normale passieve laag- en hoogdoorlaatfilters zorgen alle spoelen en condensators voor vertraging.
Als het mogelijk is om de fase gelijk te krijgen bij mijn hellingshoek, ben ik daar natuurlijk erg (heel erg) gebaad bij! mlssa (of in die trend) heet het programma. Dat is een speciale computer van Quad(als ik het goed heb) met allerlei meetopties. Daarnaast werd er gewerkt met een ander programma, waarbij de fase ook berekend werd. Die bleek over een te komen met de andere meting.

Ik moet trouwens zeggen dat het geluid er niet minder op is. Echt ongelovelijk zuiver! :o Na zoveel uren filteren, hoop ik niet dat het filter 10 cm vertraging geeft. Dat is wel een domper achteraf. ](*,)

De units zonder filter aansluiten en dan een fasemeting doen, zal wel duidelijk maken waar de faseverschruiving inzit.

Als het filter inderdaad een mankemend heeft zal ik aan een heel nieuw filter, of gedeeltijk, moeten komen. En dat voor deze units :shock:

Iemand een filtertje legguh? Tony :wink: Iemand die Accuton heeft gefilterd :?:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Afbeelding

Afbeelding
Smitsmans
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 08 jan 2006, 16:06
Locatie: Den Helder

Bericht door Smitsmans »

Ziet er bekend uit. :wink:

En klinkt goed! :D

Wellicht te horen op de DIY 2006.

Tony, nogmaals dank voor het mooie filter. 8)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Smitsmans schreef:
Ziet er bekend uit. :wink:

En klinkt goed! :D

Wellicht te horen op de DIY 2006.

Tony, nogmaals dank voor het mooie filter. 8)
Ja ik had al ergens gelezen dat Quido de kasten heeft gemaakt en Tony het filter :wink:

Het klinkt goed in een bas-reflex monitor. Nu nog in een gesloten kast als 3 weg. Ik heb in de tussentijd al een eerder filterontwerp van de Soup ontvangen, waar hij als 3 weg systeem is ontworpen i.p.v. 2,5 Ben blij dat ik in ieder geval het 3-weg ontwerp heb.

Wellicht dat Tony dat filter had gebruikt als het zo goed is in plaats van het nu gebruikte filter. Ik heb de C89 liever niet onder de 200 Hz, zodat ik het 2,5 weg filter niet kan gebruiken.

Op hoop van zege :)

Groetjes Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De kasten worden op dit moment verder afgewerkt.

Ik wil over het voor boven en onder- aanzicht 3 of 4 groefjes laten lopen. Beetje "Kharma reference" stijl. Dat zal met de zaagtafel kunnen.

Ik sta op het punt dempingsmateriaal te bestellen voor de kasten.

Ik neem aan dat schapenwol het beste is? Op de wanden zou ik dan Pritex doen? Suggesties zijn welkom :)

Oja.. en hoeveel zou ik dan moeten bestellen voor een kast met ongeveer 50 liter inhoud? 3 Kg?

Groet Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

kasten klaar en spullen zijn binnen. Alle details die ik wilde maken zijn gelukt. Ziet er retestrak uit :lol:

Zaterdag zet ik de kasten misschien in de grondverf. De hoog units komen er dan in, zodat het filter bekeken kan worden. Ik wil nog wat bitumen op de wanden plakken en zit te denken om wat extra gewicht in de bodem te plaatsen. Ik denk dat wanneer ik cement in de bodem stort het MDF water opneemt. Heeft daar iemand een oplossing voor?

mvg Montana
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

vijverplastic?

ennuh: hoezo geen foto's?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Montana?

Beton storten? Ben je helemaal ... Koop gewoon een zak loodkorrels bij de luidsprekerwinkel, da's een stuk zwaarder dan beton en die giet je er gewoon in, evt. wat kunsthars er doorheen mixen als je een vaste massa wilt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Montana?

Beton storten? Ben je helemaal ... Koop gewoon een zak loodkorrels bij de luidsprekerwinkel, da's een stuk zwaarder dan beton en die giet je er gewoon in, evt. wat kunsthars er doorheen mixen als je een vaste massa wilt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hej daar heb ik nog niet aan gedacht! Zijn die loodkorrels erg kostbaar?

Foto's wil ik morgen maken!
Laatst gewijzigd door Martijn H op vr 27 jan 2006, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zak zand kan ook natuurlijk
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Henkjan schreef:
zak zand kan ook natuurlijk
Als ik de speaker op zn kant zet valt alles door de kast.. Het moet zwaar en vast te zetten zijn. Dus als ik iets zwaars kan vastlijmen ofzo zou dat wel handig zijn. Ik dacht dat loodkorrels duur waren. Zak zand vastlijmen...? :?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Montana schreef:
Zak zand vastlijmen...? :?
doe er wat mortel en water door ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

In navolging van Henkjan hier nog een suggestie, koop vier van die grijze, uitgewassen grindtegels van 50x50x5-cm, die wegen pakweg een kilo op zestien per stuk, schroef die stevig vast aan de onderkant van je kast. Groot voordeel is dat nu de stofzuiger je lak of fineer niet kan beschadigen, nadeel is wel dat als je je kleine teen ertegen stoot het erg, erg zeer doet :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
In navolging van Henkjan hier nog een suggestie, koop vier van die grijze, uitgewassen grindtegels van 50x50x5-cm, die wegen pakweg een kilo op zestien per stuk, schroef die stevig vast aan de onderkant van je kast. Groot voordeel is dat nu de stofzuiger je lak of fineer niet kan beschadigen, nadeel is wel dat als je je kleine teen ertegen stoot het erg, erg zeer doet :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik denk dat ik ze dan maar gewoon op de grond vastschroef! :lol:

Het zou ook mogelijk zijn om op een bouwplaats enkele plaatjes staal of T vormige stangen met bisonTix te zoeken en die tegen de achterkant van het front te plakken. 'Een uitgewassen grindtegels van 50x50x5-cm" hak ik in tweeen en kan dan ook in de kast tegen het frontpaneel aangelijmd worden.

Hoop niet dat de buren dan zien hoe ik een stuk uit de straat haal..

mvg Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hier is de link naar een foto van mijn filter. Het filter werd nagenoeg gratis voor me in elkaar gezet, waardoor er misschien onderdelenen in zitten die het geluid niet ten goede komen.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 8402#28402

Ik was benieuwd naar de goede en slechte componenten in dit filter. Advies over nuttige vervangingen die de kwaliteit van het filter vebeteren zijn van harte welkom. Ik hoop dat jullie er wat meer over weten.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Zaterdag ga ik de kasten helemaal inbouwen met de units, connectors en dempingsmateriaal.

Omdat ik er stereosubwoofers bij wil zetten zat ik met het volgende idee..

Een crossover van behringer ->

http://www.behringer.com/CX3400/index.cfm?lang=ENG

Hiermee kan ik mijn fronts van het sub laag ontdoen, zeg onder de 50 Hz een low cut geven, en mijn subwoofers tot 50 Hz laten doorlopen. De behringer heeft de mogelijkheid om fase volume en crossover te bepalen, maar mist regelbare bass boost. DIt betekent dat ik ik de subs niet kan boosten op bijvoorbeeld 20 Hz. Ik zou dan naast die behringer crossover nu ook nog een equalizer moeten hebben.

Dan zou ik dus een cd speler een voorversterker een equalizer een crossover en een eind versterker in de keten hebben staan. :shock:

optie1.

Kan ik dit ongestraft doen of zou het dan een betere optie zijn om een voorversterker aan te schaffen met alle instelmogelijkheden? Zodat equalizer en voorversterker in 1 zitten. (Ik gebruik nu een niet al te beste sony AV receiver als voorversterker via de pre outs, dus enige verbetering zal ooit wel nodig zijn).

Optie2.

Een heel simpele (analoge?) voorversterker kopen, waar achter de behringer crossover komt en dan voor de eindversterkers van de subs een regelbare bass boost zetten.

Optie3.

Toch maar op zoek gaan naar een subwoofermodule die alle instelmogelijkheden heeft en afzien van het idee van de behringer.


Wie of oh wie heeft advies? :lol:

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ondanks de grote hoeveelheid zou ik toch voor optie 1 gaan. Het grote voordeel is dat je het altijd nog ergens anders voor kan gebruiken. Aangezien je een Zelfbouw-er bent zal je altijd bezig blijven :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb de begringer deq2496. Ik sluit hem dan wel aan op mijn subs. Zo kan ik het laag mooi equalizen. Je verliestongeveer 1 of 2 dB aan signaalsterkte door hem in de keten te zetten, wat wel jammer is natuurlijk..

Mijn speakers zijn straks analoog gefilterd dus de behringer heb ik hier niet nodig. Voor een volgend projectje zou het wel leuk "kunnen" zijn in combinatie met een goede crossover. Dan zou ik alles digitaal kunnen filteren.

Wat betreft de vorderingen van mijn apocalypsia's:

Afbeelding

De groeven over het front zijn hier gemaakt en de Accutons zijn ingefreesd. Omdat dit mijn eerste freeswerkje was ben ik wat onandig geweest bij de eerste luidspreker. De tweede keer werd het perfect! :lol:

Afbeelding

:D

Afbeelding

Afbeelding

Volgende weekend de excell W22 plaatsen en de details afwerken :) Ik ben nu al zeer tevreden over de kasten qua looks, maar hoe ze klinken is natuurlijk net zo belangrijk..

mvg,

Montana
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”