Spoel waarde???

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Marcel Blade
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 8:33
Locatie: Westervoort

Spoel waarde???

Bericht door Marcel Blade »

Hallo forumleden,

Deze vraag staat ook al op Hear.nl, maar de response is nihil. Daarom doen we het hier nog maar eens dunnetjes over.

waar het om gaat is het volgende, ik ben bezig om onderdelen te vergaren om mijn scheidingsfilter in mijn Canton speakers te vervangen door kwalitatief betere.
Nu is dat met weerstanden en condensatoren niet zo'n probleem, de benodigde waardes zijn 1op1 voorhanden, sommge spoelwaardes die ik nodig heb zijn ook zo te koop.
Maar u voelt hem al aankomen, ik heb een tweetal spoelen in mijn filter zitten waarvan de waardes niet standaard.

In mijn laagsectie zit een spoel van 3,2mH, wat te koop is is 3,3mH en in mijn mid/hoog zit een spoel van 3,5mH, wat te koop is is 3,9mH.

Wat is hierin de meest geschikte oplossing? Afwikkelen? Of gewoon kopen en afwachten wat gehoormatig het verschil zal zijn.

Ik zie met belangstelling jullie reactie tegemoet.

Groeten,

Marcel
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Welkom!

Spoelen worden vaak zelf gewikkelt, ik denk dat afwikkelen een goede optie is. Alleen gaat het wel hard (kwadratisch volgensmij) dus welke je het beste kan kopen weet ik niet.
Je zou kunnnen meten wat het beste resultaat geeft, moet je er wel de mogelijkheid voor hebben uiteraard.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ha die Marcel, welkom hier!

gewoon afwikkelen. moet je wel de waarde van de spoel kunnen meten. en denk er aan dat de R van de spoel ook gelijk moet blijven als de originele spoel
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
Ha die Marcel, welkom hier!

gewoon afwikkelen. moet je wel de waarde van de spoel kunnen meten. en denk er aan dat de R van de spoel ook gelijk moet blijven als de originele spoel
Kun je niet vragen of ze dat bij S&C voor je willen doen?
Marcel Blade
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 8:33
Locatie: Westervoort

Bericht door Marcel Blade »

richard schreef:
Henkjan schreef:
Ha die Marcel, welkom hier!

gewoon afwikkelen. moet je wel de waarde van de spoel kunnen meten. en denk er aan dat de R van de spoel ook gelijk moet blijven als de originele spoel
Kun je niet vragen of ze dat bij S&C voor je willen doen?
Heb ik al gevraagd, en Ruud heeft zijn hulp hierin ook aangeboden, maar ik heb zelf andere spoelen op het oog.

Maar waar ik eigenlijk ook nieuwsgierig naar ben is wat er eigenlijk gebeurt als ik gewoon de voorhanden zijnde waardes in het filter plaats. Ik zou wel eens willen weten of daar iemand ervaring mee heeft, of dat er misschien op internet een simulatie programma bestaat waarin dit zichtbaar kan worden.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

3,2 of 3,3 zal erg weinig uitmaken, waarschijnlijk is de productie tollerantie al groter. Ook het verschil tussen 3,3 en 3,5 is maar iets meer dan 5%.

De tollerantie van gemiddelde spoelen is 5%, de duurderen doen het meestal wat beter. Je hebt bovendien te maken met de impedantie van de luidsprekers, het is de vraag of die ook precies volgens het boekje meet bij de betreffende wisselfrequentie.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”