Logitech z-5500 kopen of iets vergelijksbaars zelf maken?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie

zelf maken of zelf kopen?

zelf maken
6
60%
zelf kopen
4
40%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Gebruikersavatar
n00b
Berichten: 7
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 17:18
Locatie: Amsterdam

Logitech z-5500 kopen of iets vergelijksbaars zelf maken?

Bericht door n00b »

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar wat advies. Ik ben zelf bezig met het maken van een DIYBeamer (zie ook diyprojector.nl) en daarbij wil ik graag leuk geluid. Ik hou wel van zelf knutselen, dus het idee hier staat mij wel aan. Ik vraag mij alleen af of het met mijn wensen en budget wel een voordeel biedt om het zelf te maken. Het is voor gewoon muziek luisteren en gamen. Ik ben niet veeleisend.

Mijn alternatief is een Z-5500 Digital kopen. Daar heb ik veel goede verhalen over gelezen. De zoon van een forumlid hier had hem ook, en die werd niet direct afgekraakt, zeker niet slecht dus :P Verder kon ik hier niets vinden: wat vinden jullie van deze set?

Mijn tweede vraag: Wat kan ik met eenzelfde budget (max 300€) zelf maken? Omdat het ook voor gamen is moet het wel een 5.1 set zijn. De Front speakers mogen wel wat groter worden, net als de sub, maar vooral de rears mogen niet zo heel groot worden. Is dat mogelijk?

Alvast bedankt! :D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi n00b,

Ik denk dat ik voor dat geld niet zelf zou gaan bouwen. Ook al ben ik een doe het zelfer. Ik zou ook niet die kastjes zo klein met zo een keurig uiterlijk klaar krijgen. Bovendien moet er ook nog de nodige elektronica bij.
En het klinkt zeker niet slecht.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb deze: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=624
nog staan. Misschien een goedkope oplossing...
Gebruikersavatar
n00b
Berichten: 7
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 17:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door n00b »

Ik wil meer iets waar ik wat langer tevreden mee ben, ik heb nu al een goedkope oplossing. Maar bedankt voor het aanbod :D
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Is dit naar aanleiding van dit topic? http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1093718
Zo niet, dan zou ik dat maar eens eerst lezen.

Zelfbouw kost je iig veel tijd. En als je een 5.1 systeem wilt kan je denk ik het beste gewoon een bestaand systeem kopen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, de speakers is geen probleem, met 5 breedbanders en een woofertje van onze taiwanese vrienden lukt t met gemak onder de 300, maar de versterker en decoder er ook nog bij..... geen idee wat daar qua zelfbouw on a budget moegelijk is... of dat anders van marktplaats plukken, ik heb al best wel aardige surround receivers gezien voor 100 euri.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

De prijs die m'n zoon er voor betaald heeft is 265 euro.
En dat vind ik een redelijke prijs kwaliteits verhouding.
Gebruikersavatar
n00b
Berichten: 7
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 17:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door n00b »

JuuL schreef:
Is dit naar aanleiding van dit topic? http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1093718
Zo niet, dan zou ik dat maar eens eerst lezen.

Zelfbouw kost je iig veel tijd. En als je een 5.1 systeem wilt kan je denk ik het beste gewoon een bestaand systeem kopen.
Bedankt, die had ik nog niet gelezen :oops: Is niet zo'n positief verhaal :?
Henkjan schreef:
tja, de speakers is geen probleem, met 5 breedbanders en een woofertje van onze taiwanese vrienden lukt t met gemak onder de 300, maar de versterker en decoder er ook nog bij..... geen idee wat daar qua zelfbouw on a budget moegelijk is... of dat anders van marktplaats plukken, ik heb al best wel aardige surround receivers gezien voor 100 euri.
Zal dat dan ongeveer gelijk zijn qua kwaliteit als de z-5500 (zonder last van "plopjes")
sietse schreef:
De prijs die m'n zoon er voor betaald heeft is 265 euro.
En dat vind ik een redelijke prijs kwaliteits verhouding.
Was dat tweedehands? Want nieuw vind ik ze nergens voor die prijs.

EDIT: En bedankt natuurlijk voor de reacties :D !
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

n00b schreef:
Bedankt, die had ik nog niet gelezen :oops: Is niet zo'n positief verhaal :?
Tja, het is voor iedereen verschillend je moet net pech hebben (niet dat ik zon set heb gehad ofzo).

Maar daarintegen kan je er ook je voordeel mee doen! (als je toch voor de z5500 kiest)
Genoeg mensen daar die er graag vanaf willen voor een spotprijsje denk ik, maar je loopt dan wel een risico (ook wel als je ze in de winkel koopt blijkbaar).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

n00b schreef:
Henkjan schreef:
tja, de speakers is geen probleem, met 5 breedbanders en een woofertje van onze taiwanese vrienden lukt t met gemak onder de 300, maar de versterker en decoder er ook nog bij..... geen idee wat daar qua zelfbouw on a budget moegelijk is... of dat anders van marktplaats plukken, ik heb al best wel aardige surround receivers gezien voor 100 euri.
Zal dat dan ongeveer gelijk zijn qua kwaliteit als de z-5500 (zonder last van "plopjes")
plopjes???

wat betreft de kwaliteit, misschien kan Sietse er wat van zeggen hoe die Logitech t doet in vergelijking met een stel W3 Tangbands (die had je toch ergens beluisterd?)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Even over die plopjes oftewel schakelaar storing via het net. Heeft de set hier inderdaad ook last van. Niet goed ontstoord dus.

@ Henkjan, de enige TB's die ik gehoord heb zijn m'n eigen W4-657SC en die spelen niet als breedbander.
Het geluid van de set vind ik niet slecht maar ik heb er niet echt naar kunnen luisteren met muziek en dan in Stereo mode.
Verder kan ik er ook niet meer over vertellen.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Zelf maken dus..

5 keer de vifa 10 BGS 119/8,
intertechnik mds 08 woofertje erbij met een xxl ampje en je hebt een hele leuke set.

t.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tsja, 't is wat je ervoor over hebt. Een instapmodel A/V receiver (bv. Pioneer ~200 euro) is van een beduidend betere kwaliteit dan wat er in de Logitech gebruikt wordt. Ook de Tangband breedbanders zijn goed betaalbaar en een 8" of 10" woofer in een kast met een goedkope subamp gaat prima. Dan zit je in totaal wel over de 300 euro, eerder richting de 400.

Ik heb in mijn slaapkamer laatst ook een 5.1 set neergezet, aangezien de 82-cm LCD natuurlijk niet zonder kon. Ik heb na lang wikken, wegen en luisteren gekozen voor een Pioneer receiver en een set Yamaha luidsprekers, en deze besteld bij Pixmania, samen was ik net over de 300-euro kwijt, maar er zit verbazingwekkend goed geluid in, met zelfs voldoende geluidsdruk voor een kleine huiskamer.

Yamaha 5.1 luidsprekers NS-P110 zilver : € 107,56
Pioneer Audio/video versterker 5.1 VSX415-S : € 164,71

Verzendkosten : € 7,56

Totaal bedrag incl.BTW : € 279,83

BTW : € 53,17

Totaal te betalen : € 333

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
n00b
Berichten: 7
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 17:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door n00b »

sietse schreef:
Even over die plopjes oftewel schakelaar storing via het net. Heeft de set hier inderdaad ook last van. Niet goed ontstoord dus.
Jammer dat als ze een "top-of-the-line" product maken, dat ze zoiets simpels vergeten. Er zijn zoveel boxjes die er geen last van hebben. Het schijnt een vaker voorkomend probleem met Logitech te zijn.

Als je het zelf bouwt, is dit dan ook een groot probleem?
teacher schreef:
Zelf maken dus..

5 keer de vifa 10 BGS 119/8,
intertechnik mds 08 woofertje erbij met een xxl ampje en je hebt een hele leuke set.

t.
Ik ken natuurlijk niet de goedkoopste winkels voor audio onderdelen, maar met google leek het er toch wel op dat dat meer dan 300€ ging kosten, en dat is echt mijn maximale bedrag.
SSassen schreef:
.... Dan zit je in totaal wel over de 300 euro, eerder richting de 400....

samen was ik net over de 300-euro kwijt, maar er zit verbazingwekkend goed geluid in, met zelfs voldoende geluidsdruk voor een kleine huiskamer.
Ik heb niet zulke goede oren en ook niet zoveel geld te besteden dus, ook al zou ik graag een stel super-speakers maken, ik heb mijn budget op max 300 gezet.

De boxen set is niet het duurste onderdeel viel mij hier op. Is een versterker uiteindelijk belangrijker dan de boxen? Als bron heb ik mijn computer, verder niets, deze heeft spdif out optical, normaal (3.5mm heet dat geloof ik?) en spdif out coaxial. Op één van die manieren hoeft de set dus maar aangesloten te worden.

Is het dan niet mogelijk om een eenvoudigere versterker te kopen(/maken?) voor maar één soort ingang? Daardoor kan het misschien net wat goedkoper.

En alweer bedankt natuurlijk :D
Laatst gewijzigd door n00b op do 12 jan 2006, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, veel goedkoper en van dezelfde kwaliteit als de versterker en luidsprekers die ik je voorrekende lukt niet, als zelfbouw al helemaal niet. Een 5.1 decoder bouw je niet even op een gaatjesprint of verkopen ze als bouwpakket bij de elektronicawinkel om de hoek.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heb je geen analoge uitgangen op je geluidskaart?
Gebruikersavatar
n00b
Berichten: 7
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 17:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door n00b »

Ehm, weet ik niet :oops:

Bedoel je daarmee de standaard uitgang die je op heel veel apparaten (mp3 spelers etc) hebt? Die heb ik namelijk ook. Ik heb een onboard geluidskaart, misschien dat je aan de hand van dit plaatje kunt zeggen of ik dat heb?

Afbeelding
Gebruikersavatar
n00b
Berichten: 7
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 17:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door n00b »

Bij het lezen van Tweakers.net werd de volgende set zeer aangeraden:

http://www.teufel.de/de/Multimedia/s_133.cfm?show=text

Deze is 150€, dus dan houd ik nog geld over ook. Direct aan te sluiten op de pc en er zit een versterker in. Ik mis de pret van het zelf maken, maar dat moet een andere keer dan maar, wanneer ik meer budget heb.

Is er hier heel toevallig iemand die er ervaring mee heeft? Zijn de specificaties volgens jullie oke, ook al zeggen specificaties ook niet alles. Mij zegt alleen Watt iets en die is niet zo heel belangrijk naar ik heb begrepen.
Plaats reactie