Wat is een snubber kondensator?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Wat is een snubber kondensator?

Bericht door Roland »

Hoi

Wat is een snubber kondensator? Ik kom dit type vaak tegen waar is dat voor bedoeld?

Groet Roland
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Eeen snubber condensator heeft inwendig meestal een weerstand in serie staan (~100-ohm) of heeft een hoge verliesfactor. Deze worden gebruikt om schakelgeluiden (spanningpieken) van een (net)schakelaar te dempen, ze worden eenvoudig parallel aan de contacten van de schakelaar aangesloten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank je voor het antwoord!

Groet Roland
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, ik kom die naam ook tegen voor de kleine capje die ze parallel aan elko's zetten.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

deepspace schreef:
Hmm, ik kom die naam ook tegen voor de kleine capje die ze parallel aan elko's zetten.
Snubber? Ik moet eerlijk bekennen dat ik in dat verband altijd de naam "bypass" heb horen vallen, maar nog nooit "snubber".

Een snubbernetwerkje (C en R in series) wordt ook vaak gebruikt in bijv. triacschakelingen, lichtdimmers en dergelijke.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

:P Dit kom je ook tegen op van die shady forums waar er van je verwacht wordt een heel speciaal type cap gebruikt, omdat het anders nooit kan klinken ;) Zegt misschien genoeg :?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Deepspace zegt:
Dit kom je ook tegen op van die shady forums waar er van je verwacht wordt een heel speciaal type cap gebruikt, omdat het anders nooit kan klinken Zegt misschien genoeg
Ik heb me na wat experimenten met silver mica en olie mkp's bekeerd tot de darkside :D Bypass condensatoren zijn dus vanaf nu wel interresant voor me. Zo voodoo is een bypass condensator nu toch ook weer niet?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Roland schreef:
Ik heb me na wat experimenten met silver mica en olie mkp's bekeerd tot de darkside :D Bypass condensatoren zijn dus vanaf nu wel interresant voor me. Zo voodoo is een bypass condensator nu toch ook weer niet?
Nee, maar zoals met alles willen de audiofielen het altijd weer overdrijven en zien werelden van verschil die er helemaal niet zijn ;)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Roland schreef:
:
Ik heb me na wat experimenten met silver mica en olie mkp's bekeerd tot de darkside :D Bypass condensatoren zijn dus vanaf nu wel interresant voor me. Zo voodoo is een bypass condensator nu toch ook weer niet?
Volgens een zekere Peter van Willenswaard zijn condensatoren pas echte "devices from The Dark Side".... :lol:

Zit je dus wel goed in die hoek!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

haha even een quote van de site van mister Willenswaard niet van hemzelf geloof ik:
Bij de eerste tonen glijdt er 'n innerlijke zwaarte van je af en dompelt je onder in je eigen wereld, in je eigen ik.
groet Roland

PS: ik ben bezig om uit te zoeken of ik verschillen kan horen tussen condesatoren met een mica bypass condensator over een grote hoofd waarde was dat zo, maakt nieuwsgierig niet...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Snubber is niet zo'n vreemd woord en betekent demper of schokbreker. Elektrisch is het een condensator in serie met een weerstand met als doel steile schakelpieken te dempen. Over een netschakelaar gemonteerd heeft dat de functie om het vonken van de schakelaar te verminderen en ook wel om HF schakeltikken naar het net te verminderen. Ook in geschakelde voedingen komen die dingen nogal eens voor om ongewenste transients te dempen.

Een goede kleine C parallel aan een elco is wmb geen snubber maar een bypass condensator die meestal de slechter wordende eigenschappen op hogere frequenties van de elco moet compenseren en zo het HF gedrag verbetert.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 10 jan 2006, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank voor de serieuze antwoorden.

En fijn dat ik voortaan in de esoterisch hoek mag zitten...Omdat ik meen verschillen tussen condensatoren en een eventueele bypass cap te kunnen horen. Mischien ben ik wel op zoek naar goedkope industrieele mkp's ter vervanging van dure audio mkp's, shame on me.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Roland schreef:
Dank voor de serieuze antwoorden.

En fijn dat ik voortaan in de esoterisch hoek mag zitten...
Is het een beetje te doen daar? :P :lol: ;)

Zelf vind ik het verschil tussen een zilvermica een een goede polyprop niet hoorbaar. En mi zeker het prijsverschil niet waard.

In de HF techniek zijn die mica'tjes vaak wel een voordeel als het op stabiliteit aankomt maar voldoet een styroflex meestal net zo goed.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ja is goed te doen hier hoor, we gaan eerst nog wat wiggelroede lopen, voordat we zeker weten waar we de tipi's veilig kunnen opzetten in het bos. Vanavond klankschaaltherapie en polariteitsmassage dus vermaak me hier prima.

Groeten Roland

(ps: een mica vindt ik niet mooi klinken als bypass. Een mkpeetje of styroflex als bypass heb ik nog niet geprobeerd , dat komt morgen na de voedingsleer)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Roland schreef:
Zelf vind ik het verschil tussen een zilvermica een een goede polyprop niet hoorbaar. En mi zeker het prijsverschil niet waard.
=D> =D> =D> =D> =D> Ik dacht dat ik de enige was die dit durft te beweren. Naast Erik Klijnsmit dan :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”