eerste project
Moderator: Beheerdersteam
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
De luidspreker zit in een hoorn, met een hoorn krijg je heel veel geluid uit je luidspreker. Ik vond laatst een stukje over een hoornluidspreker die een rendement had van 107 db. Elke luidspreker werd gevoed door een 3 watt versterker. Prijskaartje: 25000 $ voor een setje.Jan-Willem schreef:Toch snap ik dit niet helemaal, voor veel geluid heb je toch grote speakers nodig, ivm verplaatsing van de lucht?Roland schreef:@Jan Willem
Ja die Viech kan erg hard...meer dan hard geneog voor thuis of voor gebruik met kleine versterkers.
Groeten Roland
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Hard gaan, heeft met veel dingen te maken.
* afval in omgeving
* op te nemen vermogen binnen zijn linear werkgebied
* xmax, (hangt samen met hierboven)
* Rendement (een van de belangrijkste) freq. afhankelijk!
* Kastontwerp
zoals al aangegeven heeft een goede hoorn de eigenschap om de speaker beter aan de ruimte te koppelen.
als jullie toch een project opzetten zou ik meteen voor een hoorn gaan!
er zijn ook goedkope oplossingen. het mid en hoog kan dan eventueel via een reflex of gesloten kast naar buiten komen.
* afval in omgeving
* op te nemen vermogen binnen zijn linear werkgebied
* xmax, (hangt samen met hierboven)
* Rendement (een van de belangrijkste) freq. afhankelijk!
* Kastontwerp
zoals al aangegeven heeft een goede hoorn de eigenschap om de speaker beter aan de ruimte te koppelen.
als jullie toch een project opzetten zou ik meteen voor een hoorn gaan!
er zijn ook goedkope oplossingen. het mid en hoog kan dan eventueel via een reflex of gesloten kast naar buiten komen.
Jaaa! Die parameters heb ik wel nodig als ik een goed wisselfilter wil maken, maar daar ben ik nog even niet mee bezig. Een tweeter heeft geen kast nodig, en voor een middentoner is het volume van de kast ook niet kritisch.Jan-Willem schreef:Hoe ben je aan de T/s parameters gekomen van je tweeter, of hoef je die helemaal niet te hebben? En hoezow een sony voor 10 euro? 2e hands?
En waarom sony? Omdat het helemaal geen sony is!
Ik graaf mijn eigen topic maar eens op. Ik heb een brandende vraag!
Wat doet dit met mijn geluid?

Ik heb gelezen dat het het beste is om de luidsprekers zo te monteren dat de afstand tot elk van de randen van het klankbord verschillend is. Dit om kleuring van het geluid door reflecties van de randen van het klankbord te verminderen.
In onze box is er geen ruimte om de woofer te verschuiven. We zouden de middentoner wel kunnen verschuiven en de tweeter daar recht boven monteren. Is het een probleem als de tweeter en middentoner niet op een lijn liggen met de woofer. En weegt dit dan op tegen de voordelen die het zou hebben.
Wat doet dit met mijn geluid?

Ik heb gelezen dat het het beste is om de luidsprekers zo te monteren dat de afstand tot elk van de randen van het klankbord verschillend is. Dit om kleuring van het geluid door reflecties van de randen van het klankbord te verminderen.
In onze box is er geen ruimte om de woofer te verschuiven. We zouden de middentoner wel kunnen verschuiven en de tweeter daar recht boven monteren. Is het een probleem als de tweeter en middentoner niet op een lijn liggen met de woofer. En weegt dit dan op tegen de voordelen die het zou hebben.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Op die manier kan je je bafflestep enigzins beinvloeden, nadeel is wel dat je eigenlijk links en rechts gespiegelde luidsprekers zult moeten maken omdat 't afstraalgedrag links en rechts van de luidsprekers anders wordt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
