Final electrostaat upgrade

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Final electrostaat upgrade

Bericht door Bertje »

Voor iemand heb ik een Final electrostaat een filterupgrade gedaan. In de aansturing (hsp voeding etc.) zit een passief highpass filter in de vorm van een bipolaire elco 100uF/100V type rauh.
Da's voor ververbetering vatbaar, dacht ik. :roll: Dus een MKT er in en het spul weer meegegeven.
Wat blijkt...geluid is veel platter en lijkt trager...slechter dus.. :cry:

Zelf heb ik ze niet beluisterd voor of na de mod, dus ik moet er maar vanuit gaan dat het werkelijk zo is.
Iemand ervaringen er mee, of een verklaring hiervoor?

Ik denk, dat er meer mid en hoog uitkomt waardoor het lijkt alsof het geluid (nog) killer is geworden. De rest kan ik niet plaatsen. Wie wel?
Rob.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Vreemd een mkt zou beter moeten klinken.

Waarom gebruik je eigenlijk een mkt voor een paar euro extra heb je een mkp?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Zit toch nog ruim 10,00 verschil in en dat vond de eigabaar toch wel wat veel. Maar ik vrees dat het met een MKP nog erger wordt.
Rob.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het zou heel goed kunnen dat je door het gebruik van een kwalititief betere condensator opslingering (hogere Q) en daardoor vervorming veroorzaakt, daarmee is de keuze voor de ruwe elco dus bewust door de fabrikant gemaakt. Dit is overigens ook de reden dat ik mensen die een fabrieksluidspreker willen upgraden door alle filteronderdelen vervangen meestal de waarschuwing geef dat 't ook slechter kan gaan klinken. Een fabrikant kan namelijk uit 't oogpunt van kostenbesparing een bepaalde keuze maken, maar ook om een bepaald gedrag te bewerkstelligen, als ik dit verhaal zo lees zou het laatste het geval kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://ww.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hmm je kan ook nog een iets betere elco proberen? een elco glatt? Maar het lijkt er inderdaad op dat het geheel ontworpen is voor een elco in het filter.

Groeten Roland

PS jammer dat het niet werkt met die mkt.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Final electrostaat upgrade

Bericht door KT88 »

Bertje schreef:
Voor iemand heb ik een Final electrostaat een filterupgrade gedaan. In de aansturing (hsp voeding etc.) zit een passief highpass filter in de vorm van een bipolaire elco 100uF/100V type rauh.
Da's voor ververbetering vatbaar, dacht ik. :roll: Dus een MKT er in en het spul weer meegegeven.
Wat blijkt...geluid is veel platter en lijkt trager...slechter dus.. :cry:
Daar heb je het nu.....kritiekloos plaatsen van componenten, die op zichzelf van goede kwaliteit zijn, leidt dus niet altijd tot de gewenste resultaten.
De verklaring van Sander Stassen lijkt me dan ook de juiste, en de ontwerper van Final kennende, zal dat ook zeker de reden zijn dat die bipolaire elco daar zit.

Er zit een duidelijk verschil tussen de goedkopere prijsklassen of de oudere audiospullen upgraden, en dat proberen met modern materiaal dat van zichzelf al heel, heel erg goed is.
Het huiswerk van de fabrikant overdoen, om eens met Ome John te spreken, kan heilzaam zijn bij "uitgeklede" apparatuur, en zelfs bij een Quad 63 kan dat nog van nut zijn (die zijn dan ook inmiddels al wel 20 jaar oud).
Maar dan nog, heel vaak komt het zelfs neer op het *weglaten* van componenten (muting transistors, buffer opamps e.d.), zij het dat dit dan opgaat voor versterkers en dergelijke en niet voor speakers.
Ik ben een versterkerman, geen speakerdeskundige (voor als dat nog niet duidelijk was :-P )

Er is nog een mogelijkheid, die ik bijna niet durf aan te roeren: de verandering kan *objectief* een verbetering zijn, maar subjectief niet.
Dat heb ik in alle jaren dat ik modificeer en bouw, nog maar een of twee keer meegemaakt, en het hangt ook erg af van de persoon in kwestie.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik ben zelf veel met versterkers en en normale dynamische luidsprekers bezig en ken er wel de eigenschappen van. Electrostaten heb ik vrijwel geen ervaring mee en vond dit wel eens leuk om uit te proberen.

Degene draait zonder sub en met de Finals als "fullrange". Wellicht geeft actief filteren ook een verbetering, maar dat zal íe wel niet meer aan willen beginnen. Versterkers zijn overigens van JK.
Ik blijf het maar een vreemd verhaal vinden, al is de verklaring van SStassen wel aannemelijk...
Rob.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

k heb pas een stuk zitten lezen op een engels forum over upgrades voor final electrostaten en deze mensen hadden ook condensators en spoelen vervangen met zeer grote winsten als je hun reviews mocht geloven.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

dre schreef:
k heb pas een stuk zitten lezen op een engels forum over upgrades voor final electrostaten en deze mensen hadden ook condensators en spoelen vervangen met zeer grote winsten als je hun reviews mocht geloven.
heb je ook een link want het klint wel als een leuk lees verhaal
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik had er al even naar gezocht zal vanavond nog even zoeken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

toch nog gevonden ik hoop dat hier wat mee kan.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-46477.html
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Dank je hier kan ik wel wat mee. Ik had zelf ook al op dat forum zitten spitten, maar niet echt iets specifieks gevonden.
Zijn toch vieze belastingen, die electrostaten... :(
Rob.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”