Wie helpt mij een zelfbouw-ontwerp te kiezen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sklenar

Wie helpt mij een zelfbouw-ontwerp te kiezen

Bericht door sklenar »

Wie kan mij helpen kiezen?
Ik heb het plan opgevat om een stel luidsprekers te bouwen, maar heb moeilijkheden om een ontwerp te kiezen.
Misschien in het kort welke mijn verlangens zijn:

Ik heb een zelfgebouwde KT88 pp buizenversterker meer bepaald de Boully van www.diyparadiso.com. Niet de meest recente versie, met wat minder versterking dan het huidige ontwerp, in triode ongeveer 12 W versterking, in ultra-lineair zo'n 18 W.
Mijn luisterruimte is vrij klein (l: 4 x br: 3.2 m) en de luisteropstelling is dan nog in de breedte richting.
Ik luister vooral klassieke muziek en dit op laag volume, enkel stereo interesseert me.
Het moeten absoluut vloerstaanders zijn, want ik hou van een diep laag.
Misschien goed om te vertellen dat ik handig ben met hout en een goed uitgerust atelier heb.

Het ontwerp dat op dit ogenblik mijn voorkeur wegdraagt is de EVE 2F, welke ook fireman gebouwd heeft.
Doordat dat ik de luidsprekers op zo'n 20 cm van de muur plaats, lijkt het me beter om niet voor een bass reflex te gaan, maar een gesloten behuizing.
In princiepe wil ik mijn budget niet beperken, maar laat ons zeggen dat ik zo'n 1000 euro per luidspreker te spenderen heb.

Is volgens jullie de EVE 2F een goede keuze voor deze kleine ruimte, of zijn er betere.
Kent er iemand het rendement van deze speaker?
Ik denk dat het belangrijk is dat de speakers goed matchen met een laag vermogen buizenversterker en bijgevolg een hoog rendement hebben.

Aan welke zelfbouw ontwerp zouden jullie denken bij het lezen van mijn noden/wensen?
FrankG

Bericht door FrankG »

Misschien een beetje schaapachtig, maar ik vind de soup van Geenius nog steeds een zeer mooi ontwerp.
Samen met de thiels heb je dan een winner.
ome subtilieco

Bericht door ome subtilieco »

mischien kan je de fireman eens lief mailen met de vraag of je jou set bij hem aan de speakers mag hangen?
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

De eVe II is een heel mooi ontwerp. Kosten nieuw voor een paar zouden denk ik ca € 1600,- zijn. (even uit mijn hoofd)

Het rendement weet ik niet. Maar ik liet ze met mijn naim versterker van 2 x 30 watt aardig loskomen. Zwaardere en grotere eindbakken doen nog meer. Maarja, dan is het eind/budget zoek.

Je ziet het ik schrijf liet want ik heb ze inmiddels al verkocht omdat moeders de vrouw ze net wat te groot vind in onze huiskamer. (5,2 x 8,5)

De maten zijn bij jou bekend?

Maar als je met buizen werkt zou ik benken aan hogerrendement speakers (fostex oid?) Maar specifieke modellen ken ik niet.

De eVe II heb ik ook eens uitgebreid beluisterd op een paar Big C buizenversterkers van triode dick (wel bekend denk ik) en dat ging heel erg goed. Ik meen dat die 2 x 15 watt zijn.

Maar als je hart bij de eVe's ligt dan moet je even opzoek naar iemand die ze heeft (weet ik wel) en neem je buizen bakkies dan mee. Dan heb je helemaal een goed vergelijk.

Ik zelf heb nu de A4, deze hebben een iet wat lager rendement. Ik denk dat de eVe's uitkomen op ca 89 dB.

Als je nog meer wil weten over deze speaker laat het dan maar eens weten.

Hij is heel mooi maar er zijn ook genoeg andere mooie.
asterduc
Contacteer:

Re: Wie helpt mij een zelfbouw-ontwerp te kiezen

Bericht door asterduc »

sklenar schreef:
Wie kan mij helpen kiezen?
Dag sklenar,

Als ik je verhaal lees denk ik direct aan een 2-weg Transmissielijn.
- Een transmissielijn geeft een mooie diepe rollende bas, vooral in een kleine ruimte.
- Een transmissielijn is minder kritisch voor ruimteakoestiek en opstelling (dwarsplaatsing, dicht bij de wand).
- Een transmissielijn klinkt op haar mooist met muziek die geen te explossieve attack heeft (klassiek, jazz)
- Een transmissielijn is akoestisch een prima match voor buizenversterkers

Als je daar interesse in hebt nodig ik je graag uit om een paar sets te komen beluisteren in mijn luisterruimte (te Schilde), ik merlk nml dat je vlakbij woont.
Momenteel heb ik mijn Concave project luisterklaar staan alsook een set A4mk2 en daarnaast nog een viertal verschillende DIY setjes Transmissielijnen, de meeste met een relatief hoog rendement (90 db).
Ik zou ze kunnen aansturen met mijn EL34 buizenversterker maar je kunt ook je eigen KT88 versterker meebrengen.

Groeten,
Ed.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat dacht je van de Thor?
sklenar

Bericht door sklenar »

Naar de soup heb ik ook gekeken, maar dat vond ik een beetje overkill.
Lijkt me ook geen gemakkelijke luidspreker om te maken en te fineren.
't blijft natuurlijk wel mijn eerste project.

Ja fireman, ik ken de maten van de de EVE. Bedankt trouwens, voor je duidelijke bouwaanwijzingen. Ze zijn inderdaad aan de grote kant voor mijn kleine luisterruimte. Vooral de diepte van 53 cm is een beetje kristisch. Ergens op een ander forum, las ik aan wie je je EVEs verkocht hebt. Ik heb ze nog niet gehoord, maar dat ga ik uiteraard wel eerst doen vooraleer ik definitief voor een ontwerp kies. Woerden is niet bij de deur weet jij ze ergens dichter bij Antwerpen staan?

De enige transmissielijn die ik gehoord heb is de Ariel en dat viel aardig mee. Maar het mag nog een beetje meer zijn....
Hoe gedraagd een TL zich in een kleine ruimte?

Asterduck, bedankt voor de uitnodiging, daar ga ik graag op in!
Ik stuur je nog een pm om verder af te spreken.

De Thor lijkt me ook een geweldige kanshebber. Een van de komende weken rijd ik eens naar speakerland om ze te beluisteren.

Nog ideeën?
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Hoe een fullrange TL zich gedraagt in een kleine ruimte moet ik je antwoord van verschuldigt blijven. Hoe een TL subwoofer zich in een kleine ruimte gedraagt kan ik je wel weergeven. Ik ben op dit moment(tijdelijk) in het bezit van een kamertje van 2m bij 4m. Dit is erg klein en ook voor mijn hobby niet een echt oplossing (staat vol met speakers). Wat ik wel merk is als ik de subwoofer naar de korte kant faceer is dat de woofer erg kortaf is met zn geluid. Hoor niet de volledige diepgang. Wanneer ik de subwoofer met zijn speaker naar de lange kant faceer wordt het geluid veel "ruimer" lijkt alsof de speaker meer ruimte krijgt om te ademen en beter kan fuctioneren. Verder hoor ik dan ook meer diepgang en detail in de muziek.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

sklenar schreef:

De enige transmissielijn die ik gehoord heb is de Ariel en dat viel aardig mee. Maar het mag nog een beetje meer zijn....
Hoe gedraagd een TL zich in een kleine ruimte?
De Ariel is een knap ontwerp ... voor die tijd. Ondertussen zijn we 10 jaar verder!

Een Transmissielijn in een kleine kamer is in tegenstelling tot wat je zou denken, een perfekte combinatie.

Ed.
sklenar

Bericht door sklenar »

Begin deze week, speakerland bezocht en uitvoerig naar een aantal speakers geluisterd. (EX4, Vifa basis, Scanspeak ultimo, reference +, maxima)
In het algemeen ben ik eerder teleurgesteld over wat ik daar gehoord heb en geen van de speakers voldeed aan mijn verwachtingen.
Enkel het hoog en midden van de Maxima konden mij bekoren, echter deze speaker leek mij heel plaatsings gevoelig. De prijs van deze speaker zal gebouwd op meer dan 2000 Euro per stuk uitkomen en dat is het dubbele van wat ik aan een zelfbouw wil uitgeven.

Jammer genoeg was er geen Thor ter beschikking om te beluisteren, maar door de EX4 kreeg ik een goed idee wat ik van de Seas units mag verwachten.
De Thor valt voor mij af, de EX4 klinkt metalig (in mijn oren!) en ik werd er snel luistermoe van.

Op dit ogenblik denk ik eraan om de A4 MKII van scanspeak te bouwen eventueel met subwoofers, jammer genoeg kon ik die niet beluisteren omdat de filters nog aangepast moesten worden.
Mijn eerste luisterervaring met zelfbouw speakers valt echter zwaar tegen, ik heb het gevoel dat de ruimtelijkheid en plaatsing van de door mij gehoorde fabrieksspeakers( Monitor Audio, Opera, Quad, Link, Proac,...) beter is.
Ik krijg twijfels of zelfbouw voor mij de juiste keuze is.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

sklenar,

Mijn aanbod geldt nog steeds, je kunt de A4mk2 alsmede enkele andere TL's bij mij in Schilde komen beluisteren.
Geef maar een sein, je bent van harte welkom.

Groeten,
Ed.
pieter pan

Bericht door pieter pan »

@asterduk: ik lees nu pas dat je van schilde bent asterduk, ik ook!!! wat een toeval!
richard

Bericht door richard »

De AudioNote type AN-E doet het ook erg goed op buizenversterkers. Samen met een bouwpakket van een 300B is het een van de beter klinkende kombinaties die ik ooit heb gehoord. Ik vind het instapmodel wel vrij duur en je kunt hem nog veel duurder maken als je dat wilt.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

pieter pan schreef:
@asterduk: ik lees nu pas dat je van schilde bent asterduk, ik ook!!! wat een toeval!
hé das leuk.

Buiten de favoriete woonplaats voor rijke hollanders is ons klein dorpje dus ook een verzamelplaats voor Audio zelfbouwers :D
Ik tel er nu al 4.

Spring bij gelegenheid maar eens binnen.
Ik bezorg je mijn contactgegevens per PM.

Ed.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sklenar schreef:
Begin deze week, speakerland bezocht en uitvoerig naar een aantal speakers geluisterd. (EX4, Vifa basis, Scanspeak ultimo, reference +, maxima)
In het algemeen ben ik eerder teleurgesteld over wat ik daar gehoord heb en geen van de speakers voldeed aan mijn verwachtingen.
Enkel het hoog en midden van de Maxima konden mij bekoren, echter deze speaker leek mij heel plaatsings gevoelig. De prijs van deze speaker zal gebouwd op meer dan 2000 Euro per stuk uitkomen en dat is het dubbele van wat ik aan een zelfbouw wil uitgeven.

Jammer genoeg was er geen Thor ter beschikking om te beluisteren, maar door de EX4 kreeg ik een goed idee wat ik van de Seas units mag verwachten.
De Thor valt voor mij af, de EX4 klinkt metalig (in mijn oren!) en ik werd er snel luistermoe van.

Op dit ogenblik denk ik eraan om de A4 MKII van scanspeak te bouwen eventueel met subwoofers, jammer genoeg kon ik die niet beluisteren omdat de filters nog aangepast moesten worden.
Mijn eerste luisterervaring met zelfbouw speakers valt echter zwaar tegen, ik heb het gevoel dat de ruimtelijkheid en plaatsing van de door mij gehoorde fabrieksspeakers( Monitor Audio, Opera, Quad, Link, Proac,...) beter is.
Ik krijg twijfels of zelfbouw voor mij de juiste keuze is.
Ik kan me een beetje in je ervaring vinden. Mijn luisterervaring met de commerciële zelfbouwpakketten heeft mij ertoe gedreven om voldoende kennis en ervaring op te bouwen zodat ik van de grond af mijn eigen luidsprekers kon ontwerpen.

Maar toch denk ik dat je de commercieel verkrijgbare zelfbouwpakketten te kort doet. Ruimtelijkheid en plaatsing is ver te zoeken in de luisterruimte van Speakerland waar al die boxen naast elkaar staan. Hierdoor mis je inderdaad de ruimtelijkheid en ook krijg je een heel verkeerde indruk van de bas die zwaar gedempt wordt. Thuis krijg je dan een basniveau waar je je te pletter van schrikt. Daardoor zou het best kunnen dat de EX4 in je eigen luisterruimte mooi in balans komt en daar fantastisch klinkt. Geen ruimtelijkheid en plaatsing uit die speaker? Kom nou!

Probeer eens of je een paar mee naar huis mag nemen, je zou anders wellicht onterecht de zelfbouwoptie afwijzen.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi asterduk,
ik ben van eke-nazareth bij gent en kan alleen maar onderschrijven dat de klank bij speakerland beroerd is
heb daar mijn ref+ gekocht en die klinken thuis 10x beter
nog veel zelfbouwplezier
audioot dirk
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”