Mysterieuze speaker / merk

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Mysterieuze speaker / merk

Bericht door Beatpower »

Thuis heb ik een bijzondere 15" speaker staan, hij weegt maarlieft 20kg.
Merk: Thor - made in Germany


Ik wil daar een mooi kastje voor bouwen... maarja, ik heb geen parameters :cry:

Dus bij deze de vraag:
Heeft iemand ooit gehoord van dit merk en dit type speaker?


Graag hoor ik waar een kast voor een speaker als dit aan moet voldoen.

Zie hier fotos en verzamelde informatie over deze speaker...
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... r%2Cwoofer
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ey ey heb je foto's gezien. Het lijkt mij een speaker die gebruikt woorden voor PA gebruik en anders lijkt het HEEL VEEL op een grote gitaar-speaker. Speakers die dus gebruikt woorden in gitaarversterkers. Aan de rand te zien heb je een hele kleine X-max. Het zal dus weinig nut hebben hem als subwoofer te gebruiken. Een 15" speaker van dat formaat en dat gewicht zal waarschijnlijk in een kast van minimaal 150 liter komen. Hij zal voornamelijk zijn gebruikt om te beuken op alle frequenties boven de 80hz.
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

Ik denk dat hovingtim helemaal gelijk heeft !

Ik weet dat het Gitaren merk Aria een bass-gitar heeft genaamd ARIA PRO-II THOR met bijbehorende bas speaker en amp.

Zou me niet verbasen als die unit die je bezit van Aria afkomstig is.

Greetz,

Martijn.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

gitaar speaker lijkt mij niet.
aan de surround de xmax aflezen is ook onzin.

dit is een zeer apparte woofer, zeker de parameters laten nameten!

ik denk dat dit wel eens een juwweltje kan zijn wat betreft laagweergave.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Voor de volledigheid heet het merk Thorolf als ik me niet vergis, is midden jaren tachtig van de vorige eeuw heel even populair geweest, als het goed is heb ik thuis nog alle datasheets, ik zal vanavond even kijken. Ze maakten alleen conus drivers van 5" to 15" in een zogenaamde Studio uitvoering en een Lab uitvoering. Vooral de 12" en 15" woofers hadden een hele lage fs van circa 10Hz!
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Ik heb eindelijk iets gevonden

http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-270.html Midden pagina
Alles is in het Duits, maar ik heb het vermoeden dat ze vaker van deze woofer hebben gehoord. 8) . kan iemand mij globaal vertellen wat er op die site gezegd word??
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Hierbij de data: Thorolf werd destijds door Monacor vertegenwoordigd, jouw driver is de Thorolf THO-3842 en is bedoeld als PA-Hoorn driver. Zandgiet aluminium korf, carbon fiber spreekspoeldrager, 4" spreekspoel, dubbele centrering (waarvan dus 1 aan de voorzijde).

PE = 500 watt RMS
SPL = 114dB
Bl = 51,4 :shock:
Rdc = 6,3ohm
Le = 0,8mH
fs = 35Hz
Sd = 840cm2
Rms = 0,043
Qms = 3,28
Qes = 0,09 :shock:
Qts = 0,09 :shock:
poolplaat dikte = 10mm
wikkelhoogte = 22mm
aanbevolen kast inhoud = 250 liter

Vas wordt niet gegeven maar als ik het terugreken uit de andere parameters zou het 319 liter moeten zijn. Bovendien moet je alle parameters met een korreltje zout nemen, Bl zou volgens berekeningen 31,45 moeten zijn en niet 51,4 zoals zij aangeven. En de SPL kan geen 114dB zijn maar 104dB (zal wel een typo zijn in de datasheet). Tevens geven ze Mms ook niet op maar ik kom uit op 64,24 gram.

Positief is de enorm hoge acceleratie factor van 490, negatief is de extreem lage Qts waardoor hij eigenlijk alleen in een hoorn optimaal presteert. Wil je hem voor hifi gebruiken dan zou je hem in een circa 100 liter kastje kunnen stoppen afgestemd op 35Hz, dat geeft een -3dB punt van 337Hz (geen typo) - maar dat is -3dB t.o.v. 104dB. Als je het uiteindelijke rendement target op 90dB door hem al bij 60Hz flink weg te kappen dan resulteert dit in een -3dB punt van circa 32Hz. Met wat actieve correctie kun je nog lager komen. :wink:
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Tony, Thankz man!

Maar omdat ik nieuw ben in de speakerbouw, zeggen mij die getalletjes en dergelijke mij niets, ik zou de thiele- small parameters in kunnen voegen in een speaker ontwerp programmatje.... maar dan....

Ik wil de woofer waarschijnlijk gebruiken voor mijn PA set, dan is een hoorngeladen woofer wel een uitkomst.

Een baskast voor in de auto is ook leuk.


De kast zelf bouwen moet wel lukken :wink: maar het rekenwerk en het ontwerp maken lukt mij zeker niet zo snel...
(zou iemand het leuk vinden om een heel ontwerp te maken :oops: )

Kan iemand mij bij deze helpen?
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Geenius schreef:
Hierbij de data: Thorolf werd destijds door Monacor vertegenwoordigd, jouw driver is de Thorolf THO-3842......
(KNIP)

Positief is de enorm hoge acceleratie factor van 490, negatief is de extreem lage Qts waardoor hij eigenlijk alleen in een hoorn optimaal presteert. Wil je hem voor hifi gebruiken dan zou je hem in een circa 100 liter kastje kunnen stoppen afgestemd op 35Hz, dat geeft een -3dB punt van 337Hz (geen typo) - maar dat is -3dB t.o.v. 104dB. Als je het uiteindelijke rendement target op 90dB door hem al bij 60Hz flink weg te kappen dan resulteert dit in een -3dB punt van circa 32Hz. Met wat actieve correctie kun je nog lager komen. :wink:
Dus Tony, is de woofer de moeite om er iets mee te doen?
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

114db zou kunnen check dat stukje text onder op deze pagina:http://www.hifilax.de/hifi-6.2464.4.htm
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

114 dB zal hij pas kunnen waarmaken als hij in een hoorn kast zit. Voor een rondstralende speaker is 114 dB onmogelijk, want 100% rendement is namelijk 112,1 dB

Een hoorn richt het geluid, dus kan de gevoeligheid boven de 112,1 dB komen te liggen. Dit is niet ongebruikelijk voor hoorntweeters. Voor een woofer is dit erg bijzonder!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Beatpower schreef:
114db zou kunnen check dat stukje text onder op deze pagina:http://www.hifilax.de/hifi-6.2464.4.htm
Dit staat in de datasheet, maar zoals Fuzzbass al aangeeft is 114dB technisch onmogelijk. Waarschijnlijk gewoon een typo.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Beatpower schreef:
.....Ik wil de woofer waarschijnlijk gebruiken voor mijn PA set, dan is een hoorngeladen woofer wel een uitkomst.

Een baskast voor in de auto is ook leuk.


De kast zelf bouwen moet wel lukken :wink: maar het rekenwerk en het ontwerp maken lukt mij zeker niet zo snel...
(zou iemand het leuk vinden om een heel ontwerp te maken :oops: )

Kan iemand mij bij deze helpen?
Hij lijkt mij niet echt geschikt voor in de auto, een PA hoorn zou tot de mogelijkheden kunnen behoren. Iets als dit:

Afbeelding

......of dit:

Afbeelding

Maar misschien kan iemand die het programma AJHorn heeft een simulatie draaien :wink:
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Zoiets was ik al van plan, een hornloaded speaker spreekt me erg aan..

Maar d.m.v je parameters moet je toch de maten van de kast berekenen?..of is er ook een algemeen concept voor?

Zullen de maten op de bovenstaande tekening al geschikt zijn?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik kan je de laatse hoorna anraden. zelf twee in bezit voor het rag en beuk werk in de hobby chill room.

deze gaan echt knetterhard, enn het vermogen wat ik er in oprtook is dan 200 rms.

Zou dat zeker proberen te maken. helemaal niet moeilijk!

Heerlijk om tegen zon mond aan te kijken :D
http://groups.msn.com/bartsegers/foldeh ... hotoID=123
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dat ding heeft wel wat weg van een Cerwin Vega stroker. (de eerste vesrie)
Als ie ook zo goed presteert, heb je een monster van een sub.
Maar er op lijken is natuurlijk geen garantie voor evengroot succes.

Probeer 'm zeker eens uit zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door rho op vr 06 jan 2006, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Als het een stroker is :D :D
2 keer mogen aanhoren, en wat een geweld produceert dergelijke speaker.

hij heeft er inderdaad wat van weg. en de gegeven specs eerder gepost, liegen er niet om! Vooral de aandrijffactor is hoog. Idd een mooie kandidaat om in een hoor te laten beulen
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Hier heb ik een datasheet:
Het betreft de Thorolf 3842

http://members.home.nl/beatmasters/hartung02.jpg

http://members.home.nl/beatmasters/hartung01.jpg

Wat zeggen jullie over de parameters enzo?

Nu nog een speakerplan...
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

holy crap, die specs zien er niet verkeerd uit..

Deze driver _moet_ je gewoon in een TL stoppen :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Beatpower schreef:
Hier heb ik een datasheet:
Het betreft de Thorolf 3842

http://members.home.nl/beatmasters/hartung02.jpg

http://members.home.nl/beatmasters/hartung01.jpg

Wat zeggen jullie over de parameters enzo?

Nu nog een speakerplan...
Een gevoeligheid van 114 dB is wel heel erg hoog, zal wel in de betreffende hoornbehuizing zijn. Ook komt me de waarde 0,09 voor de Qts wat vreemd over, maar dat zal door de extreem strak opgehangen membraan kunnen komen. Lijkt me wel dat een hoorn de juiste behuizing moet zijn.

Maar verder blijkt wel uit de cijfers dat het een behoorlijk potent aparaat is van meer dan 23 kg.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Een driver als dit vraagt een hoorn zoals je ze vroeger had. Kleine hals, grote mond, lang en een exponentieel verloop. Helaas is al gebleken dat deze hoorns niet echt super zijn. Echt laag komt er niet uit, de bandreedte van het relatief trage verloop wordt weer verziekt door de te kleine hals. De kleine hals verzorgt ook een serieuze kracht op het membraam waardoor deze mogelijk gaat vervormen, of zelfs stuk gaat.

Ik denk dat deze driver thuis hoort in het kastje "het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hard gaat".
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

michiel schreef:
(KNIP)

Ik denk dat deze driver thuis hoort in het kastje "het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hard gaat".
Klopt helemaal...maar hoe kom ik aan een bouwplan
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Wat ik zou doen is deze driver uit m'n hoofd zetten en een driver pakken die aansluit op je eisen. :wink:

Als ik wat met deze driver zou moeten doen is het een compromis loze hoorn. 1 tot 2 m^2 mond opperlvlakte, 3/4 meter lengte.... Kort om, een aantaal kuub aan subwoofer. :lol:


Als je echt gaat voor het "het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hard gaat", dan moet je of zelf aan de slag gaan (of iemand aan de slag laten gaan) of zoeken in oude ontwerpen.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Ik neem contact op met de originele Thorolf Hartung fabriek op de hoop dat zei nog een speaker ontwerp hebben.

Ik heb al een adres van het bedrijf of contactpersoon
Plaats reactie