Wat vindt jij het belangrijkst in een luidspreker?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie

Wat vindt jij het belangrijkst in een luidspreker?

Peiling eindigde op do 02 feb 2006, 14:30

Dynamiek (max. spl)
0
Geen stemmen
Ruimtelijkheid (afstraal gedrag)
4
29%
Timbre (klank kleur)
6
43%
Detail (oplossingsvermogen)
3
21%
Bas (zo zuiver mogelijk)
1
7%
Een mooie kast
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 14

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Wat vindt jij het belangrijkst in een luidspreker?

Bericht door Roland »

Hoi

Naar aanleiding van de ideale mid discussie, waar zijn we naar op zoek als we een luidspreker bouwen? De een komt aan met een mid van 17 cm, de ander ziet het liefts een 12 cm of 10 cm mid. Het een komt ten geode aan de dynamiek het ander aan het afstraal gedrag.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Um, volgens mij is de beste speaker nog altijd een combo van al deze factoren. Een speaker kan nog zo ruimtelijk zijn, als ie geen dynamiek heeft een nete bass, en geen nette curve, dan vind ik hem gewoon troep. Vergeet trouwens ook niet de vervorming!

Dus: doe mij maar gewoon alles :) Kortom: de perfecte mix doet het hem, soms kan dat natuurlijk in meerder cobinaties en soorten uitmonden. Dat is nu net het leuke van speakers maken.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Deepspace

Ben ik het ook wel mee eens, maar het praat nogal lastig als we het bijvoorbeeld ovver een mid hebben, voor mij is ideale middentoner niet veel groter dan 13 cm, voor sommigen hier begint het pas bij 17 cm echt interresant te worden.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, in het geval van de mid moet je misschien ook eerst definieeren waar je de mid wil gebruiken. in een 3-weg is een groter model denk ik eerder van voordeel dan een te klein model (wat misschien in een 4-weg eerder van toepassing kan zijn). Like I said, er is niet een oplossing, maar er zijn gewoon meerdere prima onderbouwbare oplossingen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Er zijn natuurlijk meerdere oplossingen, maar je hebt volgens mij wel altijd een doel voor ogen als je een luidspreker gaat bouwen, laten we het daar op houden. Een mooie ruimtelijke weergave kan prima zonder 15 inch bas, dynamiek wat minder.

Groeten
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat ik het belangrijkst vind staat er niet bij in de poll: een zo laag mogelijke lineaire en niet-lineaire vervorming. En dan kies je gewoon het formaat dat bij jouw toepassing past.

Alle andere genoemde eigenschappen volgen dan vanzelf bij een juiste keuze driver per frequentiegebied en behorend bij het door jou gewenste afspeelniveau.

En als je dan vraagt, wat is de ideale mid als je 95 dBSPL voldoende vind in de meeste gevallen en hij moet in dat geval zo laag mogelijke lineaire en niet-lineaire vervorming hebben van 100-2000 Hz, dan kom ik uit bij de Peerless HDS 152 Excl, weet je meteen waarom ik die gekozen heb. Ik had ook nog voor de Vifa XG18 kunnen kiezen maar dan had ik een naar mijn smaak te grote kast moeten bouwen.
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

jeroen_d schreef:
Wat ik het belangrijkst vind staat er niet bij in de poll: een zo laag mogelijke lineaire en niet-lineaire vervorming. En dan kies je gewoon het formaat dat bij jouw toepassing past.

Alle andere genoemde eigenschappen volgen dan vanzelf bij een juiste keuze driver per frequentiegebied en behorend bij het door jou gewenste afspeelniveau.

En als je dan vraagt, wat is de ideale mid als je 95 dBSPL voldoende vind in de meeste gevallen en hij moet in dat geval zo laag mogelijke lineaire en niet-lineaire vervorming hebben van 100-2000 Hz, dan kom ik uit bij de Peerless HDS 152 Excl, weet je meteen waarom ik die gekozen heb. Ik had ook nog voor de Vifa XG18 kunnen kiezen maar dan had ik een naar mijn smaak te grote kast moeten bouwen.
jeroen_d heeft gesproken :D ik sluit me aan bij deze.

Ik geloof niet dat je deze poll juist kunt beantwoorden.
Toch heb ik gekozen voor detail, in mijn ogen hangt alles daar aan vast.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

hoi Jeroen

Voor mij valt vervorming (linear & niet linear) onder klankkleur, dus zo min moglijk verkleuring, ach ja een poll is een poll, de waarheid zullen we er niet mee achterhalen. Het leek me een leuk idee een poll, kunnen we een beetje zien wat we zoal nastreven. Ik nam eignelijk een beetje aan dat niemand op vervorming zit te wachten.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

wat Jeroen duidelijk schreef:
maar dan had ik een naar mijn smaak te grote kast moeten bouwen.
Ben het met Jeroen en anderen eens. De keuze vind ik ook afhankelijk van de andere units en dus daaraan vast, wat voor type kast.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
hoi Jeroen

Voor mij valt vervorming (linear & niet linear) onder klankkleur, dus zo min moglijk verkleuring, ach ja een poll is een poll, de waarheid zullen we er niet mee achterhalen. Het leek me een leuk idee een poll, kunnen we een beetje zien wat we zoal nastreven. Ik nam eignelijk een beetje aan dat niemand op vervorming zit te wachten.

Groeten Roland
Ja, ik wil juist geen timbre dan wel klank kleur dus dat was een beetje onmogelijk item voor mij. Daarnaast, met zeer lage lineaire en niet-lineaire vervorming binnen het toegepaste afspeelniveau heb je behalve afstraalgedrag en een mooie kast meteen de andere 4 punten te pakken. Behalve voor de bas, want wil je die zo gedetailleerd mogelijk hebben dan moet je naar een grote hoorn of dipoolbas toe. Dan is afstraalgedrag dus meteen ook belangrijk voor de detaillering.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Lineare vervorming ? Leg me dat is uit als je wil, want die ken ik nog niet.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Doppler effekten dus ......

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Emm, nee. Maar wel, resonanties in alle soorten en maten die de stijgtijd groter maken en de waterval verslechteren. Wellicht helpt een citaat van Linkwitz:

"Mechanical and electro-acoustic systems often have resonances and thus store energy, which is then gradually released. This is a linear phenomenon and in theory can always be corrected with equalizing filters. Thus, the Q of the electro-mechanical resonance, which determines the low frequency roll-off of a loudspeaker, is usually controlled or corrected during the design of the speaker. Equalization may become difficult or impractical in the high frequency region of a driver's operating range. If that is the case, then the severity of the resonance in terms of audibility must be assessed or a different driver must be found."

Wat betreft doppler, dat is alleen in eerste orde benadering lineair. Hopelijk vind je het niet erg dat ik wederom Linkwitz citeer:
"Doppler distortion occurs when two tones of largely different frequency are radiated from the same membrane. It is a linear form of distortion, at least to the first order, which means its magnitude is independent of the amplitude of the higher frequency tone and distortion increases linearly with the amplitude of the lower frequency tone.."

Deze citaten komen van een zeer leerzame pagina van Linkwitz, http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ik vind het belangrijkste dat hij de illusie van de werkelijkheid kan weergeven.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jeroen en anderen

Leuk ideaal geen klankkleur, met de technieken die er nu zijn heb je helaas altijd een klankleur of timbre, jij hebt gekozen voor een papieren membraam met interne demping, dat geeft naar mijn idee ook een kleurtje of laat wat weg door de interne demping. Maar goed mischien kunnen we de poll nog aan passen? Met een extra vraag? suggesties? Wordt een beetje een discussie over of zwart ook een kleur is op deze manier, als je geen klankkleur vervorming enz. nastreeft lijkt timbre me vrij belangrijk voor je....

Nummer 1 is voor mij ruimtelijkheid, dus voor mij , kleine mids, goed impuls gedrag en nette watervallen, geen mids boven de 13 cm en geen brede kasten. Dynamiek op het tweede plan, bas en belastbaarheid zijn ook minder belangrijk. Alles voor de off axis weergave dus, als je een meter links naast je linker speaker staat en je een instrument nog steeds goed uit de rechter kan komen horen geeft mij nu eenmaal een kick. Sweet spots zijn stom.

Groeten Roland

Ps Jeroen, intermodulatie kan je voorkomen door een drie of meer weg te maken, waar zou je dan eigenlijk het best kunnen filteren? Welke intermod. verv. zijn het vervelendst?
Plaats reactie