Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Ik nog even.

Ik heb nog wat zitten fietsen op het net en ben aan de weet gekomen dat het voormalige IMF Electronics later overgegaan is in TDL Electronics. Deze Firma heeft opgehouden te bestaan nadat de oprichter van IMF in 1999 overleden is. Nu is er een Duitse firma die thuis is in transmissionline's die zich bezig houd met eventuele herstellingen aan IMF en TDL luidsprekers.

Hier de link, ze hebben ook bouwkits en plannetjes op de site staan wat hier zeker op z'n plaats is.

http://www.aos-lautsprecher.de/

Hoop dat ik met mijn uitspraken hier niet te zeer off-topic geraak :-)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henri1 schreef:
Ik nog even.

Ik heb nog wat zitten fietsen op het net en ben aan de weet gekomen dat het voormalige IMF Electronics later overgegaan is in TDL Electronics. Deze Firma heeft opgehouden te bestaan nadat de oprichter van IMF in 1999 overleden is. Nu is er een Duitse firma die thuis is in transmissionline's die zich bezig houd met eventuele herstellingen aan IMF en TDL luidsprekers.

Hier de link, ze hebben ook bouwkits en plannetjes op de site staan wat hier zeker op z'n plaats is.

http://www.aos-lautsprecher.de/

Hoop dat ik met mijn uitspraken hier niet te zeer off-topic geraak :-)
Vergeet newtronics niet

hier nieuw model

http://www.newtronics.de/html/produkte/index.html
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

In verband met enkele uitnodigingen op andere forums til ik dit itum d.m.v. deze post weer even naar voren. Mogelijk dat men het anders mist.

Sietse
spido
In memoriam †
Berichten: 12
Lid geworden op: di 01 feb 2005, 0:45

Bericht door spido »

sietse schreef:
weidok schreef:
Henkjan schreef:
dus de breedbander en de woofer samen in de baskamer?
Zoiets heb je ook met de Prince van Perfect Performer..

(...)
Beste Sietse,

Bij alle Perfect Performer types zit de middentoner (Monacor SPH-135KEP) in een eigen, geheel gesloten kastje!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hallo Spido,

Ik heb nog steeds geen spijt dat ik dat speakertje heb aangeschaft. Gaat goed samen met de MHT 12. Ik heb, zoals je hier misschien hebt gelezen, op een zeker moment de basmidden ruimte open gemaakt. Vond de bas een beetje opgesloten en wie niet waagd die niet wint. Ik vond het beter klinken en heb het zo gelaten.
Zou ik mogen weten wat bij Perfect Performer de kastinhoud is voor de KEP ?
Bij mij was dat 6,5 liter.
Die vraag van Henkjan betreft een expriment dat ik heb gedaan met een breedbander en een bas bijelkaar in de baskamer van een TL. 't werkte ook nog.

Sietse
spido
In memoriam †
Berichten: 12
Lid geworden op: di 01 feb 2005, 0:45

Bericht door spido »

Beste Sietse,

Fijn om te vernemen dat je nog steeds tevreden bent over die middentoners. Ik vind het zelf zo prettig dat ze heel breed inzetbaar zijn: je kunt ze het hele vocale bereik laten weergeven, en met lage orde filters inzetten. Zonder filter kan zelfs ook: als je de behuizing zo klein maakt dat die als seriecondensator werkt, heb je een filterloos high-pass. En als je de bundeling voor lief neemt (of zelfs waardeert, i.v.m. de plaatsing) kan hij in het hoog voor zijn eigen natuurlijke rolloff zorgen.
De grootte van het compartimentje van de SPH-135KEP hangt bij de PP's af van de inzetfrequentie: bij de King is het kastje ca. 5 liter, maar bij de Prince aanmerkelijk kleiner. (Daar zet de middentoner een octaaf hoger in.)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Spido schreef:
als je de behuizing zo klein maakt dat die als seriecondensator werkt
Zo dus. Nooit geweten dat het kan. In het oorspronkelijke ontwerp van mijn kasten was de basmidden filterloos aangesloten tussen een gefilterde bas en tweeter. Dat deed het wel maar niet goed. Toen de basmidden een spoel gegeven en daar was de bas zoals ik het verwachte. Fase verschil tussen bas en basmidden. De ontwerper heeft het inmiddels ook aangepast en noemt het een twee en halfweg systeem. Kan ik mij wel in vinden.

Sietse
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Aangezien er nog steeds vragen over TL zijn en ik de indruk heb, dat men dit topic over het hoofd ziet omdat het wat naar onderen is gezakt, til ik em nog maar een keer op.

Sietse
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Beste Sietse,

Wellicht kennen wij elkaar van de topic "leek gaat bouwen" maar deze topic die jij vorig jaar begonnen bent (en ik nu pas ontdek) vind ik ook zeer interessant.
Ik heb ongeveer twee jaar terug een TL-systeem gebouwd met Visaton units, een dome tweeter, een dome midrange, allebei in eigen behuizing en voor het laag twee (in serie geplaatste) 13 cm woofers WS 13 F.
Nu ben ik uit het verleden wel eerder met TL aan het bouwen geweest, een CheapTrick uitvoering van Visaton waarin een geweldig mooi laag uitkwam.
Maar in de huidige TL-speaker nu mis ik toch nog de onderste regionen van het muziekspectrum.
Dit kan deels liggen aan de kleine woofers of aan het filter (de gebruikte filteronderdelen zijn van een betere kwaliteit, Tritec spoelen, MOK-weerstanden en tinfolie condensatoren) , ik heb in de kast de ruimte direct achter de woofers al iets vergroot, wat een kleine verbetering opleverde. De woofer op zich kan best wat hebben, want ooit stond er in de Audio en Techniek (tijdschrift) een ontwerp van de Freek met een 13 cm woofer, deze heb ik ook gebouwd, maar dan met de Visaton WS13F en moet zeggen dat deze de pannen in de keuken liet trillen (slechte kwaliteit pannen denk ik).
Deze set staat nu op zolder te draaïen en ik doe er verder niet veel meer aan, maar ze zijn professioneel gebouwd en te goed om ze weg te doen of te kanibaliseren.
Dus mocht jij nog tips hebben om deze speaker te verbeteren in het laag dan hoor ik dat heel graag.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Wat dacht je van optimalisatie aan de hand van simulaties?!

Het ontwerpen van een TL aan de hand van allerlei vuistregeltjes blijft altijd een beetje natte vinger werk. Een simulatie is altijd een handig middel om wat doel gerichter te ontwerpen.

Diepgang is vaak afhankelijk van de driver. Het mooiste is om de TL af te stemmen op de FS, dus een vrij lage FS is wel gewenst.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hallo Marcel, probeer het eens met de twee woofers parallel te zetten. Je moet dan wel je filter aanpassen maar het zal mij niet verbasen als het beter wordt.
Als ik het goed begrijp gebruik je een domemidden. Zal ik nooit meer doen.
Maar, als je kunt, wijzig dan ook het filtergedeelte van die maar dan als basmid schakeling. Als je het niet te hard zet kan dat ding er wel even tegen.
Je krijgt dan dat de woofers en de mid samen van laag tot freq. xxx samen werken zonder met elkaar uit fase te geraken.
Kijk ook bij het topic Tl en filteren, of spookt het er in. Afdeling filters.

En ja ik volg jou bouwprojekt maar ik heb niets toe te voegen aan Rudy z'n uitleg van zaken. Dus blijf ik stilletjes meelezen.

Sietse
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

sietse schreef:
Aangezien er nog steeds vragen over TL zijn en ik de indruk heb, dat men dit topic over het hoofd ziet omdat het wat naar onderen is gezakt, til ik em nog maar een keer op.

Sietse
Hoi Sietse en anderen,

Daar ik mijn verblijf in Korea een tijdje geleden heb verlengd en het al hier druk genoeg heb (lees: soms te druk) ben ik nog niet toegekomen aan het echte zagen al heb ik het gereedschap al wel aangeschaft. Maar met de Kerstgedachte in mijn achterhoofd (hier maar een dag feest), had ik vandaag maar weer eens wat tijd vrijgemaakt om mezelf te vermaken met het lezen van verhalen met betrekking tot het zelf maken van speakers. Mijn opstelling bestaat hier uit twee maal Carat (twee Impuls in Nederland en ook een Carat nog in de doos), dus mijn aandacht gaat uit naar de Subwoofer (muziek ondersteuning en film) en ik vind di-pool en TL wel aantrekkelijk 'klinken'. Oh, met klinken bedoel ik dan eigenlijk niet muziek, maar gewoon de technische gedachten erachter :wink: !!!

[uit jouw artikel over TLs]
Als je meer dan 1 basunit wilt gebruiken,in de mijne zitten er drie, dan wordt het begin van de line niet 2 of 3 x groter. Als je twee basunits gebruikt is de kans groot dat er geen demping in moet. Want het principe van de Pied piper werkt ook in een TL. Let wel, alleen met twee!
Kan iemand dit principe toelichten? Zal zelf ook verder zoeken of ik er wat meer over kan vinden...

Groetjes,

Caratje

PS: Ook leuk vind ik deze, maar eigenlijk wil ik de units wel aan de buitenkant kunnen zien...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ol&start=1
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hallo Caratje,
Leuk dat je dit Topic weer even naar boven hebt gehaald.
Het weer een stap naar mijn eeuwige roem :D
Maar goed, ff serieus, in onderstaand projectje van mij is er ook enige discussie geweest over de doorsnede van het begin van de line. Het is een beetje mijn ervaring versus de computerprogramma's, maar ik staaf mijn bewering op ervaring en ik kan het in theorie best fout hebben. Feit is dat het bij mij steeds prima werkt.
viewtopic.php?t=1180
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Sietse,

Ook dat lange verhaal maar eens op mijn gemakkie gelezen en genoten van hoe jij van een beetje experimenteren houdt, ipv alleen maar theorie. Het lijkt mij trouwens ook wel uitdagend om zelf een leuke TL te ontwerpen die een beetje te tunen is (en eventueel zelfs om te bouwen tot bass reflex of gewoon gesloten doos, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van of de gekozen unit(s) dat aan kan/kunnen).

Maar goed, misschien leuk om eens een polletje te maken over waar men hier persoonlijk de voorkeur aan geeft (en waarom).

- HelmHolz resonantie kamer tegen het TL-gat op 1/3 en 2/3 van het pad
- Twee woofers (geen dempingvulling nodig)
- Een grote woofer ipv twee kleine
- Taps toelopende TL
- Woofers op 1/3 van de TL
- Woofer dicht bij de grond of juist niet
- Mond bij de woofer of juist niet
- Mond bij de grond danwel aan de achter/boven kant
- Mond op wel gedefinierde afstand of juist over de lengte van de TL

Zelf zou ik gaan (zonder enige praktijk ervaring) voor: Taps toelopend, mond dicht bij de grond. Daarnaast zie je bij sommige designs een kamer boven de woofers, wat doet dat met het geluid (mixen met BR type)?

HelmHolz resonantie kamertje vond ik erg mooi gevonden, maar is het nog nodig met met twee kleinere woofers of is het idee juist nog effectiever?!?!? Dit moet toch te simuleren zijn? Heeft iemand het gemeten?
- Even nakijken of Bart Segers nu twee woofers had en/of dat HH kamertje...

Groetjes,

Caratje

PS: Ik heb me ook hieronder ingelezen:
http://www.diysubwoofers.org/
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

caratje schreef:
Zelf zou ik gaan (zonder enige praktijk ervaring) voor: Taps toelopend, mond dicht bij de grond.
Tot nu toe heb ik het altijd zo gedaan. Waarom? Meestal bouw ook ik een ontwerp na en die hadden dus toevallig die opbouw. Maar ik twijfel er niet aan dat andere line samenstellingen, met de uitgang ergens anders, ook goed werken. Zou niet weten waarom niet. Ik zal de line altijd taps laten verlopen. Met HH resonators heb ik geen ervaring maar zoals het is toegepast in de Lancetta's kan het positief uitpakken.
Verder vind ik zelf, dat de positie van de units een beetje afhankelijk is van de hoogte van de kast. Belangrijk daarbij vind ik dat de units niet te ver uit elkaar gemonteerd zijn en bas/mid en hoog liefst op oor-hoogte als ik op de luisterplek zit.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Sietse,

Voor mijn geval zou het om een pure ondersteuning van het laag gaan (film) en eventueel in de toekomst ooit (enkel voudig) in combinatie met kleinere 2-weg speakers voor stereo.

Groetjes,

Caratje
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Misschien is deze dan ook wel leuk voor jouw?
viewtopic.php?t=1465&postdays=0&postord ... art=60#top
of deze?
viewtopic.php?t=1437&start=15
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Caratje schreef:
Sietse,

Voor mijn geval zou het om een pure ondersteuning van het laag gaan (film) en eventueel in de toekomst ooit (enkel voudig) in combinatie met kleinere 2-weg speakers voor stereo.

Groetjes,

Caratje
Ha een TL subwoofer

zoiets http://www.speaker-online.de/bauen/tlsub.htm

of de cheap tricks van Klang & Ton CT 219, 220 en 221 ??

Sub van Visaton is wel groot maar gaat ook LAAG :wink: :wink:
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik heb deze ooit gehoord.
Ikzelf heb een svs staan, een SVS PB12plus.
Maar deze visaton TL is wel het gigantische wat ik ooit heb gehoord.
Man, wat kan deze immens tekeer gaan.
:shock:
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Sietse en alle anderen,

Die andere ontwerpen op dit forum had ik natuurlijk al bekeken, maar die op die Duitse site lijkt me wel een maatje groter, al dan niet te groot... Zitten daar nu twee woofers van verschillende afmetingen? En gebruiken die gedeeltelijk dezelfde TL pijp? Beetje onduidelijke tekening voor mij.

Deze vond ik ook wel aardig:
http://www.t-linespeakers.org/FALL/rtls/plans.html
http://www.t-linespeakers.org/projects/tlB/index.html
- Bekijk de andere projecte:
http://www.t-linespeakers.org/projects/index.html

Maar goed, ik vraag me een beetje af waar ik voor moet gaan voor twee woofers of zo'n helmholtz resonantie kamertje, want eigenlijk wil ik wel iets speciaals. Maar omdat ik niet veel ervaring heb moet ik wel uitgaan van een bestaand ontwerp en de meest bepalende parameters over nemen zodat het tunen te overzien is.

Heeft iemand een duidelijk/uitgebreid verhaal gevonden over twee woofers (geen dempingsmateriaal nodig)?

Dan zal ik maar eens op zoek gaan naar een modeleer programmatje, want ik wil het ontwerp dan wel een beetje na-rekenen natuurlijk, het blijft per slot van rekening een technische hobby. (advies welkom)

Groetjes,

Joep
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik denk dat ik gewoon voor A zou gaan.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Sietse,

Lachen, op diyaudio gaat men voor B (of C), terwijl ik met mijn gedachte kronkels en het modelleer werk van Marten J King in mijn achterhoofd, waar ze daar vanuit gaan (en jij juist niet) ook voor A zou gaan.

Hoe denk ik dan:
Bij een woofer aan het uiteinde heb je een dip op 3de orde, daaom plaats jij het niet aan het uiteinde en krijg je twee kleinere dips (pieken in de impendancy = elektrische weerstand).
Plaats twee woofers op identieke afstand win je niks, neem je twee verschillende afstanden dan middel je in mijn ogen nog beter.

Oh, voor de Subwoofer functionaliteit is de demping voor de mid-bass niet nodig (elektrisch eruit gefilterd) en ik zou de 3de orde afval daar natuurlijk ook voor kunnen gebruiken, maar een bredere bult in het echte laag is mij volgens mij toch meer waard.

Optimaliseren heeft in mijn ogen trouwens ook iets te maken met een stabiel evenwicht t.o.v. alle design parameters (TL lengte, mond omvang, demping materiaal, etc).

Groetjes,

Caratje

http://www.quarter-wave.com/

------------
Lees volgende verhaaltje eens (vooral appendix C, maar de rest niet overslaan) : Voor sub lijkt taps toelopen veel effectiver en is de offset ook niet echt nodig meer (zelfde geld voor stuff). Voor een full range speaker heb je die offset en stuffing nog wel nodig, is hoorn wellicht beter (maar ondoenlijk om te maken), maar taps zeker niet slechter dan constante doorsnede. Kortom, je zou je kasten in de toekomst kunnen proberen kleiner te maken.
Over de vorm van de offset (toelopend/taps/constant) heb ik nog weinig kunnen vinden, maar die lijk ik voor een sub toch niet nodig te hebben.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Joep,

Tja, ik weet niet. Het is allemaal erg leuk en zal ook wel werken.
Zelf maak ik er niet meer zo'n punt van als ik een TL wil bouwen. Zeker niet zins ik twee en halfweg filtering toepas. Ik begin een TL steeds meer te zien als een baskast (subwoofer?) met een ingebouwd tweeweg boxje. Als ik dus een woofer keuze gemaakt heb, bereken ik de lengte van de line en bereken ik het begin van de line. En die line is bij mij altijd taps. Hoe ik dat dan allemaal in een kast "samenprop" hangt dan af van de lengte van de line. Want de kast moet wel een beetje in een kamer passen.
Verder hou ik het graag zo simpel mogelijk, want waarom moeilijk als het makkelijk kan.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Sietse,

Natuurlijk hoef je het niet moeilijk te doen als het makkelijk kan!!! Maar als ik naar jouw design kijk, kan ik dat niet echt taps toelopen noemen:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=92

En als je dat zoals op die site is uitgelegd doet (factor tien afname in doorsnede), dan kan de TL ook behoorlijk veel korter worden.

Maar goed, genieten van muziek en knutselen (in je hoofd en met je handen) blijft natuurlijk het belangrijkste.

Groetjes,

Caratje
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”