Ideale mid?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Ideale mid?

Bericht door JeroenKV »

Hallo,

Ik vraag mij af wat de ideale grootte van een mid is? Hoe kleiner hoe beter zou je zeggen ivm bundeling en aansluiting op de tweeter, maar hoe zit het dan met dynamiek in het lage midden (200 - 500hz)? :?

Jeroen
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

De keuze van de mid hangt mijns inziens vooral af van wat je ervoor hangt. Een grotere woof heeft nu eenmaal veel moeite om omhoog te komen. Ergo crossen tussen de 200 a 300 bij 21cm woofers geeft een 5 a 6 inch mid. Zo'n mid komt nooit extreem hoog zonder problemen. Maar 4 khz haal je vaak wel met 5 inchers. Het moeilijkste stuk voor een tweeter is dan ook al weggenomen door die mid. Een goed voorbeeld is de prachtige Concave van Asterduk.

Ga je naar een kleinere mid, 3 a 4 inch, dan moet je inderdaad vaak hoger crossen. Maar de kans op een cone breakup is eigenlijk onmogelijk onder de 4 a 5 khz bij dit formaat. Maar de woof wordt dan uiteraard een beetje midwoof (18 cm maat). Eventueel kun je dan 2 van die units toepassen. Ik heb de keuze gemaakt om met 1 midwoof te werken, ook om het formaat & het budget onder controle te houden. Maar ik ben nog wel even bezig voordat er een spelend speakertje staat ...
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

ovni schreef:
De keuze van de mid hangt mijns inziens vooral af van wat je ervoor hangt. Een grotere woof heeft nu eenmaal veel moeite om omhoog te komen. Ergo crossen tussen de 200 a 300 bij 21cm woofers geeft een 5 a 6 inch mid. Zo'n mid komt nooit extreem hoog zonder problemen. Maar 4 khz haal je vaak wel met 5 inchers. Het moeilijkste stuk voor een tweeter is dan ook al weggenomen door die mid. Een goed voorbeeld is de prachtige Concave van Asterduk.

Ga je naar een kleinere mid, 3 a 4 inch, dan moet je inderdaad vaak hoger crossen. Maar de kans op een cone breakup is eigenlijk onmogelijk onder de 4 a 5 khz bij dit formaat. Maar de woof wordt dan uiteraard een beetje midwoof (18 cm maat). Eventueel kun je dan 2 van die units toepassen. Ik heb de keuze gemaakt om met 1 midwoof te werken, ook om het formaat & het budget onder controle te houden. Maar ik ben nog wel even bezig voordat er een spelend speakertje staat ...
Het laag is een 25cm woofer in gesloten kast (goed impulsgedrag). Ik twijfel of een 12cm of een 15 cm mid dan beter is. Ook in verband met "de druk" in het lage midden. :?

Wat gebruik jij voor mid?
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Ik heb hier de Scan Speak 12m liggen. Ik ben op dit moment de tekening van de Sostratos aan het aanpassen voor de 8ohm versie van de Scan speak 18w/8531. Dit is dus een echte midwoofer. De tekening die op dit forum staat is op basis van de 18w/4531.

De 12m kan volgens scanspeak worden toegepast vanaf 200 hertz. Maar iedereen die onder de 300 heeft gecrossed was er niet tevreden over. Het minimum is toch echt 400. Er zijn diverse ontwerpen die nog hoger crossen.

Gezien de enorme woofer die jij toepast zijn het ontwerp van Asterduk (scan speak 15m) en wellicht de progress (18w plus 12m voor de upperbas t/m lowest treble!) van Tony Gee het bestuderen waard. Die laatste gaat dus nog een hele stap verder!
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

ovni schreef:
Ik heb hier de Scan Speak 12m liggen. Ik ben op dit moment de tekening van de Sostratos aan het aanpassen voor de 8ohm versie van de Scan speak 18w/8531. Dit is dus een echte midwoofer. De tekening die op dit forum staat is op basis van de 18w/4531.

De 12m kan volgens scanspeak worden toegepast vanaf 200 hertz. Maar iedereen die onder de 300 heeft gecrossed was er niet tevreden over. Het minimum is toch echt 400. Er zijn diverse ontwerpen die nog hoger crossen.

Gezien de enorme woofer die jij toepast zijn het ontwerp van Asterduk (scan speak 15m) en wellicht de progress (18w plus 12m voor de upperbas t/m lowest treble!) van Tony Gee het bestuderen waard. Die laatste gaat dus nog een hele stap verder!

Dat was mijn gevoel ook bij de 12m. Ik las ook al in de laatste Hobbyhifi dat je niet te hoog moest crossen (doen zij op 430hz). De 15M/4531K00 lijkt mij wel erg goed (wel een echte mid, maar toch 15cm), die moet het goed doen vanaf 300hz?

Ik zal eens kijken bij Asterdunk! Tony Gee heb ik al gezien, maar een 4 weg vind ik wat te veel, mede omdat mijn 25W85-67-SE tot 1000hz goed in te zetten is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sietse heeft die 10cm Tangband als mid ingezet

wat bladerend door de Visaton en IT ontwerpen, kom ik voor een ~20cm bas alles tegen van een 50mm dome mid tot een 17cm dus t is maar de vraag wat je verwacht van de mid....
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Henkjan schreef:
Sietse heeft die 10cm Tangband als mid ingezet

wat bladerend door de Visaton en IT ontwerpen, kom ik voor een ~20cm bas alles tegen van een 50mm dome mid tot een 17cm dus t is maar de vraag wat je verwacht van de mid....
Klopt, maar we hadden het over de Scanspeak 12M. De 15M lijkt meer geschikt. Het stuk over de Concave is interessant m.b.t. de 15M. Duidelijk een erg goede unit!!
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

JeroenKV schreef:
Klopt, maar we hadden het over de Scanspeak 12M. De 15M lijkt meer geschikt. Het stuk over de Concave is interessant m.b.t. de 15M. Duidelijk een erg goede unit!!
Maar de titel van dit topic bindt zich toch niet aan een merk. Ik ben dan weliswaar een liefhebber van sliced paper. Maar er is meer ... Thiel klinkt ook heel mooi, en voor de liefhebber heeft Seas ook een en ander in de "aanbieding". En de beste qua prijs/prestatie verhouding? Dat zou ik niet weten. De overzichtjes met hele korte bespreking uit K&T en HH staan wel op die hele bekende Duitse site, even kijken onder "test berichte"
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

ovni schreef:
JeroenKV schreef:
Klopt, maar we hadden het over de Scanspeak 12M. De 15M lijkt meer geschikt. Het stuk over de Concave is interessant m.b.t. de 15M. Duidelijk een erg goede unit!!
Maar de titel van dit topic bindt zich toch niet aan een merk. Ik ben dan weliswaar een liefhebber van sliced paper. Maar er is meer ... Thiel klinkt ook heel mooi, en voor de liefhebber heeft Seas ook een en ander in de "aanbieding". En de beste qua prijs/prestatie verhouding? Dat zou ik niet weten. De overzichtjes met hele korte bespreking uit K&T en HH staan wel op die hele bekende Duitse site, even kijken onder "test berichte"
Er zijn maar weinig fabrikanten meer die dedicated mids maken.

De Accuton C79 en C12 staan ook op de lijst. Zijn alleen lastig te filteren en moeilijk te luisteren....
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hoi Jeroen,

het kiezen van de middentoner vond ik net zoals jij een zeer moeilijke keuze.

1. Je overname frekwentie zowel boven als onder zijn kritiek.
- Bovenin voor de afstraling. Nu spreiden de meeste membraanspeakers goed tot 2000 hz. Daarboven vangen ze aan te bundelen. Ik merk dat het verkleinen van het membraan dit slechts weinig verbeterd. Boven de 15 cm zakt de bundeling onder de 2000 hz. Daar wil ik niet meer crossen.
- Onderin voor de dynamiekbegrenzing. Een 12 cm moet al fors uitslaan om onder de 250 hz te komen en dat was mijn goal, omdat daar het vocale gebied aanvangt. Ik had mijn bedenkingen bij een 15 cm maar moet nu toch vaststellen dat mijn Kwadrantje (Concave voorloper) toch naar 105 db kan zonder vervorming en dat de 15M daarbij op 250 hz is afgefiltert.

2. Vervorming. Dit is zeer kritisch in het middengebied en vele units leveren een hoge vervorming.

3. eenvoudig te filteren. Als je geen filter wizard bent hecht je hier best veel aandacht aan.

De units die ik afgaande van bovenvermelde eisen had geselekteerd waren de Audax Audium, de Excell M15 en de Scan 15M.
De Audax kon ik niet onmiddelijk vinden en het gerucht ging dat Audax zou ophouden te bestaan, de Excel schrikte mij af omdat die een open magneetstruktuur en een polypropmembraan heeft, daarenbiven werd de unit ook uit het gamma gehaald. Dan bleef de Scan over, dat is'em geworden en ik ben er uitermate blij mee.

Er bestaan ongetwijfeld nog andere goede units, op een bepaald ogenblik had ik hier een vol dossier met specs, maar om één of andere reden zijn die allemaal afgevallen.

Het is mijn eerste project met de 15M en ik moet toch toegeven dat dit een aparte belevenis is, zowel op vlak van het ontwerpen (eenvoudig), het luisteren (formitastisch) en het investeren (duur).

Nog enkele extra voordelen die voor mij niet onbelangrijk waren:
- Je kunt de 15M4531 mooi in een HT systeem combineren met de 15W4531.
- Scan Speak is heel stabiel in haar produktgamma. Stel dat je binnen vele jaren een replacement nodig hebt, dan is de kans groot dat die unit nog vlot te verkrijgen is.

Je bent altijd welkom om mijn Kwadrant en A4 te komen beluisteren.

Groeten,
Ed.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

asterduk schreef:
Hoi Jeroen,

het kiezen van de middentoner vond ik net zoals jij een zeer moeilijke keuze.

1. Je overname frekwentie zowel boven als onder zijn kritiek.
- Bovenin voor de afstraling. Nu spreiden de meeste membraanspeakers goed tot 2000 hz. Daarboven vangen ze aan te bundelen. Ik merk dat het verkleinen van het membraan dit slechts weinig verbeterd. Boven de 15 cm zakt de bundeling onder de 2000 hz. Daar wil ik niet meer crossen.
- Onderin voor de dynamiekbegrenzing. Een 12 cm moet al fors uitslaan om onder de 250 hz te komen en dat was mijn goal, omdat daar het vocale gebied aanvangt. Ik had mijn bedenkingen bij een 15 cm maar moet nu toch vaststellen dat mijn Kwadrantje (Concave voorloper) toch naar 105 db kan zonder vervorming en dat de 15M daarbij op 250 hz is afgefiltert.

2. Vervorming. Dit is zeer kritisch in het middengebied en vele units leveren een hoge vervorming.

3. eenvoudig te filteren. Als je geen filter wizard bent hecht je hier best veel aandacht aan.

De units die ik afgaande van bovenvermelde eisen had geselekteerd waren de Audax Audium, de Excell M15 en de Scan 15M.
De Audax kon ik niet onmiddelijk vinden en het gerucht ging dat Audax zou ophouden te bestaan, de Excel schrikte mij af omdat die een open magneetstruktuur en een polypropmembraan heeft, daarenbiven werd de unit ook uit het gamma gehaald. Dan bleef de Scan over, dat is'em geworden en ik ben er uitermate blij mee.

Er bestaan ongetwijfeld nog andere goede units, op een bepaald ogenblik had ik hier een vol dossier met specs, maar om één of andere reden zijn die allemaal afgevallen.

Het is mijn eerste project met de 15M en ik moet toch toegeven dat dit een aparte belevenis is, zowel op vlak van het ontwerpen (eenvoudig), het luisteren (formitastisch) en het investeren (duur).

Nog enkele extra voordelen die voor mij niet onbelangrijk waren:
- Je kunt de 15M4531 mooi in een HT systeem combineren met de 15W4531.
- Scan Speak is heel stabiel in haar produktgamma. Stel dat je binnen vele jaren een replacement nodig hebt, dan is de kans groot dat die unit nog vlot te verkrijgen is.

Je bent altijd welkom om mijn Kwadrant en A4 te komen beluisteren.

Groeten,
Ed.
Ik kom zeker graag luisteren!! Stuur je een pm.

Een combi van de 15M, mijn huidige tweeter (990000) en de 25W8567-SE lijkt mij wel wat.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dat is inderdaad een mooie high-end combinatie.

Ik zou daar persoonlijk niet voor die woofer kiezen omdat hij je totaalrendement met zo'n 4 db naar beneden gaat trekken.
Als je daar geen problemen mee hebt dan is dit een mooi geheel.

Wat je ook zou kunnen doen is de woofer en het mid/hoog gedeelte apart aansturen.
Dan zou je de mid/hoog actief scherp op 150 kunnen crossen en de bas in een gesloten kast aansturen met bascompensatie. Dat is gegarandeerd een successpeaker.

Groeten,
Ed.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

asterduk schreef:
dat is inderdaad een mooie high-end combinatie.

Ik zou daar persoonlijk niet voor die woofer kiezen omdat hij je totaalrendement met zo'n 4 db naar beneden gaat trekken.
Als je daar geen problemen mee hebt dan is dit een mooi geheel.

Wat je ook zou kunnen doen is de woofer en het mid/hoog gedeelte apart aansturen.
Dan zou je de mid/hoog actief scherp op 150 kunnen crossen en de bas in een gesloten kast aansturen met bascompensatie. Dat is gegarandeerd een successpeaker.

Groeten,
Ed.
Klopt.

Ik filter tussen laag en mid/hoog actief op 250hz (met een Behringer CX2310). De woofer heeft dus een eigen Rotel eindversterker (plus Behringer DSP1124 voor compensatie) en het mid/hoog wordt aangestuurd met een Array S-1.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

JeroenKV schreef:

Klopt.

Ik filter tussen laag en mid/hoog actief op 250hz (met een Behringer CX2310). De woofer heeft dus een eigen Rotel eindversterker (plus Behringer DSP1124 voor compensatie) en het mid/hoog wordt aangestuurd met een Array S-1.
Perfect, nou waar wacht je nog op!

Het overnamepunt kun je nog verlagen tot 150 hz als je aktief gaat. Dan klinkt een basgitaar nog net iets gedetailleerder en toms strakker.

Ed.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

asterduk schreef:
JeroenKV schreef:

Klopt.

Ik filter tussen laag en mid/hoog actief op 250hz (met een Behringer CX2310). De woofer heeft dus een eigen Rotel eindversterker (plus Behringer DSP1124 voor compensatie) en het mid/hoog wordt aangestuurd met een Array S-1.
Perfect, nou waar wacht je nog op!

Het overnamepunt kun je nog verlagen tot 150 hz als je aktief gaat. Dan klinkt een basgitaar nog net iets gedetailleerder en toms strakker.

Ed.
Heb net het filterpunt verlaagt naar 150hz, nu nog luisteren hoe het klinkt!! Het rendement van de ref monitor en de woofer is trouwens gelijk, zal door het filter in de ref monitor komen denk ik. Met de 15M zal het rendement aardig omhoog gaan.

Gaat dit ook goed met de 15M i.p.v. de 18W? Lijkt mij wel want de 15M is tot 100hz goed in te zetten.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

JeroenKV schreef:

Heb net het filterpunt verlaagt naar 150hz, nu nog luisteren hoe het klinkt!! Het rendement van de ref monitor en de woofer is trouwens gelijk, zal door het filter in de ref monitor komen denk ik. Met de 15M zal het rendement aardig omhoog gaan.

Gaat dit ook goed met de 15M i.p.v. de 18W? Lijkt mij wel want de 15M is tot 100hz goed in te zetten.
Vergeet niet dat de 15M nog steeds 3mm lineaire uitslag heeft.
Bij mij heeft hij een paar weken full range gespeeld en dat viel best te genieten zolang hij maar gespaard blijft van de onderste basregionen (<100 hz)

Persoonlijk zou ik hem bij 100 hz toch niet te zwaar belasten, dat gaat ten koste van de vervorming. Als je mogelijkheid hebt tot vervormingsmeting dan weet je het direct.

Ed.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

asterduk schreef:
JeroenKV schreef:

Heb net het filterpunt verlaagt naar 150hz, nu nog luisteren hoe het klinkt!! Het rendement van de ref monitor en de woofer is trouwens gelijk, zal door het filter in de ref monitor komen denk ik. Met de 15M zal het rendement aardig omhoog gaan.

Gaat dit ook goed met de 15M i.p.v. de 18W? Lijkt mij wel want de 15M is tot 100hz goed in te zetten.
Vergeet niet dat de 15M nog steeds 3mm lineaire uitslag heeft.
Bij mij heeft hij een paar weken full range gespeeld en dat viel best te genieten zolang hij maar gespaard blijft van de onderste basregionen (<100 hz)

Persoonlijk zou ik hem bij 100 hz toch niet te zwaar belasten, dat gaat ten koste van de vervorming. Als je mogelijkheid hebt tot vervormingsmeting dan weet je het direct.

Ed.
Oké, maar als ik actief -24db op 150hz filtert zal de belasting < 100 hz erg mevallen?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

JeroenKV schreef:

Oké, maar als ik actief -24db op 150hz filtert zal de belasting < 100 hz erg mevallen?
24 db is wel het minste, dan valt de belasting bij 100 hz wel mee, een hogere orde (48 db) is natuurlijk nog beter.

Je kunt het best eens uittesten en een vervormingsmeting uitvoeren!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

asterduk schreef:
§24 db is wel het minste, dan valt de belasting bij 100 hz wel mee, een hogere orde (48 db) is natuurlijk nog beter.
§
§Je kunt het best eens uittesten en een vervormingsmeting uitvoeren!
§§Als je kijkt in simulaties zul je zien dat een 2e rode filter vaan ook al prima kan werken. vergeet ok niet dat zo'n hoge orde filter ook je group delay negatief zal beinvloeden.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

deepspace schreef:
asterduk schreef:
§24 db is wel het minste, dan valt de belasting bij 100 hz wel mee, een hogere orde (48 db) is natuurlijk nog beter.
§
§Je kunt het best eens uittesten en een vervormingsmeting uitvoeren!
§§Als je kijkt in simulaties zul je zien dat een 2e rode filter vaan ook al prima kan werken. vergeet ok niet dat zo'n hoge orde filter ook je group delay negatief zal beinvloeden.
Deepspace, het gaat hier om actieve filtering via een Behringer. Creer je daar ook groupsdelay mee. Ik zou denken dat die er niet is ofwel dat die gecorrigeerd wordt.

Als je actief crossed heeft een hogere orde filtering volgens mij geen enkele nadeel, maar ik weet niet of deze stelling klopt, heb er maar weinig ervaring mee.

Ed
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Actief op passief maakt niet uit. Wiskundig zijn ze exact hetzelfde, alleen op een andere plek.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Ducktwacy

Toch even tutten hoor niks persoonlijks, maar die ATD driver is op zijn prijs na niet zo bijzonder, ik zou hem zelf alleen als bas inzetten, die resonatie rond 1000 hz is niet voor de poes. Tenzij je er een tweeter bij vindt die vanaf 1000 hz goed werkt. Dan zit je alleen nog met die idioot hoge prijs.....

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Tip 7:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PHL 1120
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:
Tip 7:
PHL 1120
Tony,

deze had ik oorspronkelijk ook bekeken voor het Concave project.
Bij mij is hij vooral afgevallen omwille van het lagere rendement tussen 200 en 500 hz. Een belangrijk bereik dat voor diepte in stemmen moet zorgen.

Ed.
Plaats reactie