arm omwikkelen met teflon of krimpkous

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
maxdepax

arm omwikkelen met teflon of krimpkous

Bericht door maxdepax »

bij een denon dp 45F ...als ik de volumeknop van de versterker half open zet hoor ik ruis ...dat moet er toch uit te krijgen zijn. Heb gedacht om de toonarm eens te omwikkelen met krimpkous of teflon ....

Veel van die ruis komt voort uit kosten besparingen .. vermoedt ik.
Doch ook van binnen bij de print moeten er mogelijkheden zijn... iemand enig idee of tips.
als nodig stuur ik je een goede fotoo toe van die print en opbouw natuurlijk...
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Maar waarom ga je het in de arm zoeken als de ruis hoogstwaarschijnlijk uit de RIAA voortrap komt, al dan niet in combinatie met het element?

Arm resonanties zitten in het (sub) lage frequentiegebied, en vertroebelen zo de laag frequente weergave (wat kan doorlopen naar het lage midden, maar goed).

Ruis kan komen doordat je bijv. een low output MC element op een MM ingang gebruikt, nog even afgezien van de foute impedantie aanpassing zal het volume erg veel omhoog moeten ivm. de lage spanningsafgifte van de MC.
Dat resulteert dan in ruis.

Ook kan het ontwerp van de RIAA voorversterker te wensen overlaten, ik ken jouw versterker niet dus daar kan ik niets over zeggen.

Wat voor element zit er in die draaitafel, en wat voor versterker is het?
rho

Bericht door rho »

Ik kan daar wel mee akkoord gaan. Ruis komt in heel veel gevallen vanuit de RIAA correctie. Eerst daar maar eens kijken lijkt me.
Aan de arm zal het niet liggen lijkt me.
teacher

Bericht door teacher »

Armresonanties komen zo goed als niet voor boven de 10Hz. Dat is dus "uitgesloten".
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als het om de arm-element combo gaat niet nee. Maar de armbuis zelf kan wel resonanties daarboven hebben. Ruis in de vorm van "hiss" levert dat iig niet op.

Meestal is het de ingangstransistor van de RIAA versterker die gaar is. Al meerdere keren meegemaakt. Krijgt die een paar keer flink op zijn donder in de vorm van een stevige brom (losse afscherming van de PU kabel) dan kan de ruisperformance daarvan flink omlaag gaan.
rho

Bericht door rho »

Ook een goed werkende RIAA kan aardig ruisen. Ligt natuurlijk aan het ontwerp dan.
Maxdepax, welke RIAA gebruik je nu?
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

De arm omwikkelen met teflontape zal niets veranderen aan de ruis, maar ik zou het toch eens proberen. Bij mijn Project-9 arm was het in ieder geval een grote stap voorwaarts 8)
maxdepax

Bericht door maxdepax »

ja het is ook bij deze platenspeler een hoorbare verbetering en dan zoiets eenvoudig.

Zou nu wel eens de draden welke er doorlopen willen twisten zoals die luidsprekerkabels van kimbercable.iemand dat eens gedaan ...
rho

Bericht door rho »

Dat zou wel eens tricky kunnen worden. Meestal gaan de kabeltjes er wel uit maat heel erg moeilijk terug in.
maxdepax

Bericht door maxdepax »

ga het in drie-en doen dan eerst buitenom.Als het werkt dan verder zien of het van binnen kan.
deskabel o.a. maakt van die phonodraad enig idee waar te krijgen liefst gebruikt
rho

Bericht door rho »

Vroeger was er wel iemand op MP die dat aanbood geloof ik.
Anders kan je eens kijken op de site van AudioOrigami. Die heeft dat waarschijnlijk wel.
maxdepax

Bericht door maxdepax »

dank je rho... klasse

Andere vraag.... voorversterker bouwen lastig ..... audionote heeft een m3 simpel doch zeer goed na te bouwen. Zeer mooi voor elpees...
doch waar vindt ik een schema ....of croft heeft een absolute met 6sl7 als gain/cathode en phono sectie. AR heeft de sp10.
moet te doen zijn mag wat langer duren als ik dan maar tot mijn 95-ste van kan genieten....

Anders: is er met een software cad of anders nu geen schema te maken van een voorversterker als ik de opbouw en de buizen weet.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ben ik nou de enige die het merkwaardig vind dat Max eerst klaagt over ruis, en vervolgens weer rustig doorgaat over armbedrading en demping, zonder ons te vertellen wat voor versterker en element hij heeft?

En nu een nieuwe voortrap wil bouwen (klasse hoor, daar niet van) met buisjes 6SL7, deze vervolgens in een adem noemt met een ARC SP10 om daar dan de komende 50 jaar mee te gaan doen?

Overigens is het een beetje vreemd om een schema te gaan ontwikkelen met de buizen die je hebt, normaal gesproken kies je die buizen die voor dat doel het meest geschikt zijn.
6SL7 is dat niet voor een phonotrap, al zeker niet voor MC.
Dan zou ik eerder denken aan een E810F in triode met constante stroombron in de kathode.

Maar ja, zo'n petieterig Noval buisje ziet er natuurlijk niet uit he? :-)
maxdepax

Bericht door maxdepax »

.aan de scherpte is deze kt88 gelijkend aan de kt88 van circuits...daar ben ik ook wel eens te vinden zal mijn naam eens aanpassen.
Heb twee mogelijkheden nu een sony es 707 of 2x el 34 als eindv. met een marantz voorversterker doch deze gaat weg...
Wil dus naar een goede tot liefst zeer goed voorversterker toe...hoewel ik mijn kennis wat aan t ophalen ben kost het bouwen mij veel tijd. Nu heb ik die nog ...
dus kijk en lees en verbeter en modificeer als een bezetene.Ik gebruik o.a een Rotel Tuner de sony e.a. als leer en luisterobject verander in de voeding ....(aha... blackgates)
De resultaten zij erg goed luister met veel plezier naar de veranderingen. Af en toe kijk ik de denon eens aan. Zet een plaatje en luister.. Die kan veel beter veel te stijfjes en ingehouden... haast beleefd...swingt niet...dat ding heeft e een print als een zandplaat veel te veel componenten...doch wat kan er wel met enkele ingrepen gebeuren om hem wat levendiger te maken. Die voorversterker houdt me intussen behoorlijk bezig en een schema van een croft, ar10, an m3 is nergens op te vinden dus ga ik terugdenken weet de buizen die hun gebruiken met je tips nog betere dus en daar moet ik heen doch hoe kom ik er...
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

maxdepax schreef:
.aan de scherpte is deze kt88 gelijkend aan de kt88 van circuits...daar ben ik ook wel eens te vinden zal mijn naam eens aanpassen.
Heb twee mogelijkheden nu een sony es 707 of 2x el 34 als eindv. met een marantz voorversterker doch deze gaat weg...
Wil dus naar een goede tot liefst zeer goed voorversterker toe...hoewel ik mijn kennis wat aan t ophalen ben kost het bouwen mij veel tijd. Nu heb ik die nog ...
dus kijk en lees en verbeter en modificeer als een bezetene.Ik gebruik o.a een Rotel Tuner de sony e.a. als leer en luisterobject verander in de voeding ....(aha... blackgates)
De resultaten zij erg goed luister met veel plezier naar de veranderingen. Af en toe kijk ik de denon eens aan. Zet een plaatje en luister.. Die kan veel beter veel te stijfjes en ingehouden... haast beleefd...swingt niet...dat ding heeft e een print als een zandplaat veel te veel componenten...doch wat kan er wel met enkele ingrepen gebeuren om hem wat levendiger te maken. Die voorversterker houdt me intussen behoorlijk bezig en een schema van een croft, ar10, an m3 is nergens op te vinden dus ga ik terugdenken weet de buizen die hun gebruiken met je tips nog betere dus en daar moet ik heen doch hoe kom ik er...

:shock:

'Stream of consciousness'-schrijven werkt niet echt op fora :wink: : Ik begrijp niet wat er allemaal staat..

Ikzelf heb me nogal gericht op de ontwerpen van Triode Dick (www.triodedick.com) , om precies te zijn de 6072 voorversterker en de Phonodude pre-pre. Men is over het algemeen zéér positief over zijn bouwsels, en als je het zorgvuldig opbouwt en goede onderdelen gebruikt lijkt het me sterk dat je daar -voorlopig?- ontevreden mee bent.

Over de Phonodude was hier ergens een topic geloof ik..
Plaats reactie