Finale keuze: Accuton of Scanspeak?
Moderator: Beheerdersteam
Finale keuze: Accuton of Scanspeak?
Mijn Scanspeak 25W8567-SE filteren op 350hz met -24db werkt nu prima. (Tips op dit forum zijn zeker waardevol!!) Dat betekent dat ik nu voor een echte "mid" kan gaan. Dit geeft mij 2 mogelijkheden. Ik zou graag weten wat jullie hiervan vinden:
1. Accuton C79 met C12
2. Scanspeak 12M4631G00 met Expolinear NDRL81MKII (net als bij de Cento uit Hobbyhifi, zie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... /cento.htm ) of met mijn huidige Scanspeak 990000 revelator
Ik ga de Accutons woensdag luisteren, maar ben benieuwd hoe ik deze 2 mogelijkheden qua kwaliteit t.o.v. elkaar moet zien. Heeft iemand hier iets over te zeggen?
1. Accuton C79 met C12
2. Scanspeak 12M4631G00 met Expolinear NDRL81MKII (net als bij de Cento uit Hobbyhifi, zie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... /cento.htm ) of met mijn huidige Scanspeak 990000 revelator
Ik ga de Accutons woensdag luisteren, maar ben benieuwd hoe ik deze 2 mogelijkheden qua kwaliteit t.o.v. elkaar moet zien. Heeft iemand hier iets over te zeggen?
Even over die Cento. Is het je opgevallen dat er bij de Cento in de HH sterk afwijkende T/S parameters stonden? De toegepaste mid kast is relatief erg groot; 2,4 liter.
Ik zou even op zoek gaan naar luister mogelijkheden voor de door jou genoemde unit combinaties. (Als je ergens de ss 7100 tegenkomt moet je het even melden, ik zoek nog steeds naar een luistermogelijkheid voor die unit.)
Heel eventjes heb ik de Thiel in kombinatie met een Expolinear gehoord. Ging ook prima samen. Maar het klonk wel heel fris. Zo fris klinkt het bij een concert nooit. Op de een of andere manier klopt er volgens mij iets niet aan die Expolinear.
Ook heb ik het filter van de Cento in speakerworkshop gesimd. Er zit een correctie in voor een bobbeltje rond de 750 hz. Dat bobbeltje is er amper als je uitgaat van de T/S van de fabrikant in een kast van 1.5 liter.
Dat filter voor de mid is sowieso mogelijk veel te complex. Gewoon vrij in laten komen kan bij de revelators mids. Heeft Asterduk ook gedaan en hij verbaasde zich over de kwaliteit. Sietse doet dat al jaren met volle tevredenheid. Ik ga dat in eerste instantie ook doen.
Gezien het feit dat je al een mooie tweet hebt zou ik er alleen een mid bijkopen en je verder niet de kop gek laten maken.
En als je van die tweet af wilt ..... ik zoek nog een mooie aanvulling op de 12m. Het hout is grotendeels al gezaagd voor de Sostratos, dus het freeswerk voor de units staat voor de deur, kortom ik moet ook een knoop doorhakken.
Ik zou even op zoek gaan naar luister mogelijkheden voor de door jou genoemde unit combinaties. (Als je ergens de ss 7100 tegenkomt moet je het even melden, ik zoek nog steeds naar een luistermogelijkheid voor die unit.)
Heel eventjes heb ik de Thiel in kombinatie met een Expolinear gehoord. Ging ook prima samen. Maar het klonk wel heel fris. Zo fris klinkt het bij een concert nooit. Op de een of andere manier klopt er volgens mij iets niet aan die Expolinear.
Ook heb ik het filter van de Cento in speakerworkshop gesimd. Er zit een correctie in voor een bobbeltje rond de 750 hz. Dat bobbeltje is er amper als je uitgaat van de T/S van de fabrikant in een kast van 1.5 liter.
Dat filter voor de mid is sowieso mogelijk veel te complex. Gewoon vrij in laten komen kan bij de revelators mids. Heeft Asterduk ook gedaan en hij verbaasde zich over de kwaliteit. Sietse doet dat al jaren met volle tevredenheid. Ik ga dat in eerste instantie ook doen.
Gezien het feit dat je al een mooie tweet hebt zou ik er alleen een mid bijkopen en je verder niet de kop gek laten maken.
En als je van die tweet af wilt ..... ik zoek nog een mooie aanvulling op de 12m. Het hout is grotendeels al gezaagd voor de Sostratos, dus het freeswerk voor de units staat voor de deur, kortom ik moet ook een knoop doorhakken.
Dank voor de input Ovni. Hoe gaat jouw project er uit zien?
Mijn gevoel zegt ook dat de 990000 zeker niet slechter is dan de Expolinear. Het filter ga ik m.b.v. S&C ontwerpen. Ze kunnen daar goed meten en hebben veel ervaring. Ik denk er over om het tweeter deel van de kast zo te maken dat ik makkelijk van tweeter kan wisselen. Altijd handig als ik will upgraden!!
Ik ben ook erg benieuwd of ik Accuton niet te helder vind..... Transparant is goed, maar ook gauw te helder.
Mijn gevoel zegt ook dat de 990000 zeker niet slechter is dan de Expolinear. Het filter ga ik m.b.v. S&C ontwerpen. Ze kunnen daar goed meten en hebben veel ervaring. Ik denk er over om het tweeter deel van de kast zo te maken dat ik makkelijk van tweeter kan wisselen. Altijd handig als ik will upgraden!!
Ik ben ook erg benieuwd of ik Accuton niet te helder vind..... Transparant is goed, maar ook gauw te helder.
De "voorbeschouwing" staathier op dit forumJeroenKV schreef:Dank voor de input Ovni. Hoe gaat jouw project er uit zien?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
sta mij toe om dit te corrigeren.ovni schreef:
Dat filter voor de mid is sowieso mogelijk veel te complex. Gewoon vrij in laten komen kan bij de revelators mids. Heeft Asterduk ook gedaan en hij verbaasde zich over de kwaliteit. Sietse doet dat al jaren met volle tevredenheid. Ik ga dat in eerste instantie ook doen.
De 15M heb ik inderdaad full-range ingezet en de klank beviel mij uitermate goed. Echter uitsluitend op laag volume. Vanaf dat je db's wilt halen moet ie onderaan weg anders krijg je te hoge vervorming! Als je hem toch zonder filtering neemt dan denk ik beter dat je voor de 15W4531 kunt kiezen.
Groeten,
Ed.
Had ik dus niet goed gelezen. Ik dacht dat je de 15m onderin niet filterde en bovenin wel. De 15m dus dan niet in een 3 maar 2-en half weg. Wezenlijk anders dus dan geheel full range. Daar mijn 12m in een Tl komt ga ik het 2,5 princiepe wel uit proberen. (Mogelijk een ondervanging van het tl gat.) Als het niet werkt kan er alsnog een 3 weg van gemaakt worden. Ik realiseer mij wel dat een 15m wat geschikter is voor deze test.asterduk schreef:
sta mij toe om dit te corrigeren.
De 15M heb ik inderdaad full-range ingezet en de klank beviel mij uitermate goed. Echter uitsluitend op laag volume. ....
Begrijp ik nu goed dat de 15M aan de bovenkant niet gefilterd wordt? Hoe is hij dan gematched op de tweeter?ovni schreef:Had ik dus niet goed gelezen. Ik dacht dat je de 15m onderin niet filterde en bovenin wel. De 15m dus dan niet in een 3 maar 2-en half weg. Wezenlijk anders dus dan geheel full range. Daar mijn 12m in een Tl komt ga ik het 2,5 princiepe wel uit proberen. (Mogelijk een ondervanging van het tl gat.) Als het niet werkt kan er alsnog een 3 weg van gemaakt worden. Ik realiseer mij wel dat een 15m wat geschikter is voor deze test.asterduk schreef:
sta mij toe om dit te corrigeren.
De 15M heb ik inderdaad full-range ingezet en de klank beviel mij uitermate goed. Echter uitsluitend op laag volume. ....
Vanavond bij Montana (Martijn) geweest. Hij draait met Accuton C12 en C89 ondersteund met een Volt woofer in een TL. Een erg mooi systeem. Het mid en hoog zijn erg gedetailleerd en alles klinkt mooi transparant. Jammer dat zijn kamer niet zo groot is, want er zit nog veel meer in zijn systeem. Hij draait met een HT receiver en DVD speler, dus ook daar is zeker meer te halen!!
Wel een heel andere sound dan Scanspeak!!! Accuton is vooral sterk in details zonder vermoeiend te worden en Scanspeak is sterk in het totaal plaatje, maar wat meer layed back. Lastig om te bepalen wat ik mooier vind!!
Wat wel een min is van Accuton is de complexiteit van het filter...... Daar heb je echt professionele hulp bij nodig.
Met andere woorden: De C89 & C12 combi blijft zeker nog in de race!! Hopelijk kan ik morgen de Audio Technology 15H horen en misschien goed om eens langs speakerland te gaan voor de Maxima met Scanspeak 15W en ringradiator.
Wel een heel andere sound dan Scanspeak!!! Accuton is vooral sterk in details zonder vermoeiend te worden en Scanspeak is sterk in het totaal plaatje, maar wat meer layed back. Lastig om te bepalen wat ik mooier vind!!
Wat wel een min is van Accuton is de complexiteit van het filter...... Daar heb je echt professionele hulp bij nodig.
Met andere woorden: De C89 & C12 combi blijft zeker nog in de race!! Hopelijk kan ik morgen de Audio Technology 15H horen en misschien goed om eens langs speakerland te gaan voor de Maxima met Scanspeak 15W en ringradiator.
Hoi Jeroen,
ik kan jouw bevindingen volledig onderschrijven! Erg mooi systeem, en dan met name het hoog en midden. Ik heb zelden zulk een schoon en gedetailleerd geluid gehoord. Over het laag ben ik iets minder te spreken.
Wat betreft de Maxima: een erg mooie speaker! In het midden en hoog denk ik dat Montana's speaker en de Maxima ongeveer gelijkwaardig zijn. Het laag van de Maxima vind ik echter mooier.
Eén punt van het ontwerp van de Maxima vind ik nogal vreemd: de woofertjes van de topkasten spelen full-range mee. Ik zou er voor kiezen om ze in het laag te ontlasten, en er dus een standaard 3-weg systeem van maken.
ik kan jouw bevindingen volledig onderschrijven! Erg mooi systeem, en dan met name het hoog en midden. Ik heb zelden zulk een schoon en gedetailleerd geluid gehoord. Over het laag ben ik iets minder te spreken.
Wat betreft de Maxima: een erg mooie speaker! In het midden en hoog denk ik dat Montana's speaker en de Maxima ongeveer gelijkwaardig zijn. Het laag van de Maxima vind ik echter mooier.
Eén punt van het ontwerp van de Maxima vind ik nogal vreemd: de woofertjes van de topkasten spelen full-range mee. Ik zou er voor kiezen om ze in het laag te ontlasten, en er dus een standaard 3-weg systeem van maken.
Ik wil de Maxima zeker gaan beluisteren!! Mijn verwachting is ook dat de ringradiator net zo transparant klinkt als de Thiels. Ik heb hem gehoord in de Ultimo. Ik zou alleen gaan voor een enkele mid (15W/4531G00) en deze actief filteren op 150hz. Het lijkt mij ook beter ze te ontlasten in het laag, dat gaf bij mijn ref monitors een grote verbetering!!keyser schreef:Hoi Jeroen,
ik kan jouw bevindingen volledig onderschrijven! Erg mooi systeem, en dan met name het hoog en midden. Ik heb zelden zulk een schoon en gedetailleerd geluid gehoord. Over het laag ben ik iets minder te spreken.
Wat betreft de Maxima: een erg mooie speaker! In het midden en hoog denk ik dat Montana's speaker en de Maxima ongeveer gelijkwaardig zijn. Het laag van de Maxima vind ik echter mooier.
Eén punt van het ontwerp van de Maxima vind ik nogal vreemd: de woofertjes van de topkasten spelen full-range mee. Ik zou er voor kiezen om ze in het laag te ontlasten, en er dus een standaard 3-weg systeem van maken.
JeroenKV schreef:Ik wil de Maxima zeker gaan beluisteren!! Mijn verwachting is ook dat de ringradiator net zo transparant klinkt als de Thiels. Ik heb hem gehoord in de Ultimo. Ik zou alleen gaan voor een enkele mid (15W/4531G00) en deze actief filteren op 150hz. Het lijkt mij ook beter ze te ontlasten in het laag, dat gaf bij mijn ref monitors een grote verbetering!!keyser schreef:Hoi Jeroen,
ik kan jouw bevindingen volledig onderschrijven! Erg mooi systeem, en dan met name het hoog en midden. Ik heb zelden zulk een schoon en gedetailleerd geluid gehoord. Over het laag ben ik iets minder te spreken.
Wat betreft de Maxima: een erg mooie speaker! In het midden en hoog denk ik dat Montana's speaker en de Maxima ongeveer gelijkwaardig zijn. Het laag van de Maxima vind ik echter mooier.
Eén punt van het ontwerp van de Maxima vind ik nogal vreemd: de woofertjes van de topkasten spelen full-range mee. Ik zou er voor kiezen om ze in het laag te ontlasten, en er dus een standaard 3-weg systeem van maken.
Laag is smaak.. Het is een TL. Dat gedraagt zich natuurlijk wat anders dan een gesloten laag. TL van 120 liter vs 30 liter gesloten. In mijn kleine kamertje zal de TL niet tot zijn recht komen.
Filters zijn wel van internet te plukken, maar dan zit je met allerlei beperkingen wat betreft Cross Laag->mid.
Heb je nog naar wat luidsprekers geluisterd Jeroen?
Hi Martijn,Montana schreef:JeroenKV schreef:Ik wil de Maxima zeker gaan beluisteren!! Mijn verwachting is ook dat de ringradiator net zo transparant klinkt als de Thiels. Ik heb hem gehoord in de Ultimo. Ik zou alleen gaan voor een enkele mid (15W/4531G00) en deze actief filteren op 150hz. Het lijkt mij ook beter ze te ontlasten in het laag, dat gaf bij mijn ref monitors een grote verbetering!!keyser schreef:Hoi Jeroen,
ik kan jouw bevindingen volledig onderschrijven! Erg mooi systeem, en dan met name het hoog en midden. Ik heb zelden zulk een schoon en gedetailleerd geluid gehoord. Over het laag ben ik iets minder te spreken.
Wat betreft de Maxima: een erg mooie speaker! In het midden en hoog denk ik dat Montana's speaker en de Maxima ongeveer gelijkwaardig zijn. Het laag van de Maxima vind ik echter mooier.
Eén punt van het ontwerp van de Maxima vind ik nogal vreemd: de woofertjes van de topkasten spelen full-range mee. Ik zou er voor kiezen om ze in het laag te ontlasten, en er dus een standaard 3-weg systeem van maken.
Iemand die de Maxima's maakt geeft wel 2 keer zoveel geld uit
![]()
Laag is smaak.. Het is een TL. Dat gedraagt zich natuurlijk wat anders dan een gesloten laag. TL van 120 liter vs 30 liter gesloten. In mijn kleine kamertje zal de TL niet tot zijn recht komen.
Filters zijn wel van internet te plukken, maar dan zit je met allerlei beperkingen wat betreft Cross Laag->mid.
Heb je nog naar wat luidsprekers geluisterd Jeroen?
Ik had een leuke luisterervaring bij je!! Hopelijk is je vader niet geschrokken over mijn opmerkingen over de Sentinal....
Ik neig toch nog naar Scanspeak. Het totaal beeld en klank bevallen mij goed. Thiel geeft erg veel detail & transparatie, maar misschien wat te veel. Als ik naar een live optreden luister wil ik het gevoel hebben dat ik daar in het publiek zit ipv bij de slissende zanger op schoot...
Volgende week hoop ik Audio Technology en 47 Labs Lens te horen.
Jeroen
OKéy, dat begrijp ik wel.. Ik zag het al aankomenJeroenKV schreef:Montana schreef:JeroenKV schreef:
Ik ga die sentinel trouwens behoorlijk laten krimpen. Na wat logisch nadenken kom ik tot de conclusie dat mijn eerst volgende adres wellicht niet zoveel plaats heeft voor een luidspreker van 1 meter 70
Misschien een goede om je huidige mid/hoog te combineren met de 23W van Scanspeak met de Hypex DS4.0? Heb je het laag van de Maxima en toch de klank die je wilt. Deze opzet is ook erg flexibel t.a.v. akoestiek.Montana schreef:JeroenKV schreef:Montana schreef:
De Accutons zijn nog niet afgeschreven voor mijn nieuwe opzet, maar ik wil ze nog wel in een andere situatie luisteren. Misschien dat e.a. ook lag aan je kamerakoestiek. Al vond ik het erg goed klinken voor het formaat van de speakers in een kleine kamer. Wel grappig dat als ik achterin ging staan alles veel gebalanceerder klonk.
Dat is precies wat mijn plan is!JeroenKV schreef:Montana schreef:JeroenKV schreef:
Ik wil echter graag met de C79 gaan werken. Duss dat word nog even uitpluizen of dat mogelijk is!
Iemand enig idee hoe de Visaton KE 25 SC 8 OHM zich verhoudt tot de Accuton C12? Wat minder uitgesproken, maar wel veel detail?
http://www.visaton.com/english/artikel/art_605_2_8.html
Lijkt mij makkelijker te filteren dan Accuton, maar wel keramiek.
http://www.visaton.com/english/artikel/art_605_2_8.html
Lijkt mij makkelijker te filteren dan Accuton, maar wel keramiek.
-
Jan Deckers
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Ik heb de C12 gehoord met een C89, maar dat vond ik wat te veel van het goede. Alsof je bij de muziekant op schoot zit ipv in de zaal. Te veel detail kan ook onrealistisch zijn...Jan Deckers schreef:Als je dan toch voor zo'n mooie combi gaat, C-12, C-79 en een woofer waarom dan niet meteen een mooie Eton-woofer. Neem bv de 8-473 of de 11 inch van ze. Dan heb je dezelfde bezetting als de Avalon Eidylon.....
Met de eerste speel ik zelf met volle tevredenheid.
Succes,
GRTN,
Jan
Vandaar mijn vraag over de Visaton KE 25 SC 8 OHM, ook van keramiek. Is deze wat minder helder?

