luidsprekerkabels. Dikte 0,8mm (nagenoeg puur zilver)

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

luidsprekerkabels. Dikte 0,8mm (nagenoeg puur zilver)

Bericht door fireman »

Misschien wel bekend -> zilverenkabel

Hoe klinkt zo'n opgebouwde kabel? Iemand ervaring mee? Ik heb wel eens de "clearwater" van VDH gehad maar dat is verzilverdkoper en dat begon als het waarre te slissen.

Ik ben wel eens benieuwd hoe dat zal zijn, maar:

Is 0.8 mm voldoende per ader over een afstand van zeg maar 2meter per speaker. (2 x 2 meter)

Ik voed nu met mijn 2 x 30 watt versterkertje een stel dynaudio's (zie mijn site) . Er hoeft naar mijn idee niet overdreven veel vermogen door die kabel heen.

En is dit ook uitermate geschikt om een luidspreker filter hardwire te verbinden? (neem eigenlijk ook aan van wel)


Of raden jullie iets dikker aan? zoja, hoe dik en waar is dat te koop en hoe duur is dat per meter?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

0.8 mm ziler voor luidsprekerkabel...??? MMM, beetje dun lijkt mij. Denk dat het vlechten wordt met teflon isolatie. Maar zal een duur geintje worden. Dan nog de tijd en je krijgt een erg stugge kabel.

Mijn advies: Niet doen...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

zoiets zou je in koper moeten hebben dan kan je nog een beetje expirimenteren zoiets als audioquest,ik heb wel dikkere zilverdraad gebruikt voor `t hoog dat was al 7 euro p/m.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Voor mijn mid/hoog units gebruik ik 3x1mm zilver, deze kabels zijn maar een kleine meter lang (van monoblok naar filter). De winst zit in het detail. Voor het laag gebruik ik koper met een (veel) grotere diameter. Met deze "dunne" zilverkabels heeft mijn versterker niet zo veel controle over de bas-speakers.

1 x 0,8mm zou ik niet gebruiken om speakers fullrange aan te sturen over een lengte van 2 meter. Het is wel heel mooi tussen filter en hoog-unit.

Het aggresieve van verzilverd koper ken ik wel maar, daar heeft puur zilver (of dik verzilverd koper) geen last van.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

0,8 mm dikte geeft over een lengte van 2 stereometer geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

als ik `t nog weet komt 0.8 mm overeen met 2 mm2,dus voor een 3m kabel moet 2 per draad genoeg zijn toch
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

dre schreef:
als ik `t nog weet komt 0.8 mm overeen met 2 mm2,dus voor een 3m kabel moet 2 per draad genoeg zijn toch
Oppervlakte cirkel = .25 * PI * d2
Voor 0,8mm is dat dus 0,5mm2 en geen 2mm2
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

opp. is traal^2 * pi
dat komt op 0,4^2 * 3,14 = 0,5 mm2

soortelijke weerstand van koper is: 1,5 10^-8 Ohm / (meter met m2 opp.)


1,5 10^-8 x 2
R= ------------------ = 6 10-2 = 0,06 ohm
0,5 * 10^-6

Bij een luidspreker met een impedantiedip van 4 ohm, is de verhouding tussen kabelweerstand en luidsprekerimpedantie altijd nog 1 : 66,67


(hopelijk geen rekenfoutjes gemaakt :roll: )
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

keyser schreef:
(hopelijk geen rekenfoutjes gemaakt :roll: )
Geen rekenfouten maar waarschijnlijk de helft van de kabel lengte (2meter heen, 2meter terug) komt de totale kabel op 0,1352Ohm. Dat is niet te verwaarlozen.

Handig Excel tooltje op de site van tnt-audio.com (0,5mm^2 = 20AWG).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat kan ik beter aan jullie overlaten zie ik al,ik dacht om zelf een kabel te maken met dezelfde opstelling als mijn audioquest
2x20awg
2x17awg voor de hoog sectie

2x19awg
2x16awg voor de laag secteie

dan een 3m paar kom ik grofweg uit op +/- 84m a 3.27 = 275 euro
flink aan de prijs voor een expiriment
het zou leuker zijn als je dit met koper kon uitvoeren
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

is koper ook te krijgen net als de 0.8 mm zilver,ik zie het wel staan als verzilverd koper,dit zal voor het mid en laag toch minder uitmaken als je een combinatie zal toepassen.
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Bericht door telefunken »

dre schreef:
is koper ook te krijgen net als de 0.8 mm zilver,ik zie het wel staan als verzilverd koper,dit zal voor het mid en laag toch minder uitmaken als je een combinatie zal toepassen.
koop eens een spoel of kijk in de conradgids.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

kaal koperdraadis moeilijk verkrijgbaar. Op een spoel zit lakdraad, dat je er af zult moeten krabben. Branden kan, maar kan een hoop stuk maken.
Bij sommige elektronicawinkels kun je lakdraad kopen voor het zelf wikkelen van spoelen. Zou goedkoper kunnen zijn dan kant-en-klare spoelen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik wil in eerste instantie een set voor het laag maken in zilver,voor een 3m paar zal ik toch wel genoeg hebben aan 4 strengen van 0.8mm per ader?da`s toch 48m,maar met `t inelkaar twisten zal je ook wel wat inleveren in lengte hoeveel zou dat extra zijn?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik geloof dat het met redelijk strak twisten ongeveer 15% extra is. Je zou een paar meter UTP kabel kunnen halen, en één aderpaar onttwisten. Dan kun je makkelijk de lengtes vergelijken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dus het idee is: 4strengen per ader(totaal 2 mm2) dit per 2 getwist in 1 ptfe tube en deze 4 met zijn alle getwist.
misschien is war extra afscherming ook we op z`n plaats in de vorm van koperfolietape of een soort van koperen scherm.
zou dit genoeg diameter zijn?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

zoals ik al zei zul je voor de 2 meter lengte als in jouw geval ook voldoende hebben aan één ader.
Ik gebruik zelf overigens een standaard, dik netsnoer. Bevalt prima.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het gaat om 3m,maar het lijkt zo weinig aan gezien mijn oude snoeren 8,54mm2 en 5,23mm2 biwire waren.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

keyser schreef:
zoals ik al zei zul je voor de 2 meter lengte als in jouw geval ook voldoende hebben aan één ader.
Waarop baseer je dat 2 meter 0,5mm^2 voldoende zou zijn?
Het lijkt mij nogal afhankelijk van speaker impedantie en redement of een dergelijke kabel bruikbaar is. Ik ben van mening (uit ervaring) dat zelfs 3x0,8mm^2 met een lengte van 1 meter niet voldoende is voor het (goed) onder controle houden van een basluidspeaker (8Ohm 86dB@1W).
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

hangt inderdaad af van de impedantie.
Je moet er gewoon voor zorgen dat de weerstand niet te hoog wordt t.o.v. de luidsprekerimpedantie. Ik geloof niet dat de gevoeligheid van de luidspreker hierin van belang is.
Voor de zekerheid zou hij wel een extra ader kunnen gebruiken, vooral omdat de lengte 3 meter is, en niet 2 zoals ik had begrepen.
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

Ik heb in de korte vakantie periode tussen kerst en oud-op-nieuw
geexperimenteerd met bekabeling voor mijn band tweeter en breedband.

Wat mij direct opviel na toepassen van de "massief" zilveren draad was dat het hoog
in het totaal systeem erg scherp ging klinken. (krispie)
Verder had ik de massive zilveren draad 2 aders getwist om teflon tube.

na de breedband te hebben voorzien van simpel massief 4qmm VD
installatie draad was het geheel al een stuk rustiger.
Maar de bandtweeter klonk nog steeds erg scherp.

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de verzilverd kabel van Lautsprechershop.de
Silver plated cable: Spirit of High Silver I-9523 Spirit 225 2 x 2.5 mm2 EUR 2,60 p.mtr.

Toch net wat meer detail dan standaard koper, maar net niet te scherp als de massief zilveren.

In mijn vorige speaker config had ik weer wel gekozen voor de pure zilveren massive draad,
dit gaf toen veel meer detail in het hoog.

De twee grote verschillen zit hem denk ik in de type tweeter.
Toen was het een soft dome, nu een bandtweeter.

Martijn.
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

Dat is inderdaad mooi spul, ik heb er thuis nog enkele meters van liggen. Het is in eerste instantie bedoeld om interlinks van te maken.
Plaats reactie