Avalon Sentinel Apocalypsia project: speakerkeuze?..

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Avalon Sentinel Apocalypsia project: speakerkeuze?..

Bericht door Martijn H »

Hallo allemaal,

Zoals ik al eerder heb aangekondigd wilde ik een nieuwe luidspreker bouwen. Ik heb mijn zinnen laten vallen op een luidspreker met de looks en het geluid van de befaamde "Avalon Sentinel". :oops:

Ik weet dat er elders op een forum over de front der fronts gesproken wordt. Natuurlijk kan ik daar veel informatie vinden, maar aangezien ik met een paar andere drivers wil werken resten mij nogsteeds een paar onzekerheden.

Op dit moment ben ik nog bezig met de bouwtekeningen en omdat die nog niet af zijn kan ik nog een en ander aanpassen aan de luidsprekerkeuze.

Ik zat te denken aan de volgende units per kant:

2 keer Eton 11"/12" woofers.
1 keer C220 of C95 van Accuton mid/laag
1 keer C79 of C90 van accuton mid
1 keer SS ringradiator of C12 van accuton als tweeter.

Ik ben zeer geinteresseerd in de meningen van mensen die met een van deze units gewerkt heeft. Ik ben op zoek naar de beste dus... :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

HIer een van mijn eerdere ontwerpen. Vooraanzicht :)

Afbeelding[/img]
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Waar ga je filteren van mid/laag naar mid? De C44 lijkt mij erg mooi voor het mid, maar pas vanaf 800hz....
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Waar ga je filteren van mid/laag naar mid? De C44 lijkt mij erg mooi voor het mid, maar pas vanaf 800hz....
Hej jeroen,

Ik zat te denken aan 250-400 hz. Dat moet ook nog een beetje blijken als ik de units heb. Als ze in hun weergave dan ergens een dalletje hebben of dergelijke zal ik ze daar afkappen. Het zal dus afhangen van de uniteigenschappen. Die C44 is inderdaad erg mooi, maar wel met van die dempingsvloeistof. En als ik met die unit zou gaan werken splits ik het stemmen gebied op. Dat heeft meestal ool nadelige gevolgen. De mid/woofer zit ook een stuk lager dan de mid +/- 40 cm.. Dan zou het geluid misschien een soort van lift krijgen als de frequentie omhoog gaat. Dit laatste weet ik alleen niet zo zeker.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Op ddac.de staat ook een sentinel nagebouwd
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Wijx schreef:
Op ddac.de staat ook een sentinel nagebouwd
Die sentinel is ongeveer 1 op 1 nagebouwd met de echte. Ik wil ook wat zelf aan de vormgeving doen. Slanker laten ogen en de achterkant aanpassen.

De Sentinel op ddac.de gebruikt de Eton 12" Ik vroeg me af of met de 11" niet dezelfde strakke bas te behalen valt. De 11 en de 12 inch lijken me dezelfde units, hoewel de 12 inch later op de markt kwam weet ik echter niet of ze daar verbeteringen aan hebben gemaakt.
Voor de Eton 11" heb ik een kleinere kast nodig. Mijn doel is ook om de luidspreker niet boven de 1,65 meter uit te laten komen(tegen de 1,80 meter van de "echte" Sentinel). Als het klopt dat de 11 inch dezelfde diepgang en strakheid kan geven als de 12 inch is de keuze niet moeilijk. (gesloten systeem) :) Iemand ervaringen met beide units?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
JeroenKV schreef:
Waar ga je filteren van mid/laag naar mid? De C44 lijkt mij erg mooi voor het mid, maar pas vanaf 800hz....
Hej jeroen,

Ik zat te denken aan 250-400 hz. Dat moet ook nog een beetje blijken als ik de units heb. Als ze in hun weergave dan ergens een dalletje hebben of dergelijke zal ik ze daar afkappen. Het zal dus afhangen van de uniteigenschappen. Die C44 is inderdaad erg mooi, maar wel met van die dempingsvloeistof. En als ik met die unit zou gaan werken splits ik het stemmen gebied op. Dat heeft meestal ool nadelige gevolgen. De mid/woofer zit ook een stuk lager dan de mid +/- 40 cm.. Dan zou het geluid misschien een soort van lift krijgen als de frequentie omhoog gaat. Dit laatste weet ik alleen niet zo zeker.
Het stemmengebied zit nog wat lager dan de 250hz, meer richting de 80hz meen ik voor de laagste stemmen. Mijn ervaring is tot nu toe dat rond de 150hz goed is om te wisselen, maar Doede van de dddac site wisselt op 250hz met -12db, het hoog op 2khz met -12db.

Je oren zijn wel het gevoeligst tussen de 300hz en 3000hz, maar of dit echt iets uitmaakt... :roll:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Montana schreef:
JeroenKV schreef:
Waar ga je filteren van mid/laag naar mid? De C44 lijkt mij erg mooi voor het mid, maar pas vanaf 800hz....

Het stemmengebied zit nog wat lager dan de 250hz, meer richting de 80hz meen ik voor de laagste stemmen. Mijn ervaring is tot nu toe dat rond de 150hz goed is om te wisselen, maar Doede van de dddac site wisselt op 250hz met -12db, het hoog op 2khz met -12db.

Je oren zijn wel het gevoeligst tussen de 300hz en 3000hz, maar of dit echt iets uitmaakt... :roll:
Inderdaad. Ik ga echter een 4 weg maken en als ik dan de middentoner vanaf 100 Hz laat gaan heb ik niet een laag mid nodig.. Om het laag tot 100 Hz te laten lopen zou niet slim zijn. De laagkasten kunnen dan beter tot 60-70 Hz gaan, waarna de mid/woofer het overneemt en door gaat tot 200-230 Hz. Dan heb ik de stemmen in ieder geval niet in de laagkasten zitten.

De C89 heb ik in mijn huidige speakers zitten. die kunnen als bas mid gebruikt worden. Zelf heb ik die op 200 hz gecrossed met een C12, omdat hij dan iets "rustiger" klonk. Dus om het middengebied echt zuiver weer te geven zit je denk ik toch aan de 200 Hz..

De bedoeling van die C79 speaker is volgens de parameters om ook boven de 200 Hz te blijven. 300 zou dan veilig zijn. Ik wil geen C79 langs m'n oor zien vliegen als er een harde 180 Hz toon is.. :lol:

Daarnaast heeft Accuton ook een nieuwe middentoner. De C90 deze kan dan ietsje lager ingezet worden. Zo'n 180 Hz geloof ik. Maar die is wel ietsje groter. Welke nou de beste is weet ik niet. De C79 is al zo goed dat iets beters moeilijk voor te stellen is.
Laatst gewijzigd door Martijn H op vr 23 dec 2005, 0:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JeroenKV schreef:
Het stemmengebied zit nog wat lager dan de 250hz, meer richting de 80hz meen ik voor de laagste stemmen.
De Tibetaanse monniken die hun stembanden met een strootje raggen zingen nog een toontje lager.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Tibetaanse monniken heb ik thuis ook muziek van, maar dat ze hun stem banden met strootjes raggen wist ik niet. Ok off topic maar vertel eens Richard.
Scacal
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 14 dec 2005, 14:20

Bericht door Scacal »

richard schreef:
JeroenKV schreef:
Het stemmengebied zit nog wat lager dan de 250hz, meer richting de 80hz meen ik voor de laagste stemmen.
De Tibetaanse monniken die hun stembanden met een strootje raggen zingen nog een toontje lager.
Hahahaha, dat lijkt me duidelijk iets om rekening mee te houden :!:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
JeroenKV schreef:
Montana schreef:

Het stemmengebied zit nog wat lager dan de 250hz, meer richting de 80hz meen ik voor de laagste stemmen. Mijn ervaring is tot nu toe dat rond de 150hz goed is om te wisselen, maar Doede van de dddac site wisselt op 250hz met -12db, het hoog op 2khz met -12db.

Je oren zijn wel het gevoeligst tussen de 300hz en 3000hz, maar of dit echt iets uitmaakt... :roll:
Inderdaad. Ik ga echter een 4 weg maken en als ik dan de middentoner vanaf 100 Hz laat gaan heb ik niet een laag mid nodig.. Om het laag tot 100 Hz te laten lopen zou niet slim zijn. De laagkasten kunnen dan beter tot 60-70 Hz gaan, waarna de mid/woofer het overneemt en door gaat tot 200-230 Hz. Dan heb ik de stemmen in ieder geval niet in de laagkasten zitten.

De C89 heb ik in mijn huidige speakers zitten. die kunnen als bas mid gebruikt worden. Zelf heb ik die op 200 hz gecrossed met een C12, omdat hij dan iets "rustiger" klonk. Dus om het middengebied echt zuiver weer te geven zit je denk ik toch aan de 200 Hz..

De bedoeling van die C79 speaker is volgens de parameters om ook boven de 200 Hz te blijven. 300 zou dan veilig zijn. Ik wil geen C79 langs m'n oor zien vliegen als er een harde 180 Hz toon is.. :lol:

Daarnaast heeft Accuton ook een nieuwe middentoner. De C90 deze kan dan ietsje lager ingezet worden. Zo'n 180 Hz geloof ik. Maar die is wel ietsje groter. Welke nou de beste is weet ik niet. De C79 is al zo goed dat iets beters moeilijk voor te stellen is.
Ik ben zelf bezig met een speaker en zoek nog naar goed mid en hoog. Het laag is en wordt tot 150 / 200hz een Scanspeak 25W. De Accutons lijken mij ook wel wat. Hoe is die C89? Zou ik eens bij je kunnen komen luisteren? Ik woon vlak boven Amsterdam (Uitgeest).
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Montana schreef:
JeroenKV schreef:

Ik denk dat de C89 de beste van alle middentoners is :wink: Zal niet veel verschillen met de C79. De C89 is echter lager in te zetten. De man die mij hielp met filteren zei dat hij in zijn hele leven nog nooit zoiets moois gehoord had. En dan heb ik het over iemand die het filter van de Utopia heeft aangepast.

Mijn luidsprekers zijn een een TL, met een Volt B2500.1 in het laag en dan de C89 en C12 tweeter. Mijn versterker en cd speler stellen echter niks voor..

Je kan best lankskomen om te luisteren, aangezien we beide in amsterdam wonen zal dat geen probleem zijn..

Groetjes Montana
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Montana schreef:
......Ik denk dat de C89 de beste van alle middentoners is :wink: Zal niet veel verschillen met de C79. De C89 is echter lager in te zetten. De man die mij hielp met filteren zei dat hij in zijn hele leven nog nooit zoiets moois gehoord had. En dan heb ik het over iemand die het filter van de Utopia heeft aangepast.
Ik heb met zowel de C79 als de C89 gewerkt, het zijn twee totaal verschillende drivers (ik overdrijf een beetje :wink: ). De C89 heeft, zoals te verwachten zijn sterkste eigenschappen in het lage midden, de C79 in het hoge midden. De C89 geeft een krachtiger, dynamischer beeld, de C79 gaat subtieler te werk en klinkt bijzonder smooth en detailrijk. Als je de C79 gaat gebruiken moet je een woofer er onder hebben die het nog goed doet tot ver in het middengebied.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

interessant project, Montana
gezien het feit je een bestaande luidspreker als voorbeeld gebruikt, maar technisch heel anders te werk gaat, is het niet handiger om voor een (simpeler) 3-weg systeem te gaan? Ik denk dat het dan makkelijker is om tot een heel goed resultaat te komen.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Geenius schreef:
Montana schreef:
......Ik denk dat de C89 de beste van alle middentoners is :wink: Zal niet veel verschillen met de C79. De C89 is echter lager in te zetten. De man die mij hielp met filteren zei dat hij in zijn hele leven nog nooit zoiets moois gehoord had. En dan heb ik het over iemand die het filter van de Utopia heeft aangepast.
Ik heb met zowel de C79 als de C89 gewerkt, het zijn twee totaal verschillende drivers (ik overdrijf een beetje :wink: ). De C89 heeft, zoals te verwachten zijn sterkste eigenschappen in het lage midden, de C79 in het hoge midden. De C89 geeft een krachtiger, dynamischer beeld, de C79 gaat subtieler te werk en klinkt bijzonder smooth en detailrijk. Als je de C79 gaat gebruiken moet je een woofer er onder hebben die het nog goed doet tot ver in het middengebied.
Wat is ver in het middengebied? Bij actief -24db filteren op 200hz zal dat toch wel meevallen? Of is de C89 dan beter?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

keyser schreef:
interessant project, Montana
gezien het feit je een bestaande luidspreker als voorbeeld gebruikt, maar technisch heel anders te werk gaat, is het niet handiger om voor een (simpeler) 3-weg systeem te gaan? Ik denk dat het dan makkelijker is om tot een heel goed resultaat te komen.
`

Ik wil eigenlijk persé 4 weg gaan. Ik zie het als een uitdaging! :wink:

Om een zo gedetailleerd mogelijk middengebied te krijgen wil ik geen "bassen"uit de middentoner. Vandaar dat er tussen de Woofers en middentoner een extra driver moet. Ik twijfel daarbij tussen de C220 en C95.

Morgenochtend heb ik afgesproken met iemand die me gaat helpen met de bouw van het hele project. Dan wil ik eigenlijk ook al besluiten welke laagdrivers ik ga gebruiken. Twijfel tussen de Eton 11" en 12" (en stiekem denk ik ook aan een monacor 15 of 18" :lol: ) Ik denk dat mijn laagkasten niet veel groter dan 125 liter worden. (zonder dempingsmateriaal)

Ik wil dus 2 woofers per kant gebruiken in ongeveer 125 liter.

Weet iemand meer over de 11 en 12 inch van eton?

Groetjes Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vandaag de units voor het laag/mid/hoog uitgekozen. :)

C95-T6 Laag/mid

C79-T6 mid

C12-T6 hoog

Nu ben ik nog druk bezig met de keuze van de laagunits..

De volgende komen daarvoor in aanmerking:

Adire Tumult 12" > :roll: gaat laag, maar nauwelijks aan te komen, zeer inefficient.
Eton 11" > goede woofer, maar kwaliteit/prijs verhouding slecht
Accuton C220 > zeer goed, maar gaat niet erg laag en is een beetje klein.
Seas excell W26FX001 > deze misschien? :?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Als je actief gaat de Scanspeak 23W/4557T02 (rendement 82db), kun je de kast mooi klein houden.... Anders b.v. de 26W/4867T00.
Zie http://www.tymphany.com/products_Scan-Speak.html
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Als je actief gaat de Scanspeak 23W/4557T02 (rendement 82db), kun je de kast mooi klein houden.... Anders b.v. de 26W/4867T00.
Zie http://www.tymphany.com/products_Scan-Speak.html
Inderdaad. Wil ik gesloten gaan dan valt de 26W4867T00 af en dan blijft de Seas Excell W26FX001 en de 23W van scanspeak over. De kastinhouden schelen dan toch aanzienlijk, maar dat zal de pret niet bederven. Ik ben op zoek naar het beste laag..

90-100 liter voor 2 scanspeaks en minimaal 150 liter voor 2 seas'en.. :?

iene miene mutte :?: :shock:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

JeroenKV schreef:
Geenius schreef:
Montana schreef:
......Ik denk dat de C89 de beste van alle middentoners is :wink: Zal niet veel verschillen met de C79. De C89 is echter lager in te zetten. De man die mij hielp met filteren zei dat hij in zijn hele leven nog nooit zoiets moois gehoord had. En dan heb ik het over iemand die het filter van de Utopia heeft aangepast.
Ik heb met zowel de C79 als de C89 gewerkt, het zijn twee totaal verschillende drivers (ik overdrijf een beetje :wink: ). De C89 heeft, zoals te verwachten zijn sterkste eigenschappen in het lage midden, de C79 in het hoge midden. De C89 geeft een krachtiger, dynamischer beeld, de C79 gaat subtieler te werk en klinkt bijzonder smooth en detailrijk. Als je de C79 gaat gebruiken moet je een woofer er onder hebben die het nog goed doet tot ver in het middengebied.
Wat is ver in het middengebied? Bij actief -24db filteren op 200hz zal dat toch wel meevallen? Of is de C89 dan beter?
1kHz. :) De C79 heeft niet zoveel power in het lage midden. Persoonlijk vond ik hem lekker klinken als ie niet lager dan 350Hz werd ingezet. Met je C95 moet je dus geen probleem hebben.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Geenius schreef:
JeroenKV schreef:
Geenius schreef:
Ik heb met zowel de C79 als de C89 gewerkt, het zijn twee totaal verschillende drivers (ik overdrijf een beetje :wink: ). De C89 heeft, zoals te verwachten zijn sterkste eigenschappen in het lage midden, de C79 in het hoge midden. De C89 geeft een krachtiger, dynamischer beeld, de C79 gaat subtieler te werk en klinkt bijzonder smooth en detailrijk. Als je de C79 gaat gebruiken moet je een woofer er onder hebben die het nog goed doet tot ver in het middengebied.
Wat is ver in het middengebied? Bij actief -24db filteren op 200hz zal dat toch wel meevallen? Of is de C89 dan beter?
1kHz. :) De C79 heeft niet zoveel power in het lage midden. Persoonlijk vond ik hem lekker klinken als ie niet lager dan 350Hz werd ingezet. Met je C95 moet je dus geen probleem hebben.
Hallo Tony,

Ik heb een vraagje wat betreft een "klein" 3 weg systeem. scanspeak W23 woofer C79 mid C12 hoog.

De W23 scanspeak, met een aanbevolen frequentiegebruik van 20-500 Hz, zal dan een goede combi vormen met de Accuton C89 die lager doorloopt dan de C79.

Ik wil echter graag met de C79 werken. Als ik de C79 rond de 300 Hz filter zou dat toch goed samen kunnen gaan met de scanspeak W23? Of zal ik dan toch vastzitten aan de C89?

mvg, Montana
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

afhankelijk van hoe stijl je filtert kun je de 23W wel iets hoger inzetten dan 300 hz. Hij loopt mooi vlak tot net iets boven 1 khz.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Met een Mms van 101 gram en een Bl van 9,3 geeft een teleurstellende acceleratie factor van slechts 92 :shock: (en dat voor een 8" woofer!!! - zelfs mijn 21" woofertjes scoren beter). Scanspeak noemt het niet voor niets een subwoofer. Ik zou in beide gevallen de 22W8857T00 aanraden. :wink:
Plaats reactie