Ronde DIY speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Ronde DIY speakers

Bericht door Fabian »

Al een tijdje loop ik met het idee in mijn hoofd om een ronde speaker te gaan bouwen ala de minipod of micropod van scandyna(www.podspeakers.com).
De bedoeling is om 4 van deze jongens te gaan bouwen (center en sub zullen later volgen)

Nu ben ik alleen vrij onbekend op het gebied van electronica en wat de best keus qua units is voor in een bepaalde behuizing.
Voor de looks ben ik er wel al uit wat het ongeveer moet gaan worden :
Afbeelding

De constructie is het probleem niet en ook de afwerking niet, ik maak me alleen een beetje zorgen om de demping en welke units (en filter) er in moeten gaan komen.
Ik zat zelf te denken aan een kevlar unit van monacor de SPH-165KE en dan de BT300 tweeter erbij. En voor het filter heb ik nog helemaal geen flauw idee

De muziek die eroverheen gespeeld gaat worden is voornamelijk
soul/deephouse. De speakers zullen op een receiver van harman kardon aangesloten worden (AVR 235)

Wie o wie kan mij een stukje op weg helpen ?!

Gr Fabian
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Fabian

Mischien is het een idee om eerst het volume van je luidsprekers te bepalen en dan daar passende speakers bij te zoeken?

Groet Roland
Scacal
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 14 dec 2005, 14:20

Bericht door Scacal »

Roland schreef:
Hoi Fabian

Mischien is het een idee om eerst het volume van je luidsprekers te bepalen en dan daar passende speakers bij te zoeken?

Groet Roland
Dat lijkt me ook verstandig.

Wel leuk om die vorm te maken. Hoe wil je dat gaan doen?

Mvg,



James
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

Scacal schreef:

Wel leuk om die vorm te maken. Hoe wil je dat gaan doen?

Mvg,



James
die vorm is toch niet echt het probleem met poly en wat plamuur kom je toch een heel eind.

tip: http://www.polyservice.nl/
en de prijslijst: http://members.lycos.nl/audiogarage/pri ... slijst.pdf


Maar is het niet makelijker om een bestaand ontwerp in deze kast te steken?

maar ik dacht dat het orgineel een 250,-/300,- euro kost. dus mijn vraag is wil je iets beters maken? / goedkoper uit zijn? / iets anders?

mvg

ome subtilieco

hier staat nog een ontwerp met de SPH-165KE:
http://jan-jaap.vegter.nu/bs.html
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

de vorm ga ik bereiken door middel van een groot aantal ronde schijven aangevuld met polyester en plamuur. Maar dit het probleem niet komt allemaal goed.

Ik zie in het ontwerp met de SPH-165KE dat het volume 15 liter is
en in de specs van de unit zie ik dat de inhoud 8 tot 16 liter moet zijn ongeveer.

Nu had ik zelf in gedachte om de bol met de tweeter een straal van 8 cm te geven, de bol met de andere unit een straal van 12 cm en de onderste bol een straal van 14 cm. Maar het uitrekenen van de liter inhoud word moeilijk omdat de bollen aan elkaar verbonden worden en er dus inhoud "verloren" gaat.

De podspeaker zelf werkt met een 5" unit en de afmetingen zijn (H x W x D): 340 x 210 x 200 mm.

edit :
Ik doe het eigenlijk om eens wat anders te doen dan naar beeldschermen staren de hele dag ( ben dtp-er/grafisch vormgever). Dus dit is een mooie en leuke uitdaging/afleiding. Ik hoop wel iets goedkoper weg te komen dan de 350 euro die ze in de winkel kosten.
Laatst gewijzigd door Fabian op vr 23 dec 2005, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Je kan natuurlijk ook een gesloten kast maken voor de sph 165 is een stuk kleiner en een sub zit ook nog in de planning dacht ik.

Groeten Roland
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

Ja de Sub en center zittem ook nog in de planning, alleen daar ga ik het jaartal maar even niet bij noemen :lol: Eerst deze tot een goed einde brengen !
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

hoi Fabian

Een gesloten kast is iets minder gevoelig voor een liter meer of minder wel handig als je van te voren niet perfect weet wat je inhoud gaat worden.

Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op vr 23 dec 2005, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

zoek eens op het project van Erik Klijnsmit (alvast mijn excuus als ik zijn naam verkeerd geschreven heb), ofwel hier, en anders op audiofreaks.nl. Die heeft iets heel moois gemaakt met een Monacor SPH-135KEP in een ronde behuizing.
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

ik zal eens zoeken ! bedankt voor de tip :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

daniel schreef:
zoek eens op het project van Erik Klijnsmit (alvast mijn excuus als ik zijn naam verkeerd geschreven heb), ofwel hier, en anders op audiofreaks.nl. Die heeft iets heel moois gemaakt met een Monacor SPH-135KEP in een ronde behuizing.
die bovenop z'n betonnen speaker bedoel je? viewtopic.php?t=147
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

ja ik heb deze net even gezien ... zoiets zat ook in mijn gedachte !
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

Ik denk dat ik toch voor een gesloten kast ga, dit aan de hand van wat Roland heeft gezegt. Want ik heb ook nog geen manier gevonden om goed het volume van de behuizing te bepalen (iemand nog ideeen hiervoor).
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Fabian schreef:
...Want ik heb ook nog geen manier gevonden om goed het volume van de behuizing te bepalen (iemand nog ideeen hiervoor).
Een (schaal)model maken en deze onderdompelen in water. Het volume komt overeen met het verdrongen water.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Henkjan schreef:
daniel schreef:
zoek eens op het project van Erik Klijnsmit (alvast mijn excuus als ik zijn naam verkeerd geschreven heb), ofwel hier, en anders op audiofreaks.nl. Die heeft iets heel moois gemaakt met een Monacor SPH-135KEP in een ronde behuizing.
die bovenop z'n betonnen speaker bedoel je? viewtopic.php?t=147
inderdaad, die bedoelde ik. Een mooie tweeterbehuizing kun je vinden het topic van Jasper Joppe : viewtopic.php?t=1028&postdays=0&postorder=asc&start=180, ook een waar kunststukje
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

een schaalmodel maken is misschien wel een optie, ik ga me daar morgen maar eens aan wagen !
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

Fabian schreef:
de vorm ga ik bereiken door middel van een groot aantal ronde schijven aangevuld met polyester en plamuur.
in deze ronde schijven maak je toch ook meteen de gaten die samen de binnen van de speaker gaan vormen? als dit zo is kun je makkelijk per schijf het volume berekenen en dit van alle schijven bij elkaar optellen.

zo kun je denk ik een heel eind in de buurt komen van een bepaald volume. en als je de inhoud een beetje ruim neemt kun je deze bij vullen als hij te groot hij is.

richard schreef:
Een (schaal)model maken en deze onderdompelen in water. Het volume komt overeen met het verdrongen water.
onderdompelen ?? je bedoeld zeker volgieten want je wilt de inhoud achterhalen?

en nu ik er over na denk is het wel wijs om mdf nat te maken :?:

mvg
ome subtilieco
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

ja juist :) de ronde schijven vormen een geheel zegmaar, ik ga morgen gewoon maar eens beginnen met een probeersel voor de midden/lage tonen unit. de straal word dan 12 cm :) Heb hier genoeg MDF liggen om een huis van te bouwen !
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Had je deze al gezien :?:

Afbeelding

Linkje
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

niet gezien wel een nuttige toevoeging, ik wil echter met een iets simpelere constructie gaan werken. bedankt voor de link !!!

edit :
vond er zelf net ook nog 1
Afbeelding
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

@Fabian

en ????
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

Ik ben gisteren begonnen met het uitfrezen van circels beginnende bij een diameter van 12 cm tot ik een circelvorm krijg. Nu had ik een klein probleempje dat mijn mdf op is, dus ik kan pas morgen weer verder met frezen. Ook heb ik polyester besteld en verharder en glasvezelmatten en de bijbehorende brillen, handschoenen en maskers een 5 KG polyester dus daar kan ik wel even mee voort.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Fabian schreef:
...Heb hier genoeg MDF liggen om een huis van te bouwen !
... Nu had ik een klein probleempje dat mijn mdf op is, ...
Zou dan wel een heel klein huisje zijn geworden :mrgreen:
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

ghehehe, ja soms denk je dat iets genoeg is voor het doel dat je hebt maar blijkt het toch niet zo te zijn. Had dus alleen maar materiaal van 12 mm liggen en dat vond ik zelf een beetje TE dun. Dus morgen maar even wat 18mm spul halen dan komt alles weer goed !
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Als je toch gaat polyesteren zou je kunnen overwegen een plug te maken, deze perfect glad af te werken en hiervan een mal te trekken. Dit is vrij bewerkelijk maar je kunt hiervan vrij eenvoudig 5 of meer identieke polyester luidsprekers maken.
Meer hierover kun je vinden in het Praktijkhandboek Kunststoffen dat door Polyservice wordt uitgegeven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”