Gradient Air Motion Transformer?!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Gradient Air Motion Transformer?!

Bericht door Roland »

Kijk deze vondt ik net op de intertechniek site, een gradient airmotion transformer? Elac? 75,- euro moet ie gaan kosten.

Afbeelding

Groeten Roland
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

als het inderdaad dezelfde amt als uit de Elac speakers is, dan is de prijs goed en een zeer interesante hoog unit
de amt van eton kost 350 euro per stuk
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Heb je ook gegevens van deze unit?
(Ik kan de website van Gradient niet vinden).
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het is ook een ATM, maar gewoon een folie ribbon.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
Het is ook een ATM, maar gewoon een folie ribbon.
Dat idee kreeg ik ook. Wat is precies het verschil tussen een air motion transformer en een ribbon?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
Mooi spul!! Jammer dat alleen Eton ze verkoopt voor zelfbouw.... :cry: Er zijnn er bij die al vanaf 1000hz zijn in te zetten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mundorf heeft er ook een....
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
mundorf heeft er ook een....
.. en Tymphany, en ESS, en ADAM ;) Linkje lezen is echt niet zo moeilijk :P

Maar het gaat er juist om dat dat gradient ding als twee druppels water lijkt op de tweeters van Elac!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik denk dat Elac aan het proberen is de kosten te drukken van zijn productie, voor zover ik weet is de Elac tweeter een amt.

Dit is de Elac tweeter, volgens mij precies hetzelfde ding:
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd klang en ton of hobby hifi zal hem wel redelijk snel testen. Mooi hoor een amt voor 75 euro 8) Op de intertechniek site staat een plaatje de afmetingen en de prijs meer niet.

PS nu ik de plaatjes zo naast elkaar zie is er toch wel een behoorlijk verschil de gradient heeft minder grote sleuven.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hij is niet exact het zelfde, kijk maar eens naar de brievenbussen, die van Gradient zijn veel dunner. Verder lijkt het echter sprekend.

edit: had je zelf ook al gezien lees ik net :P
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Misschien wel aardig om te weten dat de uitvinder van de AMT ook verantwoordelijk is voor de FET: Dr. Oscar Heil.

De 'originele' AMT werd geproduceerd door ESS.

Na het overlijden van de heer Heil heeft de familie de rechten aan meerdere fabrikanten verkocht zodat er nu meerdere spelers op de markt zijn die vergelijkbare systemen verkopen. De AMT-1 is overigens het grootste en duurste model tweeter in deze serie: Afbeelding
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik zie alleen nergens prijzen van die AMT's :cry:
Lijkt mij een geweldige oplossing; mijn Scanspeak woofers tot 800hz en dan een AMT voor de rest!! :roll:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hier staan er heel wat: http://www.peerless.de/hifi/index_en.ht ... hen_en.htm

Maar 800 Hz is wel erg laag hoor. 1.5 Khz is al eerder haalbaar.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
Hier staan er heel wat: http://www.peerless.de/hifi/index_en.ht ... hen_en.htm

Maar 800 Hz is wel erg laag hoor. 1.5 Khz is al eerder haalbaar.
Die Heil dingen kunnen dat volgens hun eigen website. Ik zie wel een Audaphon/Fountek Neo Pro 5i staan vanaf 1khz.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV schreef:
Die Heil dingen kunnen dat volgens hun eigen website.
Je wil ook vas niet weten wat die kosten.
Ik zie wel een Audaphon/Fountek Neo Pro 5i staan vanaf 1khz.
Dat is een ribbon. Grote ribbons kunnen dat idd, net als grote AMT's dat vast ook kunnen, zolang je maar je flappen op de toonbank legt :)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
JeroenKV schreef:
Die Heil dingen kunnen dat volgens hun eigen website.
Je wil ook vas niet weten wat die kosten.
Ik zie wel een Audaphon/Fountek Neo Pro 5i staan vanaf 1khz.
Dat is een ribbon. Grote ribbons kunnen dat idd, net als grote AMT's dat vast ook kunnen, zolang je maar je flappen op de toonbank legt :)
Wat kost een Heil??

Welke ribbins heb je dan?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Er is inmiddels wat meer bekend van deze tweeter, de hamvraag is nu alleen of ze van achteren open zijn of niet.

Link naar pdf: http://www.intertechnik.de/module/1381601.pdf

Groeten Roland
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Roland schreef:
...de hamvraag is nu alleen of ze van achteren open zijn of niet.
Meestal wel; dus in een dipool of een eigen kamertje.
sliceofhogan
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 14:30

Bericht door sliceofhogan »

aan jeroenkv:

kijk eens hier: http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm

en zoek AMT Projekt 1, of de AMT1 mit PHL

Kan me uit de K+T herinneren dat het filter behoorlijk complex was, maar dat kan aan de bass-units liggen.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Wat mij een leuk alternatief lijkt, wil ik tzt nog iets mee doen: de B&G Neo 3, een magnetostaat, maar met heel fijne eigenschappen. Kan in twee versies geleverd: met kastje erachter of zonder, dan als dipool te gebruiken. Zie PDF:http://www.gr-research.com/pdf/NEO3.pdf

Ik geloof dat audax.speaker.de hem levert, 79 Euri.

buisje
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

deepspace schreef:
JeroenKV schreef:
Die Heil dingen kunnen dat volgens hun eigen website.
Je wil ook vas niet weten wat die kosten.
In de K&T 6/97 staat een beschrijving van de AMT1:
impedantie 4 Ohm
rendement SPL 95,5 dB/1 Watt
resonantiefrequentie Fs 550 Hz
inzet bereik van 1000 Hz tot 30 kHz.

In 1997 kostte het ding 900 D-Mark.

Veel geld maar je spaart een middentoner en de bijbehorende filteronderdelen uit.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

buisje schreef:
Wat mij een leuk alternatief lijkt, wil ik tzt nog iets mee doen: de B&G Neo 3, een magnetostaat, maar met heel fijne eigenschappen. Kan in twee versies geleverd: met kastje erachter of zonder, dan als dipool te gebruiken. Zie PDF:http://www.gr-research.com/pdf/NEO3.pdf

Ik geloof dat audax.speaker.de hem levert, 79 Euri.

buisje
Ze hebben daar ook de RD reeks. Zeer grote magnetostaten. (van 28" tot 75") Ze kosten wel wat, maar uit ervaringen van gebruikers blijkt dat je ze makkelijk tot 400Hz kan laten gaan en zelfs nog dieper. Je kan ze in zowel dipole als monopole gebruiken.
(Maar dat wist Roland al wel denk ik ;) )
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Ja, kun je een magnetostatische versie van een electrostaat mee bouwen.

buisje
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

buisje schreef:
Ja, kun je een magnetostatische versie van een electrostaat mee bouwen.

buisje
:shock:
Plaats reactie