De zuiltjes waar we nu mee bezig zijn, zijn meer om ervaring op te doen en om mijn huidige luidsprekersysteem te verbeteren.
We gebruiken:
-polycarbonaat dome tweeters (4 euro 50 per stuk)
-de mid/bass speakers uit mijn zusjes sonys als midrange (mist ze toch niet)
-de woofers uit mijn oude luidsprekersysteem
-3 weg xovers 12 db/octaaf, crossen op 750/5000 hz (7 euro per stuk)
Jaja, een budgetprojectje, het heeft me tot nu toe 60 euro gekost, waarvan 10 voor een heel behoorlijke sony versterker.
Mensen beginnen nu misschien te twijfelen. We pakken het echter wel degelijk serieus aan; we zijn naar de bibliotheek gegaan voor de nodige boeken. We hebben 18 mm mdf gekocht, dit is al gezaagd trouwens, dit kan je met een gamma-ledenpas daar gratis laten doen! Zeer binnenkort gaan we de T/S-parameters van de woofer aan de hand van de spanningsdelermethode bepalen.
een paar schetsen die ik zal toelichten:

Het middentonerkompartiment vullen we met langharig schapenwol, het heeft een inhoud van negen liter (kan eventueel nog aangepast worden). De achterwand is schuin om de staande golf tegen te gaan.
De inhoud van de baskast hebben we nog niet kunnen bepalen omdat we de T/S parameters van de woofer nog niet weten. We hebben de box zwaar oversized gemaakt. De maximuminhoud voor de baskast is 30 liter terwijl de woofer uit een 11 liter kastje komt.
De BRpijp wordt waarschijnlijk te lang om in de diepte in de kast te passen, daarom wil ik hem verticaal monteren en naar beneden laten stralen, de box moet daarvoor op pootjes van 10 cm staan.
Loze ruimte in de box vullen we op met zand.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden wat we doen, ik hou jullie op de hoogte van onze vorderingen. Zijn er dingen die we over het hoofd zien, zijn we ergens totaal de mist in gegaan? Laat het me dan alsjeblieft weten.
vraagje: mijn tweeter heeft een hoger rendement dan de middentoner en de woofer. Ik kan het rechttrekken met mijn equalizer. Ik vroeg me af of dat wel in orde is, anders moeten we nog een paar weerstandjes kopen. (de tweeter is 4 ohm). Wat voor weerstandjes zouden we moeten gebuiken, en hoe zouden we die met de tweeter moeten verbinden.