nieuwe monitor speakertjes

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

nieuwe monitor speakertjes

Bericht door speakerfreak »

Zo hoi;-)

ben hier nieuw, Frank, 17jaartjes oud ben al wat jaartjes actief op prof licht&geluid fora, heb drive-in show gehad enz.

staan hier 2 loeizware subs thuis, allemaal disco spul dus.

Maar heb het er beetje mee gehad, wil thuis wat leuke hifi spulletjes neer plante...

bedoeling is dat 1 me andere kamer groot buro komt, met ook daarop me mix setje( mixertje 2 cd spelers) daarnaast alle andere 19inch apparatuur ( hoofdmixer,eq,lichtcontroller) daarnaast computer oid.

nu lijken 2 van dit soort kastjes in het klein me wel geinig
Afbeelding
Afbeelding


met deze 8incher erin
Afbeelding

die kasten heb ik hier dus ook liggen maar zijn bedoeld voor 8inch en wat groot voor op het buro.

Maar het bouwen ervan vind ik altijd leuk dus dat model maar dan voor 13/16cm woofertje/midje

moeten licht omhoog gericht zijn voor als ik bezig ben met mixen op de set wat daar ook staat.

Nu moet het setje wel een beetje kunnen blazen en een beetje headroom is altijd lekker 8)

Als sub heb ik nu 2 x deze speaker

http://www.bcspeakers.com/compproducts/ ... 5pzb40.htm in een BR kast van ongeveer 80liter

voor drive in leuke kastjes maar voor thuis niet perfect aangezien ze niet bepaald laag gaan (duh) daarom wou ik OF deze speakers in een kast bouwen zodat ze zo laag mogelijk gaan voor thuis, OF deze speakers weg en dan een leuk hifi subje wat ook nog is compacter is bouwen...

beetje advies graag, aangezien er zoveel mid en hoog speakertjes zijn dat ik door de bomen het bos niet meer zie ;) moet niet al te duur worden want hoeft ook weer geen high-end hifi gedoe te worden maar wel beetje aceptabel klinken.

(heb nu 2 warfedeal linton xp2 geloof ik, als topjes op de subs voor thuis klinkt niet verkeerd maar op hoger volume gaat het mis en het geluid is ook niet helemaal clean)

graag ideeèn, bedankt
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Hey, een vage bekende van het J&H forum. :D

De vraag is hoe hard wil je spelen en hoe goed moet het geluid zijn? Heel hard met hoge kwaliteit word toch PA werk, ook voor thuis. Het is niet eens zo'n gek idee om bij PA componenten te blijven. Deze zijn wat steviger gebouwt dan hifi componenten en kunnen ook ontzettend goed klinken! Wat bij hifi meestal wat lastiger is, is het filter. Het is de samenheng tussen kast, componenten en filter wat het werk moet doen. Alle drie zijn ze erg belangrijk uiteraard.

Als 8" te groot is voor jou kun je eens naar PHL kijken. Die hebben ook kleine mid/bass drivers die je vaker tegenkomt in hifi speakers. Kijk ook eens in het volgende topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=256 daar vind je enkele mid/bass drivers met simulatie welke ik misschien in een projectje ga gebruiken. De Peerless HDS 182 en Monacor SPH 165 kep zijn beide mooie drivers, en ik denk dat ze ook wel geschikt zullen zijn voor jou.

Die subjes die e nou hebt zou ik weg doen, en vervangen door een Hifi sub. In 80 liter kun je een mooi hifi subje maken, om er maar even een paar te noemen: Eton 11-541/50 HEX, Focal 11"ers.
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

hehe jaja heb ook lange tijd op J&H gezete :D

wat heet hard, hoeft niet op disco niveau uiteraard maar toch wel gewoon stukje harder dan normaal voor het geval dat ;-)

geluidskwaliteit, tja kan ik daar over zeggen, soms ik hoor ik wel eens van die setjes die zo lekker laag gaan en mooi hoog dat het echt gewoon LEKKER is om er naar te luisteren...

Als de 15inchers weg gaan dan ook de kasten want die zijn niet het mooist... die speakers die er in zitten zijn flinke jonges, anders speakers apart houden(en in de kast leggen ) en kasten verkopen, en leuk hifi subje bouwen.

Ik heb ook nog mid speakertjes van B&C liggen (poehpoeh B&C freak :lol: ) http://www.bcspeakers.com/compproducts/ ... 6pev13.htm

Maar klinken niet super en gaan totaal niet laag, korte xmax en in vergelijk met een leuk visaton/tonsil budget speakertje denk ik ook een stuk minder in geluids kwaliteit...

hoe zouden jullie/jij het doen, welke ``maten`` speakers, wat over het algemeen netjes samen gaat.

100mm woofertjes is natuurlijk wel lekker klein maar kan denk ik niet zoveel hebben, 16cm woofertje lijkt mij dat dat alweer wat harder/lager kan wat beter in combi met de sub gaat
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik ben zelf (nog) niet zo'n fan van kleine monitor speakertjes. Ik heb altijd het idee dat je dan met een half afgemaakte speaker zit. Een mooie bijpassende laag kast zou het afmaken, en dan zou je eerder een soort van zuil speaker krijgen.
Wil je gewoon full range uit een vrij compact speakertje halen dan zou ik bij 16 cm drivers blijven, of nog een slagje groter nemen. De SPH 165 kep en HDS 182 zijn beide speaers die redelijk wat laag neer kunnen zetten in een kleine kast. Ontwerp ze dan zo dat je deze speakers meer op het 70> Hz gebied afstemt (bultje tussen de 70 en 150 Hz is helemaal niet erg, juist gewenst bij dergelijke kasten om ze meer rendement te geven en ze iets strakker te laten klinken). De rest laat je door een mooi sub doen.

Ik bedoelde niet dat je een nieuwe driver in je huidige kaste moet doen. Maar dat je met dezelfde ruimte een heel deftig hifi subje kan maken. De Eton en Focal drivers die ik noemde zijn echte high end laag weergevers. Naast deze drivers zijn er natuurlijk meer betaalbare drivers voor subjes.

De tweeter zal denk ik een zwak puntje worden, hifi tweeters kunnen over het algemeen niet zo gek veel hebben en gaan snel schreeuwen. Er zijn ongetwijfeld tweeters te vinden die net een stukje harder kunnen dan de rest zonder veel te gaan vervormen. Let hier goed op!
Ook met de keuze van de drivers moet je rekening houden met de filtering. Wil je geen ingewikkeld filter, zoek dan drivers die vanzich zelf al een vlakke respone hebben en weinig tot geen last van cone break up. Dat is ook de manier waarop ik een dergelijk monitortje wil geen maken, alleen eerste orde filtering om het lekker simpel te houden. In het eerder genoemde topic van mij staat een lijstje met woofers en tweeters die hiervoor in aanmerking komen, misschien interesant voor jou??
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

had je topic door gelezen, zal is gaan kijken naar alle speakers die je opnoemt.

trouwens hier even mijn tekenkunsten los gelaten over hoe het de bedoeling is dat het word

Afbeelding

rooie gedeelte is zogoed als zeker, zwart/rode gedeelte is mischien
speakertjes moeten dus op het buro komen, met een 8inch mid/woofertje zit je eigenlijk al aan een te grote kast, 16 is al stuk beter 13cm zou heel leuk zijn maar waarschijnlijk weer duidelijk minder in (geluids)kwaliteit.

filteren lijkt me dus gewoon weer k*t eigenlijk... heb voor die 8/1inch disco kastjes een filter gemaakt wat er voor ontworpen zou zijn, en eerlijk gezegd merk ik helemal geen verschil met toen ik er een doorverbonde 3weg skytec sjit filter in had zitten :evil: en kost allemaal flink wat...

wil gewoon leuk 13/16cm tweeter kastje hebben;) maar is ingewikkelder dan op eerste moment gedacht
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Hoeft niet ingewikkeld te zijn. De units die ik uit heb gezocht zijn geschikt voor eerste orde filtering. Dat wil zeggen slechts 1 componetje per driver. Ik heb tweeter/woofer samenstellingen gemaakt die lopen van 105 euro tot 370 euro per kast.

Filter is vrij gemakkelijk zelf te maken. Het is wel handig om even een meeting van de woofer en tweeter apparat te laten maken om de zien wat de exacte curve van de drivers is in de kast en wat het rendement verschil is.
Als je makkelijke drivers heb kun je de woofer misschien ongefilterd laten spelen en de tweeter eerste order filteren met een correctie (2 weerstandjes geloof ik). Als je dan een zware tweeter hebt en je filtert op 5-6 KHz dan denk ik dat ie nog vrij hard kan zonder te veel te gaan vervormen. Ik heb zelf een Seas excel T25CF001 welke laag gecrosst kan worden. De fs is 750 Hz dus met filtering op 5-6 KHz blijf je nog een flink eind uit de buurt van de fs. Is wel een beetje prijzige tweeter, maar dan heb je ook wat.

Zou het geen idee zijn om de speakers aan de muur te 'spijkeren'. Daar zou mijn voorkeur ten minste naar uit gaan.
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

Dan vraag ik me af he, die goedkoopste samenstelling van jou van rond de 105 euro klinkt dat dan echt veel beter dan wat ik hier bijv. zie staan.
Magnat motion 990 zuilluidspreker
Afbeelding

99eurootjes per stuk, nieuw

lijkt mij ook niet slecht dan denk ik ook van of klinkt die magnat zo slecht of wat? is toch redelijk merk... desnoods haal ik de speakers eruit woofertje/tweetertje en bouw er leuk kastje omheen

of denk ik nu echt weer zo brak :roll:

en in principe kunnen de speakertjes ook wel aan de muur gemonteert worden

edit: lees wat revieuws, sommige vinden het beneden magnat niveau, sommige vinden het prima sommige vinden de aldi speakers beter klinken...

niet al te geweldig positief dus
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Er zijn inderdaad enkele achtelijk goedekope speakers die goed klinken. Ooit eens heb ik een stuk gelezen van iemand die al die aldi/lidl speakers opkocht om ze te verglijken. En er zaten toch wel goeie tussen, maar ook bagger slechte!

Met zelfbouw kun je kwa prijs/kwaliteit nooit onder de massa productie komen denk ik. 100 euro voor een complete speaker is natuurlijk niet mis! En ik denk dat ik het voor dat geld niet beter zou kunnen dan wat de magnat bied.

De combi van 105 euro van mij bestaat uit de Peerless CSC-176 H en Seas TAF 27 plus. Beide drivers zijn goed betaalbaar en zijn verre van slecht. Natuurlijk komen er dan nog kosten van filter, kast en afwerking boven op. Nu is de CSC-176 H niet de beste om in een kleine kast te steken, dus ik zou so wie so niet voor deze driver kiezen. Z'n kleinere broertje (CSC 145 G) zou beter zijn en kost weer een paar euro minder.
Ik denk dat dit zelfbouwertje de magnat er op verschillende punten uit speeld. Denk dan aan homogeen geluid plaatsing enz (maar die punten zullen bij jou toepassing wat minder van belang zijn). Maar de magnat zal wel wat meer body in het laag hebben.

Als je voor erg weinig geld een redelijk leuk geluid wil hebben adviseer ik om opzoek te gaan naar de budget series van bekende merken, of tweede hands iets te nemen. Maar als het kriebelt om zelf iets te maken dan moet je natuurlijk zelf gaan klussen. Zelfbouwen doe je voor de hobby en dat mag best wat centen kosten. Ga je voor een goed resultaat met zo weinig mogelijk inzet/euro's dan moet je niet zelf gaan bouwen vind ik.
Plaats reactie