Tweeter keuze voor nieuw project
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Tweeter keuze voor nieuw project
Jawel, weer een ideetje aan het uitwerken. Alles is een beetje in een stroomversnelling geraakt vanwege de verkoop van wat speakers, dus....
De TL die in m'n hoofd zat is iets naar achteren doorgeschoven (moet/wil ik eerst nog wat meer over lezen en beluisteren) dus dan dit project.
De woofer die ik ga gebruiken is bekend: de ScanSpeak 18W8531G-00
Lijkt me wel een leuk ding, maar dan de tweeter.
Ik zit daar nog over te dubben. Zelf had ik een idee om ook daar een ScanSpeak voor te nemen, en dan niet de R2904/7000. Te duur en niet geheel mijn smaak.
Maar wat dan wel? Misschien de D2904/980000 , de D2905/930000 of de D2905/950000?
Ik ben er nog niet uit, vandaar de vraag hier, heeft iemand goede ervaringen hiermee, of tips, suggesties?
M.v.g.
Edo
De TL die in m'n hoofd zat is iets naar achteren doorgeschoven (moet/wil ik eerst nog wat meer over lezen en beluisteren) dus dan dit project.
De woofer die ik ga gebruiken is bekend: de ScanSpeak 18W8531G-00
Lijkt me wel een leuk ding, maar dan de tweeter.
Ik zit daar nog over te dubben. Zelf had ik een idee om ook daar een ScanSpeak voor te nemen, en dan niet de R2904/7000. Te duur en niet geheel mijn smaak.
Maar wat dan wel? Misschien de D2904/980000 , de D2905/930000 of de D2905/950000?
Ik ben er nog niet uit, vandaar de vraag hier, heeft iemand goede ervaringen hiermee, of tips, suggesties?
M.v.g.
Edo
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar wel het eea over gelezen.
Als ik de keuze zou moeten maken, zou ik òf toch voor de ringradiator gaan (Als ik die kon betalen), of anders de keuze laten tussen de 9500 en de 9700.
Over de 9500 heb ik erg veel goede verhalen gehoord, vooral dat het een hele plezierige tweeter is om mee te werken.
Als je ook buiten SS wilt kijken, lijken mij de ringradiator van Vifa en de seas T25CF001 (of 002/003) erg geschikte kandidaten.
Als ik de keuze zou moeten maken, zou ik òf toch voor de ringradiator gaan (Als ik die kon betalen), of anders de keuze laten tussen de 9500 en de 9700.
Over de 9500 heb ik erg veel goede verhalen gehoord, vooral dat het een hele plezierige tweeter is om mee te werken.
Als je ook buiten SS wilt kijken, lijken mij de ringradiator van Vifa en de seas T25CF001 (of 002/003) erg geschikte kandidaten.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Tsja, die ringradiator is me veel te duur. (400 euro)
De Seas tweeter heb ik een paar keer gebruikt en is wel OK, maar net een tandje te laag denk ik in vergelijking met de ScanSpeak woofer.
De vifa ringradiator zit nu in mijn (verkochte) Proteus en in m'n laatste project (Hestia). Erg mooie en leuke tweeter (vind ik) maar wil inderdaad eens wat anders maken, dus die 9500 of 9700 leek me wel een geschikte kandidaat.
De Seas tweeter heb ik een paar keer gebruikt en is wel OK, maar net een tandje te laag denk ik in vergelijking met de ScanSpeak woofer.
De vifa ringradiator zit nu in mijn (verkochte) Proteus en in m'n laatste project (Hestia). Erg mooie en leuke tweeter (vind ik) maar wil inderdaad eens wat anders maken, dus die 9500 of 9700 leek me wel een geschikte kandidaat.
De t25cf002 of t25cf003 vind je ook niet goed genoeg?
De SS 9700 is de betere tweeter (revelator zonder maffe frontplaat), maar van wat ik heb gelezen is de 9500 eenvoudiger om mee te werken en heeft een karakter wat bij veel mensen in de smaak valt (wel met ferrofluid, btw)
De SS 9700 is de betere tweeter (revelator zonder maffe frontplaat), maar van wat ik heb gelezen is de 9500 eenvoudiger om mee te werken en heeft een karakter wat bij veel mensen in de smaak valt (wel met ferrofluid, btw)
Laatst gewijzigd door Raymond op do 18 nov 2004, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ik gebruik de ss 18w8531G00 icm een Focal tc120td5, maar die zijn helaas niet meer leverbaar
ben voor deze focal tweeter gegaan daar ik de ringradiator van scanspeak ook veel te duur vindt, de kast die ik gebruik is de kast van de scanspeak Ultimo ,kersen gefineerd
de laagafstemming van de speaker is erg afhankelijk van de grote van de Luisterruimte, laag gaat snel overheersen in een te kleine ruimte
staat nu in 65 m2 en dat gaat prima, verder op spikes met hieronder
granieten tegens op een zwevend gelegde houten vloer
een goede versterker met genoeg vermogen is ook wel nodig vanwege het niet al te hoge rendement van de speaker
gebruik nu een Vincent sp331 2x150 watt hybride eintversterker en dat gaat prima
ben voor deze focal tweeter gegaan daar ik de ringradiator van scanspeak ook veel te duur vindt, de kast die ik gebruik is de kast van de scanspeak Ultimo ,kersen gefineerd
de laagafstemming van de speaker is erg afhankelijk van de grote van de Luisterruimte, laag gaat snel overheersen in een te kleine ruimte
staat nu in 65 m2 en dat gaat prima, verder op spikes met hieronder
granieten tegens op een zwevend gelegde houten vloer
een goede versterker met genoeg vermogen is ook wel nodig vanwege het niet al te hoge rendement van de speaker
gebruik nu een Vincent sp331 2x150 watt hybride eintversterker en dat gaat prima
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Ja, die focal ken ik wel, maar moet eerlijk zeggen dat dat ook niet mijn smaak was.
De kast die ik in gedachten heb lijkt inderdaad veel op de Ultimo. Maar dan minder vierkant. Wat dieper en smaller met ronde zijkanten. MDF kast met 9mm massief licht eiken eroverheen (is nu het idee).
Start er binnenkort een nieuw topic over. Eerst nog even wat uitdokteren dus.
Mijn woonkamer is ongeveer 40m2 (zonder open keuken/eetkamergedeelte meegerekend), dus lijkt me wel kunnen, ook al is de woofer lekker klein.
Kastinhoud wordt ook iets kleiner dan de Ultimo. gok op rond de 35 liter.
Nu nog een tweeter....!!!
De kast die ik in gedachten heb lijkt inderdaad veel op de Ultimo. Maar dan minder vierkant. Wat dieper en smaller met ronde zijkanten. MDF kast met 9mm massief licht eiken eroverheen (is nu het idee).
Start er binnenkort een nieuw topic over. Eerst nog even wat uitdokteren dus.
Mijn woonkamer is ongeveer 40m2 (zonder open keuken/eetkamergedeelte meegerekend), dus lijkt me wel kunnen, ook al is de woofer lekker klein.
Kastinhoud wordt ook iets kleiner dan de Ultimo. gok op rond de 35 liter.
Nu nog een tweeter....!!!
ik ben zelf met de Scanspeak reference monitor begonnen
tot ik de Ultimo gehoord/gezien had, dat wilde ik ook wel
alleen die tweeter veel te duur, heb vervolgens de vifa ringradiator gehad
maar hier mis ik toch iets aan, zal wel de filtering zijn geweest
heb vervolgens de ss revalators verkocht, vindt ik zelf iets te soft klinken
en de focal tweeter is gewoon iets helderder en daar houd je van of niet
maar voor 90 euro biedt deze tweeter een hoop
tot ik de Ultimo gehoord/gezien had, dat wilde ik ook wel
alleen die tweeter veel te duur, heb vervolgens de vifa ringradiator gehad
maar hier mis ik toch iets aan, zal wel de filtering zijn geweest
heb vervolgens de ss revalators verkocht, vindt ik zelf iets te soft klinken
en de focal tweeter is gewoon iets helderder en daar houd je van of niet
maar voor 90 euro biedt deze tweeter een hoop
de alcone HAT 1?
vanaf 2000-2500Hz in te zetten en loopt door tot bijna 30K.
Goed ding voor een goede prijs imho.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Heb hem een tweetal keren mogen beluisteren. Ziet en mooi uit, maar iets te soft in mijn ogen. Daarbij toch het frequentieverloop wat me een beetje tegenstaat. Hij loopt langzaam af met dan ineens een piek rond de 20Khz die echt 10 dB naar boven schiet. Is in het filter wel wat aan te doen, maar toch...teacher schreef:de alcone HAT 1?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
als die er alleen zit precies op de as en niet onder bv 10° zou ik me er niet zo druk over makenEdo schreef:..... ineens een piek rond de 20Khz die echt 10 dB naar boven schiet. Is in het filter wel wat aan te doen, maar toch...
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 19 nov 2004, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Hij zit er helaas ook bij de 30°.Henkjan schreef:als die er alleen zit precies op de as en niet onder bv 10° zou ik me er niet zo druk over makenEdo schreef:..... ineens een piek rond de 20Khz die echt 10 dB naar boven schiet. Is in het filter wel wat aan te doen, maar toch...

En toch wel erg soft(wat opzich wel knap is van een keramische dome)
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
He Raymond,
Voor dit project met de 18w8531g-00 Scanspeak woofer staan een paar tweeters op het lijstje van kandidaat. De D2904/980000 , de D2905/930000 of de D2905/950000.
Zoals ook in m'n eerste topic staat ben ik opzoek dus naar iets wat bij die woofer past en mij qua klank aanspreekt.
Dat laatste wordt moeilijk natuurlijk want klank is erg persoonlijk.
Maar misschien zegt iemand wel van:" joh, hier heb ik goede ervaringen mee, kijk eens naar die of die."
Voor dit project met de 18w8531g-00 Scanspeak woofer staan een paar tweeters op het lijstje van kandidaat. De D2904/980000 , de D2905/930000 of de D2905/950000.
Zoals ook in m'n eerste topic staat ben ik opzoek dus naar iets wat bij die woofer past en mij qua klank aanspreekt.
Dat laatste wordt moeilijk natuurlijk want klank is erg persoonlijk.
Maar misschien zegt iemand wel van:" joh, hier heb ik goede ervaringen mee, kijk eens naar die of die."
Ik heb met geen van die tweeters ervaring. De enige scanspeak units die ik heb zijn de 18W/8546 kevlar woofers.
Maar als ik zou moeten kiezen uit jouw rijtje, zou ik de 9300 laten vallen. Die heeft een ouder model aandrijving. De 9500 is op dat gebied moderner.
De 9800 is een metaal-dome. Die doet het erg goed in de testen, maar schijnt wel een beetje een "metaal" geluid te hebben, als je de resonanties rond 30khz niet dempt.
Uit jouw lijstje zou ik dan de 9500 kiezen, maar zou ook de 9700 dterk overwegen. Die heeft nog weer wat technische voordelen boven de 9500 (geen ferrofluid bijvoorbeeld).
Maar als ik zou moeten kiezen uit jouw rijtje, zou ik de 9300 laten vallen. Die heeft een ouder model aandrijving. De 9500 is op dat gebied moderner.
De 9800 is een metaal-dome. Die doet het erg goed in de testen, maar schijnt wel een beetje een "metaal" geluid te hebben, als je de resonanties rond 30khz niet dempt.
Uit jouw lijstje zou ik dan de 9500 kiezen, maar zou ook de 9700 dterk overwegen. Die heeft nog weer wat technische voordelen boven de 9500 (geen ferrofluid bijvoorbeeld).
- Paul Jenner
- Contacteer:
Ik hoor hier niemand praten over de Seas NoFerro 650 (?). Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar 't ziet er eigenlijk veelbelovend uit. DE prijs is heel redelijk: € 56.00.

Ik heb die dure scanspeak ringradiotor gehoord in de Ultimo. Ik vond ze goed maar ik hoorde die € 500,00 er niet aan af. Dat kan ook aan het Ultimo ontwerp liggen natuurlijk.
Paul.

Ik heb die dure scanspeak ringradiotor gehoord in de Ultimo. Ik vond ze goed maar ik hoorde die € 500,00 er niet aan af. Dat kan ook aan het Ultimo ontwerp liggen natuurlijk.
Paul.
Inderdaad Seas tweeters horen ook in de top thuis !!!!Paul Jenner schreef:Ik hoor hier niemand praten over de Seas NoFerro 650 (?). Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar 't ziet er eigenlijk veelbelovend uit. DE prijs is heel redelijk: € 56.00.
Paul.
Wat ik mijn van de Scanspeak dome tweeters weet dat er een is met
een kleverige dome waar alles op blijft plakken
behalve dan het geluid..
Staat ergens bij de Ariel TL van Lynn Olsen ???
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Thanks, denk dat die 97 een goede kandidaat is. Ik ga hem van de week beluisteren (welliswaar met andere woofer/kast, maar toch..)Raymond schreef:Maar als ik zou moeten kiezen uit jouw rijtje, zou ik de 9300 laten vallen. Die heeft een ouder model aandrijving. De 9500 is op dat gebied moderner.
Er is vanmorgen nog een tip via de mail binnengekomen. Dit was de 71000 van ScanSpeak. Ik had er nog niet van gehoord, maar is de ringradiator (dat tweetertje wat boven het budget lag) maar dan goedkoper en zonder puntje.

Leuke suggestie dus. Eens kijken/uitzoeken waar die te beluisteren valt.
He EDO
Hier het stukje over Scan Speak
Hier het stukje over Scan Speak
The tweeters are from Scanspeak, also Danish. These are 28mm soft domes from the D2905 series.
The tweeter is chosen from three versions in the same series:
The first is the D2905/9000, a somewhat older tweeter with a very sticky dome that easily picks up dust.
The second is the somewhat newer D2905/9300. This one doesn't have a sticky dome and sounds a bit more open.. For just a little more money this one is a better choice.
The last one is nicer but is more expensive yet: D2905/9500. This tweeter has only recently become available to the D.I.Y.'er. It has an extra non-resonant chamber, so you can omit the RLC-notch filter (L4,R4,C4) from the original x-over design.This tweeter is also used in the German "Audio Physic Caldera".
The new Scanspeak tweeters have added an extra 00 in the code so the 9500 is now available as the 950000.
At Scanspeak they told me that this is exactly the same tweeters, only the code has changed.