Marmer bewerken tbv subchassis?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Heb toch nog ergens oude gescande foto staan, toen was hij net klaar, 1988 of zo. Arm is van aluminium, project MTS Stadskanaal, is geheel zwart geanodiseerd. Gewichtscompensatie is dubbel uitgevoerd: met spiraalveer en klein tegengewicht. Dwarsdruk via nylondraadje/gewichtje, dit loopt op katrol met een lagertje uit zwitsers horloge.
De lagers van de cardan heb ik toen besteld bij RMB lagers.
http://img217.imageshack.us/img217/1732/plspeler4vd.jpg
De sikes zijn nu van messing en wat groter. Ik wil de armbuis tzt vervangen voor een carbon-vezel buisje, lijkt mij beter te dempen dan alu buis. Ik heb er later ook wat onderdelen van titanium op gezet, zoals het handgreepje en armpje voor dwarsdruk. De Puck is nu ook zwart geanodiseerd. Element was toen de Ortofon X1 HO-MC, fijne weergave, later helaas gesneuveld.
buisje
De lagers van de cardan heb ik toen besteld bij RMB lagers.
http://img217.imageshack.us/img217/1732/plspeler4vd.jpg
De sikes zijn nu van messing en wat groter. Ik wil de armbuis tzt vervangen voor een carbon-vezel buisje, lijkt mij beter te dempen dan alu buis. Ik heb er later ook wat onderdelen van titanium op gezet, zoals het handgreepje en armpje voor dwarsdruk. De Puck is nu ook zwart geanodiseerd. Element was toen de Ortofon X1 HO-MC, fijne weergave, later helaas gesneuveld.
buisje
Hoi buisje,buisje schreef:De sikes zijn nu van messing en wat groter. Ik wil de armbuis tzt vervangen voor een carbon-vezel buisje, lijkt mij beter te dempen dan alu buis.
buisje
Is ook mijn idee om de armbuis (van de TD160 MK1) te vervangen door een carbonfiberbuisje. Voor de dempng wil ik er een rond balsalatje met PU lijm in lijmen. Heb hier heel mooi dun carbonfiberbuis liggen met een wanddikte van 0,5 mm (8mm x 9mm rond) Dit is buis met kruislings gevlochten fiber en is enorm stijf, veel stijver dan aluminium.
Het komt bij Quartel Modelbouw vandaan. Zie dat je en Drenthe woont, er zit een filiaal van ze in Zwolle.
Ziet wel erg mooi uit trouwens die zelfbouwarm. (Voor zover dat te zien is
Hoi Pjotr
Bedankt voor de tip voor de carbonbuis. Ik zoek al een tijd diameter 10 mm. Heb er even aan gedacht zelf carbon te lijmen in buisvorm, of eventueel zelfs glasvezel. Ben ook bij een viswinkel geweest, alleen dan kan de buis alleen van een zeehengel worden gemaakt, gewone hengel is te slap. Wordt de buis wel iets conisch dan trouwens, maar dat is niet erg. Bij een hengel is de vezel meestal niet kruiselings geweven, en dat wou ik ook graag, lijkt me beter inderdaad.
De foto is slecht ik weet het, maar zal een digitale regelen binnenkort.
gr: buisje
Bedankt voor de tip voor de carbonbuis. Ik zoek al een tijd diameter 10 mm. Heb er even aan gedacht zelf carbon te lijmen in buisvorm, of eventueel zelfs glasvezel. Ben ook bij een viswinkel geweest, alleen dan kan de buis alleen van een zeehengel worden gemaakt, gewone hengel is te slap. Wordt de buis wel iets conisch dan trouwens, maar dat is niet erg. Bij een hengel is de vezel meestal niet kruiselings geweven, en dat wou ik ook graag, lijkt me beter inderdaad.
De foto is slecht ik weet het, maar zal een digitale regelen binnenkort.
gr: buisje
Als je op de site van Quartel zoekt naar "koolstofbuis" krijg je alle maten te zien. Zie dat er ook gevlochten 9x10 bij staat. Let niet op de prijzen want die kloppen niet. Heb voor dat stuk hier ong. 5 eu betaald en daar kun je echt zelf niet tegenaan werken. Het is mooi zuiver rond en vrij goed aan de maat. Die 8x9 die ik heb weegt iets van 18 gr/m, daar kun je dus een mooi licht armpje van maken.
Overigens zou ik eerst even bellen of ze het op voorraad hebben. Het hoofdfiliaal zit in Pijnacker en de andere filialen hebben niet altijd alles staan.
Overigens zou ik eerst even bellen of ze het op voorraad hebben. Het hoofdfiliaal zit in Pijnacker en de andere filialen hebben niet altijd alles staan.
http://www.audiophilia.com/hardware/lpcarbon.htm
Dat is wat heb ik zo net gevonden heb over carbon toonarm upgrade. Met alleen Conclusion lezen weet je al meer dan genoeg.
Ik ga maandag gelijk bellen of 10 mm carbon hebben liggen. Ik moet maandagavond naar Utrecht en kom langs Zwolle....
Dat is wat heb ik zo net gevonden heb over carbon toonarm upgrade. Met alleen Conclusion lezen weet je al meer dan genoeg.
Ik ga maandag gelijk bellen of 10 mm carbon hebben liggen. Ik moet maandagavond naar Utrecht en kom langs Zwolle....
Spannend 
Vergeet niet gelijk wat balsalatjes daar te kopen om er in te lijmen
Zit nog een beetje te puzzelen hoe de armbekabeling er dan in moet. Zit ook te denken aan een vierkant latje, PU lijm vult genoeg maar dan wordt de demping wel weer anders.
Nu nog een mooie headshell. Zelf ben ik een fan van ultra lichte armen met een hoog compliant element. Wil de headshell van magnesium maken maar heb tot nu toe geen leverancier gevonden die magnesium staf in kleine hoeveelheid levert. Iemand een suggestie?
Ipv van zelf maken ben ik ook al lange tijd op zoek naar een Thorens TP68 headshell, die zou er zo op kunnen.
Hier nog een mooi plaatje
En hier de beroemde Well Tempered Tonearm:

(plaatje is klikbaar)
Deze arm is gevuld met fijn zand voor de demping. Overigens kom ik op het net ook armen tegen die gevuld zijn met zuivere wol voor de demping maar zoiets lijkt mij toch te licht tov de stijfheid van carbonfiber. Misschien is er wel helemaal geen demping nodig of zet het nauwelijks zoden aan de dijk bij een carbon arm.
Vergeet niet gelijk wat balsalatjes daar te kopen om er in te lijmen
Nu nog een mooie headshell. Zelf ben ik een fan van ultra lichte armen met een hoog compliant element. Wil de headshell van magnesium maken maar heb tot nu toe geen leverancier gevonden die magnesium staf in kleine hoeveelheid levert. Iemand een suggestie?
Ipv van zelf maken ben ik ook al lange tijd op zoek naar een Thorens TP68 headshell, die zou er zo op kunnen.
Hier nog een mooi plaatje
En hier de beroemde Well Tempered Tonearm:
(plaatje is klikbaar)
Deze arm is gevuld met fijn zand voor de demping. Overigens kom ik op het net ook armen tegen die gevuld zijn met zuivere wol voor de demping maar zoiets lijkt mij toch te licht tov de stijfheid van carbonfiber. Misschien is er wel helemaal geen demping nodig of zet het nauwelijks zoden aan de dijk bij een carbon arm.
De alu armbuis heb ik gedempt met schijfjes neopreenrubber, helpt niet veel, alu resoneert gewoon door naar mijn idee.Overigens kom ik op het net ook armen tegen die gevuld zijn met zuivere wol voor de demping maar zoiets lijkt mij toch te licht tov de stijfheid van carbonfiber.
Wat betreft de armbedrading: iemand nog een idee? Volgens mij levert Fust audio ook bedrading voor armbuis. Of als iemand nog 45 cm goed spul over heeft?
Ik zit zelf aan geemailleerd wikkeldraad te denken wat verschillende kleuren nemen en twijnen. Dikte 0.06 of zo.
buisje
Hoi buisje,buisje schreef:Wat betreft de armbedrading: iemand nog een idee? Volgens mij levert Fust audio ook bedrading voor armbuis. Of als iemand nog 45 cm goed spul over heeft?
Ik zit zelf aan geemailleerd wikkeldraad te denken wat verschillende kleuren nemen en twijnen. Dikte 0.06 of zo.
buisje
Heb hier nog twee ouderwetse klossen zijde omsponnen posijn HF litzedraad staan, 1'tje met 20 x 0,07 mm een 1'tje met 16 x 0,04 mm. Als je wilt kan ik er wel een paar meter van opsturen, stuur dan even een PB'tje.
Hallo Buisje,
Dat 8x10 is buis met de vezels in de lengterichting en is niet gevlochten. Kun je beter vragen of ze dat 9x10 gevlochten uit Pijnacker kunnen laten overkomen (als ze het daar op voorraad hebben). Quartel koopt het in bulk in, het gevlochten komt uit Duitsland en het overige uit Tsjechie.
Dat buis met vezels in de lengterichting "waaiert" nogal als je het zaagt. Zelf doe ik het met een Dremel diamant slijpschijfje.
Gevlochten heb ik in de vliegerwinkel niet gezien. Was allemaal in de lengterichting. Ook het assortiment daar was minder.
Dat 8x10 is buis met de vezels in de lengterichting en is niet gevlochten. Kun je beter vragen of ze dat 9x10 gevlochten uit Pijnacker kunnen laten overkomen (als ze het daar op voorraad hebben). Quartel koopt het in bulk in, het gevlochten komt uit Duitsland en het overige uit Tsjechie.
Dat buis met vezels in de lengterichting "waaiert" nogal als je het zaagt. Zelf doe ik het met een Dremel diamant slijpschijfje.
Gevlochten heb ik in de vliegerwinkel niet gezien. Was allemaal in de lengterichting. Ook het assortiment daar was minder.
Ja heb ook eerst in een vliegerwinkel gezocht. Ach, heb de herkomst ook van de baas van Quartel in Pijnacker. Kom daar al heel lang, erg leuke winkel trouwens
In de modelbouwhoek zijn soms allerlei handige dingen te vinden.
Het snijden van dat buis gaat het beste met een Dremel en zo'n diamantschijfje op de draaibank met de Dremel op het support bevestigd.
P.s. PB'tje nog gevonden? Staat bij mij nog in de "Out box"
Het snijden van dat buis gaat het beste met een Dremel en zo'n diamantschijfje op de draaibank met de Dremel op het support bevestigd.
P.s. PB'tje nog gevonden? Staat bij mij nog in de "Out box"
Ik had al zo'n vermoeden dat het niet is overgekomen, maar nu weet ik het zeker. Ik zal nog een mailtje sturen, ik hoop dat ie nu wel overkomt.P.s. PB'tje nog gevonden? Staat bij mij nog in de "Out box"
Nog even gekeken op de quartelsite, geweven buis kost 26,-/meter. Wel wat duurder als ide in-de-lengte koolstof, maar als je de prijs vergelijkt met een fabrieks arm met koolstof buis dan is dit peanuts.
buisje
Nadat de mod drift een tijdje stil heeft gelegen ben ik de laatste tijd weer bezig geweest, eerst heb ik een puck van lood gemaakt, makkelijk te bewerken en weegt 400 gram, mooi zwart gespoten.
Omdat de vering van de TD165 toch aangepast moest worden aan de puck, heb ik gelijk het sub-chassis verstevigd met een MDF plaatje, deze kan gewoon met een goede lijm aan het sub-chassis gelijmd worden.

Dit is de meest invloedrijkste modificatie die ik tot nu toe heb toegepast, de effecten zijn groots, beter en dieper laag, et veel meer druk en punch, meer diepte en ruimte info, meer detail dat heel mooi fijnzinnig wordt weergegeven, dit is echt een aanrader.
Deze mod bleek volgens een medeforumlid van AF, al in de jaren 70 te worden toegepast, er werden zelfs voorgezaagde plaatjes verkocht.
Blijkbaar is het allemaal in de vergetelheid geraakt, want de mod wordt bijna door niemand meer toegepast.
Mijn tekening verteld denk ik voldoende voor de leden die het ook willen toepassen.
gr tifosi
Omdat de vering van de TD165 toch aangepast moest worden aan de puck, heb ik gelijk het sub-chassis verstevigd met een MDF plaatje, deze kan gewoon met een goede lijm aan het sub-chassis gelijmd worden.
Dit is de meest invloedrijkste modificatie die ik tot nu toe heb toegepast, de effecten zijn groots, beter en dieper laag, et veel meer druk en punch, meer diepte en ruimte info, meer detail dat heel mooi fijnzinnig wordt weergegeven, dit is echt een aanrader.
Deze mod bleek volgens een medeforumlid van AF, al in de jaren 70 te worden toegepast, er werden zelfs voorgezaagde plaatjes verkocht.
Blijkbaar is het allemaal in de vergetelheid geraakt, want de mod wordt bijna door niemand meer toegepast.
Mijn tekening verteld denk ik voldoende voor de leden die het ook willen toepassen.
gr tifosi
Hoi Tifosi,
Is idd een erg goede mod. Heb ik destijds ook gedaan met mijn oude TD 160, al was dat toen 3 lagen hardboard met bisonkit er tegenaan gelijmd.
Wat voor lijm heb je nu gebruikt? Ik ontdekte laatst 2 componenten polyurethaanlijm van Bison. Dat is echt superspul en heeft ook nog een extra dempende werking.
Is idd een erg goede mod. Heb ik destijds ook gedaan met mijn oude TD 160, al was dat toen 3 lagen hardboard met bisonkit er tegenaan gelijmd.
Wat voor lijm heb je nu gebruikt? Ik ontdekte laatst 2 componenten polyurethaanlijm van Bison. Dat is echt superspul en heeft ook nog een extra dempende werking.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 14 feb 2006, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had nog een mooie dunne dubbelzijdige tape, deze is zo sterk, dat als je 2 platen MDF aan elkaar plakt met deze tape, dat je de stukken uit het MDF trekt ipv van het tape los te trekken.
Is erg dun, waardoor het dezelfde werking geeft als lijm, flexibel blijft, maar toch de stevigheid geeft aan het geheel.
Ik had nog MDF platen staan, MDF is zeer sterk en heeft van nature een dempende werking, dus 2 vliegen in 1 klap
gr tifosi
Is erg dun, waardoor het dezelfde werking geeft als lijm, flexibel blijft, maar toch de stevigheid geeft aan het geheel.
Ik had nog MDF platen staan, MDF is zeer sterk en heeft van nature een dempende werking, dus 2 vliegen in 1 klap
gr tifosi
Deze heb ik zelf op maat gezaagd voor het sub-chassis van de Thorens, voor de Dual is het altijd mogelijk zo'n versteviging te maken.
Dit is geen panklare mal, maar 1 die ik zelf op maat getekend hebt, en gezaagd
Dus als je handig bent met MDF en gereedschap is het door iedereen te doen
En het is een mod die voor elk verend sub-chassis een groot voordeel geeft, dus ook voor een Dual.
Je verstevigd het sub-chassis tussen armlager en plateau-lager, wat essentieel is gebleken, maar bijna niet meer wordt toegepast, het is eigenlijk 1 van de belangrijkste mods van zo'n sub-chassis.
Dit is geen panklare mal, maar 1 die ik zelf op maat getekend hebt, en gezaagd
En het is een mod die voor elk verend sub-chassis een groot voordeel geeft, dus ook voor een Dual.
Je verstevigd het sub-chassis tussen armlager en plateau-lager, wat essentieel is gebleken, maar bijna niet meer wordt toegepast, het is eigenlijk 1 van de belangrijkste mods van zo'n sub-chassis.
He dat is een goede tip Tifositifosi schreef:Deze heb ik zelf op maat gezaagd voor het sub-chassis van de Thorens, voor de Dual is het altijd mogelijk zo'n versteviging te maken.
Dit is geen panklare mal, maar 1 die ik zelf op maat getekend hebt, en gezaagd![]()
Hoe dik mag dat mdf plaatje zijn ??? bij een Thorens TD 160 MKII
Ik heb het sub-chasis beplakt met 2 lagen loodbitumen !!!
Hier nog meer tips om een subchassis te modificeren
of helemaal te vervangen voorbeeld de TD 150...........
http://www.theanalogdept.com/td150_subc ... ncepts.htm
of helemaal te vervangen voorbeeld de TD 150...........
http://www.theanalogdept.com/td150_subc ... ncepts.htm